Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-04, 16:58   #1
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Fasta utan vatten?

Såg den här videon



Där han säger att "dry fasting" dvs helt utan vatten är 3 gånger snabbare (2 dagar dry fasting = 6 dagar vattenfasta) än fasta med vatten med avseende på autofagi, "cleansing" osv.. Finns det någon sanning i att det finns fördelar med fasta utan vatten öht?

Han verkar ju veta vad han pratar om, förutom att han säger att katekolaminerna "epinephrine, norepinephrine, adrenaline" frisätts vid fasta
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 18:47   #2
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Känns mest som ett bra sätt att utsätta sig själv för onödiga risker?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 19:36   #3
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Känns mest som ett bra sätt att utsätta sig själv för onödiga risker?
Alltså jag frågar inte för att jag ska göra det, utan jag undrar om det är fysiologiskt korrekt.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 19:49   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Det är naturligtvis helt galet att inte dricka vatten.

Du tappar vätska fortare än vad du tror och med det försvinner blodvolymen etc.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 20:04   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Om det är för att gå ned i vikt så är det ännu mer korkat då vatten hjälper till med metabolismen. Dessutom är vatten essentiellt viktig för flera kroppsfunktioner. Jag känner själv hur jag börjat må iallafall lite bättre nu när jag bokför varje droppe jag dricker så jag alltid varit dålig på att få i mig vätska.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 21:23   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Är det inte bokstavligen livsfarligt att gå utan vatten i 3-4 dagar? Känns därför oerhört ohälsosamt att medvetet slopa vattenintag i så länge som 2 dagar.

Mycket tveksam till om några studier har gjorts kring "hälsovinster" eller "deffning" mha att "svälta sig torrt" så därför skulle jag tro att han snackar skit. Kollade inte på hela, men hänvisar han till någon legitim källa någonstans eller är det "unik kunskap som många inte känner till"?

Tror också man underskattar hur mycket vatten man får i sig genom maten och hur pass stor skillnad ett par glas vätska om dagen gör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-04 klockan 21:28.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 22:36   #7
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är naturligtvis helt galet att inte dricka vatten.

Du tappar vätska fortare än vad du tror och med det försvinner blodvolymen etc.
Ja men det han menar är ju att kroppen då, för att ersätta tappad blodvolym, bildar vatten genom andning och frisättande av vätejoner från fettsyror. Vatten bildas väl också, om jag inte minns fel, i reaktioner när CO2 transporteras ut ur cellen, när det bland annat omvandlas till HCO3? Och även om man inte dricker någonting så bildas urin, som en biprodukt av dom här reaktionerna. Därför måste man kissa varje dag oavsett om man dricker eller inte.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 22:54   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Ja men det han menar är ju att kroppen då, för att ersätta tappad blodvolym, bildar vatten genom andning och frisättande av vätejoner från fettsyror. Vatten bildas väl också, om jag inte minns fel, i reaktioner när CO2 transporteras ut ur cellen, när det bland annat omvandlas till HCO3? Och även om man inte dricker någonting så bildas urin, som en biprodukt av dom här reaktionerna. Därför måste man kissa varje dag oavsett om man dricker eller inte.
Tror vatten skapat ur cellandning är försumbart jämfört med förlust av vätska genom utandningsluften. Särskilt vid utandning genom munnen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 23:04   #9
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tror vatten skapat ur cellandning är försumbart jämfört med förlust av vätska genom utandningsluften. Särskilt vid utandning genom munnen.
Jag pratar dock inte om vätskeförlust från andning.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 23:18   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag pratar dock inte om vätskeförlust från andning.
Nej men jag gör
Vart ville du komma med att cellandning bildar vatten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 01:03   #11
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Om det är för att gå ned i vikt så är det ännu mer korkat då vatten hjälper till med metabolismen. Dessutom är vatten essentiellt viktig för flera kroppsfunktioner. Jag känner själv hur jag börjat må iallafall lite bättre nu när jag bokför varje droppe jag dricker så jag alltid varit dålig på att få i mig vätska.
Sidospår av tråden, men är själv väldigt dåligt på att dricka vatten. Kan det påverka hur bra man sover tro?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 02:10   #12
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nej men jag gör
Vart ville du komma med att cellandning bildar vatten?
Jag skrev att vatten bildas då CO2 ska transporteras ut ur cellen, det behöver väl inte alltid vara "cellandning" och det han säger i videon är att förlust av vätska > kroppen behöver bilda vatten > frisätter vätejoner från fettsyror > inandning av O2 bildar vatten > höjer plasmavolymen > "bränner mer fett än vattenfasta". Men också att det påskyndar andra processer, som autofagi. Det jag undrar är om det är fysiologiskt korrekt att dry fasting "ökar förbränningen" på det sättet han beskriver.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 08:06   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Ja men det han menar är ju att kroppen då, för att ersätta tappad blodvolym, bildar vatten genom andning och frisättande av vätejoner från fettsyror. Vatten bildas väl också, om jag inte minns fel, i reaktioner när CO2 transporteras ut ur cellen, när det bland annat omvandlas till HCO3? Och även om man inte dricker någonting så bildas urin, som en biprodukt av dom här reaktionerna. Därför måste man kissa varje dag oavsett om man dricker eller inte.
Vi börjar med glykogenet i levern och musklerna. För varje gram glykogen vi förbränner frisläpps 3 gram vatten som direkt kan utnyttjas. Samtidigt bildas 1 gram vatten från ett gram kolhydrat. Syret från luften och vätena från kolhydraterna.

Fett binder inget vatten men för varje gram fett som förbränns bildas 3 gram vatten. Syret från luften och vätena från fettsyrorna. Utnyttjas t e x av ökenråttor som äter feta frön i ett torrt klimat.

Detta metabliska vatten brukarn man inte räkna med i vätskebalansen för att bildad mängd vatten motsvarar ungefär samma mängd vatten vi förlorar i utandningsluften.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 09:48   #14
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag skrev att vatten bildas då CO2 ska transporteras ut ur cellen, det behöver väl inte alltid vara "cellandning" och det han säger i videon är att förlust av vätska > kroppen behöver bilda vatten > frisätter vätejoner från fettsyror > inandning av O2 bildar vatten > höjer plasmavolymen > "bränner mer fett än vattenfasta". Men också att det påskyndar andra processer, som autofagi. Det jag undrar är om det är fysiologiskt korrekt att dry fasting "ökar förbränningen" på det sättet han beskriver.
Jag tror inte att det är möjligt att avgöra om han talar sanning, eftersom det sannolikt inte gjorts några kontrollerade studier där folk frivilligt vattenfastar, tvärtom. I de allra flesta studier nämns tillgången till vatten som "ad libitum", dvs att testpersonerna (eller labbråttorna) får fri tillgång till vatten. Några studier på fastans olika efter tom understryka vikten av att inta mycket vätska under fastan (av uppenbara hälsoskäl).

Därför ringer min bullshitklocka när någon hävdar något som sanning och man inte kan kontrollera det från "oberoende" källor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-05 klockan 09:49.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 10:27   #15
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag tror inte att det är möjligt att avgöra om han talar sanning, eftersom det sannolikt inte gjorts några kontrollerade studier där folk frivilligt vattenfastar, tvärtom. I de allra flesta studier nämns tillgången till vatten som "ad libitum", dvs att testpersonerna (eller labbråttorna) får fri tillgång till vatten. Några studier på fastans olika efter tom understryka vikten av att inta mycket vätska under fastan (av uppenbara hälsoskäl).

Därför ringer min bullshitklocka när någon hävdar något som sanning och man inte kan kontrollera det från "oberoende" källor.
Det finns iofs studier på ramadan.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)