Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-13, 18:25   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Trötthet och lågt HB värde

Jag har senaste halvåret blivit tröttare och tröttare. Har testat HB värdet och det pendlar mellan 129-130. Jag hade tidigare 150 i HB. Järnvärdena är okej. Jag har sedan januari 2020 minskat fett% från ca 19% till ca 12-13% idag. Vilka olika prover tycker ni att jag ska försöka få till hos vården? Jag ska tillbaka till läkaren snart för uppföljning. Jag tycker att det verkar så orimligt att jag kan vara så trött, för 12-13% är ju inte extremt lågt. Kan min kropp verkligen protestera trots min långsiktiga förändring av kroppssammansättning?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-13, 19:03   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Din kroppsfettprocent är optimal för prestation. Om du inte nått den genom näringsbrist.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 00:10   #3
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Din kroppsfettprocent är optimal för prestation. Om du inte nått den genom näringsbrist.
Jag tränar med fokus på löpning. Där är väl optimal fett% för prestation något lägre? Angående näringsbrist så är det som jag försöker klura ut om det är något jag missat. Innan tröttheten slog till för några månader sedan så tränade jag på och levde väldigt bra trots en moderat och långsiktig kalorirestriktion. Protein minst 1,6g per kg. Jag äter tex regelbundet omega 3 tabletter regelbundet. Finns det något prov jag kan ta som indikerar på ett för lågt fettintag?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 06:26   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Vad säger läkaren? Ett lägre hb kan ju tyda på att du te.x. har inre blödningar, magsår, hemorrojder osv. Det kan även handla om allvarliga saker. Jag skulle verkligen kolla upp det ordentligt.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 06:40   #5
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Vad säger läkaren? Ett lägre hb kan ju tyda på att du te.x. har inre blödningar, magsår, hemorrojder osv. Det kan även handla om allvarliga saker. Jag skulle verkligen kolla upp det ordentligt.
Läkaren säger att HB värdet är okej då det oftast är inom referensvärdet eller strax under. Men mitt normala HB ligger ju över 150 annars. Och tröttheten går ju inte att förklara på annat sätt än lågt HB. Och jag har gjort undersökning av tjocktarmen och diverse avföringsprover.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 06:47   #6
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Sköldkörtelproblem kanske? Eller någon näringsbrist. Skulle jag gissa på.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 07:05   #7
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Sköldkörtelproblem kanske? Eller någon näringsbrist. Skulle jag gissa på.
Jag lyssnar. Är det något särskilda tester jag kan be om inom vården för detta?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 07:37   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Känns som att du är ute efter ett specifikt svar på en väldigt komplex fråga. Du har aldrig funderat på att acceptera och leva med dina eventuella fel och brister istället? Du har ju varit hos en läkare och inga akuta problem har upptäckts så om du nu har något värde som är lågt är det troligtvis ganska ofarligt att leva med.

Tränar man 1-2 timmar om dagen + har ett 40+ timmars jobb på det så är man trött och det är inget konstigt med det.

Jag vet inte varför folk har en bild av att man hela tiden ska vara pigg, ha höga energinivåer och må bra. Det är ju inte så det fungerar, i perioder är allt bajs, andra perioder är saker och ting bättre. Livet är ju upp och ner, jag vet ingen människa som hela tiden mår bra och är pigg.

Du säger ju att du håller på med löpning, vilket antar klassificerar dig som en aktiv människa, bara där är du ju mil före 98% av hela Sveriges befolkning i välmående.

Du kanske rent av är lite av en gnällspik?

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2022-05-14 klockan 07:44.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 10:36   #9
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Är du en man så är det ju gränsfall till anemi med 130 i hb-värde. Och träning borde väl generellt sett också öka hb-värdet då kroppen måste anpassa sig till den.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 11:13   #10
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Är du en man så är det ju gränsfall till anemi med 130 i hb-värde. Och träning borde väl generellt sett också öka hb-värdet då kroppen måste anpassa sig till den.
12% kroppsfett på en kvinna hade varit pronlematiskt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 14:16   #11
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Jag skulle be dom kolla testosteronet.
Fick låga HB värde vid lågt testo pga relativ energibrist.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 14:46   #12
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Jag skulle be dom kolla testosteronet.
Fick låga HB värde vid lågt testo pga relativ energibrist.
Jag har läst om detta fenomen. Men jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt. Vid relativ energibrist så kan man äta mer utan att gå upp i vikt. Min vikt sticker direkt om jag äter lite mera. Mätte du testo igen efter att du börjat äta mera?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 14:47   #13
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Är du en man så är det ju gränsfall till anemi med 130 i hb-värde. Och träning borde väl generellt sett också öka hb-värdet då kroppen måste anpassa sig till den.
Hur mycket är HB genetiskt och hur mycket ökar det av konditionsträning? Jag får för mig att ju högre Vo2max man har desto högre HB.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 14:51   #14
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Känns som att du är ute efter ett specifikt svar på en väldigt komplex fråga. Du har aldrig funderat på att acceptera och leva med dina eventuella fel och brister istället? Du har ju varit hos en läkare och inga akuta problem har upptäckts så om du nu har något värde som är lågt är det troligtvis ganska ofarligt att leva med.

Tränar man 1-2 timmar om dagen + har ett 40+ timmars jobb på det så är man trött och det är inget konstigt med det.

Jag vet inte varför folk har en bild av att man hela tiden ska vara pigg, ha höga energinivåer och må bra. Det är ju inte så det fungerar, i perioder är allt bajs, andra perioder är saker och ting bättre. Livet är ju upp och ner, jag vet ingen människa som hela tiden mår bra och är pigg.

Du säger ju att du håller på med löpning, vilket antar klassificerar dig som en aktiv människa, bara där är du ju mil före 98% av hela Sveriges befolkning i välmående.

Du kanske rent av är lite av en gnällspik?
Det är ju en sak att vara lite trött ibland. Men nu har det blivit ohållbart med tröttheten senaste månaderna. Därför jag söker vård. Jag märker tydligt när jag varit på vårdcentralen och tagit blodprov om HB-värdet är 129 eller 136. Enorm mycket piggare vid 136. Jag kan bara drömma om hur piggare jag kommer vara om värdet vill upp över 150 som jag hade tidigare.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 15:02   #15
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag har läst om detta fenomen. Men jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt. Vid relativ energibrist så kan man äta mer utan att gå upp i vikt. Min vikt sticker direkt om jag äter lite mera. Mätte du testo igen efter att du börjat äta mera?
Jag har börjat äta mer gått upp 4kg.
Har lätt för att lägga på mig , så ökar försiktigt.
Nya testerna efter detta visade en höjning av testo, dock inte inom normalspannet ännu.
HB siffrorna från 126 till 133.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)