Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-20, 17:17   #9376
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Känns riktigt bra! Snart är fyr-packet framme, krävs ca 1kg till.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 17:54   #9377
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Ramadan var tuffare viktmässigt än vad jag trodde. Gått ner från 76-76,5 till 73-74 kg. Jag äter på uppskattad kaloribalans men fastar 22 timmar. Kan viktnedgången enbart bestå i vätska? Jag räknar med att väga 72 när ramadan är slut. Utnyttjar tillfället till att deffa bort fettet som jag drog på mig under knäskada.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 18:01   #9378
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Den subjektiva uppskattningen kan bli svårare när du har så trångt ätfönster, och det finns en möjlighet att du går ned lite mer innan Eid.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 18:22   #9379
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Den subjektiva uppskattningen kan bli svårare när du har så trångt ätfönster, och det finns en möjlighet att du går ned lite mer innan Eid.
Jag vände det idag, gör det hela till en deff. Det är ju trots allt halva ramadan kvar. Kan 1.5- 2 kg nedgång vara rimligt till slutet? Jag vill gå ner i fett.. hur mycket kan jag eäkna med att gå upp efter ramadan vad gäller vätskevikt? Lägger mig 700-1000 i underskott några dagar och känner efter. Det känns ju som att jag kommer rasa i vikt, något med fastan? Känns ju som att 2000 kalorier inte är 2000 kalorier när man fastsr 22 timmar. Är ju alltid trött..

Kanske lite väl stort underskott. 500-600 kanske är rimligare? Väger 74 på 175 cm och vill ner till 72.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 18:56   #9380
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det är många tankar som irrar omkring i ditt huvud nu. Det märks på strukturen du skriver med.

Jag tror personligen att du även lider av lite brist på vatten, samt ett litet underskott. Denna status hinner, eller orkar, du inte kompensera med det lilla ätfönstret du får av en svensk ramadan. Följden blir alltså matthet under dagen och en liten viktnedgång som förmodligen kommer kompenseras av sig självt när du helt bryter fastan.

Om du ska gå ned i vikt, sätt dig då på ett litet underskott och håll det. Förvänta dig att saker inte blir bättre förrän Eid, och att du kommer gå upp något kilo när det blir regelbundet ätande igen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 19:05   #9381
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är många tankar som irrar omkring i ditt huvud nu. Det märks på strukturen du skriver med.

Jag tror personligen att du även lider av lite brist på vatten, samt ett litet underskott. Denna status hinner, eller orkar, du inte kompensera med det lilla ätfönstret du får av en svensk ramadan. Följden blir alltså matthet under dagen och en liten viktnedgång som förmodligen kommer kompenseras av sig självt när du helt bryter fastan.

Om du ska gå ned i vikt, sätt dig då på ett litet underskott och håll det. Förvänta dig att saker inte blir bättre förrän Eid, och att du kommer gå upp något kilo när det blir regelbundet ätande igen.
Tack för tipsen

Men jag har kollat över mina kalorier. Tror faktiskt jag legat på -500/dag. Kommer jag gå upp även denna förlust direkt efter fastan? Om jag håller -500 och går ner 3-5 kg totalt under ramadan kan man väl räkna med 2 kg uppgång? Vätska och sådant kan jag tänka mig.

Ska lägga mig på ett underskott medvetet. Får räkna kalorier helt enkelt, höfta. Fokus ligger på att få in nog med vätska och vitaminer samt mineraler.

Mattlös, orklös och trött är jag. Som på deff fast tänk dig 10 gånger starkare. Har upplevt liknande på deff med väldigt stort underskott tidigare, men detta är värre.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 19:23   #9382
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Räkna med en viss uppgång. Det är svårt att gissa sig till det, utan bästa tänket är att första dagarna med normal ätning kommer vara viktuppgång. Säkert lite mer just efter Eid.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 19:38   #9383
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Räkna med en viss uppgång. Det är svårt att gissa sig till det, utan bästa tänket är att första dagarna med normal ätning kommer vara viktuppgång. Säkert lite mer just efter Eid.
Okej. Men är det vätska man går upp? Har legat -500, mer vissa dagar, sedan ramadan stsrtade. Gått ner 3-4 kg. Nu är det hälften kvar och ska börja deffa medvetet. Hur pass stort underskott skulle du rekommendera? Tänker 500-800?
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 19:46   #9384
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag vill inte ge mer än generella riktlinjer; styr riktningen själv. Sätt ett mål och fatta ett beslut.

Gällande vätskan: ja, generellt så är första 1-2kg viktuppgång vätska/fettfri massa. Precis som det funkar åt andra hållet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 19:51   #9385
raramuri
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag vill inte ge mer än generella riktlinjer; styr riktningen själv. Sätt ett mål och fatta ett beslut.

Gällande vätskan: ja, generellt så är första 1-2kg viktuppgång vätska/fettfri massa. Precis som det funkar åt andra hållet.
Tack för tipsen!

Hmm.. varför skulle jag gå upp mer under eid? Jag är svensk, konverterat till islam och har 0 koppling till arabisk/eid-mat.
raramuri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 05:21   #9386
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Inte. Deffen går inte. Ligger +/- 0

Lägger ner och bara kör på istället. Det blir som det blir.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 16:57   #9387
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Inte. Deffen går inte. Ligger +/- 0

Lägger ner och bara kör på istället. Det blir som det blir.
Hur lågt underskott ligger du på? Tydligen inget om du inte går ner i vikt.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 17:10   #9388
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Hur lågt underskott ligger du på? Tydligen inget om du inte går ner i vikt.
Jag har mest troligt legat på balans, vilket är varsomhelst mellan 2300-2700kcal. Det går bra under dagen, men på kvällen är maken hemma och jag vill äta mig mätt med honom. Min balans ligger på "mätt, även om jag bara blir ordentligt mätt en gång om dagen".

Iofs var jag allmänt uppblåst när jag vägde mig (sjukt kul att vara kvinna ibland) men har inte gått ner senaste månaden.

Börjar undra om jag har psyke till att deffa.
Har tänkt att hålla mig "aningen hungrig" vilket borde innebära 400-700kcal underskott beroende på dagen.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 18:14   #9389
Ricken13
Registered User
 
Ricken13s avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Bortanför åkern
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Jag har mest troligt legat på balans, vilket är varsomhelst mellan 2300-2700kcal. Det går bra under dagen, men på kvällen är maken hemma och jag vill äta mig mätt med honom. Min balans ligger på "mätt, även om jag bara blir ordentligt mätt en gång om dagen".

Iofs var jag allmänt uppblåst när jag vägde mig (sjukt kul att vara kvinna ibland) men har inte gått ner senaste månaden.

Börjar undra om jag har psyke till att deffa.
Har tänkt att hålla mig "aningen hungrig" vilket borde innebära 400-700kcal underskott beroende på dagen.


Det är mycket enklare för psyket om man väger allt och vet precis vad man äter.
Men det kanske bara är jag som tycker så?
Ricken13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 18:54   #9390
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Jag har mest troligt legat på balans, vilket är varsomhelst mellan 2300-2700kcal. Det går bra under dagen, men på kvällen är maken hemma och jag vill äta mig mätt med honom. Min balans ligger på "mätt, även om jag bara blir ordentligt mätt en gång om dagen".

Iofs var jag allmänt uppblåst när jag vägde mig (sjukt kul att vara kvinna ibland) men har inte gått ner senaste månaden.

Börjar undra om jag har psyke till att deffa.
Har tänkt att hålla mig "aningen hungrig" vilket borde innebära 400-700kcal underskott beroende på dagen.
Gör som jag. Ät mer eller mindre inget på dagen, bara något lätt. Då kan du käka dig mätt på kvällen och ändå hamna på underskott.

Hur länge har du deffat? Vart började du på och hur mycket väger du nu?
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)