Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du rädd för det oundvikliga?
Ja 70 37.04%
Nej 119 62.96%
Antal röster: 189. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-01, 22:31   #31
Megameep
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är min poäng. Det är sannolikt ett icke-tillstånd. Du har inget medvetande, alltså kan du inte uppleva. Det är inte oändligt mörker. Det är INTE ALLS.
Efter ha varit "död" (kortare härtstillestånd på minuter?) så är jag inte rädd längre, total blackout 3 dygn före och 3 dygn efter. I mina tankar handlar det mao, om ett icke-tillstånd.
Det har gjort mig mycket mer intresserad av att försöka leva mitt liv så fullt som jag kan.
Megameep är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:32   #32
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
plötslig död, typ hjärt attack, på körd, mördad osv kan skrämma mig lite, men naturlig död utav ålder, nej inte ett dugg.
det är så mycket jag egentligen vill få ur mig innan jag dör, så mycket att säga till personer och så mycket att göra vilket jag behöver tid på mig för att åstakomma, dör jag utav en naturlig död, flera år från nu, så vet jag att jag kommer att lyckas med detta, därför är jag lite skrajj för att kanske råka ut för något imorgon eller inom en snar framtid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:32   #33
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Megameep Visa inlägg
Efter ha varit "död" (kortare härtstillestånd på minuter?) så är jag inte rädd längre, total blackout 3 dygn före och 3 dygn efter. I mina tankar handlar det mao, om ett icke-tillstånd.
Det har gjort mig mycket mer intresserad av att försöka leva mitt liv så fullt som jag kan.
Så försöker jag tänka också, och ändå sitter jag här och skriver.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:33   #34
Xtronal
Registered User
 
Xtronals avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 051
Jag fruktar döden, inte för min egen skull utan för människorna omkring mig. Hur skulle familjen och vännerna känna om man gick bort? Tänk senare i livet om man skaffar sig en familj, då skulle jag frukta döden ännu mer på grund av att familjen skulle få lida väldigt mycket om man skulle dö.

Men klart man inte går runt och är rädd för att dö konstant, kan ju hända vad som helst, exempelvis att man krockar med en lastbil i 100 km i timmen eller att någon psykopat får för sig att leka skolmassaker i skolan.
Xtronal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:33   #35
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg
För att förtydliga:

Vi lever nu, och vi finns. Vi existerar här och nu. Men när vi dör, då försvinner vi. Någonstans måste vi ju försvinna, eftersom att vi inte finns kvar här. Hänger du med? Alltså så "hamnar" vi någonstans efter döden, eller själen dvs.
Det är jättefint, många religioner har olika varianter att förklara detta.

Det finns däremot inte en gnutta logik i resonemanget. Själen är något abstrakt. När medvetandet stängs av upphör "själen" att existera. Den tar inte vägen någonstans. Utifrån vad vi faktiskt vet är det den rationella slutsatsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:34   #36
clappen
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Inte om medvetandet är kemisk signalering i hjärnan (och det finns inga bevis för att något annat föreligger). Upphör kemin, upphör medvetandet.
Jag är ganska oupdatead när det gäller området, men finns det bevis för att varje människa besitter en själ eller är det bara hokuspokus än så länge?

Att man har ett medvetande går ju att bevisa men frågan är om medvetandet är kopplad till någon form av själslig nivå.

För annars så är det ju verkligen att lyset släcks och kommer förevigt vara släckt och då är det ju inte lika roligt (även om jag själv inte tror/hoppas på det)
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:37   #37
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg
Jag är ganska oupdatead när det gäller området, men finns det bevis för att varje människa besitter en själ eller är det bara hokuspokus än så länge?

Att man har ett medvetande går ju att bevisa men frågan är om medvetandet är kopplad till någon form av själslig nivå.

För annars så är det ju verkligen att lyset släcks och kommer förevigt vara släckt och då är det ju inte lika roligt (även om jag själv inte tror/hoppas på det)
Vänta nu här. Tänkte du på allvar att man har någon slags bevis för ett medvetande som inte är bundet till hjärnan? Tror du man hade kunnat missa en sådan upptäckt ens om man levt under en sten? Det hade varit något av det största vetenskapen någonsin funnit. Alltså: nej. Något sådant har man aldrig kunnat påvisa. Däremot vet man att uppfattningen av verkligheten kan förändras när hjärnkemin ändras. T.ex. med hallucinogena droger, vid hjärnskador eller annat. Så vitt vi vet finns inget medvetande utan signalering i hjärnan.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:44   #38
gohardorgohome
Registered User
 
gohardorgohomes avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 391
Inte speciellt rädd för att jag själv ska dö, värre om folk som jag håller jävligt nära skulle dö.

Var dock jävligt rädd för döden när jag var yngre, vände runt 16-17år, vet faktiskt inte varför.

mvh

Senast redigerad av gohardorgohome den 2012-10-01 klockan 22:45.
gohardorgohome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:58   #39
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Jag förstår inte varför så många röstar nej, för jag antar att minst 99% vill leva.

Jag vill verkligen inte dö, men har ingen döttsångest. Ska jag svara ja eller nej då? Vad menas med "rädd"?
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 23:05   #40
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Vet inte riktigt vad jag ska svara; jag är aldrig rädd för döden i normala fall, men om jag skulle hamna i en livshotande situation skulle jag bli bokstavligen livrädd.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 23:15   #41
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Jag förstår inte varför så många röstar nej, för jag antar att minst 99% vill leva.

Jag vill verkligen inte dö, men har ingen döttsångest. Ska jag svara ja eller nej då? Vad menas med "rädd"?
Det är skillnad på att vilja leva och inte vara rädd för att dö.
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 23:24   #42
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Jag är inte rädd för att dö. Den dagen jag dör kommer jag vara nöjd, för jag vet att jag kommer till de människor jag har saknat i så stor del av mitt liv. Jag är helt övertygad om det och ingenting kan rubba på det.

I mina dagar gör jag allt för att människor omkring mig ska leva ett gott liv. Jag tror inte det finns någon meningen med livet - vi får skapa våra egna meningar. Om döden innebär att jaget upphör att existera är det svårt för mig att skapa en egen mening med livet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 23:54   #43
Duran
A staunch character
 
Durans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 192
Jag är inte alls rädd för att dö eller vara död, men jag är rädd för att torteras till döds. Eller nej, jag är bara rädd för att torteras, men vem fan är inte det? Om man försvinner så är det kolugnt, då mår man ju inte dåligt. Om man kommer till en annan plats har jag på känn att det kommer gå bra. Jag är rätt nyfiken, nästan lite ivrig att få veta det största mysteriet. Fast om man försvinner så får man inte veta det. Jag har en viss oro för att fastna som en osalig ande men mest är jag nyfiken. Vissa sätt att dö på kanske är den ultimata kicken.
Duran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 00:05   #44
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Är du rädd för döden? Själv är det absolut med hästlänger värsta jag kan tänka mig. Ingenting, mörker borta för alltid.

Motivera varför om du är/är inte. Tycker det är fascinerande med folk som inte är rädda för döden, blir väldigt imponerad. Kanske en åldersfråga? Hoppas innerligt att jag lär acceptera döden med åldern..
Kände som du fram tills ungefär 25 årsåldern. Genomgick en långsam acceptans där och är inte längre rädd för döden (att vara död alltså).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 00:10   #45
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Jag tror att när man drabbas av död (hos anhöriga då) och upplever konsekvenserna och fortsätter leva sitt liv efter detta inser man att det är en naturlig del av livet. Så har det varit för mig i alla fall.

Och i de flesta fall idag upplever man väl inte så mycket död före 20-30 års åldern?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.

Senast redigerad av feyin den 2012-10-02 klockan 00:14.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)