Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-08, 10:45   #121
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Uppriktigt sagt kan du ge mig hur stor förbrukning av glykogen du har under ett normalt träningspass?

Hur tror du förbrukningen ser ut över ett dygn utifrån ett normalt liv i en land som Sverige?
Hjärnan tar ca 120-150 gr och det är glukosens viktigaste funktion i kroppen.
Hur mycket glukos metaboliseras av kroppen per dygn av andra substrat än kolhydrat?
Det är egentligen bara levern som alltid använder fet som substrat. De flesta andra funktioner i kroppen gillar glukos; dock oftast med en blandning av substrat.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 10:47   #122
Krisz
Registered User
 
Kriszs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 168
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Hur är det med teori vs. praktik här? Var snäll och ge mig en veckas dagsmenyer som håller dessa makronutrientratios. Basera på realistiska livsmedel. Täck in behovet av mikronutrienter.
Nu har jag inte följt den här diskussionen så ingående, men jag har i alla fall över en veckas dagsmenyer på lågkolhydratkost med energiberäkningar på min sida (länk i min signatur), från 29 sep-08 och framåt. Har dock inte räknat på fördelningen mellan makronutrienter, så det är väl mer som kuriosa om du är nyfiken på hur menyn kan se ut. Jag har ingen direkt uppfattning huruvida det är bra eller dåligt med HCLF utan poängen med min tråd är mer att jag tycker det är kul att pröva olika koster och ha koll på energin.
Krisz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 10:48   #123
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Nu snubblar du på din egen logik. Du vill alltså att vi ska äta mindre kolhydrater för att minska fettinlagringen, och öka fettintaget för att... ? Fett lagras in i cellerna obehindrat, och behöver inget insulin för det.

Förövrigt skulle det vara kul om du kunde redovisa hur kolhydrat lagras in som fett i normala fall.
Hört mig för, och fick ett svar som jag tycker låter rimligt:

Citat:
För att fett skall komma in i fettceller resp muskelceller så behöver LPL sitta på dessa celler. Insulin gör att LPL samlas på fettceller och glukagon att de istället sätter sig på muskelcellerna.
Protein aktiverar både insulin och glukagon (ungefär +-0 mao)!

För att fettsyrorna som tränger in i fettcellerna skall låsas så krävs en glycerol (glycerolskelett), vilket fettcellen själv tillverkar av glukos.
Låsning och upplåsning av fettet sker kontinuerligt vilket innebär att fettcellen kontinuerligt tillverkar glycerol....mindre socker i fettcellen = minskad glycerolproduktion och därigenom mer upplåsning än låsning.

Glycerolet från fettet som tränger igenom fettcellen används av kroppen (i huvudsak) till glukostillverkning.....troligen även hos kolhydratätare. Men den kan användas till massor av olika saker beroende på kroppens behov.

Fett kan lagras in i fettceller även med ASP i viss mån, men ASP är endast aktivt en kortare tid.

Att kroppen tillverkar fett av kolhydrater är väl ganska självklart. Blodet kan innehålla strax över 5g utan att vara skadligt (bildning av AGE annars), och om glykogendepåerna är fulla (det är de hos de flesta kolhydratätare) då finns det bara 2 möjligheter....lagra in socker i fettceller samt tillverka fett av kolhydraterna.
Detta kan ses ganska lätt vid blodprov efter en kolhydratstinn måltid (man mäter helt enkelt triglyceriderna).
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 10:51   #124
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
En mindre del av hjärnan behöver glukos, resten drivs utmärkt på aceton. Vilka andra delar av kroppen behöver glukos?
leukocyter, erythrocyter and benmärg kan bara drivas med glukos. Kroppen sköter dock detta på ett snyggt sätt genom att inte bryta ner glukosen helt utan istället göra om den till mjölksyra, som sen skickas till levern och där görs den om till glukos igen.

Hjärnan behöver få minst 25 % av sin energi från glukos, resten kan den den få från ketoner när den väl har anpassat sig till det.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 11:20   #125
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Ja, glukos och fettsyror tas upp, och glukos omvandlas till glycerolfosfat, och förenas med fettsyrorna till triglycerider. Detta ska ske; fettinlagring innebär att celler byts ut och repareras. Om inte fettcellssyntes skulle ske, skulle vi dö direkt. Man får skilja på viktuppgång i form av fett, och och fettcellssyntes. En vanlig fettmolekyl är en triacylglycerol (triglycerid) som består av glycerol och tre fria fettsyror. Se bild:



Du ser glycerolskelettet i mitten, och tre fettsyror som sitter åt olika håll.

Glycerol överförs med hjälp av protonförflyttningar och fosfatbindningar (ATP -> ADP, NAD+ -> NADH) till glyceraldehyd-3-fosfat, som sedan går in i glykolysen och ger energi.

I en färdig fettcell finns det inte socker lagrat; varför skulle det finnas ett mindre energitätt substrat än fett i en fettcell?



Och nej, det är inte så självklart att fett bildas av kolhydrat. De novo lipogenes är alldeles för energikrävande för att det skulle bli lönsamt. Det sker bara vid fulla glykogenlager, och eftersom en normal människas lager ligger på runt 400 gram, så måste det ske en rätt så bra överätning för att det ska ske.

http://www.nature.com/oby/journal/v1...y2003150a.html

Jag citerar även King Grub:

Citat:
Det är klart att de novo lipogenes kan åstadkommas även vid energibalans, om det handlar om kolhydrat"overfeeding"; vid en kost som är i avsaknad av fett och ger nära nog all energi från kolhydrat, kommer kroppsfettbalansen att regleras via kolhydratomsättningen, annars skulle ju det gå bra att förlora kroppsfett på energibalans eller t o m energiplus, bara kosten var fettfri. Men så vet vi ju att det inte är. Därför jag skrev "normalt" ätande. I vanliga fall bidrar inte kolhydrat i nämnvärd utsträckning till fettinlagring, så länge det finns fett i kosten som kan lagras in. Kolhydrat lagras inte in som fett så lätt. Däremot hämmar kolhydrat fettförbränningen. Fett lagras obehindrat in som fett. Däremot hämmar inte fett fettförbränningens alls i samma utsträckning som kolhydrat. Varvid kroppens fettbalans upprätthålls efter kaloribalansen, oavsett makronutrientfördelningen, vid någorlunda normalt ätande.
Citat:
De novo lipogenes (nybildning av fett från kolhydrat) sker normalt inte i någon nämnvärd utsträckning alls. Hos en frisk person krävs det kraftig och/eller långvarig överätning av kolhydrat för att tvinga fram saken.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 11:24   #126
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Och ja just ja. Min bristfälliga biokemi är lite rostig, så jag reserverar mig för felsägningar. Livstids halshuggning eller så, är ett lämpligt straff.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 11:30   #127
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hört mig för, och fick ett svar som jag tycker låter rimligt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=90

ASP är inte aktivt en kortare tid och är dessutom beskrivet som den mest potenta stimulanten av triglyceridsyntes.

Citat:
The average level of ASP in fasting plasma for the seven subjects in
which an oral fat load was conducted was 6.6 * 2.9 mg/dl. After the oral fat load (Fig. 5A) this increased progressively, reaching peak levels between 4 and 6 h later. However, even by 2 h, the increase in ASPc oncentration in plasma was significant (9.2 * 4.7 mg/dl, P < 0.025). The average ASP level at 4 h was higher still (11.1 * 5.4 mg/dl, P < 0.01), but there was no further change from 4 to 6 h (11 * 5.3 mg/dl, P < 0.005). By 8 h, the ASP level was declining but still significantly above baseline (9.7 * 2.4 mg/dl, P < 0.005).
Metabolic response of Acylation Stimulating Protein to an oral fat load J Lipid Res. 1989. 30: 1727-1733.

Glyceroldelen som frisätts vid spjälkningen av triglycerider tränger inte in i fettcellen utan transporteras till levern för bildning av glukos eller triglyceridsyntes.

Bildning av fett från kolhydrater sker i begränsad omfattning och sker det så är det främst i levern och inte i fettväven.

Citat:
However, later studies have demonstrated that the capacity for human adipose tissue to convert glucose to lipid is very low (6-8) and it was suggested that the liver was the major site for de novo lipid synthesis (6). This was supported by Angel and Bray (9) and by Barter et al (7), who observed that glucose conversion to triglyceride fatty acid persisted for up to 12 h after the last meal in the liver biopsies of subjects primed with carbohydrate-rich diets.
Citat:
In a previous study (1 1), we fed a very large (500 g) carbohydrate load to young, healthy, lean male volunteers to investigate the influence of the antecedent diet upon de novo lipogenesis; the net conversion ofglucose to fat was found to be enhanced in subjects who had a carbohydrate-rich diet, though it remained very limited (9 ± 1 g).
Carbohydrate metabolism and de novo lipogenesis in human obesity
Am J Clin Nutr 1987;45:78-85.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 11:40   #128
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Krisz Visa inlägg
Nu har jag inte följt den här diskussionen så ingående, men jag har i alla fall över en veckas dagsmenyer på lågkolhydratkost med energiberäkningar på min sida (länk i min signatur), från 29 sep-08 och framåt. Har dock inte räknat på fördelningen mellan makronutrienter, så det är väl mer som kuriosa om du är nyfiken på hur menyn kan se ut. Jag har ingen direkt uppfattning huruvida det är bra eller dåligt med HCLF utan poängen med min tråd är mer att jag tycker det är kul att pröva olika koster och ha koll på energin.
Tack, gjorde en snabb beräkning på en random LCHF dag. ~35E% protein, 10E% kolhydrat och 55E% fett.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 11:49   #129
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Förresten, om någon har koll: I studier som visar på negativa effekter av mättat fett, vad för kost var det som personerna ifråga åt? Var det mycket stekta animaliska produkter o dyl? Varför jag frågar är för att det finns uppgifter som tyder på att ökar man mängden fett och särskilt tillagat fett (tillsammans med protein/kolhydrat) i hög värme så ökar man påslaget av RAGE/AGE, som i sin tur agerar proinflammatoriskt och har visat att signifikant öka diabetesriskfaktorer t.ex. När det gäller fleromättade och enkelomättade fetter så blir det väl av praktiska skäl oftast mindre tillagat?
(not a word, Eddie ).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 11:57   #130
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Tack, gjorde en snabb beräkning på en random LCHF dag. ~35E% protein, 10E% kolhydrat och 55E% fett.
Jag äter 15E% protein, 3E% kolhydrat, 82E% fett, beräknat på 2500 kcal. De dagar jag äter mer sjunker proteinnivån och fettnivån går upp.

Mina siffror är ganska typiska för någon som äter LCHF. 1-1,5g protein/kg kroppsvikt.

Senast redigerad av mikaelj den 2008-10-08 klockan 11:58. Anledning: typiska för lchf
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:04   #131
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag äter 15E% protein, 3E% kolhydrat, 82E% fett, beräknat på 2500 kcal. De dagar jag äter mer sjunker proteinnivån och fettnivån går upp.

Mina siffror är ganska typiska för någon som äter LCHF. 1-1,5g protein/kg kroppsvikt.
Intressant, kan du inte skriva ner en dagsmeny så jag får se?
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:06   #132
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag äter 15E% protein, 3E% kolhydrat, 82E% fett, beräknat på 2500 kcal. De dagar jag äter mer sjunker proteinnivån och fettnivån går upp.

Mina siffror är ganska typiska för någon som äter LCHF. 1-1,5g protein/kg kroppsvikt.
Personligen tycker jag inte att din kost är att rekommendera. Utan jag rekommenderar ca 40E% kolhydrat för att kroppen ska fungera optimalt. I vissa fall så har man sett att en kost lik din kan/har positiva effekter på personer som lider av migrän.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:07   #133
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag äter 15E% protein, 3E% kolhydrat, 82E% fett, beräknat på 2500 kcal. De dagar jag äter mer sjunker proteinnivån och fettnivån går upp.

Mina siffror är ganska typiska för någon som äter LCHF. 1-1,5g protein/kg kroppsvikt.
Hade du exempel på hur din diet kan se ut, en vanlig dag?
Jag har funderat på hur jag praktiskt skulle kunna genomföra en sådan, utan att använda mycket stekt mat o dyl.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:16   #134
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tycker jag inte att din kost är att rekommendera. Utan jag rekommenderar ca 40E% kolhydrat för att kroppen ska fungera optimalt. I vissa fall så har man sett att en kost lik din kan/har positiva effekter på personer som lider av migrän.
Var får du siffran 40 E% ifrån?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 12:16   #135
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Hade du exempel på hur din diet kan se ut, en vanlig dag?
Jag har funderat på hur jag praktiskt skulle kunna genomföra en sådan, utan att använda mycket stekt mat o dyl.
Gillar du inte ägg så lär du göra det nu, typ.

En typisk dag ut för mig.
  • Turkisk yoghurt med grädde, kokosfett och t.ex. hackad mandel/kokosflingor.
  • Kokt ägg. Kan förvaras i kylen några dagar och ger mycket protein.
  • Ostskivor med smör/majonnäs som mellanmål.
  • Köttfärs med broccoli stekt i smör eller kokosfett. Nöt behöver inte stekas hårt.
  • Äggröra med grädde, mjukost och smör. (Kan hettas upp i kastrull/mikro så gulan och vitan koagulerar - du slipper du stekningen)
  • Makrillitomatsås med majo/creme fraiche.
  • Té/kaffe med grädde.

Brukar landa på 80-100g protein, 200-250g fett, 10-20g kolhydrater.

Se http://www.kostdoktorn.se för mer info!
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)