Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-17, 02:42   #1666
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Ni som har ändrat och börjat träna med mer "kontakt" hur snabbt har ni märkt av förändringar i muskulaturen? tänker främst på ben, bröst, axlar.
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 10:20   #1667
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Så, jag är spontant emot detta påstående.

Hurvida man arbetar på en lägre procentuell belastning i löpning (såvida man inte är onormalt svag benen) har väl ingen betydelse för hur bra löpare man blir?

Frågan är alltså, blir man en bättre löpare av att kunna lyfta mer i knäböj?

Kan tänka mig att det gäller min mor som knappt kan ställa sig upp från en stol utan att ta hjälp av armarna. Men inte någon som kan knäböja sin egen kv.

Senast redigerad av Ram Dass den 2017-12-17 klockan 10:22.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 10:39   #1668
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ram Dass Visa inlägg
Så, jag är spontant emot detta påstående.
Påstående 3 är ju jättekonstigt. Jobbar man på väldigt hög procent av sin max om man tar 75 kg i knäböj och väger 75 kg och joggar? Man kommer ju klara flera tusen reps innan failure, knappast vad jag skulle kalla "nära max".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 10:41   #1669
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Påstående 3 är ju jättekonstigt. Jobbar man på väldigt hög procent av sin max om man tar 75 kg i knäböj och väger 75 kg och joggar? Man kommer ju klara flera tusen reps innan failure, knappast vad jag skulle kalla "nära max".
Eller hur, påstående 2 är väl direkt osant också. Det behövs lika mycket energi för att springa oavsett hur mycket du tar i böj. Det är din kv. som avgör hur mycket energi som går åt, och anatomi (dock mer marginell) och teknik.

Senast redigerad av Ram Dass den 2017-12-17 klockan 10:42.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 11:44   #1670
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Har svårt att se att de Kenyanska löparna besitter någon särskilt bra knäböjsstyrka, men dom kanske är överraskande starka, vad vet jag.

Jag tror man har nytta av stark underkropp vid löpning upp till en moderat nivå, som i sammanhanget är ganska låg. Därefter blir det en nackdel. Att knäböja dubbla kroppsvikten och kuta 20 km kräver ju olika saker.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 14:27   #1671
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Vad är optimal fettprocent för att bygga så mycket muskler som möjligt inom en given tidsperiod? Finns det något bra spann att ligga i?

(Ja, jag vill bara äta mer och bli fetare och skylla min dåliga karaktär på positiva muskelbyggande effekter )
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 16:04   #1672
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Vad är optimal fettprocent för att bygga så mycket muskler som möjligt inom en given tidsperiod? Finns det något bra spann att ligga i?

(Ja, jag vill bara äta mer och bli fetare och skylla min dåliga karaktär på positiva muskelbyggande effekter )


10-15 %


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 21:43   #1673
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Vad är optimal fettprocent för att bygga så mycket muskler som möjligt inom en given tidsperiod? Finns det något bra spann att ligga i?

(Ja, jag vill bara äta mer och bli fetare och skylla min dåliga karaktär på positiva muskelbyggande effekter )
Jag tror inte på bulk utan på att hålla en bra form året runt 9-10% fett är lagom.
Många som har haft relativt hög fettprocent får oftast en skjuts muskulärt när de deffar dvs bygger muskler på underskott. Muskler är en anpassning till hårt arbete.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 22:13   #1674
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror inte på bulk utan på att hålla en bra form året runt 9-10% fett är lagom.
Många som har haft relativt hög fettprocent får oftast en skjuts muskulärt när de deffar dvs bygger muskler på underskott. Muskler är en anpassning till hårt arbete.
Om man ligger på 10% och vill väga 4-5kg mer i samma form då? Känns oundvikligt att bulka långsamt (+0.5kg/månad) ett tag för att sedan deffa ned till samma fettprocent igen

Senast redigerad av smerk den 2017-12-17 klockan 22:15.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 06:19   #1675
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Någon som har erfarenhet av att fortfarande styrketräna fastän stukad fot? Stukade vänster fot igår men tänkte om man fortfarande kan syssla med styrketräningen, möjligtvis utesluta knäböj osv.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 08:31   #1676
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av att fortfarande styrketräna fastän stukad fot? Stukade vänster fot igår men tänkte om man fortfarande kan syssla med styrketräningen, möjligtvis utesluta knäböj osv.
Självklart går det bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 13:25   #1677
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Har en dum fråga.

När jag kör bröst&axlar brukar jag starta med dips. Efter den övningen är jag så pass trött att jag presterar sämre i bänkress och militärpress. Blir min utveckling i de senare övningarna sämre då? (Gissar att svaret är ja).

Kör jag istället bänkpress först orkar jag inte göra särskilt mycket dips eller militärpress.

Blir utvecklingen lidande?

Hur är bäst att lägga upp för att ha en bra utveckling i samtliga övningar?
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 13:27   #1678
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Har en dum fråga.

När jag kör bröst&axlar brukar jag starta med dips. Efter den övningen är jag så pass trött att jag presterar sämre i bänkress och militärpress. Blir min utveckling i de senare övningarna sämre då? (Gissar att svaret är ja).

Kör jag istället bänkpress först orkar jag inte göra särskilt mycket dips eller militärpress.

Blir utvecklingen lidande?

Hur är bäst att lägga upp för att ha en bra utveckling i samtliga övningar?
Det beror pa om du satsar pa volym eller bli bra pa en viss ovning.

For att bli stor ar det lite skitsamma, men vill du bli bra pa bankpress ska/bor bankpress vara forst sa att du kan lyfta tungt OCH ha bra teknik. Ar du trott redan nar du borjar med bankpressen sa visst, du kommer sakert kora skiten ur dig anda, men formodligen med lite taskigare teknik.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2017-12-20 klockan 13:29.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 14:56   #1679
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Det beror pa om du satsar pa volym eller bli bra pa en viss ovning.

For att bli stor ar det lite skitsamma, men vill du bli bra pa bankpress ska/bor bankpress vara forst sa att du kan lyfta tungt OCH ha bra teknik. Ar du trott redan nar du borjar med bankpressen sa visst, du kommer sakert kora skiten ur dig anda, men formodligen med lite taskigare teknik.
Tack för svar.
Men hämmar det utvecklingen i bänkpress om jag kör slut på mig själv på dips före? T.ex. om jag kör bänkpress som första övning kan jag köra 5x5 på 70kg. Kör jag dips först kanske jag kör 5x5 på 60kg istället. Påverkar det styrkeutvecklingen negativt, eller det spelar ingen roll sålänge det är ansträngande till max?
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 15:27   #1680
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Tack för svar.
Men hämmar det utvecklingen i bänkpress om jag kör slut på mig själv på dips före? T.ex. om jag kör bänkpress som första övning kan jag köra 5x5 på 70kg. Kör jag dips först kanske jag kör 5x5 på 60kg istället. Påverkar det styrkeutvecklingen negativt, eller det spelar ingen roll sålänge det är ansträngande till max?
Det du sjalv fetmarkerade ar en viktig del i det, vilket minskar pa eventuella skillnader... Men ja, det kommer med stor sakerhet hindra utvecklingen. En viktig del av att bli stark i en viss ovning ar, forutom teknik, att kunna kora med tunga vikter - och gora det ofta.

Om du ar trott redan infor forsta setet kommer bade tunga vikter och teknik bli lidande. Fysiologiskt kommer du formodligen (nagon mer palast for ratta mig har) snarare narma dig hypertrofi-traning, med andra ord traning for volym/storlek. Om du dessutom kor skiten ur dig i din forsta ovning OCH bankpress sa blir aterhamtningstiden langre, och du kan inte trana lika ofta.

Du ska dock inte vara radd for det heller. Dips, militarpress och allt vad det ar kommer trana muskler du behover i bankpress - aven om den direkta utvecklingen av bankpressen kanske gar langsammare. Det kan lona sig i langden. Du starker andra muskler som behovs och kan potentiellt sett minska skaderisken till ett senare tillfalle nar du val kor 100% pa bankpress.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)