Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-02, 14:09   #21181
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Har inte fått något sådant på min, men då har jag G30'n.

Jag ska lämna in min nu efter årsskiftet här, men vad jag hittat på forum så har en del löst problemet genom att byta något med servon men desto fler har beskrivit det som att man hanterat vibrationsgeneratorn. Det sitter en generator som ska vibrera ratten om man går utanför linjer eller försöker byta fil med objekt i döda vinkeln etc. Tydligen så kan den stå i "vibrationsläge" konstant fast väldigt, väldigt lite, så jag misstänker att det är det som är felet på min.

Detta hittade jag när jag googlade på mitt problem;
"Finally got this problem solved. There is a BMW bulliten out for the M5&M6 to replace the vibration generator if the wheel exhibits a buzzing problem. Just had mine done and completely solved this annoying problem after 50k miles."

"Paperwork says: SIB 661017 Defect code: 6137143900"
jag har samma på min BMW, det vibrerar bara om man "glömmer" att blinka vid filbyte. Helt ok funktion tycker jag, aktiv över 70 km/h.

Tror din är precis samma ..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 15:07   #21182
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag har samma på min BMW, det vibrerar bara om man "glömmer" att blinka vid filbyte. Helt ok funktion tycker jag, aktiv över 70 km/h.

Tror din är precis samma ..
Ja det är samma funktion för de flesta nyare bilar om man väljer "säkerhetspaketet" som tillval. Tror Volvo mfl har det som standard i sina paket, men jag kan ha fel.

Hur som haver så låter det logiskt ändå. Vibrationerna kommer ju från en motor någonstans efter ratten/styrstången (ingen aning om var den sitter). Ska bli intressant att se hur bilverkstaden kommer att hantera det hela iaf. De kommer troligtvis att försöka få det till att det är obalans i framhjulen (vilket det absolut inte känns som samt att moderna styrservos är så starka att oftast om det blir obalans så slår servon bort det så det inte känns, därav rätt vanligt att folk kan få punktering men märker inte det förrän däcket är rejält sönderskuret).
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 22:06   #21183
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Jag tvättar min bil idag. Visserligen i en automattvätt men det är bortslös så ingenting rör lacken. Sprejar på lite avfettning innan. Bilen blir blank och fin efteråt. Jag går runt efteråt med microduk för att torka av det lilla som inte torkades automatiskt i tvätten. Torkar dörrlister med papper så det inte ska finnas någon fukt i kupén. Kör på AC'n på högsta värme sträckan hem så bilen ska torka ur. So far so good.

Ska sägas att jag tvättat den för hand grundligt en vecka innan. Så den var inte alls skitig. Jag vill bara ha den skinande ren hela tiden. Sköja av den så att säga

Kommer hem till garaget och hela jävla skit bilen är fuktig. Wtf, vad är det som händer? Någon jävla kondens? Har som sagt torkat den för hand och den har torkats i tvätten. Dock immade inte kupén igen som den gjort tidigare för mig, för det löste jag med AC'n på högsta värme ca 20min bilresan hem efter tvätten så den var torr i kupen.

Men VARFÖR blir lacken helt blöt så fort bilen kommer in i garaget?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 22:30   #21184
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Kall plåt möter varmt garage? Helt klart kondens.
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 23:15   #21185
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Kall plåt möter varmt garage? Helt klart kondens.
Går det att lösa på något sätt?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 23:39   #21186
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Ställ bilen ute :P
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 02:19   #21187
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Jag kommer seriöst göra det efter nästa tvätt. En natt hoppas jag räcker. Ingen mening med att köpa dyr bil om den ska vara skitig hela tiden. Förstör hela upplevelsen.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 07:08   #21188
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
det är för svårt att hålla en "skinande ren" bil denna tiden av året. Underhåll med tvättar under vintertiden, skina kan den göre resten av året
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 08:13   #21189
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Jo iofs men lite irriterande är det allt. Men som du säger sen ska den skina och till sommaren ska det bli några lager ceramic pro på den
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 15:13   #21190
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Funderar på spraya familjebilen in och utvändigt med neverwet. Va tror ni

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 06:58   #21191
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Det blev ingen fiesta eller polo för oss. Vi har bestämt oss för att köpa en större bil har och nu står valet mellan en Kia ceed och en Ford Focus och vi måste i princip bestämma oss idag.

Kia ceed - diesel
2015
5500 mil
dieselvärmare som styrs med mobilen
Navigatior
Öppningsbart panoramatak
Bättre sittkomfort
Köps av privatperson


Ford Focus - bensin
2016
3000 mil
Mycket mer moderna funktioner som keyless, nödbroms för fotgängare, start/stopp vid rödljus, filkörningsassistans, avläsning av hastighetsskyltar osv..
Forden kändes piggare.
Köps av bilhandlare

Forden har 1000:- billigare skatt, billigare försäkring och drar lite mindre.
Just nu lutar det nog åt Kian tack vare dieselvärmaren. Hade inte den funnits hade vi valt Forden. Tankar? Kian är några tusen billigare.


Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 07:38   #21192
forceberg
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag tvättar min bil idag. Visserligen i en automattvätt men det är bortslös så ingenting rör lacken. Sprejar på lite avfettning innan. Bilen blir blank och fin efteråt. Jag går runt efteråt med microduk för att torka av det lilla som inte torkades automatiskt i tvätten. Torkar dörrlister med papper så det inte ska finnas någon fukt i kupén. Kör på AC'n på högsta värme sträckan hem så bilen ska torka ur. So far so good.

Ska sägas att jag tvättat den för hand grundligt en vecka innan. Så den var inte alls skitig. Jag vill bara ha den skinande ren hela tiden. Sköja av den så att säga

Kommer hem till garaget och hela jävla skit bilen är fuktig. Wtf, vad är det som händer? Någon jävla kondens? Har som sagt torkat den för hand och den har torkats i tvätten. Dock immade inte kupén igen som den gjort tidigare för mig, för det löste jag med AC'n på högsta värme ca 20min bilresan hem efter tvätten så den var torr i kupen.

Men VARFÖR blir lacken helt blöt så fort bilen kommer in i garaget?
Låter som om att du kanske har problem med igensatt dränering. Har du taklucka?

Hade precis samma problem på en C30.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
forceberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 11:01   #21193
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Min Volvo har dränering framför framrutan som är svår att komma åt. Den behöver petas igenom med stålvajer två gånger per år annars står det vatten där som förångas av motortempen som sen sugs in i coupefiltret som är i närheten. korkad design. Många bilar har så.

Det ska rensas vid olika servicar men jag tvivlar på att det görs ofta då man behöver ta bort en del saker för att komma åt

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 11:19   #21194
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Det blev ingen fiesta eller polo för oss. Vi har bestämt oss för att köpa en större bil har och nu står valet mellan en Kia ceed och en Ford Focus och vi måste i princip bestämma oss idag.

Kia ceed - diesel
2015
5500 mil
dieselvärmare som styrs med mobilen
Navigatior
Öppningsbart panoramatak
Bättre sittkomfort
Köps av privatperson


Ford Focus - bensin
2016
3000 mil
Mycket mer moderna funktioner som keyless, nödbroms för fotgängare, start/stopp vid rödljus, filkörningsassistans, avläsning av hastighetsskyltar osv..
Forden kändes piggare.
Köps av bilhandlare

Forden har 1000:- billigare skatt, billigare försäkring och drar lite mindre.
Just nu lutar det nog åt Kian tack vare dieselvärmaren. Hade inte den funnits hade vi valt Forden. Tankar? Kian är några tusen billigare.
Jag hade valt Forden.
Billigare skatt, billigare försäkring och gått mindre.

Bor ni så att ni kan få tillgång till eluttag så montera motorvärmare på Forden.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 11:31   #21195
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Tänkte köpa ny bil till våren. Har två ungar, vilket kräver lite utrymme i baksätet för att man ska kunna sitta någorlunda bekvämt i fram. Vill ha både komfort och kul bakom ratten men är för snål för att kombinera det perfekt genom t.ex. Audi RS6 och liknande modeller. Hur är Porsche Macan S att köra och är den tillräckligt stor för mina behov? Nya BMW 5-serie touring? Tänkte leta efter något som är 1-2 år gammalt ungefär.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)