Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-08, 12:24   #136
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tycker jag inte att din kost är att rekommendera. Utan jag rekommenderar ca 40E% kolhydrat för att kroppen ska fungera optimalt. I vissa fall så har man sett att en kost lik din kan/har positiva effekter på personer som lider av migrän.
I så fall är jag väl en utstickare:
  • cyklar minst en mil om da'n i 25-30 km/h.
  • tränar skivstångsträning (motsv. "bodypump") 2-3 gånger i veckan. (tung belastning)
  • gör mina (minst) 50 armhävningar och 120 situps om da'n.
  • arbetar som programmerare
  • läser några akademiska artiklar i veckan för arbete-och-hobby på fritiden
  • involverad i opensource-project
  • får inte matkoma efter lunchen vid 12...

Mina kriterier för "optimalt" är att klara av att utföra fysiskt och mentalt ansträngande arbete. Jag anser att jag klarar av den fysiska biten, och uppenbarligen tycker mina medarbetare och chefer att jag klarar av den mentala biten.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:31   #137
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
I så fall är jag väl en utstickare:
  • cyklar minst en mil om da'n i 25-30 km/h.
  • tränar skivstångsträning (motsv. "bodypump") 2-3 gånger i veckan. (tung belastning)
  • gör mina (minst) 50 armhävningar och 120 situps om da'n.
  • arbetar som programmerare
  • läser några akademiska artiklar i veckan för arbete-och-hobby på fritiden
  • involverad i opensource-project
  • får inte matkoma efter lunchen vid 12...

Mina kriterier för "optimalt" är att klara av att utföra fysiskt och mentalt ansträngande arbete. Jag anser att jag klarar av den fysiska biten, och uppenbarligen tycker mina medarbetare och chefer att jag klarar av den mentala biten.
Mikael jag lägger mig egentligen inte mig i vad du gör utan mer att jag inte skulle rekommendera en kost lik din.
Jag har också använt ketogen diet som din och jag håller med dig om att man mår bra av den och känner sig lyckligare. Men den är inte optimal för en person som tränar och är aktiv med så lågt kolhydratintag som du har. Om man ska rekommendera en ketogen diet bör den innehålla ca 40-100 gr kolhydrat...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:34   #138
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Mikael jag lägger mig egentligen inte mig i vad du gör utan mer att jag inte skulle rekommendera en kost lik din.
Jag har också använt ketogen diet som din och jag håller med dig om att man mår bra av den och känner sig lyckligare. Men den är inte optimal för en person som tränar och är aktiv med så lågt kolhydratintag som du har. Om man ska rekommendera en ketogen diet bör den innehålla ca 40-100 gr kolhydrat...
Men eftersom den bevisligen funkar alldeles utmärkt på en person som tränar och är aktiv, varför skall jag då lägga till 80g kolhydrater per dag?
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:43   #139
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Men eftersom den bevisligen funkar alldeles utmärkt på en person som tränar och är aktiv, varför skall jag då lägga till 80g kolhydrater per dag?
Hur stor är du Mikael? Jag menar rent muskulärt. Tex jag har ett BMI kring drygt 30 och ca 10%kroppsfett... dvs jag är i de flestas ögon en riktig broiler och muskler fungerar bäst på en blandning av kolhydrater och fett.. Därav så äter jag för att behålla musklerna och för att kunna växa mer inom min potential och om jag skulle äta som dig så skulle min muskelmassa minska rejält. Men det finns varianter av den här LCHF dieten som fungerar bättre eller passar muskelbyggning bättre som t ex CKD, the Zone,UD 2.0 eller Anabolic diet
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:44   #140
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Gillar du inte ägg så lär du göra det nu, typ.

En typisk dag ut för mig.
  • Turkisk yoghurt med grädde, kokosfett och t.ex. hackad mandel/kokosflingor.
  • Kokt ägg. Kan förvaras i kylen några dagar och ger mycket protein.
  • Ostskivor med smör/majonnäs som mellanmål.
  • Köttfärs med broccoli stekt i smör eller kokosfett. Nöt behöver inte stekas hårt.
  • Äggröra med grädde, mjukost och smör. (Kan hettas upp i kastrull/mikro så gulan och vitan koagulerar - du slipper du stekningen)
  • Makrillitomatsås med majo/creme fraiche.
  • Té/kaffe med grädde.

Brukar landa på 80-100g protein, 200-250g fett, 10-20g kolhydrater.

Se http://www.kostdoktorn.se för mer info!
Var mer specifik; ange mängder!
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:52   #141
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Var mer specifik; ange mängder!
Det orkar jag inte. Vill du gärna veta kan du lätt räkna ut det själv inom fönstret 2500-3000 kcal/dag med fördelningen 5/15/80.

Har du bestämt dig för att LCHF är dåligt så är det troligtvis så.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:53   #142
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur stor är du Mikael? Jag menar rent muskulärt. Tex jag har ett BMI kring drygt 30 och ca 10%kroppsfett... dvs jag är i de flestas ögon en riktig broiler och muskler fungerar bäst på en blandning av kolhydrater och fett.. Därav så äter jag för att behålla musklerna och för att kunna växa mer inom min potential och om jag skulle äta som dig så skulle min muskelmassa minska rejält. Men det finns varianter av den här LCHF dieten som fungerar bättre eller passar muskelbyggning bättre som t ex CKD, the Zone,UD 2.0 eller Anabolic diet
Menar du alltså att ett lågt kolhydratintag ger muskelnedbrytning?
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:57   #143
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Menar du alltså att ett lågt kolhydratintag ger muskelnedbrytning?
Ja i praktiken för en hårt styrketränande individ...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:11   #144
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ja i praktiken för en hårt styrketränande individ...
Givet en stor del andel anaerob träning så har du nog rätt.
Ja, det kan vara möjligt att uppemot 100g kolhydrater/dag kan vara gynnsamt för att ha fyllda glykogenförråd i musklerna.

Om levern kan syntentisera 125g netto-glukos/dygn (givet att resten av hjärnan går på glukos), kan dock inte det tänkas räcka som bränsle? Eller gör du av med 500g glukos (= kroppens totala förråd) per träningspass?

Senast redigerad av mikaelj den 2008-10-08 klockan 13:11. Anledning: anaerob, inte aerob
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:16   #145
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
EDIT: "givet att resten av hjärnan använder aceton"

(bäst att göra en sak i taget)
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:16   #146
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Givet en stor del andel anaerob träning så har du nog rätt.
Ja, det kan vara möjligt att uppemot 100g kolhydrater/dag kan vara gynnsamt för att ha fyllda glykogenförråd i musklerna.

Om levern kan syntentisera 125g netto-glukos/dygn (givet att resten av hjärnan går på glukos), kan dock inte det tänkas räcka som bränsle? Eller gör du av med 500g glukos (= kroppens totala förråd) per träningspass?
I normalfallet kan det handla om ca 50-100gr glukos som används under träningen... Så det är inga stora mängder det handlar om.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:19   #147
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
I normalfallet kan det handla om ca 50-100gr glukos som används under träningen... Så det är inga stora mängder det handlar om.
Då borde väl det kroppseget tillverkade glukoset räcka, utan att behöva tillföra det i form av kolhydrater? Eller har jag missat någon bit av ekvationen?
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:38   #148
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Kolhydrat kan inte syntetiseras i den takt som behövs under ansträngande arbete.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:47   #149
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kolhydrat kan inte syntetiseras i den takt som behövs under ansträngande arbete.
Den behöver inte syntetiseras under själva arbetet, räcker att det finns tillgängligt när du börjar. Med ett dygns vila mellan passen har du åtminstone 50g producerat av levern.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 13:57   #150
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Socker kan inte binda upp fett på något sätt. Det går inte att undvika att insulin utsöndras; protein ger också upphov till insulinutsöndring, t.ex, och vassle ger minst lika stor utsöndring som motsvarande mängd socker.

Kolhydrat lagras dessutom inte in som fett, mer än i väldigt ovanliga fall. Det kallas de novo lipogenes, och baseras på att det helt enkelt är alldeles för kostsamt, energimässigt, att gå hela den långa vägen från glukos till triglycerid.

Dessutom kommer glycerolskelett alltid att finnas, och dessutom när du äter mer fett. Hur skulle glycerolskelettmängden minska, om du äter fett, som i sin form består av glycerol och fettsyror? Det verkar som om du fortfarande lägger krokben för dig själv.
Jag svarar på följande vis:

Citat:
Since carbohydrates are the major part of the diet, they must be immediately converted into energy, stored as glycogen, or converted into fats. The introduction has already presented the facts about the necessity of storing energy as fat. A total of 55% of the carbohydrates are involved in the synthesis of fats.
(källa: http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembo...ylCoAfate.html)

samt

Citat:
Lipogenesis is stimulated by a high carbohydrate diet, whereas it is inhibited by polyunsaturated fatty acids and by fasting. These effects are partly mediated by hormones, which inhibit (growth hormone, leptin) or stimulate (insulin) lipogenesis.
(källa: http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...?artid=1083868)

Vid väldigt stora mängder anaerob träning kan det alltså vara gynnsamt att äta en mindre mänd kolhydrater, givet att (gissningsvis) 100g glukos/dygn görs tillgängligt för inlagring i musklernas glykogenlager och man förbrukar allt under ett pass.

Men långtifrån så mycket som 40E% väl?
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)