Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-10, 10:26   #1771
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Mengu Visa inlägg
Jag tycker hellre dem ska vara neutrala med axlarna liiite lätt framåt, alternativt sitta och luta sig liite framåt. Ger längre ROM och bättre kontakt för mig!

Btw; Hur starka är övre traps egentligen sett till andra muskler? Alltså visst jag som inte är speciellt stark kan ta ett par 50-60kg hantlar och utföra i mitt tycke strikta shrugs med nyp I toppen. Men om jag verkligen utför hela rörelsen med bara traps vet jag inte? Kan faktiskt halvera vikten och fila liite på utförandet och det blir minst lika jobbigt
En relativt kraftig muskel. Men att man kan ha mycket vikt är pga den korta hävstången och korta romet.

Personligen tycker jag du primärt då bör köra med den lägre vikten.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 11:46   #1772
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av strango Visa inlägg
Varför går folk runt med bälte på gymmet? Gäller alla åldrar och alla övningar
Undrar detsamma. Särskilt såna där smala neoprenbälten. Lär ju varken göra från eller till.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 16:37   #1773
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Har genetiskt bra mage så har skippat magträning ofta. Har dock märkt att magen ser mer definierad, dvs att musklerna ''poppar'' lite mer om jag tränar dem. Kommer det leda till noterbart bredare midja om jag tränar mage endast med kroppsvikt?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 16:44   #1774
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har genetiskt bra mage så har skippat magträning ofta. Har dock märkt att magen ser mer definierad, dvs att musklerna ''poppar'' lite mer om jag tränar dem. Kommer det leda till noterbart bredare midja om jag tränar mage endast med kroppsvikt?
beror på dina gener, omöjligt att ge ett generellt svar annat än "testa". Oftast vill man uppnå en bredare rygg (vingar) och smalare midja för att se så aestethic ut som möjligt.

Jag får noterbart bättre mage (starkare, mer definierad) av mag/bålträning. Sen hur jag gör den varierar oändligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 16:50   #1775
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har genetiskt bra mage så har skippat magträning ofta. Har dock märkt att magen ser mer definierad, dvs att musklerna ''poppar'' lite mer om jag tränar dem. Kommer det leda till noterbart bredare midja om jag tränar mage endast med kroppsvikt?
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
beror på dina gener, omöjligt att ge ett generellt svar annat än "testa". Oftast vill man uppnå en bredare rygg (vingar) och smalare midja för att se så aestethic ut som möjligt.

Jag får noterbart bättre mage (starkare, mer definierad) av mag/bålträning. Sen hur jag gör den varierar oändligt.
+1 på Ozzi. Att träna bålen hårt och specifikt är det som gett mig en bra core och skarpare rutor. Jag har ganska dålig magstyrka eftersom höftböjarmuskeln lätt tar över. Får bättre hållning, tightare mage och känner mig som en Gud av riktigt mycket magträning. 16-18 set per vecka fördelar på benlyft, crunches, kettlebellgång och annat unilateralt arbete.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 17:06   #1776
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av strango Visa inlägg
Varför går folk runt med bälte på gymmet? Gäller alla åldrar och alla övningar
Det drar in magen. Hade gärna haft på mig bälte hela tiden om det var mode. Bälte e gött. Redan vikingarna fattade att ha bälte när man tog i.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 17:09   #1777
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Mengu Visa inlägg
Jag tycker hellre dem ska vara neutrala med axlarna liiite lätt framåt, alternativt sitta och luta sig liite framåt. Ger längre ROM och bättre kontakt för mig!

Btw; Hur starka är övre traps egentligen sett till andra muskler? Alltså visst jag som inte är speciellt stark kan ta ett par 50-60kg hantlar och utföra i mitt tycke strikta shrugs med nyp I toppen. Men om jag verkligen utför hela rörelsen med bara traps vet jag inte? Kan faktiskt halvera vikten och fila liite på utförandet och det blir minst lika jobbigt
Jag gissar på att trapzen är svagare än levator scapulae.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 18:26   #1778
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av strango Visa inlägg
Varför går folk runt med bälte på gymmet? Gäller alla åldrar och alla övningar
Bältet drar in magen. Hade gärna haft på mig bälte hela tiden om det var mode. Bälte e gött. Redan vikingarna fattade att ha bälte när man tog i. :��

Jag kan tänka mig att många låter bältet sitta på så de inte ligger och skräpar eller att man behöver bära på det i handen.
__________________

Senast redigerad av Chorizo den 2018-01-10 klockan 18:27.
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:13   #1779
mn123456789
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 13
Hur ska man träna för att bli bättre på chins och andra mer avancerade upplyftningsövningar, de tycker jag är de roligaste
mn123456789 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 06:30   #1780
robbob
Registered User
 
robbobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av mn123456789 Visa inlägg
Hur ska man träna för att bli bättre på chins och andra mer avancerade upplyftningsövningar, de tycker jag är de roligaste
Genom att använda stegar. Det går till såhär:

Om ditt reps max i chins är 5 st så kör du stegar där du går upp till 1-2 repetioner under Max. Så dina set skulle i exemplet se ut så här:
1, 2, 3, 2, 1 repetitioner med minimal vila mellan. Kör 3-4 sådana set 2-4 gånger i veckan i ca 4 veckor och testa därefter ditt nya reps max. Det kommer att ha ökat!😊

Var bara försiktig så du inte gör illa armbågarna när volymen ökar kraftigt. Du måste anpassa antal pass i veckan efter dina förutsättningar och din återhämtningsförmåga.

Lycka till!
robbob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 07:44   #1781
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av mn123456789 Visa inlägg
Hur ska man träna för att bli bättre på chins och andra mer avancerade upplyftningsövningar, de tycker jag är de roligaste
Börja med att berätta hur många chins du gör idag.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 09:46   #1782
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Jag har bestämt mig för att lägga till ett Marklyftpass till i veckan.

Jag har kört Madcow med god utveckling men tagit bort militärpress till förmån för utveckling i bänkpress, nu tänkte jag göra samma i marklyftet. Men jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp mitt andra markpass..

Såhär kommer det se ut är tanken

Pass 1 - Böj Bänk Mark
Pass 2 - Böj Bänk Stångrodd
Pass 3 - Böj Bänk, Mark

Böj
1 - 5 set avsluta med 5RM
2 - 4 set lättare pass
3 - 6 set näst sista 3rm och ett back-off set

Bänk
Samma som böj

Marklyft
1 - Stege upp till 5RM
2 - ???


Efter basövningar kör jag lite assistansövningar.


Någon som har förslag på hur mitt andra pass på marklyft skulle kunna se ut? Jag har funderat på raka marklyft eller pausade marklyft? Eller är det bättre att köra mer mark?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 13:44   #1783
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Har ni märkt att ni går upp en del i vikt om ni börjar träna ben hårt från att tidigare i princip skippat det? Har gått upp 2kg sen jag började köra ben hårt igen (hittat roliga övningar), tänker att det finns mycket plats för glykogeninlagring etc i stockarna?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 17:14   #1784
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har ni märkt att ni går upp en del i vikt om ni börjar träna ben hårt från att tidigare i princip skippat det? Har gått upp 2kg sen jag började köra ben hårt igen (hittat roliga övningar), tänker att det finns mycket plats för glykogeninlagring etc i stockarna?
Det känner jag igen, och för mig gäller det inte bara ben
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 19:15   #1785
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Jag gissar på att trapzen är svagare än levator scapulae.
Nä, det låter väldigt osannolikt. Trapz är normalt betydligt starkare.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)