Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-07, 09:38   #1756
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av jedidavve Visa inlägg
detta är säkert en riktigt korkad fråga men, för viktminskning, kalorier in, kalorier ut, om jag ligger på ca 2500-3000 kalorier och vill minska vikt och kör på -500 kalorier per dag och med viktträning bränner ca 400-500 kalorier? samt någon form av cardio säg ca 300-500 kanske? hur bränner jag resten av kalorierna för att faktiskt ligga minus vid dagens slut? känns som man måste träna hela tiden eller?
Energin används ungefär enligt följande: Levern 30%, hjärnan 20%, hjärta 10%, njurar 7%, musklerna 18% i vila, 15% till blodomlopp, cellbildning, andning, temperaturreglering mm. Detta är alltså BRM, den basala förbrukningen.
Tränar du kräver musklerna mer, detta löses genom att äta mer eller att bränna fett... gärna båda.
Intressant är att för varje ökat kilo kroppsvikt så ökar BMR med ca 12 kcal. Dvs ju större (tex fetare) man är desto högre är BRM.
Ett problem vid kaloriunderskott är att kroppen reglerar ner BRM genom att man tex rör sig mindre i sömnen. På samma sätt ökar kroppen BRM vid tillfälliga överskott genom att tex alstra mer värme efter att man tryckt i sig stora mängder julmat.
När du dietat inträffar alltså det att för varje kilo du går ner sjunker BRM samtidigt som kroppen reglerar ner BRM för att spara energi. Det är därför det är så trixigt att komma ner i riktigt låga fettprocent och man står still i vikt fast man äter som en mygga... därav ätardagar för att lura kroppen att uppreglar BRM.
Kroppen reglerar din BRM 24/7 så även om varje reglering är liten så blir den stor över tid... jämfört med tex en timmes styrketräning.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 10:02   #1757
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av jedidavve Visa inlägg
detta är säkert en riktigt korkad fråga men, för viktminskning, kalorier in, kalorier ut, om jag ligger på ca 2500-3000 kalorier och vill minska vikt och kör på -500 kalorier per dag och med viktträning bränner ca 400-500 kalorier? samt någon form av cardio säg ca 300-500 kanske? hur bränner jag resten av kalorierna för att faktiskt ligga minus vid dagens slut? känns som man måste träna hela tiden eller?
Alltså, du har ju en grundförbränning (den förbränning som krävs för att du öht skall kunna leva och fungera - funktion av organ, temperatur, osv). Denna ligger -oftast- inom ett spann av 2000 - 2500 kcal, beroende på kön, ålder, längd/vikt och alla möjliga andra variabler som går att tänka på.

Säg att du äter dina 3000 kcal och har ett BMR ( Basal metabolic rate = grundförbränning, löst översatt) på 2500 kcal. Till detta tränar styrka för 500 kcal, högt räknat, samt utför cardio för ytterliggare 500 kcal. Sammanlagt har du under dagen förbrännt cirkus 3500 kcal med ditt BMR + styrka och cardio och voila: - 500 kcal.

OBS, väldigt simplifierat exempel.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 14:55   #1758
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Är det farligt att stretch med träningsvärk? Jag tycker att det är väldigt skönt men kan det finnas risker med det?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 17:57   #1759
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Är det farligt att stretch med träningsvärk? Jag tycker att det är väldigt skönt men kan det finnas risker med det?
Nej.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 18:02   #1760
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Är det farligt att stretch med träningsvärk? Jag tycker att det är väldigt skönt men kan det finnas risker med det?
Citat:
Ursprungligen postat av Hanse Visa inlägg
Nej.
Det kan vara smart att vara lite försiktigare. Man sträcker lättare en muskel med träningsvärk.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 20:16   #1761
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur skulle ni lägga upp ett brosplit-schema om man inte prioriterar ben och känner att axlar inte behöver en egen dag?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 22:36   #1762
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Jag är så sjukt stel i ljumskarna, det stramar och tar emot när jag försöker trycka ut benen. I t.ex. bänkpress när jag breddar och trycker ut fötterna kan jag nästintill sträcka mig vilket gör ont i ljumskarna, nästan så jag tror det är något impingement. Nu vet jag inte om det också har med stela höfter också att göra, men vet ni någon bra stretching för dessa områden? När jag ändå är på det, jag har korta hamstrings, bör jag syssla med statiskt stretching här för baksida lår och rumpa eller har det något effekt?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 08:20   #1763
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag är så sjukt stel i ljumskarna, det stramar och tar emot när jag försöker trycka ut benen. I t.ex. bänkpress när jag breddar och trycker ut fötterna kan jag nästintill sträcka mig vilket gör ont i ljumskarna, nästan så jag tror det är något impingement. Nu vet jag inte om det också har med stela höfter också att göra, men vet ni någon bra stretching för dessa områden? När jag ändå är på det, jag har korta hamstrings, bör jag syssla med statiskt stretching här för baksida lår och rumpa eller har det något effekt?
sitt ned på rumpan med raka ben och för ut benen så långt åt sidan du kan. Ha en stolpe eller något framför dig och dra dig framåt. Försök att nå golvet med armbågarna och flytta hela tiden ut benen åt sidorna så mycket d u kan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 03:09   #1764
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Hur kan man veta om man har bra gener för ngn kroppsdel?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 03:13   #1765
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Ska man dra ihop skulderbladen när man gör shrugs?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 08:38   #1766
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Ska man dra ihop skulderbladen när man gör shrugs?
Ja.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 08:45   #1767
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Hur kan man veta om man har bra gener för ngn kroppsdel?
Lite bro-science nu men typ om något växer bra med måttlig eller lite träning. Du kanske kämpar som fan med att få bröstet att växa utan att det händer särskilt mycket medan dina axlar skjuter i höjden trots att du knappt kör specifik axelträning. Linus Carlén har sagt att han knappt tränar armar längre, eller åtminstone tränar dom mycket mindre än övriga muskelgrupper. Ändå är dom hans största tillgång. Han har gissningsvis bra gener för att få stora armar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 19:51   #1768
strango
Registered User
 
strangos avatar
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 1 577
Varför går folk runt med bälte på gymmet? Gäller alla åldrar och alla övningar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag tycker tvärtom. Kroppen börjar bli kaxig, och tror att den har något att säga till om. Dags för 30 set böj, så foten fattar att det inte är någon mening att bråka.
strango är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 20:15   #1769
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av strango Visa inlägg
Varför går folk runt med bälte på gymmet? Gäller alla åldrar och alla övningar
Annars åker byxorna ner.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 09:57   #1770
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Ja.
Jag tycker hellre dem ska vara neutrala med axlarna liiite lätt framåt, alternativt sitta och luta sig liite framåt. Ger längre ROM och bättre kontakt för mig!

Btw; Hur starka är övre traps egentligen sett till andra muskler? Alltså visst jag som inte är speciellt stark kan ta ett par 50-60kg hantlar och utföra i mitt tycke strikta shrugs med nyp I toppen. Men om jag verkligen utför hela rörelsen med bara traps vet jag inte? Kan faktiskt halvera vikten och fila liite på utförandet och det blir minst lika jobbigt
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)