Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-12, 19:12   #1
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Borde jag sluta träna?

Jag tränar vanligen två gånger om dagen, styrketräning och lite kondition innan frukost, och konditionsträning på eftermiddagen.

Sen jag började studera min master har dock inte träningen rullat på som förr. Gymmets konditionsavdelning känns inte längre lika njutbar att åka till på eftermiddagen, då jag insett att jag hellre hade fortsatt sitta framför datorn och ta det lugnt med läsningen. Kanske hade jag hellre tagit en lugn promenad efter studierna än att åka till gymmets instängda lokaler och konditionsträna. Men jag har under hela mitt liv mått så otroligt bra av konditionsträningen - den har känts som en oerhörd tillgång. Vet inte varför jag börjat känna såhär. Jag känner mig tom och orkeslös, som jag inte upplevt tidigare. Kanske kan det vara mycket mental ansträning i skolan. Kanske har jag insett att jag borde göra annat på eftermiddagarna än att träna, eftersom jag ändå tränar på morgonen varje dag. Styrketräningen är den träning jag vill utvecklas i.

Ni som minskat på träningen, hur har ni upplevt det? En känsla av tomhet? Oklarhet med hur det känns att "bara" träna som alla andra gör?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 19:17   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall du tränar mycket och hårt kan du ju eventuellt ha övertränat. Stress från pluggandet kan ju ha påskyndat den processen också. Ett av symptomen på överträning är ju att man tappar motivationen.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så i ditt fall. Men baserat på det du skriver så är det kanske en möjlighet iaf.

Ifall detta är fallet så bör du helt klart dra ner på träningen. Både mängdmässigt, men också minska intensiteten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 19:30   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror du kan ha fallit lite i fällan av att ha känt att din tillvaro saknar mening, och så har du gjort träningen till meningen i tillvaron, vilket också gör att du känner dig lite tom av tanken på att dra ner den. Och jag tror isåfall lösningen tråkigt nog är att odla dina sociala relationer, vilket är vad som brukar göra folks liv meningsfullt.

Sen ska jag bara komma på hur jag själv ska lyckas med samma konststycke.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 20:14   #4
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Du säger att du mår/mått bra av träningen, så verkar inte vara fallet nu. Men du måste inte sluta helt. Jag skulle om jag var du strunta i träningen en vecka eller två och ta lite promenader. Sen börja lite smått igen, kanske en gång i veckan eller vad som du känner för.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 20:14   #5
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror du kan ha fallit lite i fällan av att ha känt att din tillvaro saknar mening, och så har du gjort träningen till meningen i tillvaron, vilket också gör att du känner dig lite tom av tanken på att dra ner den. Och jag tror isåfall lösningen tråkigt nog är att odla dina sociala relationer, vilket är vad som brukar göra folks liv meningsfullt.

Sen ska jag bara komma på hur jag själv ska lyckas med samma konststycke.
Han borde väl starta en youtube kanal?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 20:15   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Han borde väl starta en youtube kanal?
Ja, så är det nog.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 07:16   #7
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Jag hade minskat träningen ordentligt, kanske även kvalitén till en nivå som du tycker är skön som bara ger energi snarare än drar energi.

Jag har i perioder haft för mycket omkring mig och då har träningen istället för att vara inspirerande och återkopplande blivit ännu en tid- och energitjuv istället.

Jag hade däremot inte slutat träna helt, har man rutin att ha hög träningsvolym så tror jag snarare det kommer påverka dig negativt att sluta tvärt och du kommer förmodligen känna dig som både mental och fysisk chipspåse.

Så har det varit för mig i varje fall, lycka till med din master!
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 08:30   #8
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Jag har minskat på gymmandet men ökat konditionsträningen.
Måste du verkligen åka till gymmet för att träna kondition? Varför inte träna ute?
Jag blir i alla fall uttråkad efter 2 minuter om jag sätter mig på en cykel inomhus eller ställer mig på ett löpband.

Halva grejen med mina löprundor tycker jag är att komma ut och få lite frisk luft. Försöker lägga dem på lunchen så vissa dagar finns faktiskt en chans att man får lite sol på sig också
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 11:56   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Ja, du borde sluta träna.

Se hur det känns. Bara för att du slutar träna 1 vecka, 1 månad, 6 månader eller 1 år behöver det inte betyda att du aldrig mer tränar i hela ditt liv. Och om 5 år kommer uppehållet du gör nu inte att göra någon som helst skillnad, om något så gör det möjligtvis en positiv skillnad.

Min erfarenhet är att man vänjer sig av med träning blixtsnabbt och man får svårt att förstå hur man kunde lägga så mycket tid på det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 13:50   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja, du borde sluta träna.

Se hur det känns. Bara för att du slutar träna 1 vecka, 1 månad, 6 månader eller 1 år behöver det inte betyda att du aldrig mer tränar i hela ditt liv. Och om 5 år kommer uppehållet du gör nu inte att göra någon som helst skillnad, om något så gör det möjligtvis en positiv skillnad.

Min erfarenhet är att man vänjer sig av med träning blixtsnabbt och man får svårt att förstå hur man kunde lägga så mycket tid på det.
Min är motsatta. Jag inser alltid hur pass viktigt träning är för mig varje gång jag tar ett uppehåll oavsett om det är ett medvetet val eller om det är annat som drar så att träningen hamnar skymundan.
"Paradoxalt" nog så går tex universitetet bättre för mig ju mer tid jag lägger på träning. Det är ju inte en superparadox utan kanske tom logiskt beroende på hur man ser på det, men ändå

Men vi har ju alla olika behov osv, flera kompisar tränar ytterst lite eller inte alls och verkar inte lida av det, på egen front har jag märkt att jag kanske är i större behov av träning än genomsnittet för att fungera eller må bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 15:30   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Blir suicidal efter sådär 4dagar utan gym och hela kroppen gör ont.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 16:27   #12
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Nej. Var inte mig. Hitta en mellanväg.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 16:40   #13
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tog en paus i runt två veckor nyligen, då jag också hade en del att göra. Tyckte det hjälpte mig på det viset att det faktiskt fick mig att sakna träningen igen, och uppskatta hur bra jag mår av det. Kanske var bra med lite längre vila också, både för psyket och vissa leder i mitt fall.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 16:56   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror att träningen är viktigast för oss som är lite fuckade i huvudet. Ja, det finns många människor som är genomlyckliga fast de aldrig tränar. Men jag tror att de personerna är såna som inte blev valda sist i brännbollen på mellanstadiet, som blev av med oskulden i högstadiet och som fick sitt första sommarjobb i gymnasiet. Välanpassade, mentalt friska personer som gått igenom alla nödvändiga utvecklingsstadier i rätt ordning och upplevt livets skuggsidor som utmaningar de lyckats besegra för att komma vidare ut på andra sidan som starkare och klokare individer. Idag får de sitt dopamin, serotonin och allt annat viktigt som slutar på -in genom givande och utvecklande yrken, hobbyer, familjemedlemmar, vänner och romantiska relationer.

Vi som är trasiga och felläkta inombord behöver försätta våra kroppar och hjärnor i falska fight-or-flight-situationer flera gånger i veckan för att vi ska få alla viktiga hormoner utsöndrade i någorlunda korrekt mängd. Vi behöver se förändringar i spegeln eller på pulsklockan för att känna att vi tar oss framåt i livet. Träningen är ett opium för oss.

Eller jag vet inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:22   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Jag har halverat mina vikter (i vissa övningar mer) senaste 3 åren gått ner 20 kg och så vidare, om man ibland längtar tillbaka? Absolut. Men varje gång jag tänker i de banorna så påminner jag mig själv om hur löjligt det är att sträva efter att bli stor och stark.

Tror man kommer tacka sig själv senare i livet.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-11-13 klockan 17:23.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)