Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-11, 17:30   #1
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Maximal och minimal fettförbränning (ej viktminskningsrelaterat)

Försöker lära mig mer om fettförbränning i praktiken. Hur åstadkommer man en dag med maximal fettförbränning och en annan dag med minimal fettförbränning?

Tänker något i stil med följande:
Maximal - så aktiv som möjligt, springa, träna, gå, tänka osv. Ganska uppenbart men hur är det med kost? Äta inget alls? Äta bara fett? Äta mycket för att kroppen ska veta att det finns resurser?

Minimal - inaktiv, sitta och meditera kanske. Fylla med kolhydrater? Försöka få insulinpåslag med kolhydrater och protein? Är det teoretiskt möjligt att strypa fettförbränning till noll? Åtminstone tillfälligt?

Observera att jag inte är intresserad av att tappa vikt, vet redan att det är kcal in och ut som är viktigt isåfall. När det gäller dessa två scenarier bryr jag mig inte heöler det minsta om hälsa, hypertrofi, pengar eller nått sånt (sålänge man inte måste dö för att minimera förbränning). Vill bara veta mer om hur det funkar.

Hur skulle du göra?

Senast redigerad av Bra den 2019-10-11 klockan 17:39. Anledning: Inträffade något fel när jag skulle posta så bara hälften kom med
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 17:40   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad menar du med maximal och minimal?

Procent av energiförbrukningen som kommer från fett relativt andra energikällor?
Eller totala antalet brända kalorier från fett under dagen?

Ifall du vill bränna så mycket fett som möjligt under dagen så antar jag du helt enkelt bör ha såpass hög energiförbrukning som möjligt under dagen. Dvs springa ett ultramaraton eller nåt liknande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 17:48   #3
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du med maximal och minimal?

Procent av energiförbrukningen som kommer från fett relativt andra energikällor?
Eller totala antalet brända kalorier från fett under dagen?

Ifall du vill bränna så mycket fett som möjligt under dagen så antar jag du helt enkelt bör ha såpass hög energiförbrukning som möjligt under dagen. Dvs springa ett ultramaraton eller nåt liknande.
Bra fråga! Är nog mest intresserad av totala antalet brända kalorier från fett under dagen. Dock hör väl det ihop med ration av förbrukning.

Tänker i liknande banor angående ultramaraton, men hur ska man lägga upp kosten runt det maratonet?

Vet för övrigt inte varför tråden hamnade i det här delforumet.. mod får gärna flytta till näringslära
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 17:58   #4
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Ät nästan bara fett så bränner väl kroppen mest fett?
Typ LCHF.
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 18:06   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bra Visa inlägg
Bra fråga! Är nog mest intresserad av totala antalet brända kalorier från fett under dagen. Dock hör väl det ihop med ration av förbrukning.

Tänker i liknande banor angående ultramaraton, men hur ska man lägga upp kosten runt det maratonet?

Vet för övrigt inte varför tråden hamnade i det här delforumet.. mod får gärna flytta till näringslära
Om du vill bränna så mycket fett som möjligt under dagen så tror jag helt enkelt du ska bränna så många kalorier som möjligt under dagen. Dvs anstränga dig maximalt (alltså typ ultramara).

Du kan ju träna upp förmågan att bränna fett genom att träna långpass, och gärna utan att stoppa i dig socker under passet, så att glykogenlagren blir tömda och kroppen tvingas använda fett som energikälla. Så ifall du tränar på detta sätt kommer du kunna bränna mer fett den dagen du vill "testa dina gränser".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 18:41   #6
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenis Visa inlägg
Ät nästan bara fett så bränner väl kroppen mest fett?
Typ LCHF.
Verkar ju rimligt att fett-intag signalerar fettförbränning jämfört mot glukosbränning. Lär mig gärna mer om varför också.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om du vill bränna så mycket fett som möjligt under dagen så tror jag helt enkelt du ska bränna så många kalorier som möjligt under dagen. Dvs anstränga dig maximalt (alltså typ ultramara).

Du kan ju träna upp förmågan att bränna fett genom att träna långpass, och gärna utan att stoppa i dig socker under passet, så att glykogenlagren blir tömda och kroppen tvingas använda fett som energikälla. Så ifall du tränar på detta sätt kommer du kunna bränna mer fett den dagen du vill "testa dina gränser".
Ja alltså många kalorier som möjligt känns ju givet, frågan blir väl hur man då får dessa kalorier att i så stor del som möjligt komma från kroppsfett, antaget att man maximerat kcal förbrukningen generellt. Tycker slutet av din text ger svar på detta bra, men främst det här med att över tid träna kroppen. Finns det även dorekta effekter? Tänker ett scenario där man under eller efter ultramaran fyller på med socker och ett annat scenario med kokosolja. Som jag förstår vad du skriver ger detta skillnad efter en längre tid, finns det även en direkt skillnad? Har fått för mig att det finns en gräns eller siffra för hur mycket energi man kan få från ett kilo kroppsfett per timme. Antar att vad jag undrar är om ens kost kan påverka denna siffra (och inte bara över tid utan på direkten).

Senast redigerad av Bra den 2019-10-11 klockan 18:43.
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 18:52   #7
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Hittade den här artikeln:
https://www.mmsports.se/blogg/fettfo...del-2-insulin/

Hjälpte mig att bättre förstå insulinets påverkan på blodsockret. Vilket leder mig vidare på funderingar kring blodsockrets påverkan på fettförbränning. Gissar att lågt blodsocker omedelbart leder till högre fettförbränning och att LCHF bränner fett därför. Funderar dock på till vilken grad intaget fett kan omvandlas till blodsocker. Sökte och hittade en gammal tråd här om delvis detta men den var väldigt knepig att förstå pga att jag är dålig på termer.
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 18:55   #8
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Hursomhelst, känner att jag börjar få bättre koll på hur man maximerar fettförbränningen men hur är det med minimering? Går det att strypa helt? Något i stil med att sitta helt still och ens organ går helt på glukosdrift.
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 19:59   #9
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
OBS: Det är fettfrisättning, lipolys, jag undrar över, snarare än fettförbränning. För att vara mer specifik... lrde mig det nyss.
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 23:47   #10
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Kostmässigt:
Ju längre tid det har gått som du inte har ätit mat ju större blir fettförbränningen. Det optimal är att äta sitt hela kaloribehov på en måltid.

Kolhydrater minskar eller stänger av fettförbränningen helt så om det är ditt mål så är det väl att äta kolhydrater flera gånger om dagen.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 04:31   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Bra Visa inlägg
Hittade den här artikeln:
https://www.mmsports.se/blogg/fettfo...del-2-insulin/

Hjälpte mig att bättre förstå insulinets påverkan på blodsockret. Vilket leder mig vidare på funderingar kring blodsockrets påverkan på fettförbränning. Gissar att lågt blodsocker omedelbart leder till högre fettförbränning och att LCHF bränner fett därför. Funderar dock på till vilken grad intaget fett kan omvandlas till blodsocker. Sökte och hittade en gammal tråd här om delvis detta men den var väldigt knepig att förstå pga att jag är dålig på termer.
Glukos kan inte bildas från fett. Det är biokemiskt omöjligt.
Däremot innehåller fett ca 6 - 8 energiprocent glycerol som kan bli till glukos.

Sedan är det avsaknaden av insulin som frisläpper fettsyror i blodet. Ifall vi förbränner dem eller inte är beroende på ifall vi använder dem eller inte. Vi kan packa in fettsyorna igen när de inte behövs. Sker faktiskt hela tiden.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 12:50   #12
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Ja och vad som styr förbränningen är muskelfibersammansättning, mitokondrier och dess innehåll. Detta styrs av levnadsfaktorer och arv. Fett förbränns med syre så du har högre procentuell fettförbränning i vila och vid låg intensitet. Lägre tillgång till glukos ökar också procentuell fettförbränning. Vid en viss intensitet går muskeln helt över på kolhydratdrift vilket sker kring anaeroba tröskeln. Som svar på frågan ska du ligga länge på första ventilatoriska tröskeln för att kunna förbränna så mycket fett som möjligt och ligga på andra ventilatoriska tröskeln om du vill tömma glukos/glykogen lagren. Insulin och blodsocker är inte relevant i denna fråga.
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 14:03   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bigass Visa inlägg
Ja och vad som styr förbränningen är muskelfibersammansättning, mitokondrier och dess innehåll. Detta styrs av levnadsfaktorer och arv. Fett förbränns med syre så du har högre procentuell fettförbränning i vila och vid låg intensitet. Lägre tillgång till glukos ökar också procentuell fettförbränning. Vid en viss intensitet går muskeln helt över på kolhydratdrift vilket sker kring anaeroba tröskeln. Som svar på frågan ska du ligga länge på första ventilatoriska tröskeln för att kunna förbränna så mycket fett som möjligt och ligga på andra ventilatoriska tröskeln om du vill tömma glukos/glykogen lagren. Insulin och blodsocker är inte relevant i denna fråga.
Menar du att det går åt mindre fett (i absoluta mått) då man gått över en viss nivå?

Vad är isåfall anledningen till detta?

Jag har fått uppfattningen att fettförbränningen och kolhydratförbränningen går hand i hand, men att fettförbränningen når sin maxnivå ungefär vid mjölksyratröskeln, och att den sedan ligger kvar på denna nivå.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 15:14   #14
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Vid närmare efterforskning är det snarare vid vo2max som fettförbränning avtar helt och vid tröskel planar den ut.
Anledning är ju bristen på syre tippar jag?

Senast redigerad av Bigass den 2019-10-12 klockan 15:16.
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 15:34   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bigass Visa inlägg
Vid närmare efterforskning är det snarare vid vo2max som fettförbränning avtar helt och vid tröskel planar den ut.
Anledning är ju bristen på syre tippar jag?
Intressant. Jag trodde fettoxidationen låg kvar på samma nivå "för evigt". På bilden ser det ut som att det planar ut kanske redan vid "pratfartströskeln", och att det börjar avta strax efter anaeroba tröskeln.


Undrar om man skulle kunna dra slutsatsen att det inte är så viktigt att värma upp inför VO2max-intervaller som inför tröskelintervaller?

En av poängerna med uppvärmning lär ju ska vara att fetoxidationen kommer igång efter ett tiotal minuter av lite lugnare ansträngning.

Ifall man springer i "halvhårt" tempo (typ tröskelfart) så känns ju det rätt vedervärdigt till en början, men efter ett tag blir det lättare. Typ tredje intervallen ifall man kör tusingar i tröskelfart.

Men ifall man kör i VO2max-tempo så borde man ju rimligtvis inte märka av att man inte får nån energi från fettoxidation (eftersom denna ju då ska vara såpass nedreglerad). Eller märker man detta ändå kanske, eftersom första minuten av intervallerna går åt till att komma upp i arbetspuls?

Har vi kanske nån frivillig försökskanin som vill testa? Själv kan jag inte för jag har ju så ont i knät. Aj, aj.

Sen behöver man ju kanske värma upp av andra anledningar än just ämnesomsättningen...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)