Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-05, 00:22   #1
Psychopathia
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 4
Träningsschema/tips till nybörjar tjej!

Började för ett par månader sedan träna på gym, för första gången i mitt liv!

Jag försöker göra både lite cardio och sedan lite styrketräning. Hittills har jag gått från att klara 800m löpning till 4km, men i styrketräningen har det knappt hänt någonting. Skillnaden där imellan är nog att jag har haft konkreta mål i löpningen medan styrketräningen har jag bara kört lite halvdant.

Men nu tänker jag lägga i en högre växel!

Mitt mål är att få upp min kondition samtidigt som jag skulle vilja ha en lite finare kropp (mer definerad?) och gärna lite synliga muskler.
(Jag är 22år, 160cm lång och väger 51kg)

Efter ha hittat detta forum och läst runt så mycket jag orkar, så har jag kommit fram till något sånt här:

Måndag: 30min Cardio + Överkropp (eller kanske armar, axlar, mage)
Tisdag: 30min Cardio + Underkropp (eller kanske ben, rumpa, rygg)
Onsdag: 60min Cardio
Torsdag: 55min Bodypump
Fredag: 30min Spinning + 30min Core
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Vad tror ni om det? Förslag på bra övningar att ha i mitt underkropp/överkropps pass? Andra tips?

Tack!
Psychopathia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 00:33   #2
joseferiksson
Registered User
 
joseferikssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Örebro,hallsberg
Inlägg: 986
Måndag: 30min Cardio + Överkropp (eller kanske armar, axlar, mage)
Tisdag: Vila
Onsdag: 60min Cardio
Torsdag: 55min Bodypump
Fredag: 30min Spinning + 30min Core
Lördag: Vila
Söndag: 30min Cardio + Underkropp (eller kanske ben, rumpa, rygg)

Kanske kan vara skönt att få vila 2 gånger och inte en gång lite längre. Och jag häller lite på med samma sak så vet att Bodypump sliter och man måste va utvilad när man körd de så kan va skönt att han 2 vilodagar från styrketräningen.

Samtidigt skulle du kunna ta fradags passet på lördag så du får vila lite mer efter bodypumpen med men förstår också om du vill ha ledigt lördag
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 00:39   #3
joseferiksson
Registered User
 
joseferikssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Örebro,hallsberg
Inlägg: 986
Tycker samtidigt inte du ska ha ett schema styra dig, utan enligt mig är det viktigare att lyssna på kroppen. Jag har aldrig gått efter ett schema, inte ens mina egna. Det ända jag gör är att lyssna på kroppen och jag har sprungit 1mil på 39.38 och bänkat 175kg vägande 78kg.
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 00:40   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Ett tips kulle kunna vara att skilja på styrketräningen och konditionsträningen. Konditionsträning sänder nämligen signaler i kroppen som motverkar muskeluppbyggnad.

Lär dig basövningar såsom knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress m.fl och träna hårt så ska du se att resultaten kommer.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 00:46   #5
joseferiksson
Registered User
 
joseferikssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Örebro,hallsberg
Inlägg: 986
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ett tips kulle kunna vara att skilja på styrketräningen och konditionsträningen. Konditionsträning sänder nämligen signaler i kroppen som motverkar muskeluppbyggnad.
Kan säkert stämma på någon undersökning men vet av personlig erfarenhet att på mig och andra jag känner så presterar dom bättre i samband med konditions träning.
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 00:51   #6
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av joseferiksson Visa inlägg
Tycker samtidigt inte du ska ha ett schema styra dig, utan enligt mig är det viktigare att lyssna på kroppen. Jag har aldrig gått efter ett schema, inte ens mina egna. Det ända jag gör är att lyssna på kroppen och jag har sprungit 1mil på 39.38 och bänkat 175kg vägande 78kg.
Citat:
Ursprungligen postat av joseferiksson Visa inlägg
Kan säkert stämma på någon undersökning men vet av personlig erfarenhet att på mig och andra jag känner så presterar dom bättre i samband med konditions träning.
Att lyssna på kroppen kan funka om man förstår vad den säger. Det gör man sällan som nybörjare. Bevisligen har det inte funkat något vidare för TS då hon inte fått de resultat hon vill ha.
Hur menar du att du och andra du känner presterar bättre? Hur har du mätt det?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 00:57   #7
joseferiksson
Registered User
 
joseferikssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Örebro,hallsberg
Inlägg: 986
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Att lyssna på kroppen kan funka om man förstår vad den säger. Det gör man sällan som nybörjare. Bevisligen har det inte funkat något vidare för TS då hon inte fått de resultat hon vill ha.
Hur menar du att du och andra du känner presterar bättre? Hur har du mätt det?
Ne det är väl så enkelt som så att jag har sprungit i 3år nu och styrketränar 3,5 samtidigt som jag började med konditions träning fick ja en jätte ökning i styrkan, okej det är en sak. Men är jag slöare med konditionsträningen flyter styrkan på okej men tar jag tag i konditionen går de typ en vecka och passen blir att jag orkar mer och allt svarar bättre under styrketräning. Samma sak om jag blir slapp med konditionen igen då går det en 2veckor ca och så sjunker styrkeresultats ökningen och att kunna prestera mer på samma tid, är mycket piggare och allertar .

Samma sak har varit för bekanta till mig och såna jag hört berättat ungefär samma sak.
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 01:06   #8
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av joseferiksson Visa inlägg
Ne det är väl så enkelt som så att jag har sprungit i 3år nu och styrketränar 3,5 samtidigt som jag började med konditions träning fick ja en jätte ökning i styrkan, okej det är en sak. Men är jag slöare med konditionsträningen flyter styrkan på okej men tar jag tag i konditionen går de typ en vecka och passen blir att jag orkar mer och allt svarar bättre under styrketräning. Samma sak om jag blir slapp med konditionen igen då går det en 2veckor ca och så sjunker styrkeresultats ökningen och att kunna prestera mer på samma tid, är mycket piggare och allertar .

Samma sak har varit för bekanta till mig och såna jag hört berättat ungefär samma sak.
Och jag har upplevt precis tvärtom att ju mindre konditionsträning (vardagsmotion ska dock finnas!) desto bättre. Och har hört många andra säga samma sak. Jag har tränat i 13 år :P
Sen finns det studier som dessutom visar att konditionsträning motverkar styrketräningens effekter.

Jag säger inte att du har fel i ditt och dina kompisars fall. Men i regel är det nog så att konditionsträning ej ska överdrivas om man vill bygga muskler och bli stark. Vill man bli så stark och stor som möjligt bör man nog träna så lite kondition som är möjligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 01:28   #9
joseferiksson
Registered User
 
joseferikssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Örebro,hallsberg
Inlägg: 986
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Och jag har upplevt precis tvärtom att ju mindre konditionsträning (vardagsmotion ska dock finnas!) desto bättre. Och har hört många andra säga samma sak. Jag har tränat i 13 år :P
Sen finns det studier som dessutom visar att konditionsträning motverkar styrketräningens effekter.

Jag säger inte att du har fel i ditt och dina kompisars fall. Men i regel är det nog så att konditionsträning ej ska överdrivas om man vill bygga muskler och bli stark. Vill man bli så stark och stor som möjligt bör man nog träna så lite kondition som är möjligt.
Jo visst det vet jag med att allt säger emot de, och det här är en diskussion jag haft många gånger hehe . Men det är ju formen av konditions träning med, hårt tar du ut dig och hur ofta? Hur mycket kraft använder du? hur utför du det förhållande till när du äter och vad du äter? hur gör du det förhållande vis till styrketräning ?

Jag börja träna hemma i mitt garage och har en far som tränat i 45år allt möjligt och tränar än styrka-kondition nu bara i princip. Duktig som jag var lyssna jag inte alls på min pappa mycket när jag börja träna utan satte igång med styrketräning och drygt 8månader senare löpning(vintern 2008-2009).

Då var jag fet och knubbig (169cm - 95kg) ville gå ner för jag skulle börja tävla bänkpress och tyckte de va dumt att ha massa dö vikt hängandes på kroppen som inte bidrar med styrka. Då orkade jag inte 500meter men jobba och slet som ett djur och tog mig igenom det. Och har fortsatt med löpning och har inga planer på att sluta.

När jag rekommenderar det här för andra som styrketränar säger dom antingen som du att det är inte alls optimalt eller att dom prövat de och dom bara tappar. Men då har jag tjatat på dom att pröva och hjälp dom och de har gett positivt resultat. Bara en sån sak som att du orkar prestera mer på samma tid på träning är en otroligt skön känsla på så sätt att du har ett bättre flås.

Och jag har inte heller varit med om någon som påverkas till det sämre om dom bara tar det lugnt med konditions träningen och hanterar den rätt och lätt förhållande till hur dom själva känner det tar på kroppen och till styrketräningen.

När jag träna för svensk ungdomsrekord i bänkpress ökade jag från 5.sep-23.oktober 130kg-145kg och under den perioden sprang någon stans , mins inte exakt men kring 30-35mil och då gjorde jag de upp byggt runt styrketräning och min kost. Så säger folk "men tänk om du inte sprang va du hade ökat då" men kollar man tidigare hade jag stått tvär stilla och öka 15 kg på 1,5månad är nog vad som går som mest när man inte heller går upp i vikt.
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 13:44   #10
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopathia Visa inlägg
Jag försöker göra både lite cardio och sedan lite styrketräning. Hittills har jag gått från att klara 800m löpning till 4km, men i styrketräningen har det knappt hänt någonting.

Måndag: 30min Cardio + Överkropp (eller kanske armar, axlar, mage)
Tisdag: 30min Cardio + Underkropp (eller kanske ben, rumpa, rygg)
Onsdag: 60min Cardio
Torsdag: 55min Bodypump
Fredag: 30min Spinning + 30min Core
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Vad tror ni om det? Förslag på bra övningar att ha i mitt underkropp/överkropps pass? Andra tips?

Tack!
Vad för konditionsträning kör du och vilka aktiviteter tycker du är roligast? Det är nämligen synd att plocka bort något som du tycker är roligt om det inte kan ge en stor fördel.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 18:48   #11
Psychopathia
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 4
Kanske borde sagt att jag har läst era kommentarer, mycket hjälpsamma!
Tack!

Nu kör jag med ett sånt här träningschema:
Måndag: Axlar och bröst i ca 1h
Tisdag: Tricep och rygg i ca 1h
Onsdag: Cardio i ca 1h (powerwalks, löpning, spinning eller crosstrainer)
Torsdag: Ben och rumpa i ca 1h
Fredag: Bicep och mage i ca 1h
Lördag: Cardio i ca 1h (powerwalks, löpning, spinning eller crosstrainer)
Söndag: Vila

Och så typ 2-3 långpromenader per vecka
Ska köra något spinningpass då och då också.

Ser det bättre ut?

Kan också tillägga att jag har ökat rätt mycket i styrka sedan jag skrev här sist, det dubbla i bicep tex Men konditionen gick först upp för att under julledigheten, då jag bara kunde träna 2-3gånger i veckan, bli betydligt sämre (körde nästan bara styrka då).

Men jag är taggad på att fortsätta med styrketräningen, och tycker nu att det är betydligt roligare med styrka än cardio =)
Psychopathia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)