Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-20, 05:05   #16
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tvivlar på att det är möjligt att hålla en ungdom borta ifrån sociala medier utan att typ låsa in vederbörande i en Fritzl-källare. Vilket inte känns som det bättre alternativet. Det närmaste en strategi jag kommit för att undvika sociala mediers negativa effekter är att föröka ingjuta så mycket självkänsla som möjligt i min unge, samt att hålla en öppen och ärlig dialog om ämnet. Mardrömmen är ett barn som mår dåligt men inte vågar prata med sina föräldrar om det.



För egen del så kan jag helt klart säga att frestelsen som ätstörningen utgör alltid kommer att finnas kvar, men att jag tack vare ålder och erfarenhet vet att jag faktiskt inte mår bättre av att väga 15-20 kg mindre. Gissar att det är en ganska vanlig dikotomi bland friska fd ätstörda.
Om du ser det från den ljusa sidan så har du möjlighet att ta del av ny forskning och riktlinjer för användning. Det går att utforma någon slags plan. De första åren var i stort sätt en mörker i det avseendet där ingen såg några problem.

Har du egen erfarenhet av ätstörningar tror jag du är mer kvalificerad än många andra att både se varningssignaler och motarbeta liknande beteende.
Jag har själv ett liknande beteende när det gäller rökning, som är ett såpass ingrott att jag fortfarande kan få ett röksug vid vissa tillfällen.

Har läst på lite studier om olika psykedeliska ämnen(främst Psilosybin och DMT) som har visat sig kunna slå ut delar av de receptorer som leder till de tankegångarna. Vilket har lett till att folk som tagit vissa substanser har i stort sätt blivit av med olika forma av beroenden som en sidoeffekt. Skulle vara intressant att forska i det, men knappast i Sverige. Däremot finns det hopp om framtiden.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 06:09   #17
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Om du ser det från den ljusa sidan så har du möjlighet att ta del av ny forskning och riktlinjer för användning. Det går att utforma någon slags plan. De första åren var i stort sätt en mörker i det avseendet där ingen såg några problem.

Har du egen erfarenhet av ätstörningar tror jag du är mer kvalificerad än många andra att både se varningssignaler och motarbeta liknande beteende.
Jag har själv ett liknande beteende när det gäller rökning, som är ett såpass ingrott att jag fortfarande kan få ett röksug vid vissa tillfällen.

Har läst på lite studier om olika psykedeliska ämnen(främst Psilosybin och DMT) som har visat sig kunna slå ut delar av de receptorer som leder till de tankegångarna. Vilket har lett till att folk som tagit vissa substanser har i stort sätt blivit av med olika forma av beroenden som en sidoeffekt. Skulle vara intressant att forska i det, men knappast i Sverige. Däremot finns det hopp om framtiden.
Ah, tack för pepp precis när jag började känna ”f*ck this shit vi är körda som art”

Jag hoppas att jag kommer att ha nytta av egna erfarenheter - samtidigt är ätstörningar komplext och bakomliggande orsaker likaså. Jag var en typisk ”duktig flicka” i en extremt högpresterande och statusfixerad miljö, men det är först i efterhand jag kan connect the dots. Som så ofta. Och alla högpresterande unga tjejer får inte ätstörningar (även om många - kanske t.o.m majoriteten? - mår psykiskt dåligt), så kanske är det en genetisk sårbarhet som avgör. Å tredje sidan tror jag inte heller på att gå igenom livet inlindad i bomull, och mina år som underviktig har gjort saker med mig och min hjärna som inte enbart varit negativa, även om jag nog inte skulle ha valt den vägen igen. Så helt enkelt är det inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 10:13   #18
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ah, tack för pepp precis när jag började känna ”f*ck this shit vi är körda som art”

Jag hoppas att jag kommer att ha nytta av egna erfarenheter - samtidigt är ätstörningar komplext och bakomliggande orsaker likaså. Jag var en typisk ”duktig flicka” i en extremt högpresterande och statusfixerad miljö, men det är först i efterhand jag kan connect the dots. Som så ofta. Och alla högpresterande unga tjejer får inte ätstörningar (även om många - kanske t.o.m majoriteten? - mår psykiskt dåligt), så kanske är det en genetisk sårbarhet som avgör. Å tredje sidan tror jag inte heller på att gå igenom livet inlindad i bomull, och mina år som underviktig har gjort saker med mig och min hjärna som inte enbart varit negativa, även om jag nog inte skulle ha valt den vägen igen. Så helt enkelt är det inte.
Det finns en intern statusjakt bland kvinnor och en intern statusjakt bland män. Där något som exponeras mycket i något mida kan bli fixideer. Det handlar egentligen om någon personlig sökan efter perfektion. Bland män har du exempelvis synthol injektioner och extrem träning. Bland kvinnor botox och självsvält. Kvinnor är inte direkt imponerade av synthol-män och män är inte direkt imponerade av botox-läppar. Den typen av dysmorfi som ätstörningar utgör ser ut som en väldigt personlig självbild som blir en slags långdistansträning i självsvält. Att det är någon slags självstatus jakt ser man på relaterade forum hur personer beskriver sin"kamp". Det har något med ideal att göra, och går ibland att styra till något mer positivt. Finns mängder med tränande tjejer som varit i fällan men lyckats bryta det genom att få nya personliga mål.

Däremot, hur man får till en permanent lösning av dysmorfi, det är svårt att säga. Men en ledtråd kan vara att den oftast uppkommer någonstans i puberteten till tidiga 20 årsåldern. Och hjärnan är inte fullt utvecklad förrän runt 25 årsåldern. Det kan helt enkelt vara en brist i förmågan till kritiskt tänkande hos just växande personer, har inte sett många fall där någon utvecklat det senare som inte tidigare lidit av sjukdomen. Jag tror det kommer betydligt fler studier i ämnet i framtiden då antal fall hos både män och kvinnor ökar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 11:07   #19
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Fick mig en tankeställare när jag läste ett annat inlägg från medlem som skriver att han blivit frisk från sin ätstörning. Jag själv är nykter alkoholist sedan 6 år, men ser mig aldrig som friskförklarad utan på tillfrisknande. Det kan dock vara lite annorlunda i fallet med ätstörningar - eller?

För kännedom så arbetar jag med beroende/missbruksproblematik och är utbildad/certifierad inom KBT

I mitt fall kommer alkohol aldrig att kunna vara något jag kan inkludera och för mig och andra alkoholister är detta relativt enkelt i jämförelse med den som drabbats av en ätstörning.

Jag kommer aldrig att kunna lära mig dricka normalt. Den läxan har jag gjort otaliga gånger förr och varje gång gick det fullständigt åt h-e.

Här ligger det förstås en enormt mycket större utmaning för den som drabbats av en ätstörning. Mat går förstås inte att exkludera som med alkohol. I det här fallet handlar tillfrisknandet om att kunna förhålla sig till sitt ätande och hitta tillbaka till någon slags normalitet.

Det är kanske på det viset man kan eller måste se det; att när någon med ätstörning har kunnat lära sig att äta ”normalt” så kan det definieras som ”frisk”.

I min värld kommer det ändå alltid tillbaka till att man om man en gång hamnat i ett missbruk/bereonde kommer man aldrig att bli botad. Är man inte vaksam på sitt beteende är riskerna stora för ”återfall” i beteendeberoende såväl som i substansberoende.

Det finns skillnader och likheter mellan olika beroenden. Alkohol är ett gift som påverkar/förändrar vår hjärna genom att hjärnan ”kidnappas” så att kopplingarna mellan nervcellerna, synapserna ändras så att den som är alkoholist inte själv kan kontrollera sitt drickande.

Det handlar i det här fallet om en biokemisk förändring i våra receptorer.

Just där skiljer det sig mellan att missbruka mat och alkohol. Man har kunnat mäta att droger och alkohol har en utsöndring av dopamin som är tusen gånger större än för annat som ger njutning som t.ex. sex eller mat.

Spelar det någon roll? Nej, jag skulle absolut inte säga att det spelar någon roll i praktiken. Varje beroende/missbruk har sin egen problematik, men jag skulle nog påstå att det finns mer likheter än skillnader.

Förändringarna i hjärnan när ett missbruk uppstår är i stort sett detsamma vare sig det rör sig om missbruk av en substans eller av ett beteende. Det är därför man ändå använder liknande behandlingsmetoder oavsett vilket beroende det handlar om.

Något som ”förenar” olika beroenden är: NÄR det inkräktar på resten av livet, arbetet, familjen, fritiden.

För personen som skrev om sin ätstörning beskrev svårigheterna att förhålla sig normalt till att det i princip på varje lunchrast kommenteras om olika matval.

Det här stämmer med min egen erfarenhet. För den som går på diet/kostschema haglar frågorna ofta. Det slog mig att det numera inte går en lunchrast utan att det kommenteras olika dieter/metoder.

”Äter du ingen frukost? Oj, jag skulle mörda någon om jag inte fick frukost”
"Det där ser nyttigt ut".
”Det var minsann inte mycket till mat. Bantar du?”
”Jag måste sluta med kolhydrater”

Det hade varit intressant med synpunkter med lite synpunkter.
Även jag är nykter alkoholist. Men tillfrisknad. Inte i tillfrisknande. (Nykter sen snart 9 år). Med det menar jag att mitt behov av att dricka är borta. Jag stör mig inte heller när folk på lunchrasterna pratar om hur fett de ska festa i helgen. Jag var precis på en svensexa i Miami i 4 nätter på de värsta fylleslag du kan tänka dig. Inte en tanke på att dricka.

Jag har roat mig med att läsa om beroende en del och sällar mig till de som menar på att beroende kan vara av typen "learning" dvs gradvis ökande behov av substans/tillvänjning (gäller de allra flesta människor) eller som är sjukdom i hjärnan ("Brain Disease Model"). Jag tror jag tillhör den sistnämnda kategorin.

Det tycks dock råda väldigt delade meningar om "behavioral addictions" (TV-spel, gambling, fetma, sex etc.) kan anses tillhöra sjukdomsdelen.


Men alldeles oavsett tycks hjärnplasticitet funka åt bägge håll - på samma sätt som du kan se förändringar i hjärnan som "hjälper" beroendet tycks det reversibla hända när du tillfrisknar.

Mao - en person med ätstörningar borde kunna återgå till ett mer normalt förhållande till mat. Men en person vars hjärna är så förändrad som en person som haft en hjärnsjukdom (Brain Disease Model) tycks aldrig kunna konsumera alkohol normalt.

Intressant artikel på ämnet: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1511480
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 11:13   #20
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Även jag är nykter alkoholist. Men tillfrisknad. Inte i tillfrisknande. (Nykter sen snart 9 år). Med det menar jag att mitt behov av att dricka är borta. Jag stör mig inte heller när folk på lunchrasterna pratar om hur fett de ska festa i helgen. Jag var precis på en svensexa i Miami i 4 nätter på de värsta fylleslag du kan tänka dig. Inte en tanke på att dricka.

Jag har roat mig med att läsa om beroende en del och sällar mig till de som menar på att beroende kan vara av typen "learning" dvs gradvis ökande behov av substans/tillvänjning (gäller de allra flesta människor) eller som är sjukdom i hjärnan ("Brain Disease Model"). Jag tror jag tillhör den sistnämnda kategorin.

Det tycks dock råda väldigt delade meningar om "behavioral addictions" (TV-spel, gambling, fetma, sex etc.) kan anses tillhöra sjukdomsdelen.


Men alldeles oavsett tycks hjärnplasticitet funka åt bägge håll - på samma sätt som du kan se förändringar i hjärnan som "hjälper" beroendet tycks det reversibla hända när du tillfrisknar.

Mao - en person med ätstörningar borde kunna återgå till ett mer normalt förhållande till mat. Men en person vars hjärna är så förändrad som en person som haft en hjärnsjukdom (Brain Disease Model) tycks aldrig kunna konsumera alkohol normalt.

Intressant artikel på ämnet: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1511480
Jag har inte druckit på 6 år och sedan den dagen jag beslutade att lägga ner alkoholen har jag inte haft det minsta sug och kan utan minsta problem umgås med andra som dricker, gå på krogen, eller till systembolaget för att handla åt någon annan etc etc UTAN att på något sätt ha några problem.

I det avseendet blev jag tydligen FRISK nästan genast. Det jag menar med att "vara på tillfrisknande" för min del är att jag aldrig kan ta det där första glaset eller börja inbilla mig att jag kommer att kunna klara det. Om jag börjar leka med den tanken kan nog mitt friska jag blev rejält "sjukt" väldigt snabbt.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2019-05-20 klockan 11:16.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 12:42   #21
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Jag har inte druckit på 6 år och sedan den dagen jag beslutade att lägga ner alkoholen har jag inte haft det minsta sug och kan utan minsta problem umgås med andra som dricker, gå på krogen, eller till systembolaget för att handla åt någon annan etc etc UTAN att på något sätt ha några problem.

I det avseendet blev jag tydligen FRISK nästan genast. Det jag menar med att "vara på tillfrisknande" för min del är att jag aldrig kan ta det där första glaset eller börja inbilla mig att jag kommer att kunna klara det. Om jag börjar leka med den tanken kan nog mitt friska jag blev rejält "sjukt" väldigt snabbt.
Det köper jag rakt av. Jag va nykter typ 6 månader och testade att dricka igen - det gick ju käpprätt åt helvete från dag 1 i princip.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 13:57   #22
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Fick mig en tankeställare när jag läste ett annat inlägg från medlem som skriver att han blivit frisk från sin ätstörning. Jag själv är nykter alkoholist sedan 6 år, men ser mig aldrig som friskförklarad utan på tillfrisknande. Det kan dock vara lite annorlunda i fallet med ätstörningar - eller?

För kännedom så arbetar jag med beroende/missbruksproblematik och är utbildad/certifierad inom KBT

I mitt fall kommer alkohol aldrig att kunna vara något jag kan inkludera och för mig och andra alkoholister är detta relativt enkelt i jämförelse med den som drabbats av en ätstörning.

Jag kommer aldrig att kunna lära mig dricka normalt. Den läxan har jag gjort otaliga gånger förr och varje gång gick det fullständigt åt h-e.

Här ligger det förstås en enormt mycket större utmaning för den som drabbats av en ätstörning. Mat går förstås inte att exkludera som med alkohol. I det här fallet handlar tillfrisknandet om att kunna förhålla sig till sitt ätande och hitta tillbaka till någon slags normalitet.

Det är kanske på det viset man kan eller måste se det; att när någon med ätstörning har kunnat lära sig att äta ”normalt” så kan det definieras som ”frisk”.

I min värld kommer det ändå alltid tillbaka till att man om man en gång hamnat i ett missbruk/bereonde kommer man aldrig att bli botad. Är man inte vaksam på sitt beteende är riskerna stora för ”återfall” i beteendeberoende såväl som i substansberoende.

Det finns skillnader och likheter mellan olika beroenden. Alkohol är ett gift som påverkar/förändrar vår hjärna genom att hjärnan ”kidnappas” så att kopplingarna mellan nervcellerna, synapserna ändras så att den som är alkoholist inte själv kan kontrollera sitt drickande.

Det handlar i det här fallet om en biokemisk förändring i våra receptorer.

Just där skiljer det sig mellan att missbruka mat och alkohol. Man har kunnat mäta att droger och alkohol har en utsöndring av dopamin som är tusen gånger större än för annat som ger njutning som t.ex. sex eller mat.

Spelar det någon roll? Nej, jag skulle absolut inte säga att det spelar någon roll i praktiken. Varje beroende/missbruk har sin egen problematik, men jag skulle nog påstå att det finns mer likheter än skillnader.

Förändringarna i hjärnan när ett missbruk uppstår är i stort sett detsamma vare sig det rör sig om missbruk av en substans eller av ett beteende. Det är därför man ändå använder liknande behandlingsmetoder oavsett vilket beroende det handlar om.

Något som ”förenar” olika beroenden är: NÄR det inkräktar på resten av livet, arbetet, familjen, fritiden.

För personen som skrev om sin ätstörning beskrev svårigheterna att förhålla sig normalt till att det i princip på varje lunchrast kommenteras om olika matval.

Det här stämmer med min egen erfarenhet. För den som går på diet/kostschema haglar frågorna ofta. Det slog mig att det numera inte går en lunchrast utan att det kommenteras olika dieter/metoder.

”Äter du ingen frukost? Oj, jag skulle mörda någon om jag inte fick frukost”
"Det där ser nyttigt ut".
”Det var minsann inte mycket till mat. Bantar du?”
”Jag måste sluta med kolhydrater”

Det hade varit intressant med synpunkter med lite synpunkter.
För att svara på om det är skillnad mellan alkoholism och ätstörningar gällande friskförklaringen, så är svaret ja.

Problematiken med psykisk ohälsa och friskförklaring är delvis att ordet "frisk" är från den medicinska-och fysiska diskursen. Det är enklare att förstå hur man blir frisk från en förkylning, jämfört med när man är frisk från psykisk ohälsa. Man kan vara fysiskt sjuk eller frisk, men man kanske kan är frisk eller ofrisk psykiskt?

Terminologin kanske borde vara annorlunda. Jag vet inte.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 07:31   #23
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Jag får nog något slags missbruk i allt jag börjar med, det finns liksom inget lagom när jag gör någonting. Jag har tränat allt som går att prova på, alltid all in. Min skivsamling växte tills den inte fick plats hemma. När jag dricker dricker jag tills allt är slut. När jag gör mat äter jag upp allt under kvällen, även om jag egentligen skulle göra 5 matlådor av det. Osv.

Jag undrar om inte allt det faktiskt hänger ihop på något sätt som flera varit inne på?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 07:41   #24
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag får nog något slags missbruk i allt jag börjar med, det finns liksom inget lagom när jag gör någonting. Jag har tränat allt som går att prova på, alltid all in. Min skivsamling växte tills den inte fick plats hemma. När jag dricker dricker jag tills allt är slut. När jag gör mat äter jag upp allt under kvällen, även om jag egentligen skulle göra 5 matlådor av det. Osv.

Jag undrar om inte allt det faktiskt hänger ihop på något sätt som flera varit inne på?
Om du nu är medveten om detta så återstår ju bara att bryta mönstret.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 08:12   #25
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Om du nu är medveten om detta så återstår ju bara att bryta mönstret.
Lättare sagt än gjort, det är ju den jag är.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 08:25   #26
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Lättare sagt än gjort, det är ju den jag är.
Det är iaf okomplicerat! alltid något

Men ja antingen kan du lära dig att begränsa dig eller så måste du eliminera möjligheten att överkonsumera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 08:43   #27
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag får nog något slags missbruk i allt jag börjar med, det finns liksom inget lagom när jag gör någonting. Jag har tränat allt som går att prova på, alltid all in. Min skivsamling växte tills den inte fick plats hemma. När jag dricker dricker jag tills allt är slut. När jag gör mat äter jag upp allt under kvällen, även om jag egentligen skulle göra 5 matlådor av det. Osv.

Jag undrar om inte allt det faktiskt hänger ihop på något sätt som flera varit inne på?
Du har insikt och är medveten om problematiken, vilket är bra. Så frågan är hur vill du förändra det, och hur planerar du ett förändrat beteende.

Du kan börja med de bitar som känns enklast. Testa att ta en minuts paus och fundera vad som är bäst i stunden när du får något infall. En lite kursförändring kan vara första steget till en på sikt permanent förändring.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:21   #28
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det jag menar med att "vara på tillfrisknande" för min del är att jag aldrig kan ta det där första glaset eller börja inbilla mig att jag kommer att kunna klara det. Om jag börjar leka med den tanken kan nog mitt friska jag blev rejält "sjukt" väldigt snabbt.
Exakt så, jag ser det som att sjukdomen finns kvar, men man har hittat ett sätt att hantera och leva med det (avstå helt). Den ligger dock kvar latent och det räcker med att "bara ta ett glas vin" för att trigga igång hela kedjan igen. Det som tar flera månader, kanske ett år att komma bort ifrån, kan komma tillbaka inom loppet av ett par timmar. Mekanismerna finns liksom någonstans kvar, även om beroendet i sig har blivit under kontroll.

Jag tänker nog lika också vad gäller en ätstörning, men det är lite olika från olika ätstörningar. Har man t.ex. fått en ätstörning som har haft en underliggande rotorsak, så får man inte bukt med rotorsaken, så är risken stor att ätstörningen kan komma tillbaka även efter att man har blivit frisk.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:27   #29
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag får nog något slags missbruk i allt jag börjar med, det finns liksom inget lagom när jag gör någonting. Jag har tränat allt som går att prova på, alltid all in. Min skivsamling växte tills den inte fick plats hemma. När jag dricker dricker jag tills allt är slut. När jag gör mat äter jag upp allt under kvällen, även om jag egentligen skulle göra 5 matlådor av det. Osv.

Jag undrar om inte allt det faktiskt hänger ihop på något sätt som flera varit inne på?
Har en viss igenkänningsfaktor. Jag går ofta "all in" i det jag gör, ordet "lagom" existerar inte i mitt vokabulär mm. För mig har lösningen varit att se till att göra det som är bra för mig och tillåta mig gå All In på det - och undvika sådant som är dåligt. Alltså att gå All In eller nörda ner sig i något totalt behöver nödvändigtvis inte vara av ondo.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:30   #30
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Har en viss igenkänningsfaktor. Jag går ofta "all in" i det jag gör, ordet "lagom" existerar inte i mitt vokabulär mm. För mig har lösningen varit att se till att göra det som är bra för mig och tillåta mig gå All In på det - och undvika sådant som är dåligt. Alltså att gå All In eller nörda ner sig i något totalt behöver nödvändigtvis inte vara av ondo.
Inte alls, det gäller ju bara att vara medveten och hantera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)