Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Dödsstraff, ja/nej?
Ja 106 37.46%
Nej 163 57.60%
Vet ej/kanske 14 4.95%
Antal röster: 283. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-27, 23:58   #61
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Citat:
Ursprungligen postat av vsson Visa inlägg
Eftersom forskning visar att det inte minskar brottsligheten, ser jag ingen vits med att ha straff som inte avskräcker.
Rimligen är dödsstraffet väldigt avskräckande, problemet är att det inte avskräcker mer än livstids fängelse. Eftersom alternativet till dödsstraff vanligen är just livstids fängelse för brott där dödsstraff kan komma i fråga så ser man därför ingen ytterligare avskräckande effekt.

Om man däremot införde dödsstraff för mer triviala brott, typ fortkörning, skulle antagligen den den typen av brottslighet minska dramatiskt.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:00   #62
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Nej. Mår illa av bara tanken.
Tänk in er själva i situationen att sitta oskyldigt dömd med giftsprutorna i armen och familjen sittandes på andra sidan glaset. Det har hänt flertalet gånger och kommer att fortsätta hända.
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:02   #63
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av Chaaarles Visa inlägg
Nej. Men jag ser inte heller samhällsnyttan i att ha ett rättssystem som inte tror på rehabilitering. Inte heller i att lasta alla mördare för de få återfall som begås. Många mördare har blivit utsatta för hemska brott, innan de utfört sitt mord som en till synes sista utväg för att bli av med sin plågoande. Att generalisera alla mördare till en grupp med ett argument som ditt tycker jag personligen inte håller.
Efter ett visst antal "återfall" som du så fint kallar akten att misshandla/våldta/mörda en människa bör man fundera på om samhället inte bör slippa denna stackars missförstådda individ som är produkten av en hemsk uppväxt.

Var det inte ett fall uppe nyligen med en pedofil som återfallit sju gånger? Men spärra in honom EN gång till och hoppas på det bästa då, några försök till sedan kanske han är frisk. Priset är bara några barns framtid.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:04   #64
CV!
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 128
JA JA JA JA JA!!!

Vafan ska vi betala pengar för att hålla sånna som dödade engla tex, eller josef fritz bakom galler? ett enkelt nackskott eller tortera dom först innan dom dör.
CV! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:07   #65
Sadde
Registered User
 
Saddes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 082
Om någon dödar en familjemedlem: JA, annars Nej.
Sadde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:08   #66
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Nej. Mår illa av bara tanken.
Tänk in er själva i situationen att sitta oskyldigt dömd med giftsprutorna i armen och familjen sittandes på andra sidan glaset. Det har hänt flertalet gånger och kommer att fortsätta hända.
Vilket är lätt att gå runt genom att bestämma hur dödsstraffet skall användas. Ser jag att dödsstraffet används får det lämnas till de som uppenbarligen visat sig ointresserade av att bättra sig. Låt oss säga att man döms för våldtäkt och sitter av 3 år i fängelse. Ett par år efter frigivning skjuter man ihjäl två människor och får sitta av 10 år till. Efter frigivning våldtar och stryper man en kvinna. Där vill jag inte ha personen vid liv mer. Det ville jag inte efter första brottet men efter två sådana återfall vill man varken bättra sig eller riskerar att dömas som oskyldig.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:12   #67
Spene
I'd hit it
 
Spenes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 357
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX Visa inlägg
Vilket är lätt att gå runt genom att bestämma hur dödsstraffet skall användas. Ser jag att dödsstraffet används får det lämnas till de som uppenbarligen visat sig ointresserade av att bättra sig. Låt oss säga att man döms för våldtäkt och sitter av 3 år i fängelse. Ett par år efter frigivning skjuter man ihjäl två människor och får sitta av 10 år till. Efter frigivning våldtar och stryper man en kvinna. Där vill jag inte ha personen vid liv mer. Det ville jag inte efter första brottet men efter två sådana återfall vill man varken bättra sig eller riskerar att dömas som oskyldig.
När jag läser din text ser jag fortfarande inte ett enda bra argument till att dödsstraff skulle vara bättre än livstid. Är ganska säker på att en avrättning är dyrare än att låsa in någon på livstid dessutom, någon som har koll?
Spene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:13   #68
The Swedish Oak
Registered User
 
The Swedish Oaks avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 278
Jag var för dödstraff, sen växte jag upp och insåg att vi lever på 2000-talet.

Längre fängelse straff kan jag va för dock, brottslingarna kommer ut för lätt, och handlar det om pengar så dra ner på standarden i fängelse, ska inte vara något lyxhotell man hamnar på, det ska va ett ställe folk aldrig vill komma tillbaka till. Detta är för deras egen skull.

But that's just my opinion.
The Swedish Oak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:16   #69
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av Spene Visa inlägg
När jag läser din text ser jag fortfarande inte ett enda bra argument till att dödsstraff skulle vara bättre än livstid. Är ganska säker på att en avrättning är dyrare än att låsa in någon på livstid dessutom, någon som har koll?
Mitt argument för dödstraffet gör att det lika gärna kan bytas ut mot livstids fängelse, mycket riktigt. Jag bryr mig helt enkelt bara inte om ifall en sådan människa existerar eller ej. Anser bara att med mina egna resonemang KAN dödsstraff få finnas. Vill man sedan välja alternativet som är mest lämpligt finansiellt så kan man ju räkna på det också.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:16   #70
Ostbågen
Banned
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 50
Hur kan man påstå att dödsstraff är omoraliskt?

Jisses, istället för att hålla drägget bakom lås och bom en hel livstid bekostat av skattepengar kan man sätta en kula i pannan på var och en och rädda liv på annan front.

Exempelvis genom vård och bistånd.
Ostbågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:18   #71
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Det är väl ingen som på allvar tycker att ekonomiska resurser ska avgöra om en människa för leva vidare eller inte? Och det där med att sätta gränser som Lotix tycker är så enkelt, givetvis finns det en chans att personen är oskyldig till ett av brotten denne är dömd för och då inte längre kvalificerad för dödsstraff. Även om man sätter gränser "för att vara på den säkra sidan", så finns risken alltid att man dömmer en oskyldig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:20   #72
Chaaarles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX Visa inlägg
Efter ett visst antal "återfall" som du så fint kallar akten att misshandla/våldta/mörda en människa bör man fundera på om samhället inte bör slippa denna stackars missförstådda individ som är produkten av en hemsk uppväxt.
Ja, jag håller med dig på den punkten. Dock måste man se till väldigt många variabler och inte bara digniteten på ett endaste brottstillfälle. Men i extrema fall, ja då är dödsstraff motiverat. Dock ska det aldrig vara praxis för en viss typ av brott, sådana beslut måste fattas på oerhört mycket bättre grunder än vad som krävs i de länder där dödsstraff nu existerar. Jag tror heller inte det är realistiskt att införa dödsstraff i något modernt land som inte redan har det, det ska nog till kraftiga samhällsförändringar i Sverige om det någonsin skulle bli aktuellt.
Chaaarles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:22   #73
CV!
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX Visa inlägg
Mitt argument för dödstraffet gör att det lika gärna kan bytas ut mot livstids fängelse, mycket riktigt. Jag bryr mig helt enkelt bara inte om ifall en sådan människa existerar eller ej. Anser bara att med mina egna resonemang KAN dödsstraff få finnas. Vill man sedan välja alternativet som är mest lämpligt finansiellt så kan man ju räkna på det också.
Men varför ska vi betala för att hålla dräggen vakom lås och bom? det är mycket billigare att skjuta dom! om man våldtar en liten flicka förtjänar man fan att dö!

Citat:
Ursprungligen postat av Ostbågen Visa inlägg
Hur kan man påstå att dödsstraff är omoraliskt?

Jisses, istället för att hålla drägget bakom lås och bom en hel livstid bekostat av skattepengar kan man sätta en kula i pannan på var och en och rädda liv på annan front.

Exempelvis genom vård och bistånd.

HELT RÄTT!!
CV! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:24   #74
jaosef
Registered User
 
jaosefs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Uppsala/Arjeplog
Inlägg: 2 224
Citat:
Ursprungligen postat av CV! Visa inlägg
Men varför ska vi betala för att hålla dräggen vakom lås och bom? det är mycket billigare att skjuta dom! om man våldtar en liten flicka förtjänar man fan att dö!
Tycker att vi skjuter alla som går på olika sorters bidrag också, blir ju mycket billigare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Du bannas för att du är ful och fet helt enkelt.
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 00:25   #75
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
Jag är själv lite osäker på om förintelsen ägdjlie rum och om Hitler var ansvarig.

Skämt åsido. Jag står fast vid att det går att vara 100% säker
Det står dig fritt, men vad gäller induktiva/empiriska utsagor så stämmer det inte. Och även om det skulle stämme, NÄR vet du isf att du är 100% säker? Att kunna vara säker på något, teoretiskt sett, är inte samma sak som att vara medveten om när man är det i praktiken.
Man kan däremot påstå sig vara 100% säker på deduktiva utsagor, d.v.s. sådana som är baserade på axiom, som t.ex. matte eller logik. (Förutsatt förstås att axiomen är konsistenta över någon godtycklig tidsram.)
Däremot saker som är baserade på observationer är fundamentalt omöjligt att vara säker på för att du vet inte om observationerna kommer visa sig felaktiga imorgon, om du har observerat fel, om någon har förvrängt dem osv.
Det klassiska exemplet är det med svanar: Innan svarta svanar upptäcktes i australien så var det ett faktum i västvärlden att svanar, alla svanar, är vita.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)