Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-18, 06:10   #16
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift jack Visa inlägg
Ja det verkar olika! Tycker bålen spänns jämnare runt om vid upprätt stående varianten.Har man redan gått ner trycks väl lungorna/buken ihop något,kanske beror på hur man är byggd?
Man kan ju räta ut benen och ta in luft även när man redan greppat stången. För att sedan skapa maximalt tryck när man drar sig in mot stången.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 11:30   #17
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Man kan ju räta ut benen och ta in luft även när man redan greppat stången. För att sedan skapa maximalt tryck när man drar sig in mot stången.
Så jag gjort,men tycker man bara fick ett tryck fram på magen,inget på sidorna.
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 13:10   #18
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Gärna fler synpunkter av dom som använt båda alternativen,med för, resp nackdelar.
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 13:43   #19
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift jack Visa inlägg
Så jag gjort,men tycker man bara fick ett tryck fram på magen,inget på sidorna.
Det beror ju hur man tänkern och gör för att få trycket. Eftersträvar man att få tryck även på sidorna så är det inget större problem att få det om man aktivt tänker på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 15:58   #20
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
När jag känner mig extra tjock så rullar jag ut stången framför mig just för att kunna fylla mig ordentligt med luft. Blir lite lättare och kan bibehålla greppet runt stången så man inte behöver ha den lilla risken att greppa fel och ta för lång tid på sig om man gör det i alternativt 1.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-18, 16:12   #21
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
När jag känner mig extra tjock så rullar jag ut stången framför mig just för att kunna fylla mig ordentligt med luft. Blir lite lättare och kan bibehålla greppet runt stången så man inte behöver ha den lilla risken att greppa fel och ta för lång tid på sig om man gör det i alternativt 1.
Det har man ju sett många storlyftare göra,latsen borde ju aktiveras bra iaf.
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-20, 18:05   #22
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Lägger till ett tredje alternativ!

3: Både i toppen och efter man greppat stången.
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-21, 17:44   #23
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
En tanke! I varken Knäböj eller Bänkpress väntar man ju med med buktrycket tills man är i botten,man skapar ju det före den excentriska fasen och håller det i den koncentriska,men kanske inte är jämförbart, då Mark endast har en konsentrisk fas om man kör dead stopp å inte håller mot på nedvägen.Gör man det blir det ju annorlunda.
Postat via en mobil enhet
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-21, 17:58   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift jack Visa inlägg
En tanke! I varken Knäböj eller Bänkpress väntar man ju med med buktrycket tills man är i botten,man skapar ju det före den excentriska fasen och håller det i den koncentriska,men kanske inte är jämförbart, då Mark endast har en konsentrisk fas om man kör dead stopp å inte håller mot på nedvägen.Gör man det blir det ju annorlunda.
Postat via en mobil enhet
Man skapar ju buktryck just innan kroppen utsätts för en stor belastning oavsett i vilken fas den kommer.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-23, 21:26   #25
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Det där med att rulla stången mot sig innan starten,finns det någon förklaring till varför det hjälper?Har endast provat på lättare vikter,och det jag tyckte var att benen kopplades in betydligt bättre.
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 10:21   #26
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift jack Visa inlägg
Det där med att rulla stången mot sig innan starten,finns det någon förklaring till varför det hjälper?Har endast provat på lättare vikter,och det jag tyckte var att benen kopplades in betydligt bättre.
Du kan nyttja stretchreflexen som annars saknas i marklyft lite mer. Och teoretiskt koppla på latsen mer.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 14:47   #27
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
hört att om man rullar och tajmar lyftet bra så får man lite bakåt momentum i stången vilket ska vara positivt? har inte experimenterat med det så vettefan
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 16:47   #28
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Du kan nyttja stretchreflexen som annars saknas i marklyft lite mer. Och teoretiskt koppla på latsen mer.
Allright!
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 16:48   #29
Deadlift jack
Registered User
 
Deadlift jacks avatar
 
Reg.datum: Apr 2022
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
hört att om man rullar och tajmar lyftet bra så får man lite bakåt momentum i stången vilket ska vara positivt? har inte experimenterat med det så vettefan
Kan va så.
Deadlift jack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 19:00   #30
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Utöver det som skrivits om stångrullning, så har jag hört att det kan hjälpa ge bra och perfekt tajmat kraftpåslag. Att när stången slår i smalbenen kopplar hjärnan (cns?) på av muskelminne(?), som du tränat in (vet inte rätt termer).
Förvisso vill man inte alltid (eller alls) ha fullt kraftpåslag i marklyft, när börjar dra. Tänker på det med dra slacket ur stången. Fast givetvis gör eller tänker inte alla så (jag gör absolut inte det).

Funderar om det var Kim Gustafsson som sade detta i ett tyngre- eller maxstyrka-podcastavsnitt.

Kan också tänka mig det är bra med stångrullning för sluta tveka i marklyft. Som man ibland gör, greppar stången sen "ångrar" man sig och väntar någon sekund, bestämmer sig för verkligen lyfta. I de andra lyft har man ju en negativ fas som gör att detta blir omöjligt (tveklyfta). När du rullar stången och slår i smalbenen blir du tvungen att lyfta i perfekt tillfälle, annars gissar jag det går helt åt helvete?
Händer mig ofta i marklyft när jag verkligen är nedtränad av massa tunga lyft (slitet cns?). Håller på och tvekar när greppar stången istället för lyfta direkt.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)