Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-12, 19:09   #91
hemlis
Registered User
 
hemliss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Det här förutsätter ju att du har förberett en ryggsäck hemma och även gjort i ordning din bil (om du har någon). Jag vet inte om man kommer kunna lyckas åka bil ut ifrån stan om det skulle gå åt helvete men om det skulle gå så är ju det en bonus.

Annars får man bara kasta på sig ryggsäcken och försöka navigera sig ut i naturen så gott det går.

Sen kan du ju skita i att det ska vara hardcore med, du kan ta med dig tändare, grilltändare, tändvätska vad fan som helst för att göra eld. Det behöver inte vara "Jag ska på skitnödigaste sättet klara mig i vildmarken med bara ett par kalsonger på mig"

I min ryggsäck så har jag både tändare, tändstickor, och eldstål.
En ryggsäck, ok, då klarar du dig ett par veckor innan svältläget börjar göra sig påmint på riktigt. Sen ska du ha ork att ta dig till civilisationen igen (om du har bil kan det vara lättare beroende på om det går att komma fram på vägar) och förhoppningsvis hitta mer mat, du kommer inte kunna springa eller slåss, det är du för trött för. Tänder du eld så kommer det att synas exakt var du gömmer dig någonstans i någon mils radie, och så folktomt är inte Sverige.

Vilt, småvilt, fisk kommer att försvinna rätt fort om vi har 10 miljoner hungriga människor när mat inte finns att tillgå på annat sätt.

Ser fortfarande inte det geniala att ge sig ut i ödemarken med en ryggsäck.

Senast redigerad av hemlis den 2017-12-12 klockan 19:10.
hemlis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 19:13   #92
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Om du är några mil in i urskogen och gör upp en eld i exempelvis en grop och ser upp med vad du eldar med så de inte bildar så mycket rök så borde det inte synas så mycket. Åtminstone inte mitt på dagen...

Och givetvis kommer man inte kunna springa eller slåss, vitsen är ju att man inte ska behöva göra det. Det låter ärorikt att slåss men det bästa är ju enligt mig att bara dra och sen komma tillbaks efter ett par veckor för att se hur det ser ut, är det åt helvete med allt kanske det kvittar om man dör men har saker och ting börjat ordna upp sig får man väl hoppas på sjukvård.

Första dagarna efter en katastrof kommer vara värst när trafiken och alla myndigheter ballar ur med oreda och laglöshet som följd, det är det man ska försöka undvika och därför man ska sticka ut i skogen. Det är inte menat som något längre projekt, bara ett par veckor för att ta sig ifrån allt kaos.

Räknar med 10-14 dagar.

Senast redigerad av Bärsärk den 2017-12-12 klockan 19:16.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 19:21   #93
hemlis
Registered User
 
hemliss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 7
Bara att hoppas att SHTF inträffar då det är ljumna sommarnätter, så man inte fryser ihjäl under nätterna.

Jag håller med dig att man ska ligga lågt under den första kaostiden då de flesta människor rensar ut sig själva, men jag skulle hellre valt en geografiskt isolerad sommarstuga fyllt med konserver och ett gevär och ligga lågt ett par veckor, gärna med vevdriven radio för att kolla läget.
hemlis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 19:26   #94
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av hemlis Visa inlägg
Bara att hoppas att SHTF inträffar då det är ljumna sommarnätter, så man inte fryser ihjäl under nätterna.

Jag håller med dig att man ska ligga lågt under den första kaostiden då de flesta människor rensar ut sig själva, men jag skulle hellre valt en geografiskt isolerad sommarstuga fyllt med konserver och ett gevär och ligga lågt ett par veckor, gärna med vevdriven radio för att kolla läget.
Ja det bästa vore ju om man hade en liten stuga med kamin mitt ute i ingenstans men jag har ingen sån men jag har funderat på att bygga ihop nått, behöver ju inte se så bra ut direkt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 19:31   #95
hemlis
Registered User
 
hemliss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 7
Budgetvarianten är att gräva ner/gömma konserver och kanske en vattenfiltrerare på hemlig ort som bara du vet om och se till att du har en -35c sovsäck i din BoB, om du inte har egen mark/stuga.
hemlis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 20:05   #96
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Beror ju lite på situationen med. Är det risk att staden belägras eller om virus sprids kan det vara vettigt att dra. Men då ska man ju ha någonstans att dra med.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 20:07   #97
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Sverige har så höga krav på standard när det gäller allting och många förbud vad det verkar ... så riktig prepping blir nog svår att åstadkomma. Annars så är det alltid nära till vatten och sådant, en gröngölingsbok är en bra start.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:25   #98
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
MSB har en sajt där de markerar ut närmsta skyddsrum. Tänkte det skulle ändå passa i tråden.
https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/...b873637fbfbe1e
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:48   #99
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
MSB har en sajt där de markerar ut närmsta skyddsrum. Tänkte det skulle ändå passa i tråden.
https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/...b873637fbfbe1e
Vad är kriterierna för att ett skyddsrum ska bli listat där?

I den lilla byhålan där jag gick i grundskolan fanns det ett rätt maffigt skyddsrum i källaren, eller en våning under källaren kanske det tom var. Huset står i alla fall kvar såvitt jag vet. Men är inte listat på kartan...

Dörrar som var typ av gjutjärn eller nåt och vägde fläsk. Vi hade tom nån övning nån gång då jag gick i mellanstadiet då vi fick springa från klassrumen och ner i skyddsrumet. Där fick nog plats ett hundratal elever och lärare i alla fall.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 07:55   #100
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ibland när man pratar prepping så är det allting någon fjant som ska tycka det är ett obehagligt samtalsämne. Då spänner man ögonen i dem och säger ” Det är du som kommer dö först...”
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 09:40   #101
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Tycker inte ämnet är obekvämt men jag har inte rätt karaktär för att orka underhålla nåt bara ifall om. Skulle jag få ett ryck nu och vilja göra nåt skulle jag ifall invasionen kommer om 20 år, få gräva upp 20 år gamla konserver, lika gammalt vatten och nån söndermöglad filt. Nä möter nog istället zombieserna svingandes med närmsta tillhygge.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 12:27   #102
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Bor man i områden där det händer saker eller om vi inte har vattenledningar, kass kontakt med civilisationen etc, etc så är ju förberedelser ett måste. Vi tycker ju att ni som tycker prep/förberedelser är knasigt är lite konstiga. Men man få ju förstå er.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 12:51   #103
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det är mycket med prepp, en del är sjukvård. Hålla sig skadefri....
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 06:58   #104
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Efter att ha läst boken Stjärnklart blir man lite sugen på att börja preppa.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)