Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-02, 10:30   #1
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Ämnesomsättning och för lite sömn

Hej! Förutom att man blir väldigt mycket hungrigare om man har sovit dåligt, försämras ämnesomsättningen på något sätt som gör att man inte kan äta lika mycket kalorier som om man har sovit bra? På grund av väldigt rörliga arbetstider så blir inte sömnen alltid den bästa, så jag undrar om man kanske bör sänka sitt dagsintag när detta sker?
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-08, 07:44   #2
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Ingen?
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-08, 12:16   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Kroppen blir slöare och man rör inte lika mycket på sig i vardagslivet och drar ned på alla ofrivilliga muskelrörelser = lägre kaloriförbrukning. Den senaste studien på området, som jag skrev om på Styrkelabbet, såg dock inte samma minskning av kaloriförbrukningen som man observerat tidigare. https://www.styrkelabbet.se/somnbris...ng-av-bukfett/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-12, 05:21   #4
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kroppen blir slöare och man rör inte lika mycket på sig i vardagslivet och drar ned på alla ofrivilliga muskelrörelser = lägre kaloriförbrukning. Den senaste studien på området, som jag skrev om på Styrkelabbet, såg dock inte samma minskning av kaloriförbrukningen som man observerat tidigare. https://www.styrkelabbet.se/somnbris...ng-av-bukfett/
Tusen tack!
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-13, 19:35   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Oh! Detta var glädjande nyheter för mig som lider av insomnia! En sömnrelaterad sak mindre att ha ångest över.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-21, 13:01   #6
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Jag har startat ett dussin trådar senaste året om mina sömnproblem där jag spekulerat i det ena och det andra vad som orsakade det. Nu är det äntligen löst en gång för alla. Jag har haft god sömn i flera veckor samtidigt som jag tränat hårt. Det har jag inte haft sedan i augusti 2020 då mitt smärre helvete började, förutom ett kort uppehåll jag tvingades ta i aug 2021 för situationen var ohållbar, där jag både slutade träna och äta det som visade sig vara problemet. Men det kom långsamt tillbaks när jag började igen två månader senare.

Jag kan skriva under på att man går upp i vikt. På en 12 månadersperiod ökade jag ungefär 10 kg i vikt, trots att jag inte satsade på att göra det. Jag mådde helt enkelt skit och kunde inte stå emot att stoppa i mig mer av allt, både skräp och vanlig mat. Jag vet att jag åt mer än jag behövde, men motivationen att stå emot är noll när du snittat 5 timmar per natt i mer än ett år. I själva verket pendlade jag mellan 0-6 timmar beroende på var i min skit-cykel jag var. Att deffa var omöjligt då det blev ännu värre under deff.

Vad var problemet kanske ni undrar? Kreatin. Monohydrat, alltså ingen pwo variant utan rent kreatin. Jag är 100% säker.

Jag var mycket förvirrad över varför min värsta natt alltid kom natten efter ett tungt pass och inte samma. Kreatinet förklarade varför - jag tar alltid kreatin i min proteinshake, och på off-dagar tar jag min proteinshake sent, ca kl 18. Ju närmare inpå sänggående, desto värre effekt.

Det finns en del anekdoter som pekar på att jag inte är ensam (googla creatine insomnia för fler berättelser).

Det var en väldigt lurig nöt att knäcka för själv har jag aldrig hört talas om att kreatin kan påverka sömnen, och dessutom tar det ett tag innan kreatin nivåerna byggs upp i kroppen. Om sömnproblemen kommit samma dag som första skopan är det lätt att göra en koppling, men 2 veckor efter man börjat? Nja.

Jag har också använt kreatin i perioder förut, i tonåren (då jag också sov riktigt skit) men har inte gjort sedan dess då jag i princip är non-responder för det träningsmässigt. Att jag började igen var för att det är så billigt och "varför inte".

Jag är glad att vara ute ur skogen igen. Alla med sömnproblem i form av insomnia och tidiga uppvaknande som tar kreatin kan jag varmt rekommendera att prova att sluta. Och nej, att ta det på morgonen räcker inte för att bli kvitt problemet helt.

Om ni undrar något mer så fråga gärna...
Bra artikel, Grub.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-22, 08:23   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har startat ett dussin trådar senaste året om mina sömnproblem där jag spekulerat...........
Vad skönt att det är löst för dig, insomnia är minst sagt ett helvete, speciellt om man som mig har ångestproblematik och depression, det intensifieras 10x de dagar som jag inte har fått tillräckligt med sömn. Så jag ska ta ditt råd och prova att sluta med kreatinet! Nu är jag 99% säker på att det inte är det då jag har ätit det tidigare i mitt liv när jag inte hade sömnproblem, men det skadar inte att prova.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-22, 14:18   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Armed Dingo, stämmer att kreatin kan påverka sömnstrukturen negativt, får samma besvär.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-22, 14:59   #9
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vad skönt att det är löst för dig, insomnia är minst sagt ett helvete, speciellt om man som mig har ångestproblematik och depression, det intensifieras 10x de dagar som jag inte har fått tillräckligt med sömn. Så jag ska ta ditt råd och prova att sluta med kreatinet! Nu är jag 99% säker på att det inte är det då jag har ätit det tidigare i mitt liv när jag inte hade sömnproblem, men det skadar inte att prova.
Hoppas det hjälper. Det ska tydligen påverka på liknande sätt som kaffe för den som är genetiskt lagd att påverkas av det. Någonting i nervernas struktur med adonesin som blockeras så hjärnan aldrig släcker lyset, vilket var precis så jag upplevde det. Bottenlöst trött men man blir aldrig medvetslös,man somnar oftast inte. Och om man lyckas, dvs om man av en slump tagit det på morgonen eller för lite i skopan, eller oftast: glömt ta det alls, sover man inte djupt, vaknar lätt och alltid väldigt tidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Armed Dingo, stämmer att kreatin kan påverka sömnstrukturen negativt, får samma besvär.
Ja och hur kan detta inte stå på burken?(!) Någon liten text som säger, Om du får besvär med sömnen, upphör med konsumtion.

Istället är allt som man får läsa att det lagras in i musklerna. Jag ser knappt kreatin som ett kosttillskott ens då "det finns i mat". Det står att det ska intas på morgonen off-dagar, detta har jag trott är för att man har bäst insulinkänslighet då. Och att man kan ta uppehåll efter ett par månader, men ingen anledning till varför. Det är alldeles för godtyckliga texter.

Det lär finnas några människor till som mår väldigt dåligt utan att misstänka kreatin. "Ett av de mest undersökta kosttillskottet, utan några hittade biverkningar" är vad man läser.

Senast redigerad av Armed Dingo den 2022-05-22 klockan 15:02.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)