Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-08, 11:05   #21241
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Det går att pruta i dom flesta butiker
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 11:16   #21242
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Prutade i Eurokrisen ner demo-ex Corvetten ifrån 499k till 450k, var riktigt nöjd. Tyckte jag pressat honom ordentligt. Fick sen höra att andra köpt liknande demo-ex för 425k.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 13:26   #21243
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hur man väljer att försöka pruta kan dock påverka det hela enormt. Jag jobbade i Elgiganten en period och de som kom in "hörru, brorschaaaaaaaaan, jag ger dig hondra kronor för datan, fattaru, vi vänner du får hondra kronor" då var det liksom bara att hänvisa till prislappen.

Däremot om en kund kom in och visade sig göra en research mellan konkurrenter och stod och verkade köpsugen och seriös, men var liksom velig, då kunde jag direkt förelså ett bättre pris just för att vinna kunden och snuva konkurrenterna på denne.

Ett annat exempel var en kund där det fanns chans till merförsäljning. Med lite marginalprodukter ihopslagna till ett paket gick det alltid lättare att ge rabatt och skapa prutmån. Vissa produkter går nämligen som "tappvaror", dvs kedjorna går back på att sälja dem. De används som lockprodukter för att få in konsumenter, sedan hoppas man på att konsumenten antingen ska byta produkt eller köpa till tillbehör/merförsäljning.

Vet inte hur det är inom bilbranschen, men det kan absolut vara så att vissa modeller har mer marginal än andra och att det kan skilja sig från modell till modell vad det finns för prutmån.

Men återigen, hur man försöker pruta påverkar mycket. Det handlar mycket om att etablera en relation mellan kund/säljare. En återkommande trevlig kund har t.ex. mycket lättare att få rabatt överlag, medan de som bara går in i en butik och slänger fram skambud vill man skicka ut med stövlarna före eller rentav ge köpförbud i butiken
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 13:28   #21244
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Mission E-konceptet som nu blir Taycan ser riktigt trevlig ut. Hoppas fälgarna realiseras, ser grymt snygga ut!



__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2019-01-10 klockan 13:29.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 20:24   #21245
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Ja, många som säger att den är rätt kul. Därför jag tänkte att det kunde vara en vettig avvägning. Tycker dock att 21" är betydligt snyggare än 20", men visst påverkar det säkert komforten. Har du kört en Cayenne och kan jämföra den mot en Macan? Tänker spontant att det måste kännas som att köra ett rymdskepp.
Kör på Macan dig. Du kommer inte ångra. Har du slagit till på en ännu? Priserna på den utgående modellen rasar nu när den nya kommer. Som för övrigt bara är lite av en facelift. Du borde kunna pruta hårt på fina låg mil beg ex.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 17:12   #21246
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Kör på Macan dig. Du kommer inte ångra. Har du slagit till på en ännu? Priserna på den utgående modellen rasar nu när den nya kommer. Som för övrigt bara är lite av en facelift. Du borde kunna pruta hårt på fina låg mil beg ex.
Nä, har inte bestämt mig än. Är lite osäker på vad man ska ha för bränslealternativ i framtiden. När jag köpte min Audi så var diesel det man skulle ha, nu sitter jag med en stor dieselmotor och i sammanhanget dåliga utsläppsdata som förstör andrahandsvärdet. Tycker priserna har stått sig rätt bra på Macan innan faceliften; en polare köpte en helt ny med en del utrustning för drygt 600. Man får ju ändå betala en bit över 500 för något vettigt begagnat alternativ nu.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 13:47   #21247
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Rabatten vi får på tjänstebilar är helt sinnessjuk (och jag förstår inte riktigt hur det där går ihop ekonomiskt)... men det kan vara 250 000 kr under listpris typ.
ingen eller halv moms är en förklaring, sedan brukar det väl vara typ 10-15% under listpriset standard?

Borgarna (ägarna av produktionsmedlen) har det bra gällande transportpriser iaf.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 22:42   #21248
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
detta är fan coolt
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 23:06   #21249
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
detta är fan coolt
-YOU STILL OWE ME A 10.......NEVER MIND!!

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 14:04   #21250
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Provkörde en BMW X1 25i xDrive 2012 igår (sista modellen med rak 6:a utan turbo). Sjukt trevlig bil. Hade förväntat mig typ en förvuxen 1-serie, men det kändes mer som en 3-serie kvalitetsmässigt (såg senare att de faktiskt är samma plattform som E91). Väldigt trevlig att hantera trotts detta crossover-formatet. Hade kunnat önska lite mer kraft under huven, ska finnas i en 3-litersversion med 260hk, men den verkar lysa med sin frånvaro på blocket.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:38   #21251
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Har nå någon erfarenhet av audi a6 (vanlig eller allroad) årsmodell 2014-2016 med antingen 217 hästars dieseln eller 313?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:54   #21252
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Har nå någon erfarenhet av audi a6 (vanlig eller allroad) årsmodell 2014-2016 med antingen 217 hästars dieseln eller 313?
google; (audi a6 diesel pro) där får du massor av träffar på motorer och problem,

Så får du förslag, jag tycker där är mycket problem med Audi rent generellt. Vet inte varför...
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:59   #21253
Lellee
Gettin' jiggy wit it
 
Lellees avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Har nå någon erfarenhet av audi a6 (vanlig eller allroad) årsmodell 2014-2016 med antingen 217 hästars dieseln eller 313?
Vi körde a6or i företaget tidigare dock var de flesta bilar 190diesel inklusive min egen, har idag bytt till passat. Fortsatt VAG bilar men jag upplever faktiskt att passaten är en bättre bil.

Vi hade garantiåtgärder på alla bilar, allt från drivknutar till hjullager. Vi kör bilarna i 36 månader.

Hade personligen inte köpt en audi som privatperson.
Både service och delar är dyrare.
__________________
Lellee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 07:26   #21254
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Har nå någon erfarenhet av audi a6 (vanlig eller allroad) årsmodell 2014-2016 med antingen 217 hästars dieseln eller 313?
Antagligen ingen hjälp, men min far har en A6 Allroad 06 eller 07, 3 liters (225 nånting hästar har jag för mig? eller mer?). Fantastisk bil att köra, den är uppe över 30,000 mil nu.

Meeen har varit diverse småfel, läckande luftfjädring (bakdelen sjönk ihop) var väl det största, ordnade sig efter att ha stått på tomgång i typ 10 mins dock, var in på verkstaden typ 5 ggr innan dom hittade felet, läckan dvs..

Men som sagt, det var en äldre än det du kikar på, och med 30,000 mil får man ju räkna med småfelen..

Nu har jag inte kört speciellt många exklusiva bilar riktigt, men komfort-mässigt slår den då alla bilar jag ägt, BMWs från 2012-2014 (dock 1-serie och X1), XC60 från 2012 etc..
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 09:15   #21255
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Jag hade en polare som körde en Audi A6 2,4 V6 bensin. Läckande ventilkåpspackning standard på dessa. På motorvägen tar bilj_vlen fyr, hela bilen blev totalförstörd. Han såg brandbilen komma på andra sidan motorvägen när den brann som mest, de var tvungna att vända längre bort.

Nu till det roliga. Han jobbade som stationsansvarig på brandkåren. Han blir fortfarande mobbad av sina arbetskompisar för denna grej. Ibland flikar jag in ordet AUDI när vi kallpratar ..då blir jag poppis
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)