Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du rädd för det oundvikliga?
Ja 70 37.04%
Nej 119 62.96%
Antal röster: 189. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-02, 00:12   #46
gustafffsson
....................
 
gustafffssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Luleå
Inlägg: 762
nja är inte så rädd för döden man skulle kunna säga att jag längtar efter den enbart för att få veta vad som händer efteråt om det bara blir svart eller vad som händer, är otroligt sugen på att få veta det.vill dock vänta minst 20år till innan jag får uppleva det.
__________________
hård som sten!
gustafffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 00:28   #47
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av gustafffsson Visa inlägg
nja är inte så rädd för döden man skulle kunna säga att jag längtar efter den enbart för att få veta vad som händer efteråt om det bara blir svart eller vad som händer, är otroligt sugen på att få veta det.vill dock vänta minst 20år till innan jag får uppleva det.
Om det är som jag tror (slut på medvetande/existens) så kommer du inte få reda på något alls.
Då får du ju aldrig ett "Aha-ögonblick", inte ens för en liten liten bråkdel av en sekund. För icke-existens är ju inget man kan uppleva.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 01:21   #48
arachnid
Registered User
 
arachnids avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 31
Den enda garantin vi har i livet är att det tar slut.

Inte rädd för döden, men själva döendet känns inte så kul.

Trots allt är det väldigt få förunnat en smärtfri död i sömnen, de flesta lider svårt en tid innan de slutligen går bort.

Värsta för mig är nog vetskapen att jag troligtvis kommer att tyna bort, halvt bortglömd på nåt carema-liknande boende, med endast ånger och dåliga minnen som sällskap.
Ungefär så majoriteten av befolkningen dör idag.

"döden är en befriare"
heter det ju.


vem f*n vill leva för evigt.
__________________
Från halvfigur till Helfigur! Omstart 2012
arachnid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 01:41   #49
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg

Jag förstår dock inte hur man kan vara rädd för döden.
Jag förstår inte hur man kan vara så oförmögen till att sätta sig in i andras situation.

On topic. Ja det är jag och jag undviker helst att tänka på det. Man har bara ett liv och att det ska ta slut är ju hemskt att tänka på. Min syn på detta har ändrats från att jag var 15 till 30.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 01:43   #50
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Jepp. Det är jag.
Har gnagt i mitt sinne sedan 12-13-årsåldern och fortfarande inte släppt. Kommer och går i oregelbundna cykler. Om jag koncentrerar mig ordentligt och tänker riktigt grundligt på det så kan jag jaga upp mig själv till halv hysteri. Fullkomligt livrädd för det.
Hoppas att det kommer att uppstå någon form av acceptans längre fram genom att jag lyckas slå knut på hjärnan och lura den på något vis att tro något annat än det jag tror i dagsläget, eller att jag bara "gillar läget".
Det har blivit mindre tankar åt det hållet på senare år, dock. Ganska skönt, men samtidigt ligger det där i bakgrunden och jag vet att det kommer tillbaka och måste hanteras igen och igen och igen...
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 01:47   #51
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Det blir nog svårare och svårare att uppskatta livet ju äldre man blir. Vi är nog biologiskt programmerade för att vara lyckliga när vi är oerfarna, eftersom stimulit av upplevelser är som högst då och minskar i intensitet ju äldre man blir.
Att komma till något "afterlife" kräver ju isåfall att ens sinne ändras så man blir något/någon som fungerar helt annorlunda "mentalt".
En s.k "själslig" person snarare än en biologisk/kemisk.

Nu utgår jag förstås ifrån uppfattningen att vi inte är annat än biologiska varelser och förstår att vissa anser att vi även är "själsliga". Dvs att vår personlighet delvis (att säga "helt" är befängt då det är så tydligt att personligheten påverkas drastiskt av diverse kemikalier och elektriskt stimuli) är pga en osynlig själ som tolkar hjärnans input och styr dess output i varierande grad.

Men den enklaste förklaringen gör det för sannolikt att vi inte är mer än biologiska eller fysiska varelser beroende på hur långt man vill dra benämningen. "We are the universe, experiencing itself" - och universum går att förklara "fysiskt" och helt utan något koncept av "själ".

För den som har svårt att greppa det här med icke-existens så är det bara att fundera på "hur det var" innan vederbörande var född eller "hur det upplevs" att vara i djupsömn, dvs när man inte drömmer eller förnimmer något öht. Svårare än så är det inte att greppa "icke-existens".
"Men det måste finnas NÅGOT efter livet?"
Det "gick ju bra" att inte finnas under 16 miljarder år (eller hur stor den där siffran nu är) så varför skulle det inte gå bra i åtminstone 16 miljarder år till efter döden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 01:55   #52
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Det "gick ju bra" att inte finnas under 16 miljarder år (eller hur stor den där siffran nu är) så varför skulle det inte gå bra i åtminstone 16 miljarder år till efter döden?
Därför att innan jag föddes visste jag inte att det fanns något att förlora. Nu vet jag att jag kommer att förlora allt... Typ...
Å andra sidan: Om någon skulle fråga mig om jag ville leva för alltid skulle svaret förmodligen vara nej.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 01:58   #53
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181
Jag är i princip bara rädd för en plågsam och eller i kombination orättvis död, typ påkörd till att ligga och dö nerpissad i nått dike i flera timmar innan man slutligen rosslar fram sitt sista andetag.

Eller att man dör för en skitsak, typ halkar i duschen eller kör av vägen för man kollar mobilen/nått annat typiskt osmart/klantigt.

Klassiskt hjärtdöd känns också lite "fittigt", alldeles för ospännande.

Senast redigerad av TREX den 2012-10-02 klockan 02:02.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 05:38   #54
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Inte rädd för döden, kan inte minnas att jag någonsin "varit sådan". Däremot vill jag inte dö, och "vem fan vill leva för evigt", jo jag.


Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Jag tror att när man drabbas av död (hos anhöriga då) och upplever konsekvenserna och fortsätter leva sitt liv efter detta inser man att det är en naturlig del av livet.
Varför måste man drabbas av död för att inse det, och vad finns det att inse? Att alla så småningom dör trodde jag var något alla lärde sig typ i dagisåren, men tydligen inte då.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 06:39   #55
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Rädd? Nja, de är ett faktum att vi kommer dö och det är jag tillfreds med.

Dock så får jag en obehaglig känsla kring att jag inte kan påverka när & hur.
Att se mina nära & kära försvinna en efter en.
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 06:58   #56
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Därför att innan jag föddes visste jag inte att det fanns något att förlora. Nu vet jag att jag kommer att förlora allt... Typ...
Å andra sidan: Om någon skulle fråga mig om jag ville leva för alltid skulle svaret förmodligen vara nej.
Du kommer inte förlora någonting. Det kommer inte finnas någon "du" som förlorar någonting efter du är död. Du kommer inte sväva i någon slags evig limbo i mörker och reflektera över allt du förlorat (eller det finns iaf ingen rimlig, rationell, anledning att tro det).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-10-02 klockan 07:00.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 07:02   #57
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av arachnid Visa inlägg

vem f*n vill leva för evigt.
Jag. Varför skulle man inte vilja leva för evigt? Så länge man är vid god mental och fysisk hälsa? Blir det för träligt har man ju alltid alternativet att ta livet av sig.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 07:08   #58
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Jag är lite rädd för att hamna i helvetet, faktiskt... En sån där "man vet aldrig"-grej.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 07:13   #59
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
Nej, jag är inte rädd för att dö. Iaf inte för döden som sådan, men däremot så är jag kanske rädd för att dö med tanke på mina barn och att jag inte skulle få vara med dom under deras uppväxt. Så det korrekta svaret är kanske "nja".
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 07:17   #60
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag är lite rädd för att hamna i helvetet, faktiskt... En sån där "man vet aldrig"-grej.
Är du också rädd för att hamna i himlen med 40 oskulder, eller x antal får, eller whatever floats your boat?

Gör inga dumheter utanför kön i helvetet bara:
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-10-02 klockan 07:19.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)