Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-06-13, 16:05   #1
rippedjack1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 115
Krypande ångest och insomnia efter träning

Sista två tre månaderna så får jag insomningsbesvär efter jag har gymmat.
Om jag tränar direkt på morgonen så går det att somna senare på kvällen (dock så tar det ändå 30min minst)
Men om jag tränar på em är det kört vilket är ett stort problem eftersom det oftast är em jag har tid att träna.
Då ligger jag vaken och orolig i kroppen i flera timmar.
Det resulterar i att jag sover dåligt, får ångest, kan vakna på småtimmarna i en ångestattack..

Jag tränar max 2,3 ggr i veckan och det är inga monsterpass utan mer en vanlig genomgång.

Nån som haft liknande eller förstår vad detta beror på?
Kortisol?
Hormoner?
Signalsubstanser?

Nånting är galet och jag pallar inte mer.

Senast redigerad av rippedjack1 den 2022-06-13 klockan 16:07.
rippedjack1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-13, 16:37   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 704
Tar du någon PWO eller koffeintablett(er) innan träningen på eftermiddagen?

Tar jag en sån efter 14:00 så har jag svårt att somna på kvällen.

Koffein har en halveringstid på 5 timmar, så har man svårt att somna bör man inte inta det så sent på dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-13, 17:38   #3
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Ta en paus en vecka och se om det blir bättre.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-13, 18:03   #4
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Om man lever så intensivt att man måste åka på solsemester för att kunna koppla av, då är de förmodligen ens vardag det är fel på.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-13, 21:34   #5
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag kan inte träna tungt sent på em eller kväll, särskilt inte tunga marklyft. Inte ångest men sover kasst hela natten.. kroppen är i stressläge liksom.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-14, 06:08   #6
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Japp.

Ju hälsosammare jag lever både med kost, motion och gym (utan att överträna) ju sämre sover jag.

Lever jag som Elvis the later years så sover jag finfint.
40plus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-16, 09:30   #7
Megaraz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 8
Ja får exakt likadant, vet inte vad det beror på.
Blivit mindre och mindre styrketräning då jag bara mår dåligt av det, men det är tråkigt då jag tycker det är roligt och givande på andra sätt.
Megaraz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-16, 09:41   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vad har du för jobb arbetstider? Barn? Några dåliga relationer? Det kan helt enkelt bli för mycket "stressorer" för din kropp, sen är det vid en periods sömnbesvär extremt lätt att hamna i en destruktiv tankecykel där rädslan för att inte kunna sova orsakar just insomnia. Den dörren öppnades för mig 2020 och jag har inte lyckats att stänga den än, även om det har blivit bättre.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-03, 21:33   #9
Arms of Peace
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 16
Jag upplevde samma problem för ungefär 4 år sen. Insomnia satt i nästan 1.5 år och sömnen varierade mellan allt från ingen sömn (dvs. somnade inte alls) till att sova som en stock efter fester (ordentligt alkoholintag). Ångesten kröp i kroppen, jag blev helt omotiverad till att göra saker jag annars brann för, men träningen brann jag för fortsättningsvis. Under denna tid styrketränade jag hårt 5-6ggr per vecka och gjorde bra framsteg. Jag räknade kalorier och deffade/bulkade mycket kontrollerat.

Jag provade flera saker: träna mindre, pausa träning helt i 1 månad, träna mera, melatonin, äta huvudlöst mycket (1000+ kcal över mitt intag för att bibehålla kroppsvikten), skippa kaffe helt i 3 månader, ingen skärmtid efter 18:00, gå och lägga sig 21:00 eller 03:00, stretcha, sova med kläder på, inte tänka på träning, inte tänka på diet, inleda förhållande (var singel när detta inträffade), ZMA, magnesium tabletter, varm mjök, osv. osv... Listan fortsätter men du fattar nog vad jag försöker säga. Ingenting av detta hjälpte. Det enda som fungerade var berusning, och det gjorde jag endast vid festande och just pga den orsaken, fest.

Idag är jag kvitt detta problem, och min sömn är mycket bra. Jag tränar inte lika hårt längre dock, endast 3 ggr per vecka.

Gissa vad problemet var? Jo det var tydligen stress, som byggde upp och upp tills jag tror det resulterade i någon slag utbrändhet eller depression. Under tiden detta utspelade sig studerade jag, tränade hårt, dietade hårt (deff/bulk) samt jobbade vid sidan om mina studier. Det blev helt enkelt för mycket. Studierna tog slut, och sakta men säkert började det kännas bättre. Det tog lite över 1 år tills jag kände mig så gott som normal igen.

Vid tillfällen när det blir stressigt på jobbet eller annars, så lider min sömn direkt (endast 1 natt oftast). Jag känner direkt igen känslan, och jag vet nu själv att det beror på just stress.

Mitt tips; försök att inte stressa över det du kan kontrollera, dvs. träningen. Om du tränar för att bli stark, se bra ut, för hälsan eller för att bara må bra, så är det mycket bra och du ska fortsätta med det. Men stressa inte över det! Jobb, privatliv osv kan vara svårare att kontrollera, men om det går så ta det lungt.

Jag är ingen expert eller något i den stilen, utan talar endast av egen erfarenhet. Jag har varit med om exakt samma som du skriver om och detta var det enda som hjälpte för mig. Jag uppsökte också vård, och fick tips osv. hur jag kunde sova bättre, jag blev till och med erbjuden sömnmedicin, vilket jag tackade nej till pga rädsla att bli beroende av sömnhjälp.

Hoppas det reder upp sig!
Arms of Peace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-06, 10:55   #10
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ju hälsosammare jag lever både med kost, motion och gym (utan att överträna) ju sämre sover jag.
Lever jag som Elvis the later years så sover jag finfint.
Jag är precis tvärtom, jag sover så otroligt gott efter träning!
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-06, 12:42   #11
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Arms of Peace Visa inlägg
Jag upplevde samma problem för ungefär 4 år sen. Insomnia satt i nästan 1.5 år och sömnen varierade mellan allt från ingen sömn (dvs. somnade inte alls) till att sova som en stock efter fester (ordentligt alkoholintag). Ångesten kröp i kroppen, jag blev helt omotiverad till att göra saker jag annars brann för, men träningen brann jag för fortsättningsvis. Under denna tid styrketränade jag hårt 5-6ggr per vecka och gjorde bra framsteg. Jag räknade kalorier och deffade/bulkade mycket kontrollerat.

Jag provade flera saker: träna mindre, pausa träning helt i 1 månad, träna mera, melatonin, äta huvudlöst mycket (1000+ kcal över mitt intag för att bibehålla kroppsvikten), skippa kaffe helt i 3 månader, ingen skärmtid efter 18:00, gå och lägga sig 21:00 eller 03:00, stretcha, sova med kläder på, inte tänka på träning, inte tänka på diet, inleda förhållande (var singel när detta inträffade), ZMA, magnesium tabletter, varm mjök, osv. osv... Listan fortsätter men du fattar nog vad jag försöker säga. Ingenting av detta hjälpte. Det enda som fungerade var berusning, och det gjorde jag endast vid festande och just pga den orsaken, fest.

Idag är jag kvitt detta problem, och min sömn är mycket bra. Jag tränar inte lika hårt längre dock, endast 3 ggr per vecka.

Gissa vad problemet var? Jo det var tydligen stress, som byggde upp och upp tills jag tror det resulterade i någon slag utbrändhet eller depression. Under tiden detta utspelade sig studerade jag, tränade hårt, dietade hårt (deff/bulk) samt jobbade vid sidan om mina studier. Det blev helt enkelt för mycket. Studierna tog slut, och sakta men säkert började det kännas bättre. Det tog lite över 1 år tills jag kände mig så gott som normal igen.

Vid tillfällen när det blir stressigt på jobbet eller annars, så lider min sömn direkt (endast 1 natt oftast). Jag känner direkt igen känslan, och jag vet nu själv att det beror på just stress.

Mitt tips; försök att inte stressa över det du kan kontrollera, dvs. träningen. Om du tränar för att bli stark, se bra ut, för hälsan eller för att bara må bra, så är det mycket bra och du ska fortsätta med det. Men stressa inte över det! Jobb, privatliv osv kan vara svårare att kontrollera, men om det går så ta det lungt.

Jag är ingen expert eller något i den stilen, utan talar endast av egen erfarenhet. Jag har varit med om exakt samma som du skriver om och detta var det enda som hjälpte för mig. Jag uppsökte också vård, och fick tips osv. hur jag kunde sova bättre, jag blev till och med erbjuden sömnmedicin, vilket jag tackade nej till pga rädsla att bli beroende av sömnhjälp.

Hoppas det reder upp sig!

Var det främst stressen från plugget som i längden skapade dina sömnbesvär? På vilket sätt stressa du? Mer mentalt att du kände att du hade mycket att göra i skolan eller att du bara gjorde allting hetsigt och snabbt?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)