Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-06-09, 19:41   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Överträningssyndrom, hur gjorde ni?

Misstänker att ett flertal av mina symtomer i dagsläget beror på överträning, har legat på i 2 år med träning till failure utan deloads i kombination med konditionsträning. Totalt 6 pass i veckan fördelat med styrka och kondition.
Symtomer jag har idag är väldigt liten sexlust (speciellt när jag tränat desto hårdare), sömnbesvär där jag alltid vaknar upp efter 4-5 timmar utan att kunna somna om, sympatikus som antagligen är överaktivt, känner mig något deprimerad emellanåt. Har tappat lite i vikt dessutom men detta då jag var lite överviktig sedan innan. Jag rör mig betydligt mer idag dock och har högre energiförbrukning då jag utöver min träning promenerar 1 h per dag. Aptiten är också sämre vissa dagar beroende på om jag sovit dåligt eller ej.

Jag misstänker starkt överträning och nu behöver jag ta till strategier för att återhämta mig, detta kanske tar några månader, vem vet. Vad jag just nu börjat göra är följande

*Håller mig på kaloriebalans
*Tar deload var fjärde vecka, kör jag 3 veckor deloadar jag alltså fjärde.
* Ligger 2 reps ifrån failure.


Mer tip mottages med all behövlighet och tacksam som jag kan få av er. Har ni varit med om något liknande dilemma, vad var era symtomer?

PS har varit hos läkare och psykolog för diverse utredninga och kontroller, tagit blodprover och allt har visat sig ligga bra.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2022-06-09 klockan 19:46.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-09, 20:11   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Hur har resultaten varit dessa två år med denna monsterträning? Gjort framsteg, muskulärt och styrkemässigt?

Hur har kroppen känts, skador? Långvariga skador eller småskavanker som försvinner?

Har du styrketräningspass där du är ovanligt svag? Hela perioder med styrketapp?

Får du upp bra pump, tryck i kroppen alla pass?

Hur mår du efter ett styrketräningspass? Bra humör? Bra energi efteråt? Eller omvända, t.ex. lättirriterad, brain-fog, även om det gått bra?

Senast redigerad av 1x0 den 2022-06-09 klockan 20:15.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-09, 20:16   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Misstänker att ett flertal av mina symtomer i dagsläget beror på överträning, har legat på i 2 år med träning till failure utan deloads i kombination med konditionsträning. Totalt 6 pass i veckan fördelat med styrka och kondition.
Symtomer jag har idag är väldigt liten sexlust (speciellt när jag tränat desto hårdare), sömnbesvär där jag alltid vaknar upp efter 4-5 timmar utan att kunna somna om, sympatikus som antagligen är överaktivt, känner mig något deprimerad emellanåt. Har tappat lite i vikt dessutom men detta då jag var lite överviktig sedan innan. Jag rör mig betydligt mer idag dock och har högre energiförbrukning då jag utöver min träning promenerar 1 h per dag. Aptiten är också sämre vissa dagar beroende på om jag sovit dåligt eller ej.

Jag misstänker starkt överträning och nu behöver jag ta till strategier för att återhämta mig, detta kanske tar några månader, vem vet. Vad jag just nu börjat göra är följande

*Håller mig på kaloriebalans
*Tar deload var fjärde vecka, kör jag 3 veckor deloadar jag alltså fjärde.
* Ligger 2 reps ifrån failure.


Mer tip mottages med all behövlighet och tacksam som jag kan få av er. Har ni varit med om något liknande dilemma, vad var era symtomer?

PS har varit hos läkare och psykolog för diverse utredninga och kontroller, tagit blodprover och allt har visat sig ligga bra.
Jag har varit med om ungefär exakt samma symptom för snart två år sen. "det här löser jag på en månad eller två max" var min inställning. Jag hade ungefär samma strategi som du.

Men det blev inte bättre, det blev värre och värre. Det var för 1 månad sen som jag löste det, så i närmare 2 år gick jag med sjuhelvetes sömnbesvär. Gick upp 12 kg. Inga muskler. Dåligt minne av bitar i hela perioden. Under tiden så testade jag hundra teorier för vad som var fel.

Nu har vi nog inte samma problem, problemet för mig visade sig vara kreatin monohydrat som jag inte "tål". Det gör att hjärnan inte kan stänga av sig för sömn, i synnerhet om jag tar det på kvällen.

Men vad jag lärt mig under de här två åren är att kroppen är ett trögt system. Du kommer inte gira tillbaks från det här så lätt som du tror. Du är inte påväg mot diket utan snarare ute i leran redan nu.

För att spara dig tid och elände och kunna gaina snabbare är det här mitt förslag.

Två veckor där du inte gör någon träning, vare sig kondition eller styrka. Det här får dig antagligen att dra öronen åt dig direkt, men det är för att du är fanatiker (som oss övriga) . Två veckor är INTE lång tid. Promenader är OK.
Den tredje veckan börjar du igen med både styrka och kondition, och du börjar med ett deloadpass i alla dina pass.

Den fjärde veckan håller vi alla tummar för att du är helt återställd och så kan du börja köra på för fullt igen. Och den gången får du vara mer uppmärksam på när det börjar kännas stelt eller andra tecken, sover sämre, och ta ett lite lugnare pass då direkt och hoppas det blir bättre.

Mitt förslag "förlorar du" 3 veckor på, det är ingenting i sammanhanget. Om du håller på och försöker träna hårt fast ändå inte så kommer du inte bli hjälpt, det har gått för långt redan. Bättre att ta en redig vila istället för att göra det ännu värre.

Senast redigerad av Armed Dingo den 2022-06-09 klockan 20:20.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 08:40   #4
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Är du övertränad på riktigt, så precis som Dingo skriver så kommer du inte bli hjälpt av att deloada var 4e vecka. Då är det riktig vila som gäller.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 09:08   #5
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hur har resultaten varit dessa två år med denna monsterträning? Gjort framsteg, muskulärt och styrkemässigt?

Hur har kroppen känts, skador? Långvariga skador eller småskavanker som försvinner?

Har du styrketräningspass där du är ovanligt svag? Hela perioder med styrketapp?

Får du upp bra pump, tryck i kroppen alla pass?

Hur mår du efter ett styrketräningspass? Bra humör? Bra energi efteråt? Eller omvända, t.ex. lättirriterad, brain-fog, även om det gått bra?
Inte gjort så stora framsteg alls faktiskt.
Ländryggssmärta i flera år med återkommande ryggskott. Japp har haft stora kontraster i träningen med pass där jag varit ovanligt svag. Får sällan något jätte trött och pump, men det händer beroende på hur jag ätit. Jag är alltid på bra humör efter styrketräningspass som kondition dock, pigg. Brainfog har jag haft mycket senaste tiden ja.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 09:21   #6
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
[QUOTE=Armed Dingo;8278878]Jag har varit med om ungefär exakt samma symptom för snart två år sen. "det här löser jag på en månad eller två max" var min inställning. Jag hade ungefär samma strategi som du.

Men det blev inte bättre, det blev värre och värre. Det var för 1 månad sen som jag löste det, så i närmare 2 år gick jag med sjuhelvetes sömnbesvär. Gick upp 12 kg. Inga muskler. Dåligt minne av bitar i hela perioden. Under tiden så testade jag hundra teorier för vad som var fel.

Nu har vi nog inte samma problem, problemet för mig visade sig vara kreatin monohydrat som jag inte "tål". Det gör att hjärnan inte kan stänga av sig för sömn, i synnerhet om jag tar det på kvällen.

Men vad jag lärt mig under de här två åren är att kroppen är ett trögt system. Du kommer inte gira tillbaks från det här så lätt som du tror. Du är inte påväg mot diket utan snarare ute i leran redan nu.

För att spara dig tid och elände och kunna gaina snabbare är det här mitt förslag.

Två veckor där du inte gör någon träning, vare sig kondition eller styrka. Det här får dig antagligen att dra öronen åt dig direkt, men det är för att du är fanatiker (som oss övriga) . Två veckor är INTE lång tid. Promenader är OK.
Den tredje veckan börjar du igen med både styrka och kondition, och du börjar med ett deloadpass i alla dina pass.

Den fjärde veckan håller vi alla tummar för att du är helt återställd och så kan du börja köra på för fullt igen. Och den gången får du vara mer uppmärksam på när det börjar kännas stelt eller andra tecken, sover sämre, och ta ett lite lugnare pass då direkt och hoppas det blir bättre.

Mitt förslag "förlorar du" 3 veckor på, det är ingenting i sammanhanget. Om du håller på och försöker träna hårt fast ändå inte så kommer du inte bli hjälpt, det har gått för långt redan. Bättre att ta en redig vila istället för att göra det ännu värre.[/QUOTE

Hur är din sömn nu och hur var den varit, betett sig?
Men då var inte du övertränad? Hur vet du att kreatinet var boven I dramat? Låter otroligt knasigt iaf.


Då blir det 2 veckor helt off med träning och sakta men säkert komma tillbaka. Jag hade en utlösande stressfaktor för några år sedan som jag tror gjorde mig känslig till träning och överträning också. Tycker ni andra också att 2 veckor är rimligt? Jag tänker att dessa 6 månader framöver blir det mer deload, men räcker inte 1 vecka?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 09:48   #7
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
En typisk vecka för mig träningsmässigt ser ut som sådan:

Måndag: Helkropp (Knäböj, marklyft, bänk, chins, Lårcurl)
Tisdag: Cykeintervaller, 4 min på 3 min långsamt. 30 minuter. Sen kör jag Komplement med Biceps ungefär 3 övningar plus en axel övning.
Onsdag: helkropp, samma som ovan ungefär, samma mängd övningar.
Torsdag: kondition med roddpass 30 minuter medelpunkt. Komplement med Triceps 3 övningar och en axelövning.
Fredag: Helkropp samma som ovan.
Lördag: jogging 40 minuter, inte jätte tufft. Kör Mage som Komplement här, Cablecrunches, russian twist samt en axelövning.
Söndag: Vila.

Kör periodering av träningen med vecka 1 60% av max 2 70 % av Max osv. Deload fjärde veckan med 60% av max med reps ifrån failure. Angående Set kan det ligga mellan 3-5.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 11:21   #8
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tycker ni andra också att 2 veckor är rimligt? Jag tänker att dessa 6 månader framöver blir det mer deload, men räcker inte 1 vecka?
Utifrån vad du beskriver så skulle jag lägga ner träningen helt eller åtminstone dra ner den till ett minimum. Du tränar mängder men har inte fått några resultat. Jag tycker ditt schema är obalanserat.

Du mår dåligt och "misstänker stark överträning". Då handlar det inte om att bara muskelfibrer ska återhämtas, det är hela det centrala nervsystemet och det endokrinologiska systemet som behöver återhämtning.

Skit i att räkna veckor. Låt kroppen hela ordentligt. Lägg fokus på annat i ditt liv. Gör ett omtag när du börjar må bra, har energi, sover bra och starta med ett mer balanserat schema.

Vad tror du ger bäst resultat om du mäter 2 år från nu? Att återhämta sig ordentligt och sedan göra en ny plan utifrån målsättning istället för att harva på men att köra en deload då och då?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 11:54   #9
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
En typisk vecka för mig träningsmässigt ser ut som sådan:

Måndag: Helkropp (Knäböj, marklyft, bänk, chins, Lårcurl)
Tisdag: Cykeintervaller, 4 min på 3 min långsamt. 30 minuter. Sen kör jag Komplement med Biceps ungefär 3 övningar plus en axel övning.
Onsdag: helkropp, samma som ovan ungefär, samma mängd övningar.
Torsdag: kondition med roddpass 30 minuter medelpunkt. Komplement med Triceps 3 övningar och en axelövning.
Fredag: Helkropp samma som ovan.
Lördag: jogging 40 minuter, inte jätte tufft. Kör Mage som Komplement här, Cablecrunches, russian twist samt en axelövning.
Söndag: Vila.

Kör periodering av träningen med vecka 1 60% av max 2 70 % av Max osv. Deload fjärde veckan med 60% av max med reps ifrån failure. Angående Set kan det ligga mellan 3-5.
Hur ser dina helkroppspass ut? Kan du posta ett helt pass inklusive uppvärmningsset, vikter och reps. Du skrev i trådstarten att du kör allt till failure. Köra allt till failure i flera basövningar per pass sliter otroligt hårt, speciellt om du är någorlunda avancerad i lyften (stark).
Göra amrap i knäböj följt av marklyft, i samma pass, känns inte som bra/smart programmering. Jag hade blivit sinnessjukt sliten. Jag tror dina helkroppspass kan vara 'boven' till slitage.

Är du sex dagar på gymmet? Tänker för du kör armar och mage på dina konditionsdagar (icke-helkroppstyrketräningsdagar). Du har inte funderat på PPL? Sprida ut de tunga krävande styrketräningsövningarna mer över veckan. Kommer både minska slitage och öka prestation. Ta vara på att du är på gymmet sex dagar i veckan (om detta är fallet). Det negativa är att det kommer sannolikt drabba din konditionsträning negativt. Och jag vet inte vad målet med din träning är, rätt svårtytt efter kollar på träningsupplägget.

Senast redigerad av 1x0 den 2022-06-10 klockan 11:56.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 11:57   #10
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Jag skulle låtit testa testosteronivåerna.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 11:58   #11
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Frågan är ju om det är överträning eller brist på återhämtning.
Jag hade lagt full fokus på att ordna till sömnen först och främst. Skulle det gå ut över träningen så får träningen backa undan tills 8-9h sömn/per sitter. Dag ut och dag in. Jag hade plockat bort så mycket det går av det som stör sömnen, exempelvis alkohol, koffein i den mån det går samt undvika dygnets största måltid 10min innan det är dags att lägga sig i sängen.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 12:11   #12
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Frågan är ju om det är överträning eller brist på återhämtning.
Fast är överträning något annat än kronisk brist på återhämtning?
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 14:49   #13
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hur ser dina helkroppspass ut? Kan du posta ett helt pass inklusive uppvärmningsset, vikter och reps. Du skrev i trådstarten att du kör allt till failure. Köra allt till failure i flera basövningar per pass sliter otroligt hårt, speciellt om du är någorlunda avancerad i lyften (stark).
Göra amrap i knäböj följt av marklyft, i samma pass, känns inte som bra/smart programmering. Jag hade blivit sinnessjukt sliten. Jag tror dina helkroppspass kan vara 'boven' till slitage.

Är du sex dagar på gymmet? Tänker för du kör armar och mage på dina konditionsdagar (icke-helkroppstyrketräningsdagar). Du har inte funderat på PPL? Sprida ut de tunga krävande styrketräningsövningarna mer över veckan. Kommer både minska slitage och öka prestation. Ta vara på att du är på gymmet sex dagar i veckan (om detta är fallet). Det negativa är att det kommer sannolikt drabba din konditionsträning negativt. Och jag vet inte vad målet med din träning är, rätt svårtytt efter kollar på träningsupplägget.
Hur specifikt vill du ha mitt upplägg? Tänkte jag skrev övningar och set redan. Jag är på gymmet 6 dagar i veckan ja. Men jag började för 2 månader sedan att backa helt från failure.

Målet är att må bättre och kunna springa långt och få bättre kondition, därav Konditionsträningen. Sedan vill jag öka i styrka parallellt med detta. Frågan är hur jag kombinerar styrka och kondition? Jag tänker också hur man varvar med lätta konditonspass, behöver man deload även för konditionen som styrketräning?

När jag tänker på det så ja, push måndag, pull onsdag ich legs fredag hade jag kunnat testa istället en period. Då kanske det inte sliter lika mycket då jag inte kör hela kroppen 3 gånger i veckan.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 14:59   #14
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Att jag börjat vakna tidigt och inte somnat om har jag haft nu i 6 månader, sömnen har varit lite strulig men inte varje dag vill jag påpeka. Saken är att innan dessa 6 månader hade jag en stressig period i plugg där allt slutade med att jag sov ungefär 8 h varje dag men var aldrig utvilad (vaknade dock aldrig för tidigt) Nu har jag gått KBT för stress och problemet med att inte känna sig utvilad försvann. Men nästintill direkt inpå fick jag ett annat dilemma när jag vaknade för tidigt, troligtvis som ni säger överträning. Men eftersom detta varit i 6 månader, kan det också handla om "overreaching? Hoppas på att kunna återhämta mig inom några månader iallafall.

Påpekar för att rättfärdiga mitt hysteriska upplägg och min träning att jag har adhd + autistiska drag, jag har ganska fyrkantiga dagar, fastnar för saker (i detta fall träning dagligen) och har svårt att sluta. Jag har alltid haft svårt stt hitta balansen för lagom mängd dvs när blir det för mycket och när blir det för lite. Inte bara träningsmässigt men också gällande studier. Men har har också varit sjukt dålig som konstaterat på att lyssna på kroppen och signaler, för mig känns det abstrakt.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 15:01   #15
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har varit med om ungefär exakt samma symptom för snart två år sen. "det här löser jag på en månad eller två max" var min inställning. Jag hade ungefär samma strategi som du.

Men det blev inte bättre, det blev värre och värre. Det var för 1 månad sen som jag löste det, så i närmare 2 år gick jag med sjuhelvetes sömnbesvär. Gick upp 12 kg. Inga muskler. Dåligt minne av bitar i hela perioden. Under tiden så testade jag hundra teorier för vad som var fel.

Nu har vi nog inte samma problem, problemet för mig visade sig vara kreatin monohydrat som jag inte "tål". Det gör att hjärnan inte kan stänga av sig för sömn, i synnerhet om jag tar det på kvällen.

Men vad jag lärt mig under de här två åren är att kroppen är ett trögt system. Du kommer inte gira tillbaks från det här så lätt som du tror. Du är inte påväg mot diket utan snarare ute i leran redan nu.

För att spara dig tid och elände och kunna gaina snabbare är det här mitt förslag.

Två veckor där du inte gör någon träning, vare sig kondition eller styrka. Det här får dig antagligen att dra öronen åt dig direkt, men det är för att du är fanatiker (som oss övriga) . Två veckor är INTE lång tid. Promenader är OK.
Den tredje veckan börjar du igen med både styrka och kondition, och du börjar med ett deloadpass i alla dina pass.

Den fjärde veckan håller vi alla tummar för att du är helt återställd och så kan du börja köra på för fullt igen. Och den gången får du vara mer uppmärksam på när det börjar kännas stelt eller andra tecken, sover sämre, och ta ett lite lugnare pass då direkt och hoppas det blir bättre.

Mitt förslag "förlorar du" 3 veckor på, det är ingenting i sammanhanget. Om du håller på och försöker träna hårt fast ändå inte så kommer du inte bli hjälpt, det har gått för långt redan. Bättre att ta en redig vila istället för att göra det ännu värre.
Citerade dig längre upp men blev något fel.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)