Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-06-15, 17:13   #46
tefached
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ursäkta, förstår inte frågan/vad du frågar efter. Jag har inte gjort formeln. Det är Mike Tuchscherer som skapat den. Med statistik från sina lyftare han coachar/coachat. Skulle tro den är främst baserad efter män. Kvinnor är mycket mer repsuthålliga (inte ovanligt de kan göra 5 reps på 90% och 10+ på 80%).

Om du undrar hur du räknar ut vad ditt max är efter 5 reps @10. Så blir det vikten som du amrapade på / 0.86 = teoretiskt max.
200 kg x 5 @10 - 200 / 0.86 = 232.55 kg E1RM


Tack! Något i stil med vad jag anade.
Forcerade reps med träningskompis som pushar en till (och över) absolut failure. Usch. Där talar vi slitage. Funkar säkert bra periodvis, om kombinerat med lågvolymträning.

Gick du verkligen upp 28 kilo på ett år denna monsterträningsperiod? 64 kg 10% kroppsfett --> 92 kg 16% kroppsfett ger en fettfrimassa-ökning på otroliga +19.68 kg. På ett år. +1.64 kg per månad i snitt. Med sju års styrketräningserfarenhet. Galna gains! Synd du förstörde din kropp och har tappat allt(?). Du har alltid muskelminne att trösta dig med, hoppas på.
Jag hade lång erfarenhet men inga resultat på grund av att jag åt för lite mat. Så blev att jag började från noll men hade bra teknik från dag 1.

Ja gått fort upp när jag börjat träna lite igen. På 3 månader öka benen med 12cm och armar med 7cm med lätta vikter. Hantelpress 12kg, marklyft 60kg till exempel.
tefached är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-17, 15:52   #47
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Det säkraste sättet att slippa överträningssymptom är att inte läsa en massa trams på nätet. 🙂 Faktum är att ”överträningsfenomenet” har formligen exploderat sedan mitten/slutet på -90 talet då framförallt PT-fenomenet började grassera. Innan dess kunde man tydligen träna och det hårt utan att bli övertränad…
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 10:44   #48
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Arne har talat
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 11:19   #49
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det säkraste sättet att slippa överträningssymptom är att inte läsa en massa trams på nätet. 🙂 Faktum är att ”överträningsfenomenet” har formligen exploderat sedan mitten/slutet på -90 talet då framförallt PT-fenomenet började grassera. Innan dess kunde man tydligen träna och det hårt utan att bli övertränad…
Det är väl ett fenomen för elitidrottare som sedan letat sig ner till allmänheten via influencers i jakt på uppmärksamhet och "nytt" innehåll. Ungefär som att det tidigare florerat märkliga träningsråd som endast är relevanta för toppatleter sprängfyllda med anabola, och inte Sven Svensson i mjukisbyxor på Nordic Wellness.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 11:46   #50
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det säkraste sättet att slippa överträningssymptom är att inte läsa en massa trams på nätet. 🙂 Faktum är att ”överträningsfenomenet” har formligen exploderat sedan mitten/slutet på -90 talet då framförallt PT-fenomenet började grassera. Innan dess kunde man tydligen träna och det hårt utan att bli övertränad…
Du ignorerar livsstilsförändringarna utifrån som också givetvis påverka träningen.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 12:43   #51
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Du ignorerar livsstilsförändringarna utifrån som också givetvis påverka träningen.
Eller så har jag smärre erfarenheter av hårt träning mm.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 12:45   #52
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Det är väl ett fenomen för elitidrottare som sedan letat sig ner till allmänheten via influencers i jakt på uppmärksamhet och "nytt" innehåll. Ungefär som att det tidigare florerat märkliga träningsråd som endast är relevanta för toppatleter sprängfyllda med anabola, och inte Sven Svensson i mjukisbyxor på Nordic Wellness.
Det går mer än utmärkt att träna både mycket och hårt utan någon dopingskit.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 13:34   #53
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det går mer än utmärkt att träna både mycket och hårt utan någon dopingskit.
Inte så mycket som de med dopingskit kan träna. Det är det som är själva grejen med dopingskit.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 15:50   #54
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Inte så mycket som de med dopingskit kan träna. Det är det som är själva grejen med dopingskit.
Hur aas påverkar nervsystemet kan jag inte svara på men nog kan man komma över sin förmåga oavsett vad man äter och injicerar. Jag tror man kan träna mycket och hårt (vad det nu sen betyder?) även ren men det är nåt man bygger upp med tiden. Endel kan träna mer än andra. En annan sak är ju hur kroppen håller ihop. En annan sak är ju att behöver man göra det? Jag TROR inte att nån behöver gå över 15 arbetsset per muskel per vecka. För mig är ett arbetsset då man kör 02 reps från fail på 70%+ av max.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 16:00   #55
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
I ett alternativt universum kan det ju vara så att de som tränade sönder sig förr helt enkelt slutade träna och aldrig hördes av igen och inte skrev om det eller diskuterade på sociala medier om det.

Överträning fanns inte eftersom ingen visste att det fanns - lite om ett träd faller i skogen och ingen hör det ger det då ett ljud ifrån sig.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 16:03   #56
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur aas påverkar nervsystemet kan jag inte svara på men nog kan man komma över sin förmåga oavsett vad man äter och injicerar. Jag tror man kan träna mycket och hårt (vad det nu sen betyder?) även ren men det är nåt man bygger upp med tiden. Endel kan träna mer än andra. En annan sak är ju hur kroppen håller ihop. En annan sak är ju att behöver man göra det? Jag TROR inte att nån behöver gå över 15 arbetsset per muskel per vecka. För mig är ett arbetsset då man kör 02 reps från fail på 70%+ av max.
Finns inget som är helt idiotsäkert, det går alltid att fücka upp saker oavsett hur väl man planerat.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 16:09   #57
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det säkraste sättet att slippa överträningssymptom är att inte läsa en massa trams på nätet. 🙂 Faktum är att ”överträningsfenomenet” har formligen exploderat sedan mitten/slutet på -90 talet då framförallt PT-fenomenet började grassera. Innan dess kunde man tydligen träna och det hårt utan att bli övertränad…
Är det så skulle jag gissa på att det har mad trenden att träna hårt och hålla ett lågt BF.
Något som kräver att man är rätt noga med typ allt vilket inte alla pallar med. Det är ju också något som röjdz underlättar.

Hur lågt BF har du haft Arne?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 16:16   #58
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Finns inget som är helt idiotsäkert, det går alltid att fücka upp saker oavsett hur väl man planerat.
Jag tror ärligt sagt att man inte tränar tillräckligt hårt om man kan träna med samma intensitet år in år ut...utan att reloada. Några saker som påverkar:

1. Det är enorm skillnad att träna til fail vs inte. Jag tror många aldrig gjort ett enda set till absolut failure förutom i hantelcurl

2. Kost, man är inte övertränad. Äter bara för lite
3. Hur man tränat tidigare


Jag går emot experterna här. Håller med om att överträning oftast inte är överträning, bara stagnering. Nybörjare klarar sig bra oavsett vad de gör men för den erfarna är det en annan femma.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 17:14   #59
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det säkraste sättet att slippa överträningssymptom är att inte läsa en massa trams på nätet. �� Faktum är att ”överträningsfenomenet” har formligen exploderat sedan mitten/slutet på -90 talet då framförallt PT-fenomenet började grassera. Innan dess kunde man tydligen träna och det hårt utan att bli övertränad…
Nu är inte överträning syndrom någon ny företeelse. Det här hänt och det händer fortfarande att människor går i väggen. Det är inget som några PT har hittat på efter 90-talet.

Men det behöver sättas i rätt relation och jag tror att det finns väldigt många som undertränar förskräckligt och så finns de de som tränar lagom, utöver dem så finns det ett gäng som tränar allt för mycket utifrån sin personliga kapacitet och träningsgraden personen innehar.

Därför bör vi inte håna de här personerna som råkar ut för det utan i stället stötta dem så att de inte slutar som soffpotatisar med diverse psykosomatiska sjukdomar.

Citat:
Idrottare som vägrar lyssna på sin kropp kan tvingas betala ett dyrt pris. Vägen tillbaka från en överträning kan vara lång, snårig och fylld av frustrerad stillsamhet.
Så här undviker du överträning

- Bygg upp en bra grund, sträva inte efter snabba resultat
- Anpassa träningens intensitet enligt din egen förmåga
- Variera passens längd och övningar
- Undvik att alltid träna på samma ställe
- Se till att verkligen vila på dina vilodagar
- Se till att äta, dricka och sova tillräckligt
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2022-06-19 klockan 17:15.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 17:50   #60
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Bra poänger där. Jag tror dom flesta hugger för stor bit. Jag har coachat endel och typiskt är att man vill gå ner i vikt genom att köra ketodiet, 5 gympass och morgon cardio. Då går man in i väggen som otränad. Det beror främst på kosten, nybörjare får sällan ut lika mycket ur kroppen på gymmet. Jag har en gång gått in i väggen. Åt +5000 kcal men vikten rasade från 98-->,94kg, ingen pump och musklerna kändes hårda och stela. 3 veckor med 50% av träningsvolymen och lätta vikter räckte för återhätning.

Arne, vad tolkar du som hård träning? Eller ni andra också,vad är hård träning?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)