Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-29, 16:13   #16
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast det där stämmer ju inte.
Tack för ditt bidrag till konversationen.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 14:59   #17
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Tack för ditt bidrag till konversationen.
Nu har jag ju varit delaktig i konversationen tidigare i tråden, vilket du kanske kan se. Är det något av det som du har invändningar emot?

För det andra är det ju inte sant det du skriver, så frågan är ju vad det du skriver bidrar med. Nej, såna här besvär är inte alltid kroniska, snarare tvärtom. Däremot är det såklart sämre prognos ju längre tid man haft besvär och ju mindre benägen man är att t.ex ändra sitt sätt att träna eller jobba med det man nu behöver jobba med, oavsett om det är styrka, rörlighet, rörelsekontroll osv.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 22:13   #18
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Tänkte köra en liten update eftersom det finns lite folk som skrivit och så i tråden.

Var hos en naprapat idag för en second opinion, och denne såg lite annat än vad den första såg. Vid filmning av ryggen bakifrån, så kunde han se att min vänstra skuldra (problemsidan) var i stort sett hel still då jag höjde händerna från midjehöjd till ovanför huvudet, medans höger skuldra följde med och stöttade upp. Då vänster skuldra inte stöttat som den borde, har andra muskler tagit över och därmed blivit överansträngda eftersom jag kört många reps och ganska tungt.

Fick ett nytt sjukgymnastikprogram som jag ska köra ett par veckor innan uppföljning, och jag ska avboka kortisonsprutan.
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 11:01   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Tänkte köra en liten update eftersom det finns lite folk som skrivit och så i tråden.

Var hos en naprapat idag för en second opinion, och denne såg lite annat än vad den första såg. Vid filmning av ryggen bakifrån, så kunde han se att min vänstra skuldra (problemsidan) var i stort sett hel still då jag höjde händerna från midjehöjd till ovanför huvudet, medans höger skuldra följde med och stöttade upp. Då vänster skuldra inte stöttat som den borde, har andra muskler tagit över och därmed blivit överansträngda eftersom jag kört många reps och ganska tungt.

Fick ett nytt sjukgymnastikprogram som jag ska köra ett par veckor innan uppföljning, och jag ska avboka kortisonsprutan.
Bra! Hoppas att det blir bättre.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 13:16   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Tänkte köra en liten update eftersom det finns lite folk som skrivit och så i tråden.

Var hos en naprapat idag för en second opinion, och denne såg lite annat än vad den första såg. Vid filmning av ryggen bakifrån, så kunde han se att min vänstra skuldra (problemsidan) var i stort sett hel still då jag höjde händerna från midjehöjd till ovanför huvudet, medans höger skuldra följde med och stöttade upp. Då vänster skuldra inte stöttat som den borde, har andra muskler tagit över och därmed blivit överansträngda eftersom jag kört många reps och ganska tungt.

Fick ett nytt sjukgymnastikprogram som jag ska köra ett par veckor innan uppföljning, och jag ska avboka kortisonsprutan.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bra! Hoppas att det blir bättre.
Du kanske kan förklara för oss övriga om stycket som jag har fetmarkerat Hur det kommer sig att den beter sig som den gör...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 17:18   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du kanske kan förklara för oss övriga om stycket som jag har fetmarkerat Hur det kommer sig att den beter sig som den gör...
Nu vet jag ju inte om det faktiskt var så eller bara något naprapaten sa, men att den påverkade skuldran rör sig annorlunda och/eller sämre än den friska är rätt så vanligt. Däremot är det ju aldrig bom stopp utan att påverka rörligheten, men det kan vara en dålig uppåtrotation eller att skulderbladet sitter i en sämre position från början vilket försämrar hävarmar och ökar risken för inklämning. Det kan ju bero på flera saker, jag skrev nyligen i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det kan ju vara så att ditt skulderblad sitter sämre på höger sida jämfört med vänster, antingen för att det är så du ser ut (genetiskt), för att du har någon nervpåverkan ut i skuldran, eller för att du är svag eller har dålig rörelsekontroll och/eller styrka i musklerna som håller skulderblad och axelled på plats.

Ofta kan sånt här ses redan i viloläge, men beroende på vad som är fel kanske det kommer fram i rörelse, under belastning eller i vissa positioner. Förhoppningsvis görs det tester för att försöka komma så nära sanningen som möjligt gällande vad som är problemet.

Eftersom du beskriver det som att skuldran sitter fel redan från början är det säkert ett problem med själva aktiveringen (och styrkan?) i stabiliserande muskulatur. Det låter som att du vid belastning och under rörelse har svårt att hålla skulderbladet på plats. Det kan leda till minskat utrymme subakromiellt och i förlängningen antingen inklämningsbesvär eller överbelastning av vissa strukturer.

Nu har jag ju inte undersökt dig men det som först behövs göras (förutom att kolla om det är nervpåverkan) är att försöka komma komma fram till om det är skulderbladet som släpper vid vertikala pressar och drag, eller om det är överarmen som dras uppåt. Det är väldigt vanligt att det fokuseras mycket på t.ex utåtrotatorerna för att stabilisera axelleden när problemet sitter runt skulderbladet.

Av det du beskriver skulle jag nog försöka hitta en eller ett par-tre saker att arbeta med för skulderbladet. Kan vara att arbeta mer med nedre trapezius och serratus anterior då dessa är båda uppåtrotatorer av skulderbladet. Det kan handla om rörelsekontroll där du får se till att lära om hur du aktiverar och förflyttar armen med hjälp av skulderbladet.



__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2019-01-05 klockan 17:20.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)