Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-07, 16:21   #12361
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Menigar Visa inlägg
nytt grafikkort, en ssd om du inte redan har det och iaf 8gb minne så har du en dator som räcker ett tag till.
Tack. Ja, SSD har jag redan (120 GB). Grafikkort är något att satsa på. Problemet, vilket hänger lite samman med ditt andra tips, är minnet. Jag har som sagt 4 GB men 6 GB installerat.

Bekymret är detta;
http://i4memory.com/f54/asus-x58-6-1...stalled-19200/

Jag har gjort det mesta som föreslås, men inte lyckats komma tillrätta med problemet. Där av mitt motstånd mot att köpa mer minne.

King Grub Har ett 64-bitars windows.
Kräket är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 17:55   #12362
Menigar
Registered User
 
Menigars avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 708
Kräket: Ptja, låter som du har två val; antingen uppgradera till en ny plattform eller bråka reda på ditt minnesproblem.
Jag hade först provat alla lösningar som inte involverar att köpa något, sen köpt minne som är kompatibelt med en eventuell plattformsuppgradering och din nuvarande dator.
Om inget av de hade funkat hade jag köpt nytt allt.

EDIT: Läste lite om det och det verkar som problemet är att typ endast 75% av minnnet syns, inte max 4gb. En lösning är ju att köpa 16gb och bara acceptera att bara 10gb är tillgängligt. 10-12gb är ändå skapligt och minne är inte så dyrt.
__________________
”If you love somebody it doesn’t matter if he’s a director, or if he’s the president of a company or if he is a king”

Senast redigerad av Menigar den 2013-10-07 klockan 18:02.
Menigar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 11:38   #12363
Eversmooth
Registered User
 
Eversmooths avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 54
Det är jag igen, jag har läst alldeles för mycket om datorkomponenter de senaste dagarna och kommit fram till att bygga en själv istället. Datorn ska uteslutande användas till spel.

Jag tänker åka och köpa detta under veckan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3982155/2013-10-08

Är det något här som är helt åt skogen och måste bytas till något bättre?
Jag ska även ha ett grafikkort, vilket kort rekommenderar ni för ca 1500-2000:-?

Oehört tacksam för all hjälp.

Senast redigerad av Eversmooth den 2013-10-08 klockan 11:40.
Eversmooth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 11:56   #12364
pbiddy
Registered User
 
pbiddys avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 420
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmooth Visa inlägg
Det är jag igen, jag har läst alldeles för mycket om datorkomponenter de senaste dagarna och kommit fram till att bygga en själv istället. Datorn ska uteslutande användas till spel.

Jag tänker åka och köpa detta under veckan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3982155/2013-10-08

Är det något här som är helt åt skogen och måste bytas till något bättre?
Jag ska även ha ett grafikkort, vilket kort rekommenderar ni för ca 1500-2000:-?

Oehört tacksam för all hjälp.
Jag skulle vilja föreslå att du dubblar RAMen så att du får 16 GB. Jag uppgraderade precis från 8 till 16 och det är en stor skillnad i vissa spel till en ganska låg kostnad. Såg att ditt moderkort bara har två minnesplatser vilket gör att du behöver göra dig av med dina 2x4 GB om du vill uppgradera i framtiden. Kolla om du kan köpa 1x8 GB istället så har du en plats över och kan köpa ytterligare 1x8 GB vid behov.

Här ett grafikkort för 1500 kr som jag har kollat lite på:

http://www.inet.se/produkt/5409851/a...rectcuii-oc-ph

Här är ett annat, lite dyrare alternativ:

http://www.inet.se/produkt/5409387/g...72mb-windforce

Har egentligen ingen koll på vad som skiljer dem åt förutom det uppenbara med GB och MHz men det kanske nån annan kan hjälpa till med?

En miss som jag inser att jag har gjort är att min SSD är för liten. Jag får in Windows och ett spel på den (BF3 i detta fallet) så nu när BF4 släpps behöver jag antingen flytta BF3 till den "vanliga" hårddisken eller köpa ännu en SSD. Om du har pengarna så skulle du kunna köpa en 256 GB direkt.

Btw, vissa nyare grafikkort kräver väldigt mycket av nätaggregatet, kolla noga så att de 500 watt som du har valt klarar att driva datorn och även klarar av ev. uppgradering i framtiden. Det tråkigaste som finns måste ju vara att köpa en strömdel som dessutom är ganska dyr en gång till. Kanske kan va värt någon/några hundralappar till för att säkra upp?

Senast redigerad av pbiddy den 2013-10-08 klockan 12:03.
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:06   #12365
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmooth Visa inlägg
Det är jag igen, jag har läst alldeles för mycket om datorkomponenter de senaste dagarna och kommit fram till att bygga en själv istället. Datorn ska uteslutande användas till spel.

Jag tänker åka och köpa detta under veckan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3982155/2013-10-08

Är det något här som är helt åt skogen och måste bytas till något bättre?
Jag ska även ha ett grafikkort, vilket kort rekommenderar ni för ca 1500-2000:-?

Oehört tacksam för all hjälp.
inge fel på de där komponenterna, dock kanske lite vekt nätagg, köp ett med 750-800w istället(tänkte för framtida bruk).
sen vattenkylning för CPUn kan ju också vara bra om du vill clocka processorn.
grafikkortet däremot kan bli lite mer krångligt att hitta om det högst får kosta 2000 kr och ska klara dagens spel.

är man ute efter att bara spela spel, då är det grafikkortet man ska lägga fokus och pengar på.
dagens spel är inte så värst beroende utav CPUn tex, så där behöver man egentligen inte ha det värsta som finns på marknaden, jag själv tex, jag har en CPU från 2:a generationen, en gammal CPU men istället så har jag ett grafikkort som jag pungat ut 6000 kr för och jag kan spela dagens spel utan problem på höga inställningar.

du kanske(om du har tur) kan hitta några billiga grafikkort och köra SLI/crossfire, men jag tvivlar på att spelen kommer flyta på bra.
mitt tips är att du pungar ut några tusen till så du får ett grafikkort med bra kraft i sig.
NVIDIA korten ska ju ha prissänkning snart, passa på att köpa då eller så väntar du på AMDs grafikkort flaggskepp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:27   #12366
Eversmooth
Registered User
 
Eversmooths avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 54
Tack för era tips!

Tar mer minne och ett kraftigare nätaggregat och sätter ihop och får igång maskinen, är ju integrerad grafik så att man kan testa datorn utan grafikkort.
Sedan avvaktar jag lite med grafikkortet till det blir rea eller det dyker upp nåt annat fint, en extra SSD kan man ju trycka i senare när man råkar köpa en sådan.

Senast redigerad av Eversmooth den 2013-10-08 klockan 12:28.
Eversmooth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 17:42   #12367
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
IP adressen 198.162.1.1

Halloj!

Skulle in och kolla inställningar i min DSL router. Gjorde misstaget att jag kopplade upp till http://198.162.1.1 istället för http://192.168.1.1. Kom en login prompt som jag trodde hörde till routern. Lösenordet som jag hade för mig jag kunde funka inte, vilket gjorde istället att jag körde igenom alla lösenord jag använt nånstans på sistone, ett tiotal olika.

Finns det nu nån risk att det skulle ligga nån skum typ bakom den här IP adressen som samlar lösenorden som sedan kunde lätt kopplas ihop med t.ex. mailaddress eller andra konton? Tycker ni jag borde gå genom alla siter och konton jag har för att byta lösen? Finns ingen vidare risk för financiell förlust jag ser men en del problem kan ju orsakas via ett kapat mailkonto.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 17:52   #12368
HMB
Det kunde vart värre
 
HMBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av pbiddy Visa inlägg
Jag skulle vilja föreslå att du dubblar RAMen så att du får 16 GB. Jag uppgraderade precis från 8 till 16 och det är en stor skillnad i vissa spel till en ganska låg kostnad. Såg att ditt moderkort bara har två minnesplatser vilket gör att du behöver göra dig av med dina 2x4 GB om du vill uppgradera i framtiden. Kolla om du kan köpa 1x8 GB istället så har du en plats över och kan köpa ytterligare 1x8 GB vid behov.

Här ett grafikkort för 1500 kr som jag har kollat lite på:

http://www.inet.se/produkt/5409851/a...rectcuii-oc-ph

Här är ett annat, lite dyrare alternativ:

http://www.inet.se/produkt/5409387/g...72mb-windforce

Har egentligen ingen koll på vad som skiljer dem åt förutom det uppenbara med GB och MHz men det kanske nån annan kan hjälpa till med?

En miss som jag inser att jag har gjort är att min SSD är för liten. Jag får in Windows och ett spel på den (BF3 i detta fallet) så nu när BF4 släpps behöver jag antingen flytta BF3 till den "vanliga" hårddisken eller köpa ännu en SSD. Om du har pengarna så skulle du kunna köpa en 256 GB direkt.

Btw, vissa nyare grafikkort kräver väldigt mycket av nätaggregatet, kolla noga så att de 500 watt som du har valt klarar att driva datorn och även klarar av ev. uppgradering i framtiden. Det tråkigaste som finns måste ju vara att köpa en strömdel som dessutom är ganska dyr en gång till. Kanske kan va värt någon/några hundralappar till för att säkra upp?
Ramminnet på 8gb räcker till i dagsläget, när nya spel som är portade från PS4/Xbone kommer ut så får man se ifall 8GB räcker till. Det är lätt att uppgradera så det är inget jag skulle bry mig om nu, jag har själv 16GB men jag har nog aldrig använt mer än typ 6GB.

SSD:n som du har valt skulle jag inte köra på, då hade jag hellre köpt denna: http://www.inet.se/produkt/4304583/s...0-series-250gb . Du kommer vara glad att du köpte en lite större modell.

Processorn går bort på direkten, den där är bland det sämsta du kan köpa. Lägg ett par hundra till på en i5 4670k istället. Du kan se en bra jämförelse nedan i prestanda:

__________________
scchhornaal

Senast redigerad av HMB den 2013-10-09 klockan 17:59.
HMB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 18:27   #12369
Eversmooth
Registered User
 
Eversmooths avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 54
Tack för tipsen HMB!
Jag har faktiskt funderat på just den processorn istället efter lite efterforskning.
Eversmooth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 18:37   #12370
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av HMB Visa inlägg
Du kan se en bra jämförelse nedan i prestanda:
Det där gäller bara om man kör i extremt låg upplösning utan grafikkort.

I högre upplösningar är det i princip enbart grafikkortet som avgör fps.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 18:53   #12371
HMB
Det kunde vart värre
 
HMBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där gäller bara om man kör i extremt låg upplösning utan grafikkort.

I högre upplösningar är det i princip enbart grafikkortet som avgör fps.
Absolut, men det finns vissa spel som är väldigt cpu-krävande, vi kan kika på Civilization V t.ex:



Oavsett så tycker jag att den lilla prisökningen är motiverad.

Edit: Hitman: Absolution visade även det intressanta siffror:
__________________
scchhornaal

Senast redigerad av HMB den 2013-10-09 klockan 18:57.
HMB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 19:23   #12372
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
datorh blev en dröm när man satsade på grafikkort =)...
grafikkort e så jaekla viktigt...

någon som har tips hur man kan göra en mapp i windows 8 och sätta lösenord på mappen ``??? går detta?
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 11:25   #12373
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350


http://lifehacker.com/recover-tons-o...ium=socialflow
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 11:54   #12374
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Har ett GTX 670 samt en i5 3570k processor, klockad till 4.2 ghz.
För att kunna spela BF4 på bra FPS, hjälper det med ett till 670 (eller köpa helnytt?) eller kommer processorn sätta stopp?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 14:27   #12375
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Oh, moste testa snela.
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)