Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-19, 15:11   #196
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
naee föfan man e la inge får älleea??? tror mer på jämstäldheten!!
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:19   #197
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Samtidigt skall man komma ihåg att detta är de första mRNA vaccin som används på människor. Så nog finns det fog för att vara lite extra försiktig. Som tidigare nämnts i tråden så har ju risken för autoimmuna motreaktioner varit den största farhågan vid dessa typer av vaccin. Sedan är det väl oklart hur lång tid efter vaccinationstillfället man bör oroa sig över den typen av biverkning.

Astras vaccin som också tagits fram i rekordfart använder en mer tradition verkningsmetod, så där kan man ju jämföra med tidigare vaccin av liknande typ.
Absolut, och där hjälper det inte att det fanns ett godkänt läkemedel som bygger på mRNA 2018. Det är olika mRNA så det går inte att säga att 1 funkar så alla gör det.

Jag köper att man är rädd - Men jag ser inte vilken tidsgräns som är rimlig - 5år? 10? mRNA gör sitt jobb och är borta på några dagar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:28   #198
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Vilket vaccin har behövt långtidsstudier? Jag förstår en önskan om den men hittar inte fakta som stödjer rädslan.

Vilket vaccin har vid så stor mängd vaccinerade visat på något efter flera år? mRNA är också i ropet för dess säkerhet.
Ingen anning.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:35   #199
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Ingen anning.
Det är samma svar jag kommer fram till - Vi kan vara fucked om 20 år eller så har 40 års forskning på mRNA och nästan 20 på sars-familjen gjort det som behövs.
Jag ser ingenting i framtiden som blir ”japp, nu är det klarlagt att det är säkert”. Lägg till att innan det är dags för de flesta av oss då har det gått närmare 18 månader sedan start(september(jajajja de ska lyckas innan sommaren)) och troligen har över 10 miljoner vaccinerats.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:57   #200
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är samma svar jag kommer fram till - Vi kan vara fucked om 20 år eller så har 40 års forskning på mRNA och nästan 20 på sars-familjen gjort det som behövs.
Jag ser ingenting i framtiden som blir ”japp, nu är det klarlagt att det är säkert”. Lägg till att innan det är dags för de flesta av oss då har det gått närmare 18 månader sedan start(september(jajajja de ska lyckas innan sommaren)) och troligen har över 10 miljoner vaccinerats.
Traditionellt vaccin med inaktiverat del, har vi haft sedan 1796. mRNA baserat som injeceras i blodet och överlever pga syntetiskt membran har vi haft i 4-5 år? Och då menar jag själva tekniken. Själva vaccineringen nu blir ju det storskaliga testet. Vi har ingen aning om långvariga effekter.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 16:08   #201
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Traditionellt vaccin med inaktiverat del, har vi haft sedan 1796. mRNA baserat som injeceras i blodet och överlever pga syntetiskt membran har vi haft i 4-5 år? Och då menar jag själva tekniken. Själva vaccineringen nu blir ju det storskaliga testet. Vi har ingen aning om långvariga effekter.
Exakt - Och då får man avgöra om man tror på vetenskapen och vågar eller så kan man vänta i 40 år.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 16:10   #202
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är samma svar jag kommer fram till - Vi kan vara fucked om 20 år eller så har 40 års forskning på mRNA och nästan 20 på sars-familjen gjort det som behövs.
Jag ser ingenting i framtiden som blir ”japp, nu är det klarlagt att det är säkert”. Lägg till att innan det är dags för de flesta av oss då har det gått närmare 18 månader sedan start(september(jajajja de ska lyckas innan sommaren)) och troligen har över 10 miljoner vaccinerats.
Finns ju även en annan vaccinkandidat som inte är mRNA i dagsläget eller åt minstione förmodligen inom en snar framtid.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 16:18   #203
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Finns ju även en annan vaccinkandidat som inte är mRNA i dagsläget eller åt minstione förmodligen inom en snar framtid.
Ja, Astra Zeneca läste jag att kanske hade problem med effektivitet.

mRNA är också coolt - och vem vill inte vara coo!!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 16:19   #204
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Finns ju även en annan vaccinkandidat som inte är mRNA i dagsläget eller åt minstione förmodligen inom en snar framtid.
Det finns massor av vaccinkandiater, men hittills är det bara 9 st som fått någon form av nöd-godkännande någonstans i världen. Av dessa 9 är det bara 2 st som är mRNA-vaccin:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-...roved_vaccines
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 16:27   #205
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Det finns massor av vaccinkandiater, men hittills är det bara 9 st som fått någon form av nöd-godkännande någonstans i världen. Av dessa 9 är det bara 2 st som är mRNA-vaccin:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-...roved_vaccines
Ja jag baserar min skepsis på några podar med biologi professorer som inte gillade just mRNA typen av vaccin. Och sättet man stressat igenom godkännande av i stort otestad metod. Den som lever får se.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 18:10   #206
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Ni som är läkemedelsapologeter: ni bordel

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det gör jag inte, läste du inte vad jag skrev? Det är just de äldre kvinnliga kollegorna som just nu håller på att skapa en infekterad stämning på arbetsplatsen, vilket de är duktiga på att göra gällande nästan allt.
Kan vi dropppa myten om offentligt anstälda kvinnor som skvallertantor/vuxenmobbare/dramasökare?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 18:15   #207
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Exakt - Och då får man avgöra om man tror på vetenskapen och vågar eller så kan man vänta i 40 år.

Vad är felet med att hävda en försiktighetsprincip? Att blint lita på en helt ny typ av produkt är väl inte att lita på vetenskapen?

Läs på lite om medicinhistoriens nitlotter. Finns många tusen personer som dött.

Det mest nutida är väl de syntetiska opiodierna


Men det finns långt fler..


Med det sagt ska jag vaccinera mig. Men ett hög grad av suspicion är bra.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 18:25   #208
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ni som inte vill ta det pga att långtidsstudier saknas: Hur länge tycker ni att vaccinet borde testas innan ni skulle vilja ta det? 3 år? 5 år? 10 år? Längre än så?
Ser inget behov inom en överskådlig framtid. Som forskare tycker jag dock att det är jättebra att folk vill ta nya, ej fullgott testade, experimentella mediciner och för riskgrupper kan de säkert fylla en funktion. Dock i dagsläget löjligt dyra och dessutom inte säkert att de är bättre än mer traditionella metoder.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 20:24   #209
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg

Vad är felet med att hävda en försiktighetsprincip? Att blint lita på en helt ny typ av produkt är väl inte att lita på vetenskapen?

Läs på lite om medicinhistoriens nitlotter. Finns många tusen personer som dött.

Det mest nutida är väl de syntetiska opiodierna


Men det finns långt fler..


Med det sagt ska jag vaccinera mig. Men ett hög grad av suspicion är bra.
Felet blir när man är ”försiktig” utan att ha några krav eller linjer att gå efter. Vilka vaccin har haft problem förr där vi kan jämföra? Din bild - Hur stora har fas3 varit och är de jämförbara med vaccin i form av att de är engångsdoser eller sällandoser iaf?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 20:38   #210
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ser inget behov inom en överskådlig framtid. Som forskare tycker jag dock att det är jättebra att folk vill ta nya, ej fullgott testade, experimentella mediciner och för riskgrupper kan de säkert fylla en funktion. Dock i dagsläget löjligt dyra och dessutom inte säkert att de är bättre än mer traditionella metoder.
Fast då är det ju inte bristen på långtidsstudier som gör att du väljer att stå över detta vaccin, utan du passar av helt andra skäl. Så då är du inte riktigt målgruppen för min fråga, dvs de som passar framförallt för att det saknas långtidsstudier.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)