Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-14, 23:04   #1786
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Om man ska köra pec flies i kabelmaskin första gången vad ska man tänka på?
Sen finns den andra varianten för bröst i samma maskin när man kommer nerifrån upp (ni vet nog vilken jag menar), samma där, ngt speciellt att tänka på?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 23:22   #1787
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Om man ska köra pec flies i kabelmaskin första gången vad ska man tänka på?
Sen finns den andra varianten för bröst i samma maskin när man kommer nerifrån upp (ni vet nog vilken jag menar), samma där, ngt speciellt att tänka på?
Börja lätt första passen (inte bara första set), var försiktig, kör kontrollerat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 22:32   #1788
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Vad kan orsaken vara att vänster del av armen typ mellan triceps och biceps tar ont av cable flyen för bröst? Är starkare i höger del av överkroppen pga av racketsport, kan det vara det? Dåligt utförande? Ngn med liknande erfarenheter?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 12:34   #1789
mn123456789
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av robbob Visa inlägg
Genom att använda stegar. Det går till såhär:

Om ditt reps max i chins är 5 st så kör du stegar där du går upp till 1-2 repetioner under Max. Så dina set skulle i exemplet se ut så här:
1, 2, 3, 2, 1 repetitioner med minimal vila mellan. Kör 3-4 sådana set 2-4 gånger i veckan i ca 4 veckor och testa därefter ditt nya reps max. Det kommer att ha ökat!😊

Var bara försiktig så du inte gör illa armbågarna när volymen ökar kraftigt. Du måste anpassa antal pass i veckan efter dina förutsättningar och din återhämtningsförmåga.

Lycka till!
Finns det ingen gruppträning med chins? Och typ armgång?
mn123456789 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 09:01   #1790
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Philip Wildenstam pratade om knäböj i deras podd och berättade om att han haft problem med armbågarna pga greppet, men han löste det genom att köra tumlöst och börja med handledslindor.

Jag har provat med ex antal grepp och olika brett osv men får problem titt som tätt med armbågarna när det blir tungt.
Däremot har jag inte testat med handledslindor, tror ni att om jag skulle skaffa lindor att jag kan lägga stången mer fördelaktigt för att slippa armbågsont?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 11:08   #1791
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Philip Wildenstam pratade om knäböj i deras podd och berättade om att han haft problem med armbågarna pga greppet, men han löste det genom att köra tumlöst och börja med handledslindor.

Jag har provat med ex antal grepp och olika brett osv men får problem titt som tätt med armbågarna när det blir tungt.
Däremot har jag inte testat med handledslindor, tror ni att om jag skulle skaffa lindor att jag kan lägga stången mer fördelaktigt för att slippa armbågsont?
Jag fick ont ett tag men efter shoulder dislocations innan varje set så känns det bättre. Även olika stretchövningar för Axel är fördelaktigt. Samt hitta läget för händerna, ovanpå stången eller under, tumlöst eller ej. Mina händer ligger mot stången med helan handen över, nästan upp mot handleden.

Lindor skulle jag inte våga ifall det blir fel och man måste släppa stången.

Senast redigerad av Kif den 2018-01-17 klockan 11:09.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:56   #1792
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Vad är det som orsakar ryckningar i muskler? Kan inte minnas att jag haft nåt sånt här tidigare under nån längre tid, men nu under senaste halvtimmen har min högra biceps haft konstiga ryckningar var och varannan sekund. Väldigt irriterande när man försöker jobba.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 14:07   #1793
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Vad är det som orsakar ryckningar i muskler? Kan inte minnas att jag haft nåt sånt här tidigare under nån längre tid, men nu under senaste halvtimmen har min högra biceps haft konstiga ryckningar var och varannan sekund. Väldigt irriterande när man försöker jobba.
Edit; märker också att fingrarna på höger hand är kalla men vänstersida är varm. Antar då det är problem med blodflöde. Nåt man kan eller bör göra åt saken?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 14:28   #1794
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Edit; märker också att fingrarna på höger hand är kalla men vänstersida är varm. Antar då det är problem med blodflöde. Nåt man kan eller bör göra åt saken?
Händer mig med titt som tätt men oftast fingrarna som spårar ur. Om du sitter på kontor prova att höja/sänka skrivbordet så du får en annan arbetsställning, brukar hjälpa mig!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 15:21   #1795
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Philip Wildenstam pratade om knäböj i deras podd och berättade om att han haft problem med armbågarna pga greppet, men han löste det genom att köra tumlöst och börja med handledslindor.

Jag har provat med ex antal grepp och olika brett osv men får problem titt som tätt med armbågarna när det blir tungt.
Däremot har jag inte testat med handledslindor, tror ni att om jag skulle skaffa lindor att jag kan lägga stången mer fördelaktigt för att slippa armbågsont?
Om du viker handlederna mycket nu, kan det vara boven till armbågssmärtorna. Då gör handledslindor att du inte kan vika dem lika mycket. Fast då tycker jag du borde bli riktigt öm i handlederna efter böjen, att du känner stor påfrestning där.

Kollar du denna bilden, skulle jag tro det är större risk för armbågssmärtor av vänster (vikta handleder):



Håller jag som vänster, om för tätt grepp, får jag armbågssmärtor. Håller jag som höger, får jag bicepssmärta.
Tänk dig ett par handledslindor på vänsterbilden, kommer ta upp belastning och göra handlederna lite rakare.


Se om du kan låna ett par handledslindor och testa? Sen tycker jag du ska prova eagle grip - ha lillfingret under stången, så blir armen mer utåtvinklad.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-01-17 klockan 15:23.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 18:23   #1796
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Vad kan orsaken vara att vänster del av armen typ mellan triceps och biceps tar ont av cable flyen för bröst? Är starkare i höger del av överkroppen pga av racketsport, kan det vara det? Dåligt utförande? Ngn med liknande erfarenheter?
Jag fick ett tag ont vid pectoralis muskelfäste i armen när jag körde flyes. Pectoralis fäster i armen strax under axelmuskeln och för mig gjorde det ont på insidan av armen, strax under biceps. Antar att man skulle kunna säga att det känns mellan biceps och triceps.



Orsaken till mina problem var kanske att muskelfästet var lite svagare än själva pectoralis-muskeln. I vilket fall löste det sig med någon veckas vila följt av några veckor med tyngre flyes med lägre repsantal i pecdec-maskin för att stärka upp fästet.
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 18:46   #1797
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Händer mig med titt som tätt men oftast fingrarna som spårar ur. Om du sitter på kontor prova att höja/sänka skrivbordet så du får en annan arbetsställning, brukar hjälpa mig!
Sitter nog på kontor och jag satt faktiskt vid ett annat bord idag. Gav nog med sig efter jobbet.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 18:53   #1798
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Sitter nog på kontor och jag satt faktiskt vid ett annat bord idag. Gav nog med sig efter jobbet.
Gott!
Tänk lite extra på det några dagar framöver så du byter position ofta och inte hänger på armen för då får man lätt sådana symptom!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 20:56   #1799
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Gott!
Tänk lite extra på det några dagar framöver så du byter position ofta och inte hänger på armen för då får man lätt sådana symptom!
Tack för tipsen. Hela vårt kontor har identiska bord och stolar men verkar som jag inte lyckats ställa in allt så som jag brukar ha det.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 21:45   #1800
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad kommer hända med kroppen och psyket om man slutar träna HELT, förutom 20-60 minuters vardagrspromenerande om dagen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)