Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-06-18, 07:36   #91
Notorious P
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 60
Jag rökte när jag var ung. Slutade och höll upp i ca 9-10 år, tände en cigg på semestern och åkte dit igen, detta var ca 3 år sedan. Har under dessa senaste år försökt sluta och inte rökt under flera månader.

Har återigen bestämt mig för att sluta och har inte rökt de senaste 4 dagarna. Det känns bra, jag kan hantera det.

Men - nikotin är ju djävulens advokat och jag försöker förhandla med mig själv om att jag kanska ska börja snusa (nikotinpåsar) istället? Är det värt det? Eller ska jag skita i det helt och bli helt nikotinfri?
Notorious P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-18, 07:49   #92
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P Visa inlägg
Jag rökte när jag var ung. Slutade och höll upp i ca 9-10 år, tände en cigg på semestern och åkte dit igen, detta var ca 3 år sedan. Har under dessa senaste år försökt sluta och inte rökt under flera månader.

Har återigen bestämt mig för att sluta och har inte rökt de senaste 4 dagarna. Det känns bra, jag kan hantera det.

Men - nikotin är ju djävulens advokat och jag försöker förhandla med mig själv om att jag kanska ska börja snusa (nikotinpåsar) istället? Är det värt det? Eller ska jag skita i det helt och bli helt nikotinfri?
Om du kan sluta - gör det. Nikotinpåsarna är lika beroendeframkallande som vanligt snus.

Har själv gått från snus (ca 2 dosor dagligen) till nikotintuggummin just nu samt trappat ner doserna på tuggummina från 4 mg till 2 mg, vilket är ett steg i rätt riktning. När jag orkar ska jag sluta helt.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-18, 08:28   #93
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P Visa inlägg
Jag rökte när jag var ung. Slutade och höll upp i ca 9-10 år, tände en cigg på semestern och åkte dit igen, detta var ca 3 år sedan. Har under dessa senaste år försökt sluta och inte rökt under flera månader.

Har återigen bestämt mig för att sluta och har inte rökt de senaste 4 dagarna. Det känns bra, jag kan hantera det.

Men - nikotin är ju djävulens advokat och jag försöker förhandla med mig själv om att jag kanska ska börja snusa (nikotinpåsar) istället? Är det värt det? Eller ska jag skita i det helt och bli helt nikotinfri?

Min lilla erfarenhet är att stoppa tvärt är bäst. Annars börjar man se fram emot den planerade nikotindosen längre fram och det leder alltid till fördärvet. Men om du inte vill sluta med nikotin men vill slippa den skadliga röken är förstås nikotinmedel från apoteket ett alternativ.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-18, 08:51   #94
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P Visa inlägg
Jag rökte när jag var ung. Slutade och höll upp i ca 9-10 år, tände en cigg på semestern och åkte dit igen, detta var ca 3 år sedan. Har under dessa senaste år försökt sluta och inte rökt under flera månader.

Har återigen bestämt mig för att sluta och har inte rökt de senaste 4 dagarna. Det känns bra, jag kan hantera det.

Men - nikotin är ju djävulens advokat och jag försöker förhandla med mig själv om att jag kanska ska börja snusa (nikotinpåsar) istället? Är det värt det? Eller ska jag skita i det helt och bli helt nikotinfri?
Om du kan hantera det borde du IMO sikta på att bli helt nikotinfri. Att du redan kunnat gå 4 dagar utan är strongt gjort enligt en torsk som jag själv.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 09:22   #95
Notorious P
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 60
Tack för uppmuntran det går bra än så länge för övrigt.

Likt andra, dyker kampen alltid upp först 3-4 månader in... Det är då jag börjar förhandla med mig själv.
Notorious P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-19, 15:37   #96
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Största faran är när faran är över...
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-20, 17:45   #97
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Håll dig borta från sk vitt snus (nikotinpåsar). Till för att skapa och bibehålla beroende. Bättre med nikotinläkemedel då.
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-20, 21:48   #98
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot Visa inlägg
Håll dig borta från sk vitt snus (nikotinpåsar). Till för att skapa och bibehålla beroende. Bättre med nikotinläkemedel då.
Det är samma innehåll tror inte det spelar nån roll vilken nikotinprodukt man konsumerar, snus/cigg har andra beroendeframkallande ämnen så ur den synpunkten är det värre.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-21, 06:57   #99
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Det är samma innehåll tror inte det spelar nån roll vilken nikotinprodukt man konsumerar, snus/cigg har andra beroendeframkallande ämnen så ur den synpunkten är det värre.
Vitt snus innehåller nån form av kolhydratkedjor och det finns fall där folk tappat sina tänder / fått allvarliga kariesangrepp. Men det var ett tag sedan jag läste om det, kanske har de ändrat sammansättningen numera. Och vitt snus är ändå fortfarande tobak så man får nog i sig en del otrevliga ämnen jämfört med nikotinläkemedel.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-29, 08:33   #100
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Har tuffat på med avvänjningen ändå, sakta men säkert. Från midsommarafton gick jag 24h helt utan nikotin och det kändes helt ok, men jag tog en prilla till slut då jag behövde köra bil en längre sträcka och kände mig lite snurrig. Antalet prillor per dag minskar, och nu har jag gått från Zyn 11 mg nikotin till 6 mg och slutligen 3 mg. Har även börjat köra varannan prilla helt tobaks- och nikotinfritt sedan igår. Förhoppningsvis blir det bara en fråga om att bli av med själva vanan snart.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-02, 12:44   #101
Notorious P
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 60
Inte rökt på 18 dagar enligt min app.

Kör dock 1-3 Velo mini prillor dagligen. Skönt med en mindre nikotinkick på förmiddagen och när man tränar. Tack vara nikotinpåsar så finns det inget sug för cigg öht.
Notorious P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-02, 14:49   #102
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag har vart snus och nikotinfri 4 dagar igen. Känner direkt hur orken på gymmet ökar, mina setpauser tar flera minuter kortare tid. Också bättre fokus.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-02, 15:11   #103
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har vart snus och nikotinfri 4 dagar igen. Känner direkt hur orken på gymmet ökar, mina setpauser tar flera minuter kortare tid. Också bättre fokus.
Härligt! Tobak drar ner kroppen och knoppen, skönt det kommer tillbaka fort för dig.
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-02, 15:53   #104
Notorious P
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 60
För min egen del får jag en jäävla kick av all white snuspåsar. Troligen för det är nytt för mig, men bra PWO haha
Notorious P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 19:16   #105
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Stress på jobbet fick mig att falla tillbaka i gamla vanor, sen testade jag att gå cold turkey igen men en lite annorlunda taktik, nämligen att tillförlita mig på diverse tillskott i förhoppningen att minska abstinensbesvär.
Nu till en början har jag kört på Alpha-GPC och Noopept och skillnaden är markant. Tidigare abstinensbesvär som nervositet, koncentrationssvårigheter, domningar och derealisationskänslor är än så länge helt frånvarande. Kvar finns det där suget, säkerligen mer psykologiskt, men i sin ensamhet är det lätt att hantera.
Framöver avser jag introducera NAC under begränsad tid, då det påstås minska abstinensbesvär hos rökare.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)