Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-07, 14:42   #31
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Tack för artikeln.
Så.. i princip kan nikotin urholka skelettet. Även om det är mängdrelaterat och min konsumtion ligger kring 12 mg/dygn så är det ju inte bra. Usch. Måste lägga av med mina niko-tabs. Iaf skära ner drastiskt på dem.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 16:36   #32
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tack för artikeln.
Så.. i princip kan nikotin urholka skelettet. Även om det är mängdrelaterat och min konsumtion ligger kring 12 mg/dygn så är det ju inte bra. Usch. Måste lägga av med mina niko-tabs. Iaf skära ner drastiskt på dem.
Om du vill ha ett substitut för nikotin med koncentrationshöjande effekt kan du testa acetykarnitine (ALCAR), det aktiverar acytylkolin.

Kaffe + theanin gillar jag också speciellt märkbart vid låg tolerans för koffein.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 18:36   #33
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Om du vill ha ett substitut för nikotin med koncentrationshöjande effekt kan du testa acetykarnitine (ALCAR), det aktiverar acytylkolin.

Kaffe + theanin gillar jag också speciellt märkbart vid låg tolerans för koffein.
Ah tack.. receptbelagt förstås?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 19:02   #34
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ah tack.. receptbelagt förstås?
Nej, finns på diverse kostillskottsidor, brukar köpa från b-powders.
MM sports har ju iaf ALC om du vill testa det.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 20:07   #35
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nej, finns på diverse kostillskottsidor, brukar köpa från b-powders.
MM sports har ju iaf ALC om du vill testa det.
Tack för länkarna, ska läsa på lite om detta.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 20:07   #36
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Största anledningen till att sluta (med snus iaf) är ju att det inte är helt gratis...
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 21:55   #37
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag önskar jag hade tandkött som kom överens med snus men inte en chans, försökt flera gånger. Älskar smaken och doften men my mouth says nooooo.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-07, 21:57   #38
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Liten liten anmärkning; nässpray med nikotin finns inte att tillgå i Sverige längre, dock finns munhålespray Konstigt nog mycket biverkningar av att spruta nikotin upp i näsan... angående hjärtbesvären är det ganska vanligt med nikotinplåster direkt efter hjärtinfarkt te.x. För rökare/snusare då.

Denna text skulle jag vilja skriva en tanke om:

"Tycker du själv att du presterar bättre med hjälp av nikotin behöver det inte vara inbillning, utan med tanke på hur nikotin påverkar hjärta, hormoner, kärlsystem och muskler tycker man att det borde ge en hjälpande hand vid all slags träning. Det faktum att många elitidrottare upplever att så är fallet pekar på att det kanske ligger något i det. Inte minst borde du kunna dra nytta av en högre smärttålighet vid hård träning, även om det bara verkar vara män som upplever det, av någon anledning."

Där får man ha med sig att gemene man som använder tobak dagligen har ju utvecklat ett beroende där man känner av abstinens. Detta sker dagligen på olika sätt. När man ständigt tillför nytt nikotin upplever man en lindring av abstinens (som kan vara e.x ofokuserad, stresskänsla). Då upplevs det som lindrande och att tobaken (nikotinet) gett något positivt. Men då kommer det i grunden utav sig självt - alltså nikotinet skapar behovet av sig genom abstinens. Så jag skulle säga att får man en positiv känsla av nikotin handlar det om att lindra abstinens. Tron att man behöver nikotin för att få e.x ökat fokus är ju ofta grundat i att man använt det i 5-60 år och är van vid en känsla av ökat fokus eller dylikt som från grunden var försämrad av abstinens.

Min erfarenhet att man beskriver får ökad koncentration, träningsförmåga, minskad stresskänsla m.m efter man slutat med nikotin. Där blir många förvånade. Har mest hört positivt om hur man upplever träningseffekten efter ett stopp. Sedan varierar såklart upplevelsen av detta från individ till individ. Detta gäller oavsett formen av nikotin och efter en eventuell abstinensfas

Superintressant text grub. Får mig ur min kolopensionering. Får snart återgå i dvalan..
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 13:02   #39
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
I avsnitt 2 av Medicinvetarna intervjuas folkhälsoforskaren Cecilia Magnusson, professor vid institutionen för global folkhälsa, om snus och dess farlighet. Hon har tagit reda på vilka risker som snusande innebär och besvarar frågan om man kan dö av snus.

https://ki.se/forskning/medicinvetar...-vi-pa-denna-o

Själv bryr jag mig inte. Slutade snusa för nästan 8 år sedan. 2 första veckorna var ett rent helvete. Jag var uppe i nästan 2 dosor/dagen. Den första effekten jag upplevde var att jag plötsligt orkade springa utan att få kräk i munnen efter 7 minuter. Efter en månad sprang jag min första mil någonsin. Hade en teori om att att kapillärerna nu plötsligt "öppnades upp". Ingen aning om det finns stöd för det.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2021-10-08 klockan 13:08.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 13:36   #40
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nu kommer jag för alltid att läsa dina inlägg med din röst ekandes i huvudet.
Detta är extremt positivt. Ofta tolkat dem som lite dryga och snäsiga, så de har låtit så i mitt huvud. Nu låter de istället som de kommer från en lugn och pedagogisk lärare!
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-08, 15:10   #41
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Jag tycker jag presterar markant sämre av nikotin och försöker undvika snus ca en halvtimme innan träning.
Har dock inte mätt något utan det bara känns så.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 04:29   #42
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag tycker jag presterar markant sämre av nikotin och försöker undvika snus ca en halvtimme innan träning.
Har dock inte mätt något utan det bara känns så.
Jag snusar också. Inte jätte mycket. Två dosor i veckan. Jag måste också spotta ut snusen minst en halv timme innan. Har märkt att min puls blir alldeles för hög annars vid uppvärmningen i roddmaskinen.

Utöver det så vet jag inte hur det påverkar min träning. Jag kör inte särskilt mycket hög intensiv konditionsträning.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.

Senast redigerad av TheDoctor den 2021-10-09 klockan 04:30.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 12:00   #43
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Jag snusar också. Inte jätte mycket. Två dosor i veckan. Jag måste också spotta ut snusen minst en halv timme innan. Har märkt att min puls blir alldeles för hög annars vid uppvärmningen i roddmaskinen.

Utöver det så vet jag inte hur det påverkar min träning. Jag kör inte särskilt mycket hög intensiv konditionsträning.

Detta beror på vilken tid på dygnet för mig. På morgonen brukar jag vara extra känslig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 13:33   #44
Fangface
Registered User
 
Fangfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Somewhere out in space
Inlägg: 475
Har nog aldrig tränat utan snus

Är det NES-spel jag skymtar i bokhyllan?
Fangface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 13:35   #45
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Ok. Smidigaste sättet att sluta med nikotin? Bästa jag klarat är en halv dag, runt 15:00. Sen skakar jag nästan i hela kroppen.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)