Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-02, 23:31   #1726
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
40är väl lite standard att ta första gången man provar skulle jag tro.
I sådana fall för att de allra flesta fortfarande är barn när de provar första gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det borde vara bra för rörligheten.
Frågan är om det finns ett självändamål i att vara så rörlig som möjligt i rörelser som man aldrig gör förutom när man tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ni som har bra axlar, hur högt i reps går ni vid träning av mellersta och bakre delta? Jag kan tycka att typ 30-40 reps med bara kroppsvikt i t.ex. sidolyft tar som bäst gentemot ca 10 reps och vikt
30-40 repetitioner fungerar bara effektivt om du kör "TUT-träning", d v s skapar förutsättningar liknande strypträning.

Jag kan dock nästan garantera dig att du inte får grova axlar av sidolyft utan hantlar/vikt. Under många månaders (över ett år) tid gjorde jag själv superlätt TUT-träning för underarmar och biceps varje dag. Ingenting växte. Trots att det kändes jobbigt.

Senast redigerad av Benny Carlsson den 2018-01-02 klockan 23:34.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 09:11   #1727
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ni som har bra axlar, hur högt i reps går ni vid träning av mellersta och bakre delta? Jag kan tycka att typ 30-40 reps med bara kroppsvikt i t.ex. sidolyft tar som bäst gentemot ca 10 reps och vikt
Jag tror att man ska pröva sig fram och troligen har du tidigare tränat för tungt vilket gör att du missar målmuskeln. Därför kommer du att öka på vikterna när du känner att du utvecklas och blir starkare. De flesta byggare med få undantag ligger kring 15-20 reps i isolationsövningarna för att kunna bearbeta målmuskeln optimalt.

När det gäller repsintervall för att bygga muskler är det något som håller på att förändras radikalt någonstans mellan 5-50 reps bygger muskler.

Vad många pratar om av internethjältarna som lever på det här menar på att 40/60 är normalfördelningen mellan snabba och långsamma muskler. Därför säger de att du ska träna 40% tyngre och 60%(volym i reps) lättare för att få rätt stimuli.

Men det spelar ingen roll eftersom muskeln tvingas att arbeta med samtliga fibertyper om arbetet pågår tillräckligt länge. Men kanske upp 30 reps för att åstadkomma det eftersom det är prövat och är därför en vederhäfftig siffra.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-01-03 klockan 09:15.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 10:40   #1728
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Tycker ni att det är onödigt att fokusera mycket på kroppsvikten? Jag är supernöjd med min fysik och tycker mig se förändringar titt som tätt, vikten beter sig väldigt konstigt dock. Nu innan har jag t.ex. gått upp långsamt från 77 till 78 över några månader och sen var vikten helt plötsligt 76.7, och nu har jag gått upp långsamt därifrån igen. Jag räknar kalorier väldigt noggrant så jag vet inte vad det beror på. Äter typ samma mat varje dag också.

Ligger nu på 77kg på 184cm och är som sagt nöjd med fysiken, men jag känner hela tiden att jag behöver gå upp till 80-82 för att det ska vara en rimlig vikt för längden, men det kanske inte är rimligt i bra form?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 10:56   #1729
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tycker ni att det är onödigt att fokusera mycket på kroppsvikten? Jag är supernöjd med min fysik och tycker mig se förändringar titt som tätt, vikten beter sig väldigt konstigt dock. Nu innan har jag t.ex. gått upp långsamt från 77 till 78 över några månader och sen var vikten helt plötsligt 76.7, och nu har jag gått upp långsamt därifrån igen. Jag räknar kalorier väldigt noggrant så jag vet inte vad det beror på. Äter typ samma mat varje dag också.

Ligger nu på 77kg på 184cm och är som sagt nöjd med fysiken, men jag känner hela tiden att jag behöver gå upp till 80-82 för att det ska vara en rimlig vikt för längden, men det kanske inte är rimligt i bra form?
Strunta i vad vågen säger, bara du är nöjd med där du är. Att hålla koll på mått runt midja/bröst/armar etc är bättre än siffran på vågen. Jag är nöjd på mina 118kg/185cm, har rätt tydliga definitioner (eller ja syns att man tränar iaf) och enligt vågen är jag ju typ obese.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 10:30   #1730
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
När har man starkt grepp? Tänker typ med pronerat grepp i marklyft?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 10:48   #1731
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
När har man starkt grepp? Tänker typ med pronerat grepp i marklyft?
Marklyft mixat grepp max: ~250 kg.
Marklyft pronerat max: 140-150 kg.
Har inte ens klarat CoC#1.

Jag kör nu med remmar i marken men det är av andra anledningar än greppet. Har aldrig tappat en stång p.g.a. grepp och är övertygad om att jag skulle ha fixat även mitt nuvarande max utan remmar om jag hade fortsatt med mixat. Min generella greppstyrka är dock dålig.


Jag tycker att 180 kg är okej/bra i pronerat marklyft. För att det ska vara BRA så krävs 200 kg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:01   #1732
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Marklyft mixat grepp max: ~250 kg.
Marklyft pronerat max: 140-150 kg.
Har inte ens klarat CoC#1.

Jag kör nu med remmar i marken men det är av andra anledningar än greppet. Har aldrig tappat en stång p.g.a. grepp och är övertygad om att jag skulle ha fixat även mitt nuvarande max utan remmar om jag hade fortsatt med mixat. Min generella greppstyrka är dock dålig.


Jag tycker att 180 kg är okej/bra i pronerat marklyft. För att det ska vara BRA så krävs 200 kg.
Fan det känns inte omöjligt ändå.. Jag brukar köra pronerat grepp under uppvärmningen till 160x5 utan magnesium.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:07   #1733
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Fan det känns inte omöjligt ändå.. Jag brukar köra pronerat grepp under uppvärmningen till 160x5 utan magnesium.
Som sagt: detta kommer från en person med svagt grepp. Men jag tycker lätt att du har bra grepp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:11   #1734
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Som sagt: detta kommer från en person med svagt grepp. Men jag tycker lätt att du har bra grepp.
Jag tar det ändå som en stor komplimang eftersom du drar mer i mark än mig! Är ditt PB 250? Hur jobbar du dig upp till det maxlyftet?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:18   #1735
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag tar det ändå som en stor komplimang eftersom du drar mer i mark än mig! Är ditt PB 250? Hur jobbar du dig upp till det maxlyftet?
Haha 240 eller 250 kg tog jag med mixat grepp. Sen började på ett gym som inte tillät magnesium. Fick under ett års tid köra med remmar istället och vande mig vid det och nu orkar jag inte med mixat, känns onaturligt. Har dragit 265 kg med remmar, det är mitt pb.

60x10-100x5-140x3-180x2-200x1-220x1-240x1-250x1-270x0 var det sist jag försökte maxa
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:27   #1736
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha 240 eller 250 kg tog jag med mixat grepp. Sen började på ett gym som inte tillät magnesium. Fick under ett års tid köra med remmar istället och vande mig vid det och nu orkar jag inte med mixat, känns onaturligt. Har dragit 265 kg med remmar, det är mitt pb.

60x10-100x5-140x3-180x2-200x1-220x1-240x1-250x1-270x0 var det sist jag försökte maxa
265 är grymt bra. Jag skall prova liknande repsantal upp till PB nästa gång. Satte 230 förra veckan efter maxat böj och då var min uppvärmning 100x5-120x5-140×5-180×5-200×2-230×1
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:31   #1737
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
265 är grymt bra. Jag skall prova liknande repsantal upp till PB nästa gång. Satte 230 förra veckan efter maxat böj och då var min uppvärmning 100x5-120x5-140×5-180×5-200×2-230×1
Den där uppvärmningen är ju mycket möjligt bättre än min, du får ju fler lyft i dig, lyft som inte lär kosta så mycket energi. Jag gör mest min för att jag "alltid har gjort så". Det enda jag skulle anmärka på är att jag skulle vilja ha ett lyft mellan 200 och 230 kg. Detta är nog väldigt personligt men jag gillar inte alltför stora hopp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:45   #1738
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Den där uppvärmningen är ju mycket möjligt bättre än min, du får ju fler lyft i dig, lyft som inte lär kosta så mycket energi. Jag gör mest min för att jag "alltid har gjort så". Det enda jag skulle anmärka på är att jag skulle vilja ha ett lyft mellan 200 och 230 kg. Detta är nog väldigt personligt men jag gillar inte alltför stora hopp.
Jag antar att jag får lära känna min kropp bättre så jag hittar min grej..
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 12:32   #1739
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
När har man starkt grepp? Tänker typ med pronerat grepp i marklyft?
180 utan mixat tycker jag är bra. Men ganska vanligt att man orkar om man kör mark och inte har små händer. Det är vad jag har noterat på andra.. själv klarar jag inte 180...
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 13:16   #1740
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Kanske hamnar i fel tråd nu, ber isåfall om ursäkt.
Men hur kan man få in en vana och rutin till träningen efter en längre tid med lite och dåligt träning vad gäller frekvens osv. Syftar mest på att få rutin o vana att komma till gymmet och träna/aktivera sig.
Jag har nu börjat med halvkropps pass (under/över-kropp) men vanan o rutinen jag hade förut är borta (gick o träna/till gymmet auto matiskt förut) och vill få in den igen.
Har ni några bra idéer och förslag för lättare aktiveringar att gå och göra på gymmet för att komma igång och få in den här vanan igen. Kan vara vad som helst i lättare nivå utöver styrkepassen.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)