Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Dödsstraff, ja/nej?
Ja 106 37.46%
Nej 163 57.60%
Vet ej/kanske 14 4.95%
Antal röster: 283. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-27, 23:20   #31
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Nej. Jag kan aldrig se att det är rätt. Att mörda för att visa att mord är fel är för mig en märklig tankegång.

Angående avrättade människor så har jag läst att det rör sig om ca 20 personer (i USA) som de kan "bevisa på något sätt" att de varit oskyldiga i efterhand.

Sanning eller ej i ovanstående stycke så är en människa som blir avrättad som oskyldig inte acceptabelt alls enligt mig. Hellre 200 mördare som får livstid än att samma 200 mördare plus 1 oskyldig avrättas.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:20   #32
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Nej. Att döda någon för dennes brott är ingenting annat än ett straff som många gånger står väl i proportion. Varför tvinga samhället att betala för någon som bevisat sig inkapabel att respektera rådande lagstiftning?
Därför.
Opedagogiskt. Jag kan betala. Inga problem, vi lever i sådant överflöd iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:21   #33
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Nej. Att döda någon för dennes brott är ingenting annat än ett straff som många gånger står väl i proportion. Varför tvinga samhället att betala för någon som bevisat sig inkapabel att respektera rådande lagstiftning?
Okej så vart går gränsen, när någon döms för mord så ska denne dömmas till döden då eller?
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:21   #34
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av meat Visa inlägg
Nej, jag tycker inte att dödsstraff är för lindrigt för vissa av de som har dömts till det.
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz Visa inlägg
Jag röstade nej. Tycker inte de dömda (för ett brott av den skalan som ger dödsstraff) ska få äran att bli avrättade.
Blir så irriterad på sådant resonemang. Det finns en anledning till att majoriteten av de livstidsdömda inte tar livet av sig i fängelset.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:21   #35
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
hur skulle det kännas att betala dyra skattepengar för fängelseplatsen under en livstid för att din mor/syster/dotters mördare/våldtäcktsman ska få leva?


För jävligt. Men sen ska inte straff grundas på det offret eller dennes anhöriga tycker enligt mig utan av en helt oberoende instans.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:22   #36
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Du klänger fast vid vilka ord jag skrev och missade poängen, congratz!
Nej.
Jag berättar bara en liten anekdot om min mormors tatuering.
Varken mer eller mindre.
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:26   #37
Clarkolofsson
Registered User
 
Clarkolofssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Nej. Att döda någon för dennes brott är ingenting annat än ett straff som många gånger står väl i proportion. Varför tvinga samhället att betala för någon som bevisat sig inkapabel att respektera rådande lagstiftning?
Så naiv. Du tror de flesta mördar för att det är kul? Det kan kan inte vara så att personen i fråga växt upp under skitförhållanden, knark i sin omgivning, fattig som ett luder där brott varit den enda alternativet. Detta i sin tur med kanske grovt narkotikabruk gjort honom till en mördare. Är det verkligen hans fel isf? Hade det inte lika väl kunna vara du?

Eller säg att personen i fråga är psykiskt sjuk. Ska han dö då också? Trots att det inte är hans fel.

Om man kört 140 på motorvägen och gjort ett aktivt val att bryta mot lagen och sedan kör ihäl en fembarnsfamilj. Ska man dö då också?

Man hamnar bakom lås och bom för tre saker. Skydda dig själv mot samhället, skydda samhället från dig och det viktigaste _rehabilitering_. Ingen jävla hämd.
__________________
" HUNDRED POUND DUMBLE CURL IN YOUR FACE...... HUNDRED POUND DUMBLE CURL IN YOUR FACE............................. ONE HUNDRED POUND CURL,, MARYLANDS MUSCLE MACHINE MASS IN YOUR FACE 100 POUND CURLS IN YOUR FACE .... ONE ARM.. DONT TRY IT !!!!!!!!!" .... 24 inch guns...."
Stone Cold mother fucking Crazy!
Clarkolofsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:29   #38
Liten Men Fet
Registered User
 
Liten Men Fets avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 2 383
Nej naturligtvis inte för förr eller senare kommer en oskyldig hamna på death row och bli avrättad, bara det räcker som argument mot dödsstraff.
Att säga att man bara tar dom som man är helt säkert på ju inte lite naivt.

Det betyder ju dock inte att man ska dalta med brottslingar, det finns en del man kan låsa in och kasta bort nyckeln. Det fina med det är att om det kommer fram bevis på att dom är oskyldiga så kan man släppa ut dom.
__________________
Flyes är en bröstövning, Flyers är papperslappar släppta från flygplan.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:30   #39
Liten Men Fet
Registered User
 
Liten Men Fets avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 2 383
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
För jävligt. Men sen ska inte straff grundas på det offret eller dennes anhöriga tycker enligt mig utan av en helt oberoende instans.
Ta en helt oberoende instans som aldrig dömmer fel eller tar något oskyldigt så fungerar det ju perfekt!
__________________
Flyes är en bröstövning, Flyers är papperslappar släppta från flygplan.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:32   #40
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av Clarkolofsson Visa inlägg
Så naiv. Du tror de flesta mördar för att det är kul? Det kan kan inte vara så att personen i fråga växt upp under skitförhållanden, knark i sin omgivning, fattig som ett luder där brott varit den enda alternativet. Detta i sin tur med kanske grovt narkotikabruk gjort honom till en mördare. Är det verkligen hans fel isf? Hade det inte lika väl kunna vara du?

Eller säg att personen i fråga är psykiskt sjuk. Ska han dö då också? Trots att det inte är hans fel.

Om man kört 140 på motorvägen och gjort ett aktivt val att bryta mot lagen och sedan kör ihäl en fembarnsfamilj. Ska man dö då också?

Man hamnar bakom lås och bom för tre saker. Skydda dig själv mot samhället, skydda samhället från dig och det viktigaste _rehabilitering_. Ingen jävla hämd.


De sakerna är dock en förklaring enligt mig, ingen ursäkt. Nästan alla bestämmer och ska kunnas straffas för sina handlingar (undantag väldigt psykiskt sjuka).
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:34   #41
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Ta en helt oberoende instans som aldrig dömmer fel eller tar något oskyldigt så fungerar det ju perfekt!


Precis, och eftersom domstolar aldrig är 100% rättvisa och rätt i sina domar så ska inte dödsstraff tillåtas.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:35   #42
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Frågan är var gränsen skall dras? För jag antar att du knappast menar att man skall avrätta fortkörare?
Jag tänker inte ta på mig ansvaret att utforma ett sådant regelverk. Själv hade jag inte tilldömt dödsstraff åt särskilt många förbrytare, men att det inte finns någon som förtjänar att dö för sina gärningar är ju bara löjlig puss&kram-mentalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Därför.
Opedagogiskt. Jag kan betala. Inga problem, vi lever i sådant överflöd iaf.
Det är din högst subjektiva åsikt. Jag är villig att betala för rättssäkerhet, men några beskyddarpengar till förbrytare som jag anser vara värda dödsstraff har jag ingen lust att skatta bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Okej så vart går gränsen, när någon döms för mord så ska denne dömmas till döden då eller?
Nej. Som sagt, det finns en hel del variabler i min personliga värdering. Min poäng var att det inte står inpräntat i min hjärna att dödsstraff är någonting amoraliskt eller ens fel överhuvudtaget. Det finns säkerligen situationer där dödsstraff är rättfärdigat.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:38   #43
vsson
Registered User
 
vssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 606
Eftersom forskning visar att det inte minskar brottsligheten, ser jag ingen vits med att ha straff som inte avskräcker.
__________________
Hippster
vsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:40   #44
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Jag tänker inte ta på mig ansvaret att utforma ett sådant regelverk. Själv hade jag inte tilldömt dödsstraff åt särskilt många förbrytare, men att det inte finns någon som förtjänar att dö för sina gärningar är ju bara löjlig puss&kram-mentalitet.

Att man förtjänar att dö för vissa brott är det nog som säger emot. Det risken för en fel dom som gör att de inte vill ha dödsstraff.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:40   #45
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Nej. Ser fängelset som rehabilitering och inte straff med syftet att straffa. "BARA FÖR ATT...", typ.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)