Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-10-11, 10:54   #76
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av raQblad Visa inlägg
Skrivits tidigare i tråden, men før de som kænner mycket obehag av att sitta ned før mycket borde ni tænka på att ta regelbundna pauser och stræcka, bøja, tøja och røra på er. Ett annat tips ær att lægga en kudde/hopknycklad trøja eller nåt i korsryggen. Jag jobbar stillasittandes 10h per dag och sitter i soffan nær jag kommer hem - att bara stælla sig upp en gång i halvtimmen och køra igenom en liten rutin funkar otroligt bra!

Detta i tillægg till att stretcha ordentligt nær man væl trænar, før att hålla sig normalrørlig.
High five för calendar-event i outlook 1 gång i timmen där de står: "RÖR PÅ DIG FETTO!"

Så får man resa sig och sträcka på ryggen etc.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 13:03   #77
Linjedomarn
Registered User
 
Linjedomarns avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 368
Personer som har ett stilla sittande jobb har dubbla risken för hjärt och kärlsjukdomar. Dessutom så används inte benen alls så kalori-förbränningen sjunker och och fettförbränningen sjunker också.

Har inga källor på detta men något som jag har tagit upp på vägen genom livet.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:31   #78
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
http://www.theatlantic.com/health/ar...oonest/256101/

Citat:
Its most striking finding was that people who sat more than 11 hours a day had a 40% higher risk of dying in the next three years than people who sat less than four hours a day. This was after adjusting for factors such as age, weight, physical activity and general health status, all of which affect the death risk.
Det var en jäkla stor skillnad. Stämmer det verkligen?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:32   #79
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
http://archinte.ama-assn.org/cgi/con...ract/172/6/494
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:50   #80
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
You are a gentleman and a scholar!
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 17:16   #81
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Breaking up prolonged sitting has been beneficially associated with cardio-metabolic risk markers in both observational and intervention studies. We aimed to define the acute transcriptional events induced in skeletal muscle by breaks in sedentary time. Overweight/obese adults participated in a randomized three-period, three-treatment cross-over trial in an acute setting. The three 5 hour interventions were performed in the post-prandial state after a standardized test drink and included: seated position with no activity, seated with 2-minute bouts of light- or moderate-intensity treadmill walking every 20 minutes. Vastus lateralis biopsies were obtained in 8 participants after each treatment and gene expression examined using microarrays validated with real-time qPCR. There were 75 differentially-expressed genes between the three conditions. Pathway analysis indicated the main biological functions affected were related to small molecule biochemistry, cellular development, growth and proliferation and carbohydrate metabolism. Interestingly, differentially expressed genes were also linked to cardiovascular disease. For example, relative to prolonged sitting, activity bouts increased expression of Nicotamide N-methyltransferase (NNMT), which modulates anti-inflammatory and anti-oxidative pathways and triglyceride metabolism. Activity bouts also altered expression of 10 genes involved in carbohydrate metabolism including increased expression of dynein light chain (DYNLL1), which may regulate translocation of the GLUT4 glucose transporter. In addition, breaking up sedentary time reversed the effects of chronic inactivity on expression of some specific genes. This study provides insight into the muscle regulatory systems and molecular processes underlying the physiological benefits induced by interrupting prolonged sitting.
http://jap.physiology.org/content/ea....full.pdf+html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:27   #82
Blindguard1
Registered User
 
Blindguard1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Segeltorp
Inlägg: 490
Jag gör en jättefin necrobump nu då istället för att skapa en ny tråd och hänvisa till den här. Jag har stillasittande jobb samt spelar mycket på fritiden, men jag sitter nästan ständigt och skakar på mitt ben, kan det räknas som något utöver stillasittande som "bryter" stillasittandet?
__________________
Kontakta gärna om du tränar på F&S Hornstull!
Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Blindguard1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:39   #83
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Blindguard1 Visa inlägg
Jag gör en jättefin necrobump nu då istället för att skapa en ny tråd och hänvisa till den här. Jag har stillasittande jobb samt spelar mycket på fritiden, men jag sitter nästan ständigt och skakar på mitt ben, kan det räknas som något utöver stillasittande som "bryter" stillasittandet?
Tvivlar på att det räcker, men det är antagligen bättre än ingenting. Har nog inte gjorts några studier på "benskakande".
Isf så res på dig några gånger i timmen istället och ansträng hjärtat lite, typ ett par burpees, eller kroppsviktssquats eller något.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-09-30 klockan 18:41.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:43   #84
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Man måste nog upp och resa på sig och gå omkring. Åtminstone stå.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 07:25   #85
cheunce
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Sollentuna
Inlägg: 242
Själv har jag inte ens bemödat mig med att leta upp min stol efter min föräldraledighet. Står alltid vid mitt bord. Var inga större problem att byta tvärt från att sitta till att stå.
cheunce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:24   #86
J89
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 138
Det känns ju bra att läsa detta då man har arbetat sittandes framför en burk 8 timmar om dagen i 7 år samt suttit iaf 2-4 timmar vid den efter arbetet dom mesta dagarna.
Man får väll hoppas att 60-70 min styrketräning 5 dagar i veckan sänker chanserna för diverse sjukdomar lite.
J89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 08:48   #87
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Physical inactivity promotes the development of cardiovascular diseases. However, few data exist examining the vascular consequences of short-term reductions in daily physical activity. Thus, we tested the hypothesis that popliteal and brachial artery flow-mediated dilation (FMD) would be reduced and concentrations of endothelial microparticles (EMPs) would be elevated following reduced daily physical activity. To examine this, popliteal and brachial artery FMD and plasma levels of EMPs suggestive of apoptotic and activated endothelial cells (CD31+/CD42b- and CD62E+ EMPs, respectively) were measured at baseline and during days 1,3, and 5 of reduced daily physical activity in 11 recreationally active men (25±2 yrs). Subjects were instructed to reduce daily physical activity by taking <5,000 steps/day and refraining from planned exercise. Popliteal artery FMD decreased with reduced activity (Baseline: 4.7±0.98%, Reduced Activity Day 5: 1.72±0.68%, p<0.05), while brachial artery FMD was unchanged. In contrast, baseline (pre FMD) popliteal artery diameter did not change whereas, brachial artery diameter decreased (Baseline: 4.35±0.12, Reduced Activity Day 5: 4.12±0.11 p<0.05) following 5 days of reduced daily physical activity. CD31+/CD42b- EMPs were significantly elevated with reduced activity (Baseline: 17.6 ± 9.4, Reduced Activity Day 5: 104.1±43.1 per μL plasma, p<0.05), whereas CD62E+ EMPs were unaltered. Collectively, our results provide evidence for the early and robust deleterious impact of reduced daily activity on vascular function and highlight the vulnerability of the vasculature to a sedentary lifestyle.
IMPACT OF REDUCED DAILY PHYSICAL ACTIVITY ON CONDUIT ARTERY FLOW-MEDIATED DILATION AND CIRCULATING ENDOTHELIAL MICROPARTICLES. J Appl Physiol September 26, 2013.

http://jap.physiology.org/content/ea....full.pdf+html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 20:58   #88
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man måste nog upp och resa på sig och gå omkring. Åtminstone stå.
Vad är det för magiskt med just att stå? Ponera att du ligger i soffan och dräller framför TV:n hela kvällen. Typiskt stillasittande beteende. Men varje halvtimme så vältrar du över dig på mage och gör tio armhävningar. Tillräckligt?

Hur är det förresten med statisk träning. Användaren som viftade på fötterna skulle ju lila gärna kunna hålla sina ben raka och spänna lårmusklerna tio gånger emellanåt utan att det märks utåt.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 01:28   #89
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Vad är det för magiskt med just att stå? Ponera att du ligger i soffan och dräller framför TV:n hela kvällen. Typiskt stillasittande beteende. Men varje halvtimme så vältrar du över dig på mage och gör tio armhävningar. Tillräckligt?

Hur är det förresten med statisk träning. Användaren som viftade på fötterna skulle ju lila gärna kunna hålla sina ben raka och spänna lårmusklerna tio gånger emellanåt utan att det märks utåt.
Har nog ngt att göra med blodtryck eller ngt som förändras när man ställer sig upp, typ att hjärtat får arbeta mer. Tvivlar dock på att det gjorts några jämförelser mellan liggande armhävningar och att gå runt lite, så det är svårt att säg.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 02:33   #90
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Har aldrig gillat att man sitter hela barndomen i skolbänken och ju mer man pluggar ju bättre betyg får man. Trots raster och skolgympa. Jag står för det mesta framför datorm men det är heller inte så bra, därför rör jag på mig lite hela tiden. Förresten, Hemingway stod upp och skrev. Kolla vaderna bild 2. Det är det jag säger om vadträning, 3 set i sittande vadpress kan inte ge så mycket i ett annars inaktivt liv.
http://inktank.fi/the-5-unusual-habi...est-hemingway/
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)