Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-21, 11:50   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Kroppsvikt att sträva efter

Då det är gängse uppfattning att man med normala gener kan uppnå sin längd i cm minus 100 i kg kroppsvikt odopad, är detta en kroppsvikt man bör kunna nå och bibehålla utan att det innebär mycket strikt kosthållning?
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-21, 12:04   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 970
Det är väl midjemått man ska sträva efter
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-23, 17:47   #3
hardc0re
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 3
den viktiga faktorn här är bf
ren 10% bf sure men tar år och riktigt ren kost
hardc0re är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-23, 18:12   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Då det är gängse uppfattning att man med normala gener kan uppnå sin längd i cm minus 100 i kg kroppsvikt odopad, är detta en kroppsvikt man bör kunna nå och bibehålla utan att det innebär mycket strikt kosthållning?
80 kg på 180cm? Det är nästan i överkant på de flesta - iaf de som inte tränar.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 11:49   #5
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
80 kg på 180cm? Det är nästan i överkant på de flesta - iaf de som inte tränar.
Det är väl en tumregel som har endast att göra med riktiga vältränade individer så…
Ett slags index för hur mycket muskler man kan lägga på sig som ren.
Så de som inte tränar är bog inte så intressanta att ta med i beaktningen.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 13:02   #6
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Det borde kunna gå utan jättebesvär, men enligt mig iallafall är man inte särskilt grov vid den formen.

Här är jag vid 95kg på 187cm, 44år gammal gubbe som tränat fram å tillbaka i 20år och äter helt normalt, mycket smågodis å läsk dessutom
(Började på ca 70kg)

Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 13:24   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Då det är gängse uppfattning att man med normala gener kan uppnå sin längd i cm minus 100 i kg kroppsvikt odopad, är detta en kroppsvikt man bör kunna nå och bibehålla utan att det innebär mycket strikt kosthållning?
Från vilket håll tänker du nu, är den vikten något du deffar dig till, eller en vikt du uppnår genom att äta och träna?
Jag kan inte ligga på längd -100 i vikt utan att vara sinnessjukt strikt med kosten så att jag ständigt är förtvivlad och vrålhungrig. Då ligger man ändå på gränsen till övervikt enligt BMI. Detta beror på att jag deffar mig till den vikten, med normal fettmassa ligger jag på längden +10-20.

Den hypotetiska vikten på längd minus 100 anger vad man kan förvänta sig att hamna på i tävlingsform som allra allra bäst. Tävlingsform är inte något som man kan bibehålla och samtidigt leva ett normalt liv.
Men om man på längden -100 har 15-20% bf så lär det inte vara några som helst problem att hålla sig där.

Om man är ute efter att vara hälsosam bör man nog snarare sträva efter att ligga på längd -110 i vikt.
Kort sagt, är man inte ”väldigt muskulös” bör det inte vara något större problem att ligga på längd -100.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2022-05-24 klockan 13:25.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 07:57   #8
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Från vilket håll tänker du nu, är den vikten något du deffar dig till, eller en vikt du uppnår genom att äta och träna?
Jag kan inte ligga på längd -100 i vikt utan att vara sinnessjukt strikt med kosten så att jag ständigt är förtvivlad och vrålhungrig. Då ligger man ändå på gränsen till övervikt enligt BMI. Detta beror på att jag deffar mig till den vikten, med normal fettmassa ligger jag på längden +10-20.

Den hypotetiska vikten på längd minus 100 anger vad man kan förvänta sig att hamna på i tävlingsform som allra allra bäst. Tävlingsform är inte något som man kan bibehålla och samtidigt leva ett normalt liv.
Men om man på längden -100 har 15-20% bf så lär det inte vara några som helst problem att hålla sig där.

Om man är ute efter att vara hälsosam bör man nog snarare sträva efter att ligga på längd -110 i vikt.
Kort sagt, är man inte ”väldigt muskulös” bör det inte vara något större problem att ligga på längd -100.
Precis så är det för mig. Jag är inte särskilt muskulös (men absolut inte "mager") - 76 kg på 180 cm. Skulle jag vilja se "rippad" ut måste jag ner till ca 68 kg, vilket det inte är värt. Då ser jag mager ut med kläder på mig...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 08:50   #9
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Känns som en alldeles för enkel tumregel som inte tar hänsyn till kroppsbyggnad.

Hänger på Langster med frågan från vilket håll du tänker?

Jag är ”halvgrovt” byggd och får deffa till håligt ansikte för att nå L-100
Min träningskompis är mer senig bergsklättrartyp och behöver lägga på sig mycket för att komma dit.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 09:13   #10
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Vill man se biffig ut kläderna på som natty slår kombon muskler+kroppsfett allt. Jag är 170 och väger ca 75. Ser rätt biffig ut i kläder lol.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 09:20   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag har max 10% kvar av mitt genetiska max skulle jag tro, jag håller redan på och harvar. Jag kommer aldrig lägga ner den dedikation som behövs för att nå det, det är långt från min prio.

Jag får väl helt enkelt gå ner till 78 kg och se hur det ser ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 09:40   #12
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har max 10% kvar av mitt genetiska max skulle jag tro, jag håller redan på och harvar. Jag kommer aldrig lägga ner den dedikation som behövs för att nå det, det är långt från min prio.

Jag får väl helt enkelt gå ner till 78 kg och se hur det ser ut
Vad är ditt FFMI? Det är ett index baserat på längd, vikt och kroppsfett. Säger mer än bara längd -100cm.

https://ffmicalculator.org/
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 12:16   #13
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Zrob Visa inlägg
Det borde kunna gå utan jättebesvär, men enligt mig iallafall är man inte särskilt grov vid den formen.

Här är jag vid 95kg på 187cm, 44år gammal gubbe som tränat fram å tillbaka i 20år och äter helt normalt, mycket smågodis å läsk dessutom
(Började på ca 70kg)

Det där är rätt grovt. Du skulle se grov ut vid 87 också.
Men man blir en smula skadad av att göra sina jämförelser på ett träningsforum där man matad med bilder på 150 kg steroidbästar dagarna i ända.
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Vill man se biffig ut kläderna på som natty slår kombon muskler+kroppsfett allt. Jag är 170 och väger ca 75. Ser rätt biffig ut i kläder lol.
Du är ju rätt bitig också.
Och lite tur med var fettet sitter. Själv ser jag bara fet och otränad ut av kropsfett.
När jag gick ner från 76 till 67 tyckte folk jag börjat biffa till mig..
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 18:44   #14
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det där är rätt grovt. Du skulle se grov ut vid 87 också.
Men man blir en smula skadad av att göra sina jämförelser på ett träningsforum där man matad med bilder på 150 kg steroidbästar dagarna i ända.

Du är ju rätt bitig också.
Och lite tur med var fettet sitter. Själv ser jag bara fet och otränad ut av kropsfett.
När jag gick ner från 76 till 67 tyckte folk jag börjat biffa till mig..
Jag har otur med fettdistributionen. Allt sätter sig på magen och midjan. Inte kul att t ex börja få ränder på triceps men rutorna bara går att skönja.
Jag avundas de som får en jämn fett-matta över hela kroppen när de är feta. Är du en av dem?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 19:59   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag har otur med fettdistributionen. Allt sätter sig på magen och midjan. Inte kul att t ex börja få ränder på triceps men rutorna bara går att skönja.
Jag avundas de som får en jämn fett-matta över hela kroppen när de är feta. Är du en av dem?
Det ger effekt att träna core och konditionsträning regelbundet gärna något HIT pass i veckan. Andningsmuskulaturen är viktig för att trimma magpartiet.

Men det gäller att vara restriktiv och konsekvent med kosten under hela året.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)