Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-07, 21:06   #91
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan
Nej, det gör man inte

Jo, det gör man.




Däremot ökar man alldeles säkert bättre med korrekt träning & kosthållning. Det enda jag själv ångrar med min träningskarriär är att jag inte började tidigare. Troligen skulle jag ha varit på en helt annan nivå idag om jag börjat tidigare än 19 års ålder...
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:08   #92
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Jo, det gör man.
My man!!!!


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:12   #93
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Jo, det gör man.
Inga stora ökningar isf.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:21   #94
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
My man!!!!


allan





Jag tyckte att jag var snabb att replikera inlägget, men tydligen inte nog snabb!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:22   #95
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Jag har tränat i tretton år och kör just nu enligt doggcrapp. Har precis gjort vissa mindre ändringar för att få programmet att funka bättre för mig. Har svårt att tro att ett program skulle vara bäst för alla. Det måste finnas utrymme för vissa ändringar för att få programmen att funka för var och en.
Det finns tillfällen då jag, efter 13 års träning, funderar på om detta är för avancerat för mig, och om jag ska gå tillbaka till ett mer traditionellt träningsupplägg. Har dock bestämt mig för att ge doggcrapp några månader till innan jag kan uttala mig. Vad jag kan säga redan nu är att mina lår har VÄXT!
Jag tror att det är svårt för någon som tränat för kort tid att "ta ut sig" tillräckligt med ett set. Kanske vore det då bättre att köra flera vanliga set?
Sen kan jag säga att kör man doggcrapp på riktigt, och jag är medveten om att det finns massor av byggare som kör hårdare än mig, så blir det otroligt jobbigt. Betydligt jobbigare än jag kunde föreställa mig. Under tidigare träningsprogram har jag bara tyckt att ben-dagen, ibland även marklyfts-dagen varit riktigt jobbig. Nu är alla pass extrem-intensiva, och det är numera en regel än undantag att jag lämnar gymet illamående. Hur många nybörjare är beredda att köra så hårt så de spyr?

Jag tror inte Allan och jwzrd har något emot just dc, eller nybörjare, bara kombinationen. Vill ni nybörjare köra doggcrapp så lycka till, men jag skulle inte rekommendera det.
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:24   #96
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Däremot ökar man alldeles säkert bättre med korrekt träning & kosthållning. Det enda jag själv ångrar med min träningskarriär är att jag inte började tidigare. Troligen skulle jag ha varit på en helt annan nivå idag om jag börjat tidigare än 19 års ålder...
Det jag ångrar är att jag inte körde något nybörjarprogram, utan gick på alltför avancerade metoder direkt...
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:28   #97
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan
Inga stora ökningar isf.
Vad menar du? Tror du inte folk ökade femton-tjugo kilo i kroppsvikt på ett år förr i världen? Jag gjorde det, och hade aldrig ens hört talas om proteinpulver. Jag tränade tie pass i veckan och gjorde hysteriska vikter i både mark och knäböj som sextonåring. Och det fanns många som var värre än jag.
En volymökning på tio kilo på ett år på en icke-tränande tonåring under ett år eller kortare tid är rätt vanligt.


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 21:40   #98
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Jag har tränat i tretton år och kör just nu enligt doggcrapp. Har precis gjort vissa mindre ändringar för att få programmet att funka bättre för mig. Har svårt att tro att ett program skulle vara bäst för alla. Det måste finnas utrymme för vissa ändringar för att få programmen att funka för var och en.
Det finns tillfällen då jag, efter 13 års träning, funderar på om detta är för avancerat för mig, och om jag ska gå tillbaka till ett mer traditionellt träningsupplägg. Har dock bestämt mig för att ge doggcrapp några månader till innan jag kan uttala mig. Vad jag kan säga redan nu är att mina lår har VÄXT!
Jag tror att det är svårt för någon som tränat för kort tid att "ta ut sig" tillräckligt med ett set. Kanske vore det då bättre att köra flera vanliga set?
Sen kan jag säga att kör man doggcrapp på riktigt, och jag är medveten om att det finns massor av byggare som kör hårdare än mig, så blir det otroligt jobbigt. Betydligt jobbigare än jag kunde föreställa mig. Under tidigare träningsprogram har jag bara tyckt att ben-dagen, ibland även marklyfts-dagen varit riktigt jobbig. Nu är alla pass extrem-intensiva, och det är numera en regel än undantag att jag lämnar gymet illamående. Hur många nybörjare är beredda att köra så hårt så de spyr?

Jag tror inte Allan och jwzrd har något emot just dc, eller nybörjare, bara kombinationen. Vill ni nybörjare köra doggcrapp så lycka till, men jag skulle inte rekommendera det.
Äntligen ett vettigt inlägg
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 07:16   #99
Popeye
Registered User
 
Popeyes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 314
Tycket vi skall respektera biffsons önskan om att inte göra detta till ännu en "bråktråd" (kanske lite sent nu, men, men...)
F.ö. tror jag att det finns bra poänger på båda sidor och i slutändan handlar det om att känna sin kropp, kunna sina övningar och försöka para ihop det på ett fungerande sätt.
__________________
99kg @ 182cm
Träningsjournal
Popeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 10:11   #100
Forza
Registered User
 
Forzas avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 293
Ganska roligt att det nämns att det bara e nybörjare som kör DC här. Den ända som jag känner till som e "nybörjare" är Fatcan och om han vill träna DC så låt honom göra det. Han kommer nog själv märka om det funkar eller inte.

Resten, Biffson, jag Mentser (alla mellan 26-30) kan knappast klassas som nybörjare. Har tränat sen jag var 16-17 men återigen har vi "mäta k-k" syndromet (syftar inte på dig Allan). Lyfter du inte tungt så e du nybörjare.

Jag vet nog mer än dem flesta vad intensitet är då jag under min juniortid höll på med löpning på elitnivå (800m). Dem intervallpass/tempopass man körde då är det nog få som upplevt här. Var ganska vanligt att man var nära att spy/svimma efter dem passen. Ibland bultade hjärtat så hårt att det kände som om det skulle hoppa ur kroppen. Så jag vet hur man tar ut sig till max.
__________________
Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Journal:
It's the Doggshit...

coolaste bandet i Gbg
Forza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 15:25   #101
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Jag såg att nästa nummer av Body (B&K Sportsmagazine) komer att ha ett reportage om DoggCrapp.

Den 27 Oktober

"Doggcrap. Är det framtidens träningsmetod?"

Det ska bli intressant att läsa. Hoppas dom skriver mycket om det, och tar med hela konceptet.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 08:12   #102
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Body´s artiklar brukar inte vara sååå upphetsande, och oftast missar de någon viktig del av såna här saker, så förvänta dig inte för mycket.
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 11:20   #103
melancoolio
Marcoolio?
 
melancoolios avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Kul diskussion! Jag ska testa DC och variera min annars enformiga träning. Kanske hittar man en träningsform som passar en själv och för att göra det så är väl det bästa att testa sig fram!
__________________
Försöker hitta motivationen igen! Skador i axlar och rygg gör att det känns motigt!
melancoolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 13:37   #104
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Body´s artiklar brukar inte vara sååå upphetsande, och oftast missar de någon viktig del av såna här saker, så förvänta dig inte för mycket.

Det känner jag igen
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 19:58   #105
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Tänkte översätta en del av en intressant text. Det förklarar varför Doggcrap rekomenderar att man kör flerledsövningar istället för isoleringsövningar:

Det finns egentligen ingen rätt eller fel övning. Men, det är starkt rekommenderat att du kör någon slags flerledsövning. Tex för axlar, press framför eller bakom huvudet med en stång eller i smithmaskinen eler med en axelpressmaskin. Men om du beslutar dig för att köra en mindre komplett övning (en isoleringsövning), tex hantellyft åt sidan, så kommer du snabbt att upptäcka varför det inte är rekommenderat.

Det beror på att det inte går att öka lika mycket i en isoleringsövning som det gör i en flerledsövning. Det är svårt att öka vid varje pass om man kör isoleringsövningar.

Samma sak med knäböj/benspark. Man får alltså köra benspark, men det är lättare att öka vikterna i knäböj.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)