Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-09, 15:52   #17206
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Datorn är direkt kopplad till konvertern

Men planen är att när jag kommer hem.dra en patchkabel till grannens konverter och se vad som händer då, kan man utesluta rätt mycket beroende på resultatet
Låter som en bra idé.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 18:16   #17207
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Testade nu då får jag detta:

"Ethernet saknat giltig ip-konfiguration"

Har allt ställt på auto, grannen har samma inställt men där fungerar det

Ser i ipconfig att jag får en 169 adress tilldelad
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 19:32   #17208
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Testade nu då får jag detta:

"Ethernet saknat giltig ip-konfiguration"

Har allt ställt på auto, grannen har samma inställt men där fungerar det

Ser i ipconfig att jag får en 169 adress tilldelad
169 när du kopplade in dig på grannens konverter va?

Låter som vi ska gå den drastiska vägen med din konverter i huset och byta macaddress på ditt nätverkskort.
Så kanske du hamnar i en annan switch som inte strular. Eftersom det fungerar för grannen.

nslookup när du är på din konverter gav dig vad för övrigt?

i cmd:
nslookup dn.se

Men låter som vi ska hoppa direkt till byta macaddress. Förutsätter att du inte har något advancerat hemma som är knutet direkt till din macaddress i ett nätverk eftersom du inte ens kör en router.

https://www.groovypost.com/howto/cha...indows-10-why/
Första alternativet där via enhetshanteraren. Alla nätverkskort har inte denna inställning under advanced. Har du detta när du tittar? Den kan även heta något i stil med MAC-address eller network-address och ska ha en serie som påminner om den du ser som exempel.

Annars får du göra det via regeditorn eller ladda ner tredjepartsprogram och installera. För regedit kan du titta på denna guide t.ex. men regedit bör man vara försiktig med ifall man känner att man inte förstår vad man gör osv.
https://winaero.com/blog/change-netw...in-windows-10/

Isf, ändra sista två till en ny serie. De i exemplet har ju bytt till 64 från 67. Ifall du har 67 så hade jag bara ökat med 10-20. Det är inte så noga, du kommer inte köpa ny hårdvara från samma tillverkare som har samma macserie från produktion.

Starta om datorn och kolla att den nya macaddressen existerar när du kör ipconfig /all.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2018-12-09 klockan 19:35.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 19:43   #17209
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
169 när du kopplade in dig på grannens konverter va?

Låter som vi ska gå den drastiska vägen med din konverter i huset och byta macaddress på ditt nätverkskort.
Så kanske du hamnar i en annan switch som inte strular. Eftersom det fungerar för grannen.

nslookup när du är på din konverter gav dig vad för övrigt?

i cmd:
nslookup dn.se

Men låter som vi ska hoppa direkt till byta macaddress. Förutsätter att du inte har något advancerat hemma som är knutet direkt till din macaddress i ett nätverk eftersom du inte ens kör en router.

https://www.groovypost.com/howto/cha...indows-10-why/
Första alternativet där via enhetshanteraren. Alla nätverkskort har inte denna inställning under advanced. Har du detta när du tittar? Den kan även heta något i stil med MAC-address eller network-address och ska ha en serie som påminner om den du ser som exempel.

Annars får du göra det via regeditorn eller ladda ner tredjepartsprogram och installera. För regedit kan du titta på denna guide t.ex. men regedit bör man vara försiktig med ifall man känner att man inte förstår vad man gör osv.
https://winaero.com/blog/change-netw...in-windows-10/

Isf, ändra sista två till en ny serie. De i exemplet har ju bytt till 64 från 67. Ifall du har 67 så hade jag bara ökat med 10-20. Det är inte så noga, du kommer inte köpa ny hårdvara från samma tillverkare som har samma macserie från produktion.

Starta om datorn och kolla att den nya macaddressen existerar när du kör ipconfig /all.
Tack för all hjälp

Gjorde en återställning av windows och nu går det att ansluta till nätet via grannens iaf, inte vågat testa min egna konverter än, men får göra det snart med

Men fortsätter det då så försöker jag med ovan

tack igen
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 20:31   #17210
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Har haft Telia hemma och de har bytt fiberkonvertern , nu fungerar allt som det ska igen
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:09   #17211
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Har lite problem med musikfiler som jag har på hårddisk och spelar upp i bilen.
Det är flacfiler till ungefär 95%. Dessa var lite konstigt taggade.
Till exempel en skiva var taggad med artistnamn som Björk, och en annan som Bjork.
Har använt ett program (glömt vilket) för att fixa så att alla taggar är rätt. Vilket det ser ut som om jag tittar i detta programmet eller i utforskaren.
Men i bilen visar den fortfarande fel. Har nollställt i bilen så att det inte borde vara något gammalt som ligger kvar.
Någon som har tips på vad det kan vara för fel?
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:45   #17212
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Har lite problem med musikfiler som jag har på hårddisk och spelar upp i bilen.
Det är flacfiler till ungefär 95%. Dessa var lite konstigt taggade.
Till exempel en skiva var taggad med artistnamn som Björk, och en annan som Bjork.
Har använt ett program (glömt vilket) för att fixa så att alla taggar är rätt. Vilket det ser ut som om jag tittar i detta programmet eller i utforskaren.
Men i bilen visar den fortfarande fel. Har nollställt i bilen så att det inte borde vara något gammalt som ligger kvar.
Någon som har tips på vad det kan vara för fel?
Jag vet att mp3-filer har flera varianter av taggar (id3v1 och id3v2) som bägge kan finnas med till samma mp3-fil.

Informationen i dessa kan skilja sig åt och jag tror det finns en standard som säger att idv2 informationen ska användas om informationen skiljer sig åt mellan v1 och v2. Men det är ju fullt möjligt att en bilstereo kanske inte gör exakt som standarden säger. Så kolla i din tag-editor om du kan se bägge varianterna av taggning och se ifall det skiljer sig.

Jag utgår nu från att FLAC använder samma typ av taggar. Men det kanske de inte gör, och då kan du ju ignorera detta...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 22:54   #17213
Pzorz
Registered User
 
Pzorzs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrköping
Inlägg: 857
Jag har en skärm som klarar 75 herz 1920-1080. Vissa spel blir ospelbara i form av hack och lag när skärmen är inställd på 75 herz. Problematiken försvinner när jag justerar till 60, varför?
Vidare kan jag endast sänka hertzen via desktop-menyn då Geforce-kontrollpanel inte visar några Herz-alternativ, utan är låst på 75 Herz på den upplösningen. Varför?

Tack för svar!
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 00:02   #17214
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Jag har Bitdefender installerat på datorn som antivirus. Har prenumererat på deras tjänst men nu har prenumerationen gått ut. Programmet är dock aktivt och säger att "You are safe". Funderar på att förnya men hur oskyddad är jag nu?

Uppföljningsfråga: Är Windows egen antivirus bra eller undermåligt nu förtiden?
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 00:31   #17215
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Uppföljningsfråga: Är Windows egen antivirus bra eller undermåligt nu förtiden?
Windows Defender är bra men ingen mjukvara utöver Apple möjligtvis skyddar mot genomsnittsanvändaren.

https://www.av-comparatives.org/comparison/
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 05:24   #17216
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Windows Defender är bra men ingen mjukvara utöver Apple möjligtvis skyddar mot genomsnittsanvändaren.

https://www.av-comparatives.org/comparison/
Varje gång jag kikar till morsan och farsans dator såhar de femtioelva nya searchbars och konstiga insticksprogram till browsern, samt några nya program som de inte vet om att de installerat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 12:52   #17217
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Installera chrome och lägg till ad blocker (t.ex. ublock origin). Har gjort så jag får otroligt mycket mindre jobb med släktens datorer.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 12:55   #17218
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Installera chrome och lägg till ad blocker (t.ex. ublock origin).
Verkar effektivt.

https://avlab.pl/test-web-browser-ex...cious-software
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 18:20   #17219
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varje gång jag kikar till morsan och farsans dator såhar de femtioelva nya searchbars och konstiga insticksprogram till browsern, samt några nya program som de inte vet om att de installerat.
Säg åt dem att sluta kolla på vuxensnusk.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 18:32   #17220
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
För ett par timmar sedan uppdaterade jag och startade om datorn. Nu funkar inte internet som det ska. Det funkar i sådär en halvminut när jag precis startat datorn, sen dyker det upp en gul triangel på Nätverks-ikonen.

Sätter jag datorn i strömsparläge och väcker den igen så funkar det i en halvminut.

Om jag inaktiverar nätverksanlutningen och aktiverar den igen så funkar det i en halvminut.

Jag har provat allt som står på den här sidan https://support.microsoft.com/sv-se/...nection-issues

Hjälp?
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)