Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-28, 18:50   #61
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Det var ironi att ta bort anonymiteten på internet är ytterligare bara ett 1984-steg. Hjärndött.
Nu är det ju inte riktigt det som efterfrågas. Men i långa loppet så är detta bara ett steg mot den riktningen. Vi ser ju den utvecklingen sakta men säkert krypa sig närmare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 19:00   #62
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
https://computersweden.idg.se/2.2683...para-anvandare


"Sex konsumentorganisationer i Europa anmäler Google för att bryta mot GDPR genom att via Androidmobiler följa användarnas rörelsemönster. Även i Sverige har en anmälan lämnats in till Datainspektionen."

Edit:

På vilket sätt undviker man google helt?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2018-11-28 klockan 19:03.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 19:15   #63
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
https://computersweden.idg.se/2.2683...para-anvandare


"Sex konsumentorganisationer i Europa anmäler Google för att bryta mot GDPR genom att via Androidmobiler följa användarnas rörelsemönster. Även i Sverige har en anmälan lämnats in till Datainspektionen."

Edit:

På vilket sätt undviker man google helt?
Genom att kompromissa:
- Du får skaffa en gammaldags mobiltelefon och leva med att bara SMS (MMS om du har tur) och samtal fungerar. Kanske en dålig kamera oxå.

- Du får be någon annan googla åt dig eller göra som man gjorde förr i tiden: besöka bibblan när du vill ta reda på fakta eller läsa nyheterna.

- Du får lära dig hur en kompass fungerar igen och ta med dig en kopia av Sveriges kartor för att kunna navigera istället för GPS och google maps.

- Du får lära dig webbsidor i huvudet, till och med IP-adresser i värsta fall, istället för att googla dig till sidor. Välkommen tillbaka till mitten av 90-talet!

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-11-28 klockan 19:17.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 19:16   #64
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Det var ironi att ta bort anonymiteten på internet är ytterligare bara ett 1984-steg. Hjärndött.
Fast det är ju korrekt. Vill man ha anonymitet vill man ju dölja sin identitet..
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 19:23   #65
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast det är ju korrekt. Vill man ha anonymitet vill man ju dölja sin identitet..
Ja, men det betyder inte att man behöver ha något att dölja för att man vill vara anonym
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 19:27   #66
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Genom att kompromissa:
- Du får skaffa en gammaldags mobiltelefon och leva med att bara SMS (MMS om du har tur) och samtal fungerar. Kanske en dålig kamera oxå.

- Du får be någon annan googla åt dig eller göra som man gjorde förr i tiden: besöka bibblan när du vill ta reda på fakta eller läsa nyheterna.

- Du får lära dig hur en kompass fungerar igen och ta med dig en kopia av Sveriges kartor för att kunna navigera istället för GPS och google maps.

- Du får lära dig webbsidor i huvudet, till och med IP-adresser i värsta fall, istället för att googla dig till sidor. Välkommen tillbaka till mitten av 90-talet!
Fy fan vad kultigt att dra fram en karta och kompass mitt i Stockholm

Kommer ihåg back in the day när jag fick sms med en länk? att öppna på datorn för att min telefon inte tog emot mms

Istället för tinder får jag börja läsa kvinnor-söker-män I tidningen. Vet inte hur man svarade, tror det var en kod i annonsen.

-syns på stora torget 18.00 på lördag
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2018-11-28 klockan 19:31.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 20:53   #67
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Minns när jag var nyinflyttad i Lund 2003 och cyklade överallt. Använde alltid karta. Det gick prima.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 21:47   #68
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Ja, men det betyder inte att man behöver ha något att dölja för att man vill vara anonym
Jo, sin identitet.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 21:53   #69
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jo, sin identitet.
Touche
Jo, den vill man såklart gömma
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 07:52   #70
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
https://computersweden.idg.se/2.2683...para-anvandare


"Sex konsumentorganisationer i Europa anmäler Google för att bryta mot GDPR genom att via Androidmobiler följa användarnas rörelsemönster. Även i Sverige har en anmälan lämnats in till Datainspektionen."

Edit:

På vilket sätt undviker man google helt?
Det enda dom erbjuder som blir lite svårt att ersätta blir ju Google maps.
Där är nog enda jämförbara alternativet Apple maps.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 10:47   #71
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Jag har tidigare varit negativt inställd till kameraövervakning men har på senare år ändrat inställning. Dels för att jag jobbar i väldigt stökiga områden och vet att de verkligen gör nytta där. Men framför allt pga att jag suttit med på hundratals rättegångar och sett många av dem avgöras med hjälp av kamerainspelningar och mobilpositionering.

I ett samhälle där folk sköter sig behövs det så klart inte men vi lever inte i en sån värld.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 11:55   #72
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Sedan måste man tänka på samhällsutvecklingen långsiktigt. Just nu är Sverige ett av världens bästa och mest säkra länder, så många tar för givet att politiker kommer styra landet i rätt riktning och att landet kommer vara som det är för alltid. Men bra länder kan bli dåliga, så det är viktigt att ha infrastruktur i samhället som inte tillåter övergrepp på medborgarna. Om man t ex skulle ha en enorm statlig databas där det lagras information om exakt vad varje medborgare säger, går, gör och äter så finns redan förutsättningarna för en totalitär regim i framtiden. Dessutom kan information som lagras alltid hamna i fel händer. Nu säger jag inte att all övervakning är dålig, men man måste vara försiktig och tänka långsiktigt när man inför lagar om detta.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:57   #73
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Sedan måste man tänka på samhällsutvecklingen långsiktigt. Just nu är Sverige ett av världens bästa och mest säkra länder, så många tar för givet att politiker kommer styra landet i rätt riktning och att landet kommer vara som det är för alltid. Men bra länder kan bli dåliga, så det är viktigt att ha infrastruktur i samhället som inte tillåter övergrepp på medborgarna. Om man t ex skulle ha en enorm statlig databas där det lagras information om exakt vad varje medborgare säger, går, gör och äter så finns redan förutsättningarna för en totalitär regim i framtiden. Dessutom kan information som lagras alltid hamna i fel händer. Nu säger jag inte att all övervakning är dålig, men man måste vara försiktig och tänka långsiktigt när man inför lagar om detta.
Det är bara ett litet steg till vad vi idag har i Storbritannien där polisen jagar folk som uttrycker sig klumpigt, postar "rap sånger" och dåliga skämt. Då kan du hamna i finkan där. Det är den delen som är oroväckande.

Själva övervakningen sker i dag på nätet och i städer. Vilket i dag går att undkomma om man vill. Men, jag vet inte hur det ser ut om 10år, det är denna kombination ovan jag oroar mig för. Inte egentligen kameror och nätverk jag kan undvika. Utan själva konsensus samhället där folk hamnar i fängelse för att de bryter mot konsensus. Speciellt som det snart inte är okej att prata om biologi på universiteten. Blir det möjligt för de "kränkta" att tillkalla farbror blå och få dig dömd, då finns det en risk att vi redan är för långt ned i träsket.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:34   #74
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Jag har tidigare varit negativt inställd till kameraövervakning men har på senare år ändrat inställning. Dels för att jag jobbar i väldigt stökiga områden och vet att de verkligen gör nytta där. Men framför allt pga att jag suttit med på hundratals rättegångar och sett många av dem avgöras med hjälp av kamerainspelningar och mobilpositionering.

I ett samhälle där folk sköter sig behövs det så klart inte men vi lever inte i en sån värld.
Kameraövervakningar på offentliga platser tycker jag bara är bra så att rättegångar där exempelvis självförsvar användes kan styrkas istället för att brottsoffret skall få värre straff än målsägande. Jag antar att du av rättsliga skäl ej får nämna vilka "stökiga områden" du arbetar i?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:44   #75
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Kameraövervakningar på offentliga platser tycker jag bara är bra så att rättegångar där exempelvis självförsvar användes kan styrkas istället för att brottsoffret skall få värre straff än målsägande. Jag antar att du av rättsliga skäl ej får nämna vilka "stökiga områden" du arbetar i?
Jodå. Jag jobbar i nordöstra Göteborg.
Rättegångarna är bara ett extrajobb inom Kriminalvården och har inget med mitt vanliga jobb att göra. Inget av dem är något hemligt.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)