Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-18, 17:41   #1
tionde
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 6
Massagepistol för knutar i nacken

Hejsan!
Tänkte höra lite om någon har erfarenhet kring knutar i nacken och med massagepistol som behandling.

Några funderingar jag själv har är...
...hur ofta bör jag massera?
...hur länge bör jag massera?

Och gärna om någon har ytterligare tips eller funderingar så skriv gärna.

Har råkat ut för ordentliga knutar i nacken och så fort jag tränar blir det värre och jag kan inte träna. Har använt mig av massagepistol några dagar nu och upplever en förbättring men vill inte förvärra eller överanvända så tänkte om någon hade lite kunskap om detta.

Har googlat runt en hel del men hittar inte riktigt svar på frågorna.
Tacksam för svar!
Mvh
tionde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:50   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Läste någonstans att det var direkt olämpligt att använda masssagepistoler på nacken, skulle tydligen kunna orsaka skador.

Vill också påpeka att nästan alla masssagepistoler är generiska kinesiska kopior med små skillnader, men flera hundra procent prisskillnad.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:53   #3
tionde
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Läste någonstans att det var direkt olämpligt att använda masssagepistoler på nacken, skulle tydligen kunna orsaka skador.

Vill också påpeka att nästan alla masssagepistoler är generiska kinesiska kopior med små skillnader, men flera hundra procent prisskillnad.
Allright. Värt att nämna att knutarna kan sitta i axlarna med, svårt att avgöra. Hur löser ni annars knutar? Om ni inte har råd att gå till massör.
tionde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 18:36   #4
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Jag har ett avsågat träskaft till en borste som jag trycker upp i ena övre hörnet av dörrkarmen eller någonstans där taket är lägre och punktmasserar ställen i nacken/traps

kör den också genom att ligga på golvet och låta ena änden gå emot väggen och så kan jag trycka in den på lite goa ställen i trapzen och spjärna emot med fötterna

skönt att rulla med en hård boll över nacken antingen mot en vägg eller golvet

ibland gör jag det med en peanut "boll" istället då det är lite enklare
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 18:45   #5
tionde
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Jag har ett avsågat träskaft till en borste som jag trycker upp i ena övre hörnet av dörrkarmen eller någonstans där taket är lägre och punktmasserar ställen i nacken/traps

kör den också genom att ligga på golvet och låta ena änden gå emot väggen och så kan jag trycka in den på lite goa ställen i trapzen och spjärna emot med fötterna

skönt att rulla med en hård boll över nacken antingen mot en vägg eller golvet

ibland gör jag det med en peanut "boll" istället då det är lite enklare
Aa! Bra idé. Tack
tionde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 09:21   #6
tionde
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 6
Hej!
Vill göra en liten uppdatering.

Jag - som jag skrev - hade ju så pass ont på grund av knutar att jag inte kunde träna alls. Testade naproxen för jag trodde det var en inflammation men det fungerade inte. Hade då inte kunnat träna på 4 veckor och det kändes som en lätt nackspärr.

Jag har nu använt en massagepistol i budget modell i snart en vecka och jag kan nu träna. Körde lätt marklyft och bicep curls igår och det känns kanon i nacken/axlarna idag.

Jag vet inte om det är skonsamt eller inte med massagepistol eller om man gynnar en negativ handel men sanningen för mig är att jag kan träna igen vilket känns helt fantastiskt skönt.

Jag körde 1 minut på ena sidan och 1 minut på andra för att sedan börja om, jag körde 2 minuter totalt på vardera sida. Före och efter träning samt dagar jag inte tränat morgon och kväll. Har googlat och letat men inte hittat någon rekommendation på tid så testade mig fram själv.

Jag ville bara förmedla den här informationen om någon sitter i samma funderingar eller problem.

Som jag också nämnde ovan så är jag osäker på exakt var knutarna suttit så jag har masserat hela trapezius och försökt fokusera lite extra på levator scapula.
Lycka till!
Mvh
tionde är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)