Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 19:15   #1
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Samhällets övervakning och hur samhället styr oss.

På förekommen anledning.

För min del får det gärna finnas mycket kameror på allmänna platser, krogen och liknande. Vet inte riktigt när det blir inkräktande.

Sedan blir jag alltmer kritisk till googleträffar och det känns som direkt när man har en telefon på sig är man ju pingad nånstans. Undrar om man blir tittad på genom sin webcam ofta?

När jag ser dokumentären om Facebook inser jag hur styrda i vår konsumentation vi är.

Kommer ihåg för ett par år sen när Ica började med riktad reklam, det har hänt lite sen dess.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 19:28   #2
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
På förekommen anledning.

För min del får det gärna finnas mycket kameror på allmänna platser, krogen och liknande. Vet inte riktigt när det blir inkräktande.
När de har ansiktsigenkänning och sparar ditt ansikte och dina rörelser.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 19:38   #3
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Försöker sätta det i paritet. Människor som är skötsamma = har oftast inget emot att vara övervakade. Människor som vill göra fula saker = har massor emot att bli övervakade.

Människor som vill slippa övervakning = tänker att det är skönt för en själv för ingen annan vill ju något ont.

Människor som vill ha övervakning = har upplevt onda människor, ser att fler kan fällas för brott, att man kan förhindra terrorism och skapa ett tryggare samhälle
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 19:42   #4
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Människor som vill ha övervakning = har upplevt onda människor, ser att fler kan fällas för brott, att man kan förhindra terrorism och skapa ett tryggare samhälle
Eller så vill man ha gränskontroller och utvisningar. Då vi haft ett tryggt samhälle och som borde utvecklats till ett ännu tryggare samhälle istället för den utveckling som de facto skett.

Det där är ett skapat problem och jag accepterar inte den pådyvlade lösningen.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 19:49   #5
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Försöker sätta det i paritet. Människor som är skötsamma = har oftast inget emot att vara övervakade. Människor som vill göra fula saker = har massor emot att bli övervakade.

Människor som vill slippa övervakning = tänker att det är skönt för en själv för ingen annan vill ju något ont.

Människor som vill ha övervakning = har upplevt onda människor, ser att fler kan fällas för brott, att man kan förhindra terrorism och skapa ett tryggare samhälle
Man får nog specificera vad man menar med övervakning, jag vill ha liten övervakning även om jag givetvis vet det finns onda människor

Kameror på offentlig plats : ok
Genomsöker min dator på inga grunder : ej ok

Får skilja på vad som övervakas och var övervakningen sker

Kamera i en park är ok, men inte vill jag ha en uppsatt i vardagsrummet där hemma
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 19:55   #6
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Man får nog specificera vad man menar med övervakning, jag vill ha liten övervakning även om jag givetvis vet det finns onda människor

Kameror på offentlig plats : ok
Genomsöker min dator på inga grunder : ej ok
Nja, snarare:

Kamera på offentlig plats med tillstånd, där man motiverat kamerans placering och den är i linje med kraven som är ställda för tillstånd: ok.

Bara så vi är tydliga med vad vi säger ok till.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 19:57   #7
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Nja, snarare:

Kamera på offentlig plats med tillstånd, där man motiverat kamerans placering och den är i linje med kraven som är ställda för tillstånd: ok.

Bara så vi är tydliga med vad vi säger ok till.
Ja givetvis , så är min tanke runt det hela med, skulle skrivit mer detaljerat
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:03   #8
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Eller så vill man ha gränskontroller och utvisningar. Då vi haft ett tryggt samhälle och som borde utvecklats till ett ännu tryggare samhälle istället för den utveckling som de facto skett.

Det där är ett skapat problem och jag accepterar inte den pådyvlade lösningen.
Det ena utesluter inte det andra. Du kan ha goda gränskontroller men fortfarande få folk som kollar på nätet hemma och blir indoktrinerade. En stor andel blir det trots allt över nätet. Kolla bara på LCHF.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:04   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Man får nog specificera vad man menar med övervakning, jag vill ha liten övervakning även om jag givetvis vet det finns onda människor

Kameror på offentlig plats : ok
Genomsöker min dator på inga grunder : ej ok

Får skilja på vad som övervakas och var övervakningen sker

Kamera i en park är ok, men inte vill jag ha en uppsatt i vardagsrummet där hemma
Exakt, alltså drar du en gräns. Vilket många av argumentaionsfolket inte gör. Allt ska vara fritt - eller så inget. Tills att dottern blev våldtagen - då borde allt ha varit fritt. Ehhh
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:06   #10
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Det ena utesluter inte det andra. Du kan ha goda gränskontroller men fortfarande få folk som kollar på nätet hemma och blir indoktrinerade. En stor andel blir det trots allt över nätet. Kolla bara på LCHF.
Små problem kräver enbart små lösningar. Jag har full tillit till att Säpo klarar av att hålla koll på det fåtal som behöver kollas i ett sådant scenario. Men vi är inte i det läget för närvarande.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:08   #11
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Små problem kräver enbart små lösningar. Jag har full tillit till att Säpo klarar av att hålla koll på det fåtal som behöver kollas i ett sådant scenario. Men vi är inte i det läget för närvarande.
Säpo håller koll på dessa individer just genom avlyssning av bland annat nät- och mobiltrafik.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:11   #12
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Jag är emot övervakning men vad ska jag göra åt saken? Jag kanske inte är tillräckligt övertygande eller så är alla i min omgivning dumma i huvudet men om jag ens försöker nämna några nackdelar med exempelvis kontantfrihet så svarar folk att det är smidigare med kort och att det ändå bara är kriminella som använder kontanter. Eller om jag säger att man inte kan gå ett kvarter i London utan att bli filmad. Svaret blir då att det inte finns något intressant med att se de promenera ner för gatan, längre än så tänks inte.

Nu blir det värre och värre för varje år som går och det dröjer nog inte länge innan saker och ting man "måste" ha för ett normalt liv endast kommer i form av ett riskorn man får ha i handen. Redan nu innebär det en hel del trassel att försöka leva utan en smartphone som potentiellt är lika integritetskränkande som riskornet.

Kinas nya sociala övervakning är något vi i viss mån redan har men det tar nog inte alltför många decennier innan något liknande system införs i väst. Anonymitet på internet är nog också bara att glömma. Jag tror man kommer få/tvingas köpa ett personligt kort/chip/nyckel att sätta in i datorn innan man kommer in på internet.

Edit: Ändrar mig. Man kommer få internetkortet gratis. På så vis lurar man hönsen att det inte finns något att klaga på. Det finns väl inget intressant med att se mig sitta och läsa på aftonbladet.

Senast redigerad av Blomkål den 2018-11-26 klockan 20:16.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:17   #13
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Jag är emot övervakning men vad ska jag göra åt saken? Jag kanske inte är tillräckligt övertygande eller så är alla i min omgivning dumma i huvudet men om jag ens försöker nämna några nackdelar med exempelvis kontantfrihet så svarar folk att det är smidigare med kort och att det ändå bara är kriminella som använder kontanter. Eller om jag säger att man inte kan gå ett kvarter i London utan att bli filmad. Svaret blir då att det inte finns något intressant med att se de promenera ner för gatan, längre än så tänks inte.

Nu blir det värre och värre för varje år som går och det dröjer nog inte länge innan saker och ting man "måste" ha för ett normalt liv endast kommer i form av ett riskorn man får ha i handen. Redan nu innebär det en hel del trassel att försöka leva utan en smartphone som potentiellt är lika integritetskränkande som riskornet.

Kinas nya sociala övervakning är något vi i viss mån redan har men det tar nog inte alltför många decennier innan något liknande system införs i väst. Anonymitet på internet är nog också bara att glömma. Jag tror man kommer få/tvingas köpa ett personligt kort/chip/nyckel att sätta in i datorn innan man kommer in på internet.
Det är här bitcoin kommer in i bilden.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:19   #14
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Säpo håller koll på dessa individer just genom avlyssning av bland annat nät- och mobiltrafik.
Jag vet. Även att de tar de in dessa till samtal och och även span? har jag för mig.

Jag vill att det skall vara rättvist, effektivt och välmotiverat så det inte inkräktar på oss övriga.

Statens primära uppgift är att upprätthålla inre och yttre säkerhet. Den behöver givetvis ha befogenheter nog för att klara den uppgiften. Det är jag med på. Men jag ger inte staten några frisedlar för att de gjort uppgiften onödigt svårt för sig genom att inte uppfylla sin uppgift från början.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:47   #15
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)