Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-28, 20:24   #1
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Saker du (inte) tror på trots att vetenskapen säger tvärtemot.

Vad är det och varför? Inom träning såklart.

Man kan punktträna en muskel.
- Förut körde jag t.ex. bara bänkpress för bröst eller stångcurls för biceps eftersom att man inte kan punktträna en muskel men så fort jag la till andra övningar och började träna som 70 tals bodybuilders så såg jag definitivt att t.ex. "nedre bröst" blev större av att träna övningar som tar på nedre bröst. Samma för biceps.

Konditionsträning innan frukost bränner mer fett.
- Jag har prövat att träna på alla dygnets timmar men jag blev som mest deffad av att träna konditionsträning fastande innan frukost.

Kör på!
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 20:51   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror på att denna tråden kommer få många inlägg, trots att vetenskapen säger emot.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 21:15   #3
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag vet inte vad vetenskapen säger om detta, men för att verkligen förstå chins och pullups på ett annat plan behöver man bli fet. Extravikt i viktbälte eller viktväst är inte samma sak. Man behöver bli fet, först när man är fet förstår man det. Hur man lär sig använda lats och biceps simultant, genom hela rörelsen, samt hur man tar i med musklerna genom hela rörelsen.

Tex. som icke fet kan man bara dra i hårt från botten och "flyga" upp till stången. Försöker man det som fet så hamnar man med stången i pannhöjd. Man måste ta i till max genom hela rörelsen. Som icke fet kan man ta i lite mer med armarna, eller lite mer med latsen och mindre med det andra. Det går inte som fet, lats och överarmar måste jobba som en enhet, synkroniserat.

Jag tror feta chins/pullups har en enorm överföringsförmåga till andra lyft som ickefeta eller viktbältade chins/pullups inte har.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 21:32   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag är inte helt övertygad om att fetma räcker för att man ska förstå den optimala biomekaniken i pullups. Jag gjorde lumpen med en tjock snubbe som var helt övertygad om att chins (handflatorna mot ansiktet) enbart belastade biceps, medans pullups (handflatorna bort från ansiktet) enbart tog på latsen. Han blev också vrålförbannad om man försökte berätta för honom att han svamlade i nattmössan. Good times.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 08:26   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är inte helt övertygad om att fetma räcker för att man ska förstå den optimala biomekaniken i pullups. Jag gjorde lumpen med en tjock snubbe som var helt övertygad om att chins (handflatorna mot ansiktet) enbart belastade biceps, medans pullups (handflatorna bort från ansiktet) enbart tog på latsen. Han blev också vrålförbannad om man försökte berätta för honom att han svamlade i nattmössan. Good times.
Min gissning är att han då antingen var alldeles för stark, alternativt inte tillräckligt fet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 08:49   #6
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Man kan punktträna en muskel.
- Förut körde jag t.ex. bara bänkpress för bröst eller stångcurls för biceps eftersom att man inte kan punktträna en muskel men så fort jag la till andra övningar och började träna som 70 tals bodybuilders så såg jag definitivt att t.ex. "nedre bröst" blev större av att träna övningar som tar på nedre bröst. Samma för biceps.
Säger vetenskapen att man inte kan träna enskilda muskler med isolerade övningar?

Du blandar inte ihop med att punktförbränna fett?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 08:59   #7
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Säger vetenskapen att man inte kan träna enskilda muskler med isolerade övningar?

Du blandar inte ihop med att punktförbränna fett?
Jag menar att man kan tex träna peaken på biceps eller bredden på biceps beroende på vilka övningar man kör.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 09:19   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Problemet överlag är att många tränar övningarna på det sätt som involverar målmuskeln minst vilket resulterar i sämre muskelutveckling i överlag för de flesta.

Det är viktigt att tro på det man gör och sin träning och inte hoppa från program till program inte heller träna exakt likadant år efter år.

Något annat är att inte fastna för sina starka muskelgrupper eller övningar för att lägga all träningstid på dessa och nedprioritera de saker som egentligen behöver prioriteras.

Krasst skit i vetenskapen i form av artiklar som är konstruerade utefter syftet med dem och använd din intuition och följ upp dina resultat i stället.

Följ gärna allmänna kost- och träningsrekommendationer som visat sig vara effektiva/fungera för den stora populationen tränande.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 09:33   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Jag menar att man kan tex träna peaken på biceps eller bredden på biceps beroende på vilka övningar man kör.
Så du la till isolerade övningar, mer träning och du fick de tränade musklerna att växa mer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239172
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2019-09-29 klockan 09:37.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 18:09   #10
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Tvärtom är väl lite väl grovt för att jag ska tro på något sådant. Då ska det ju vara bevisat att det man anser sker - inte sker..

Men hursom så tror jag att pass med träningsvärk är effektivare/bättre än de som inte ger det.
Tror också poteinsyntesen och träningsvärk är sammanlänkade.

Jag tror att mentalt kan styra mer av vad som ska ske än man kan visa på i försök, men inte jättemycket och det tar tid att öva upp. Typ tänka sig till mer muskler, eller vad det nu är man vill åt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 18:34   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Min gissning är att han då antingen var alldeles för stark, alternativt inte tillräckligt fet.
Fan vet. Jag minns det som att han gjorde pullups i form av singlar eller nåt liknade. Definitivt inte tio i rad i alla fall. Jag tror hans största problem var iq relaterat...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 11:55   #12
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Man kan punktträna en muskel.
- Förut körde jag t.ex. bara bänkpress för bröst eller stångcurls för biceps eftersom att man inte kan punktträna en muskel men så fort jag la till andra övningar och började träna som 70 tals bodybuilders så såg jag definitivt att t.ex. "nedre bröst" blev större av att träna övningar som tar på nedre bröst. Samma för biceps.
När har vetenskapen sagt att man inte kan fokusera övre och nedre bröst? Att man inte kan isolera vissa delar av en muskel handlar ju om i vilken riktning muskelfibrerna löper och bröstmusklerna löper ju på tvären så jag har aldrig sett något seriös vetenskaplig källa påstå att övre och undre bröst skulle vara några konstigheter att fokusera, det är när man ska fokusera inre respektive yttre delarna som problemet uppstår.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 12:01   #13
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Fast du har också motorenheter, som är kluster av muskelceller som aktiveras tillsammans (innerveras av en enskild nervgren), och detta även inom en viss muskelfiberlängd. Biceps har ungefär 200 motorenheter om jag minns rätt. Så teoretiskt är det faktiskt möjligt att aktivera "nedre biceps" och "övre biceps" mer eller mindre. Om det sedan kan göras så att muskeln tillväxer mer specifikt i dessa delar vet jag inte om man kunnat visa.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 14:13   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Fast du har också motorenheter, som är kluster av muskelceller som aktiveras tillsammans (innerveras av en enskild nervgren), och detta även inom en viss muskelfiberlängd. Biceps har ungefär 200 motorenheter om jag minns rätt. Så teoretiskt är det faktiskt möjligt att aktivera "nedre biceps" och "övre biceps" mer eller mindre. Om det sedan kan göras så att muskeln tillväxer mer specifikt i dessa delar vet jag inte om man kunnat visa.
Vänta nu. Aktiveras inte muskelcellen i hela sin längd?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 14:26   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, det är ett förlegat och förenklat tänkande.

Beardsley har skrivit en bra artikel om det.

https://medium.com/@SandCResearch/wh...n-c1dafe3ce0a9
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)