Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-26, 09:13   #10876
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Intressant att se era olika resonemang angående antal steg. Jag är själv en såndär blekfet medelsvensson som bara snittar jag typ 5000 steg på vardagar.

Mina vardagar ser ut såhär: Jobbar på kontor mellan 08-16. 2 ggr i veckan springer jag på lunchen 5-7km. 3 dagar i veckan tränar jag styrkelyft mellan 16.15-17.35. Jag har 2 mil till jobbet hemifrån. Gymmet ligger mitt emellan jobbet och hem bredvid motorvägen. När jag kommer hem 17.50 så skall jag äta med familjen och umgås med min dotter innan hon skall sova runt 19. Efter det äter vi kvällsmat och går och lägger oss runt 21-22 mellan dottern somnat och jag själv skall sova är det trevligt att umgås med frugan själva också.

På helgen brukar det bli runt 10-15k steg beroende på aktivitet givetvis och brukar försöka springa ett långpass på söndagar.

Så min träning är sammanlagt 2-3 löppass och 3 styrkelyftspass men jag promenerar bara i snitt 5000 steg. Får väl acceptera att jag är en genomsnittssvensson som är inaktiv, smalfet och och har pre-diabetes.


----------------------------------------------------------------------


För övrigt går deffen bra, lägstavikt i morse 111.4 vilket ger ett minus på 13.2kg på 5 månader och 1 vecka.
Det fetstilta är väldigt relevant i frågan. Jag har 30-45 min promenad till skolan, 15 min till gymmet och 75 till flickvännen. Om jag då väljer att gå dit, eftersom jag inte har barn eller mycket annat/andra att ta hänsyn till, så kan jag lätt komma upp i 15-19K steg/dag. Det är en annan femma om förutsättningarna inte är desamma, både geografiskt och familje-/jobbmässigt

Bara ett förslag till dig är att, om du har tid, du kan cykla till jobbet en eller två dagar i veckan om sommaren; men det förutsätter att du har tid den dagen.

Stort tack Dåren och Gromp!
__________________
Journal


Instagram

Senast redigerad av Filipb den 2018-10-26 klockan 09:18.
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 09:21   #10877
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Det fetstilta är väldigt relevant i frågan. Jag har 30-45 min promenad till skolan, 15 min till gymmet och 75 till flickvännen. Om jag då väljer att gå dit, eftersom jag inte har barn eller mycket annat/andra att ta hänsyn till, så kan jag lätt komma upp i 15-19K steg/dag. Det är en annan femma om förutsättningarna inte är desamma, både geografiskt och familje-/jobbmässigt

Bara ett förslag till dig är att, om du har tid, du kan cykla till jobbet en eller två dagar i veckan om sommaren; men det förutsätter att du har tid den dagen.
Gott att det framhävdes, det var lite det jag ville få ut. Man är i olika situationer och det kan därför bli svårt med stegen är väl en kortversion på min utläggning

Det blir 2.7mil enkel väg och tar ännu mer tid från min familj, då anser jag att mina 5k ohälsosamma steg + 2-3 löppass och gympass borde vara tillräckligt
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2018-10-26 klockan 09:25.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 11:06   #10878
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Gott att det framhävdes, det var lite det jag ville få ut. Man är i olika situationer och det kan därför bli svårt med stegen är väl en kortversion på min utläggning

Det blir 2.7mil enkel väg och tar ännu mer tid från min familj, då anser jag att mina 5k ohälsosamma steg + 2-3 löppass och gympass borde vara tillräckligt
Håller givetvis med om detta; vi är i olika faser av livet och kan göra olika prioriteringar. Jag bor i innerstan och är singel. Jobbar visserligen en hel del, men varken gubbe att underhålla eller barn som ska nattas gör stor skillnad. När jag var sambo med villa i förorten hade jag tre mil enkel resa till jobbet. Knappast läge för promenad. Dessutom gymmet med praktisk parkering utanför entrén , bara att parkera bilen och slinka in. Tror att jag snittade ca 11 000 steg då, men då lade jag in ett dagligt pass med löpning eller power walk medan gubben ändå sätt och glodde på TV...

Min höga stegvolym nu bygger dessutom på att vädret är uthärdligt. Om det är snöstorm och hällregn är det visserligen möjligt att gå tre timmar om dagen. Men nyttan sätt i relation till självplågeriet är inte rimlig. Då får det bli buss eller tunnelbana...

Lennix, din mängd motion låter som betydligt mer än för "smalfeta normala" människor. Regelbunden styrketräning och löpning: handen på hjärtat, hur stor andel av befolkningen kommer upp i det?

Senast redigerad av Eveline den 2018-10-28 klockan 11:11.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 19:43   #10879
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Första dagen av min custom VLCD deff snart avklarad.

Underskott på drygt 1800 kcal. Äter 1100 kalorier beståendes av drygt 170 P, 50 K 15 F. Från Platinum Protein och någon havreproteinersättning, samt omega3 och psylliumfrön, från MMsports.

Blir bara 4 dagar första svängen och sedan kör jag 5+5 till. Hoppas det går lika fint som sist. Äter 200 kcal mer nu per dag än då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 16:49   #10880
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Första dagen av min custom VLCD deff snart avklarad.
Underskott på drygt 1800 kcal. Äter 1100 kalorier beståendes av drygt 170 P, 50 K 15 F. Från Platinum Protein och någon havreproteinersättning, samt omega3 och psylliumfrön, från MMsports.
Blir bara 4 dagar första svängen och sedan kör jag 5+5 till. Hoppas det går lika fint som sist. Äter 200 kcal mer nu per dag än då.
Låter som DTD™ by Berkhan back in the days. Jävlulskt effektivt men enormt påfrestande psykiskt! Stick to the plan, bro!

Sista 1-2 dietveckorna nu och väger in på +1kg från senaste toppformen - då jag klockande in på 7½ bf.

tror jag råkade peaka formen en vecka för tidigt - för jag är i sämre form denna veckan än förra.
förlänger dieten med 5-6 dagar innan jag gör den slutliga mätningen och börjar ladda upp inför resan.

__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 17:27   #10881
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
SJUK!

DTD var btw hemsk. Körde den 2012
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 18:11   #10882
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Låter som DTD™ by Berkhan back in the days. Jävlulskt effektivt men enormt påfrestande psykiskt! Stick to the plan, bro!

Sista 1-2 dietveckorna nu och väger in på +1kg från senaste toppformen - då jag klockande in på 7½ bf.

tror jag råkade peaka formen en vecka för tidigt - för jag är i sämre form denna veckan än förra.
förlänger dieten med 5-6 dagar innan jag gör den slutliga mätningen och börjar ladda upp inför resan.

Haha oh helvete vilken form! Vansinnigt bra!

Jo jag kämpar på men fick modulera/fuska lite mer. Vaknade med en huvudvärk jag aldrig känt förut och insåg att jag gått från att salta all mat till i princip inget salt alls. Så har dragit ner på havremjölspulvret och en portion proteinpulver samt hälften omega 3, och ersatt med två ägg m lite kaviar samt en varma koppen.

Lite mer kalorier men fortfarande underskott på drygt 1600. Och mår väldigt bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 14:04   #10883
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Nu är jag i mål med deffen. Eller deff och deff- dumpat mina extra kilon som jag lade på mig under en het och påtvingat inaktiv sommar. Det har tagit ganska exakt två månader. Tog till lite extra för att ha marginal när jag nu ska bryta dieten. Väldigt lätt annars att falla tillbaka och vara på ruta ett utan att man egentligen märkte hur det gick till...

Metod? Den gamla goa klassikern med mindre kolhydrater och strikt kaloriräkning. Bort med allt som innehåller socker och snabba kolhydrater. Mer protte för ökad mättnad och hälsa. Har kört PF med 16-8 och ätfönster eftermiddag-kväll.

Och så mina lååånga promenader, snitt ca 18 000 steg per dag även i höstrusket.

Tappat lite muskelmassa dock. Det är surt men oundvikligt. Så det får bli lite extra fokus på styrketräning under vintern. Men det är ändå logiskt med tanke på vädret. Gymmet lockar mer och promenaderna mindre...

Kommer att fortsätta med noll tolerans på allt socker och snabba kolhydrater. Jag måste ju äta mindre nu när jag väger mindre. Det som är lättast att undvara är som bekant sött liksom vitt bröd, pasta och liknande.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 18:24   #10884
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Haha oh helvete vilken form! Vansinnigt bra!

Jo jag kämpar på men fick modulera/fuska lite mer. Vaknade med en huvudvärk jag aldrig känt förut och insåg att jag gått från att salta all mat till i princip inget salt alls. Så har dragit ner på havremjölspulvret och en portion proteinpulver samt hälften omega 3, och ersatt med två ägg m lite kaviar samt en varma koppen.

Lite mer kalorier men fortfarande underskott på drygt 1600. Och mår väldigt bra.
Salta allt på diet, allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
Nu är jag i mål med deffen. Eller deff och deff- dumpat mina extra kilon som jag lade på mig under en het och påtvingat inaktiv sommar. Det har tagit ganska exakt två månader. Tog till lite extra för att ha marginal när jag nu ska bryta dieten. Väldigt lätt annars att falla tillbaka och vara på ruta ett utan att man egentligen märkte hur det gick till...

Metod? Den gamla goa klassikern med mindre kolhydrater och strikt kaloriräkning. Bort med allt som innehåller socker och snabba kolhydrater. Mer protte för ökad mättnad och hälsa. Har kört PF med 16-8 och ätfönster eftermiddag-kväll.

Och så mina lååånga promenader, snitt ca 18 000 steg per dag även i höstrusket.

Tappat lite muskelmassa dock. Det är surt men oundvikligt. Så det får bli lite extra fokus på styrketräning under vintern. Men det är ändå logiskt med tanke på vädret. Gymmet lockar mer och promenaderna mindre...

Kommer att fortsätta med noll tolerans på allt socker och snabba kolhydrater. Jag måste ju äta mindre nu när jag väger mindre. Det som är lättast att undvara är som bekant sött liksom vitt bröd, pasta och liknande.
Bra jobbat! Fokusera på att bygga tillbaka förlorad fettfri massa, fortsätt med promenader och leangaina på samma livsmedel som du deffat på så kommer det gå utmärkt. Bli inte av med de vanorna du använt dig av för att skaffa bättre form - ändra inte på ett vinnande koncept!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 22:36   #10885
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Är sjukt hur effektivt sådant här stort underskott är. Åtminstone för min situation på drygt 17%bf, kan inte uttala mig om när man ligger under 10%. Blir fem dagar till nästa vecka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 01:51   #10886
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Är sjukt hur effektivt sådant här stort underskott är. Åtminstone för min situation på drygt 17%bf, kan inte uttala mig om när man ligger under 10%. Blir fem dagar till nästa vecka.
Extremt bra jobbat, men det låter oerhört plågsamt. Jag fixar ett underskott på max 500-700 kcal. Om underskottet är högre än så får jag yrsel och kan inte tänka klart. Blir trögtänkt, matt och får svimningskänslor.

Men jag skulle vilja vara en fluga på väggen och se dina grannars reaktion när de trycker fram hissen , dörrarna glider upp och där står en deffad kroppsbyggare med bar överkropp och mobilen/kameran i högsta hugg.... *smile*
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 06:33   #10887
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
Extremt bra jobbat, men det låter oerhört plågsamt. Jag fixar ett underskott på max 500-700 kcal. Om underskottet är högre än så får jag yrsel och kan inte tänka klart. Blir trögtänkt, matt och får svimningskänslor.

Men jag skulle vilja vara en fluga på väggen och se dina grannars reaktion när de trycker fram hissen , dörrarna glider upp och där står en deffad kroppsbyggare med bar överkropp och mobilen/kameran i högsta hugg.... *smile*
Skrattar nästan högt åt sista du skriver haha det är långt från sanningen. Jag är en helt vanlig man, har vanliga normala kläder och förutom att jag tränar 3-4 gånger i veckan och gjort så senaste 11 åren så är jag ingen kroppsbyggare. Jag har harvat på mina stats hur länge som helst men det är ok. Nuförtiden ser jag bara till att gå dit (gymmet). Och hålla mig smal.

Men det glädjer mig ändå på något sätt att du såg det.

Jag kan säga av personlig erfarenhet att det du beskriver dyker av någon anledning inte upp efter såpass få dagar. Tanken är att om jag äter normalt nu under helgen ska jag kunna göra underskottet igen nästa vecka med lika bra resultat. Kroppen fattar aldrig underskottet förrän det är över, ungefär. Annars får jag samma sak du beskriver efter en utdragen deff på flera veckor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 19:30   #10888
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350


182 cm, 68 kg.

Deffen går bra, till och med lyckats öka lite i styrka på vissa övningar. Innan jag får kommentarer om att jag borde lägga på mer massa så vill jag påtala att min kropp vill inte blir mycket större. (Givet den tiden jag är villig att lägga ner på träning) Senaste 4 deffarna har jag mer eller mindre ökat 0 mm vid mina mätningar, givet samma kroppsvikt.

Vad skulle ni gissa kroppsfettet ligger på för procent?
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 09:39   #10889
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg


182 cm, 68 kg.

Deffen går bra, till och med lyckats öka lite i styrka på vissa övningar. Innan jag får kommentarer om att jag borde lägga på mer massa så vill jag påtala att min kropp vill inte blir mycket större. (Givet den tiden jag är villig att lägga ner på träning) Senaste 4 deffarna har jag mer eller mindre ökat 0 mm vid mina mätningar, givet samma kroppsvikt.

Vad skulle ni gissa kroppsfettet ligger på för procent?
Bra jobbat med att inte tappa styrka under deffen - det ska man inte. Gör man det så gör man fel. Hur gammal är du? Hade gissat på ~13% men det kan också vara att du inte har så stora magmuskler som ger en orättvis bild av fettprocenten.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 21:10   #10890
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Bra jobbat med att inte tappa styrka under deffen - det ska man inte. Gör man det så gör man fel. Hur gammal är du? Hade gissat på ~13% men det kan också vara att du inte har så stora magmuskler som ger en orättvis bild av fettprocenten.
Tack för ditt svar. Målet är att gå ner 2 kg till, får se om det poppar fram några rutor då. Brukar sällan deffa lägre än såhär, tycker egentligen jag är för tanig för det.

Ålder 35
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)