Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du rädd för det oundvikliga?
Ja 70 37.04%
Nej 119 62.96%
Antal röster: 189. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-01, 22:03   #16
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Som sagt, döda är vi väldigt länge och ju mer tiden gång, desto större blir sannolikheten att konstiga saker händer.
Med vadå? Enda kvar av dig efter väldigt lång tid är dina skelett, och redan efter månader har hela ''du'' försvunnit.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:09   #17
gratefuldead
Registered User
 
gratefuldeads avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 586
Ja, jag har otrolig respekt för döden. Näradöden-upplevelser har en tendens att skapa någon sorts respekt för det oundvikliga.
__________________
Grisbänk på NNIF.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:15   #18
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Det känns som en självklarhet att vara rädd för döden för mig. Har dock blivit ganska bra på att inte tänka på det.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:16   #19
koffein_beroende
Forever Alone
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 664
Jag svarade Nej, på grund av att jag tycker nu att det kanske inte är så farligt att dö ändå, så länge det är snabbt och smärtfritt(kanske inte är så ofta det är det?). Är väl lite olika iofs hur jag känner, är oftast mer dalar än toppar, så att somna in och inte ha några mer bekymmer kanske skulle vara skönt? En befrielse, men jag vet inte, spekulerar bara.
koffein_beroende är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:16   #20
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Med vadå? Enda kvar av dig efter väldigt lång tid är dina skelett, och redan efter månader har hela ''du'' försvunnit.
Jag fick min tanke från detta inlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jag tror

att vi lever för alltid

om vi lever nu, och kommer vara döda oändligt länge, är det inte väldigt osannolikt att vi befinner oss i det stadiet som vi är levande i nu? (därför tror jag inte man kan vara död)

sen; våra barnbarns-barn finns inte ännu, de har ingen kropp eller medvetande, men en dag kommer dom få det, hur? ur "ingenting" skapas liv och medvetande.

antingen gäller detta, eller 2) matrix modellen, eller 3) någonting helt annorlunda som inte människor kan förstå.

en annan rolig disskussion jag hade var att, tänk om vi har själar som kan byta kropp, för vad är det som säger att de ska vara bundna till en och samma kropp hela tiden? om det vore så att de kunde byta kropp, skulle det ske utan att kroppen och medvetandet själv skulle veta det, för allt minnet sitter i hjärnan och som person tänker man att "ja såhär ungefär har det alltid varit, jag kommer ju ihåg det..." man byter alltså person utan att vara medveten om det. hehe
Jag har väll utvecklat tanken lite från detta, men det är vad jag tror helt enkelt. Se det som en typ av religion, om du inte köper det

Förstår att det verkar kluddigt som fan, men hoppas det går att iallafall förklara till viss del vad jag menar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:19   #21
clappen
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 181
Man kan ju inte försvinna till "ingenting" när man dör, för om vi försvinner dit så måste vi ju ändå hamna någonstans. Med andra ord så finns det något efter döden, det är rätt logiskt.

På samma sätt som det blir aska av ved osvosv.

Jag förstår dock inte hur man kan vara rädd för döden. Det enda jag är rädd för är smärtan de sekunderna/minuterna/timmarna/dagarna man får uppleva som kommer orsaka sin död. Typ en hjärtinfarkt eller whatever. Det är nog rätt obehaglig smärta samt samtidigt få insikten av att man faktiskt kommer dö. Nu är det dags liksom. Ja, sannerligen kommer det bli spännande i det ögonblicket för att se vad som faktiskt händer och var man hamnar!
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:21   #22
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg
Man kan ju inte försvinna till "ingenting" när man dör, för om vi försvinner dit så måste vi ju ändå hamna någonstans. Med andra ord så finns det något efter döden, det är rätt logiskt.

På samma sätt som det blir aska av ved osvosv.

Jag förstår dock inte hur man kan vara rädd för döden. Det enda jag är rädd för är smärtan de sekunderna/minuterna/timmarna/dagarna man får uppleva som kommer orsaka sin död. Typ en hjärtinfarkt eller whatever. Det är nog rätt obehaglig smärta samt samtidigt få insikten av att man faktiskt kommer dö. Nu är det dags liksom. Ja, sannerligen kommer det bli spännande i det ögonblicket för att se vad som faktiskt händer och var man hamnar!
Hur kände du innan du föddes?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:22   #23
clappen
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Hur kände du innan du föddes?
jag kommer inte ihåg. Gör du?
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:23   #24
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg
jag kommer inte ihåg. Gör du?
Det är min poäng. Det är sannolikt ett icke-tillstånd. Du har inget medvetande, alltså kan du inte uppleva. Det är inte oändligt mörker. Det är INTE ALLS.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:26   #25
clappen
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är min poäng. Det är sannolikt ett icke-tillstånd. Du har inget medvetande, alltså kan du inte uppleva. Det är inte oändligt mörker. Det är INTE ALLS.
Inte alls måste ju ändå vara någonting eftersom att du kan sätta betäckningen "inte alls".
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:28   #26
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Hurdå? Sekunden din hjärna stängs av permanent, försvinner du, din verklighet allting som är dig. Det finns inget mer, finito. Urk
Hur vet du detta?

Nej jag är inte rädd för döden, men jag brukade ha ångest över det i högstadiet, inte just rädd för döden. Men jag tyckte synd om min familj och släkt ifall att jag skulle dö. Fan vad sjukt det där lät..
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:29   #27
clappen
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 181
För att förtydliga:

Vi lever nu, och vi finns. Vi existerar här och nu. Men när vi dör, då försvinner vi. Någonstans måste vi ju försvinna, eftersom att vi inte finns kvar här. Hänger du med? Alltså så "hamnar" vi någonstans efter döden, eller själen dvs.
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:29   #28
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg
Inte alls måste ju ändå vara någonting eftersom att du kan sätta betäckningen "inte alls".
Språket definierar inte verkligheten.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:30   #29
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Ja, vetskapen om att en dag upphöra att finnas, att vara borta totalt för alltid, det är hemskt.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 22:30   #30
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av clappen Visa inlägg
För att förtydliga:

Vi lever nu, och vi finns. Vi existerar här och nu. Men när vi dör, då försvinner vi. Någonstans måste vi ju försvinna, eftersom att vi inte finns kvar här. Hänger du med? Alltså så "hamnar" vi någonstans efter döden, eller själen dvs.
Inte om medvetandet är kemisk signalering i hjärnan (och det finns inga bevis för att något annat föreligger). Upphör kemin, upphör medvetandet.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)