Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-18, 15:39   #1
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Ta nytt jobb eller inte?

Jag har postat liknande frågeställningar här förr och är imponerad av alla bra tips som brukar dyka upp. Förhoppningsvis har inte alla bra rådgivare slutat hänga här.

Så, jag jobbar idag på en tjänst där jag har 38k i månaden. När jag tackade ja till tjänsten blev jag lovad att när jag jobbat några år kommer jag ha möjlighet att få en mer senior titel och lönen skulle då gå upp "ganska markant". Har ingen siffra. Problemet med jobbet är att min närmaste kollega är totalt inkompetent och tar åt sig äran för saker jag gjort fast han inte gjort ett skit och tar konstiga beslut hela tiden som jag måste finna mig i. Arbetsuppgifterna är okej för det mesta men inget superkul och ganska ofta är jag frustrerad för att processer inte fungerar och man kan få hålla på en halv dag bara med att hitta rätt person att göra saker. Tid läggs på icket värdeskapande uppgifter och jag sliter sig i ansiktet ganska ofta i frustration.

Kommer eventuellt bli erbjuden en annan tjänst internt men vad jag tror är roligare arbetsuppgifter. Det är i alla fall mer åt det hållet jag jobbat tidigare och vet att jag gillar. Finns redan etablerade arbetsprocesser så man slipper ägna en hel dag till att förklara åt idioter vad som ska göras. Plus att om man fastnar i någon uppgift vet man att man alltid kan fråga en kollega så får man svaret.

Men byt då för helvete och sluta gnäll kanske ni tänker?. Ja visst, problemet är att lönen kommer inte att öka. Den kan eventuellt matchas, vilket talar för att lönerna på den avdelningen är lägre än 38k iaf i ingång. Vilket inte bekymrar mig annat än att går jag in på 38 och har högre än majoriteten där så kommer ju inte lönen att gå upp särskilt mycket. Iofs är det ju sällan löner går upp ändå.

Möjligheten finns dock att avancera internt i den nya rollen så jag sitter ändå inte fast.

Skulle ni bytt jobb till eventuellt bättre arbetsuppgifter även om lönen inte ökade? Vi har även faktumet att den där "markant högre lönen" på nuvarande tjänst hägrar. Men den kan jag säkert åstadkomma genom att avancera inom andra tjänster ändå.

Ordet är fritt.

Senast redigerad av Permaximum den 2021-01-18 klockan 15:43.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 15:48   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Slipper hellre ångest över kassa medarbetare än kassera in 5-8K i månaden extra. Psykosociala miljön är viktigare om du ska stanna än pengar (Såvida det inte pratas om 30-40% ökning kanske).
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 15:56   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Utan att veta något om din ekonomi i övrigt (antar att den är "normal", att du inte sparar till något särskilt, etc) så låter det på din beskrivning som det är bäst att byta arbetsplats, tycker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 16:06   #4
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Lightbulb

Det är billigt för en chef att lova saker om framtiden. Befodran, löneökning osv. Finns en del chefer som gör så och långt ifrån alla gånger händer det. Så sker det för många personer. Så löften om framtiden skulle jag inte väga in så tungt.

Hur länge har du varit på din arbetsplats? Jag hade hellre tagit mig till ett område jag gillar än att stanna kvar. Ända anledningen till att stanna skulle vara om du varit där en väldigt kort tid.

Så min plan hade antagligen varit att byta internt till uppgifter jag trivs bättre med. När du varit 2-3 år på företaget så här jag bytt till annat företag. Där du förhoppningsvis kan ha uppgifter inom samma område men öka din lön avsevärt.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 16:17   #5
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Det är billigt för en chef att lova saker om framtiden. Befodran, löneökning osv. Finns en del chefer som gör så och långt ifrån alla gånger händer det. Så sker det för många personer. Så löften om framtiden skulle jag inte väga in så tungt.

Hur länge har du varit på din arbetsplats? Jag hade hellre tagit mig till ett område jag gillar än att stanna kvar. Ända anledningen till att stanna skulle vara om du varit där en väldigt kort tid.

Så min plan hade antagligen varit att byta internt till uppgifter jag trivs bättre med. När du varit 2-3 år på företaget så här jag bytt till annat företag. Där du förhoppningsvis kan ha uppgifter inom samma område men öka din lön avsevärt.
Just löftet om löneökning stämmer säkert, om jag lyckas få en mer senior tjänst, och för att få en mer senior tjänst måste nån senior byta tjänst och vem vet när det händer.

På arbetsplatsen har jag varit i typ 1,5-2 år. Men har bytt tjänst två gånger och har varit på min nuvarande i endast ett halvår så det är rätt kort ja.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 16:58   #6
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Jag skulle lätt byta. Det är ju hälften av sin vakna tid som man spenderar på jobbet så att den tiden känns kul och givande tycker i alla fall jag är viktigt.

Sen är vi ju alla i olika stadier av livet och lägger olika mycket vikt på hur mycket man tjänar. Själv har jag ju redan kommit förbi det där med att skaffa hus och så. För min del jakten på högre lön inte alls viktig. Vid nästa löneförhandling är det fler semesterdagar som är målet. För mer kvalitetstid/fritid
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:00   #7
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Beror på vad du vill ha ut av det.

Är lönen viktigt - byt inte. Forsök förändra det, påvisa att din kollega är korkad etc.
Är det viktigare att ha det "MyZzIt" på jobbet med sina "KoMpIsAr" - Byt.

För mig är lönen viktigast, så jag finner i mig i att många är korkade och processer är efterblivna. Däremot ser jag till att processerna blir bättre vilket ofta synliggöra vem som är en idiot eller inte, och utifrån det får jag mina löneökningar/klättra i karriärstegen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:05   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
38 k för ett jobb du inte gillar eller 38 k för ett du gillar? Driver du med oss?

Värderar du några ynka tusenlappar( i utebliven ökning! -inte ens en nergång i lön!) så mycket att du ens överväger att spenderar 40 timmar i veckan av ditt liv med ett jobb du inte gillar när du har möjlighet att byta bör du på riktigt ta en funderare över hur du värderar olika saker i livet.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:16   #9
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Hur långt bort är din promotion?
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:24   #10
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ger eventuellt byte dig nåt av värde, låt säga nåt av värde i ditt cv? Jag gillar inte det där att det sägs att man kan jobba upp sig och om några år så kan du vänta dig bla bla. Jag ser saken så här: Jobba hellre med nåt du gillar och försök komma framåt än att sitta och vänta på befodran som du inte vet när/om den kommer.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 17:44   #11
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Det är ju alltid svårt när man ska lägga upp frågeställningen i ett forum eftersom det finns så otroligt många fler faktorer i det verkliga livet men i text blir det väldigt förenklat.

En till rörlig del i allt det här är att jag även sökt en tjänst externt där lönen säkert är 8-10k högre + bra uppgifter vad jag vet. Behöver kalkylera om det blir för svårt att abandon ship från nya tjänsten om jag skulle få den externa tjänsten. Ligger dock några veckor bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Beror på vad du vill ha ut av det.

Är lönen viktigt - byt inte. Forsök förändra det, påvisa att din kollega är korkad etc.
Är det viktigare att ha det "MyZzIt" på jobbet med sina "KoMpIsAr" - Byt.

För mig är lönen viktigast, så jag finner i mig i att många är korkade och processer är efterblivna. Däremot ser jag till att processerna blir bättre vilket ofta synliggöra vem som är en idiot eller inte, och utifrån det får jag mina löneökningar/klättra i karriärstegen.
Det är lönlöst att försöka påvisa att min kollega är.
en idiot. Han har tränat på att undvika att göra saker i ett helt arbetsliv och är väldigt skicklig på att hitta ursäkter och vända på saker för att få det att verka som att han inte gjort något fel. Tex när han förklarar att han hållit på med en uppgift i två dagar när man defakto vet att uppgiften tar 2 timmar om man inte är en komplett idiot. Har provat att lyfta det till chefen men kollegan är mer senior än mig så det vrids till att det är jag som är ny.

Jag har även varit med och förbättrat processer. Men det är ju så otroligt frustrerande när man ser något som inte fungerar, ser en lösning men inte får något gehör. Dels för att ingen orkar ta tag i något och dels för de som sitter tillräckligt högt upp för att kunna göra något mest bryr sig om metrics som man kan slänga upp i en snygg powerpoint och kalla "resultat". Att en process som förenklar arbetet och gör att det går snabbare med mindre frustration är inte ett förbättringsarbete som får särskilt mycket uppmärksamhet = allting fortsätter suga.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
38 k för ett jobb du inte gillar eller 38 k för ett du gillar? Driver du med oss?

Värderar du några ynka tusenlappar( i utebliven ökning! -inte ens en nergång i lön!) så mycket att du ens överväger att spenderar 40 timmar i veckan av ditt liv med ett jobb du inte gillar när du har möjlighet att byta bör du på riktigt ta en funderare över hur du värderar olika saker i livet.
Haha ja när du vänder det så. Men nu tänker du väldigt kortsiktigt typ 6 månader framåt. Lönelyft är i stort sett obefintligt på nya tjänsten får vi räkna med eftersom saker och ting måste jämnas ut mot alla andra på avdelningen medan jag kan vänta mig löneökning redan i år på befintlig tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Hur långt bort är din promotion?
Extremt svårt att veta. Kan vara allt från 3 månader till 5 år bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Ger eventuellt byte dig nåt av värde, låt säga nåt av värde i ditt cv? Jag gillar inte det där att det sägs att man kan jobba upp sig och om några år så kan du vänta dig bla bla. Jag ser saken så här: Jobba hellre med nåt du gillar och försök komma framåt än att sitta och vänta på befodran som du inte vet när/om den kommer.
Värde ger det väl i form av en ny erfarenhet i cv men i övrigt ger det bara mjuka värden typ vill inte strypa folk för att dom inte fattar nånting.

Senast redigerad av Permaximum den 2021-01-18 klockan 17:47.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 19:48   #12
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Kan du inte ta ett möte med din chef och säga att du vill byta position/få upp lönen på ditt nuvarande jobb med alternativet att du byter företag annars? Är lite av en gamble men det är väl win/win för dig i din situation.

Eller bara ta upp att du vantrivs. Säg precis som du känner.

Jag är faktiskt mitt uppe i att byta jobb efter två år på mitt nuvarande

Senast redigerad av Kabuto den 2021-01-18 klockan 19:51.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 23:37   #13
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Är du i behov av högre lön? Om inte kanske viktigare saker spelar in precis som du säger.

Jag hade hellre tagit 30000 och trivts än 50000 och slitit mitt hår. Vid någon gräns borde du ju kunna känna att du är ekonomiskt nöjd och därefter kunna prioritera annat med arbetet. För mig är pengar obetydligt så länge jag har nått min lägsta gräns. Då slipar jag hellre på annat omkring mig för att höja helheten istället.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-18 klockan 23:42.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 00:27   #14
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Är du i behov av högre lön? Om inte kanske viktigare saker spelar in precis som du säger.

Jag hade hellre tagit 30000 och trivts än 50000 och slitit mitt hår. Vid någon gräns borde du ju kunna känna att du är ekonomiskt nöjd och därefter kunna prioritera annat med arbetet. För mig är pengar obetydligt så länge jag har nått min lägsta gräns. Då slipar jag hellre på annat omkring mig för att höja helheten istället.
Aldrig i livet. Avsevärt bättre att ta 50' och acceptera att folk är idioter. Ett jobb är ett jobb, och inget mer. Att bli känslomässigt engagerade eller påverkad betyder bara att du behöver börja prata med dig själv om varför du bryr dig så himla mycket om vad andra tänker, tycker eller gör på jobbet.

Jag hanterar en hel del sådana typer på min arbetsplats, som kan driva en till vansinne. Men min inställning är att jobb är jobb, orka bli känslomässig engagerad i skiten, utan gör det man ska istället och ta emot din lön på mucho dinero.

För det går oftast hand i hand, desto mer lön betyder att du måste hantera avsevärt mer idioter. Nyckeln är att finna "zen" där du helt enkelt presterar på jobbet, men du bryr dig egentligen inte direkt om något eller någon på arbetsplatsen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 00:48   #15
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Nyfiken, hur kan det andra stället erbjuda samma lön du har nu, sa du inte att du ville ha minst nuv. lön + extra?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)