Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-18, 19:11   #1
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Ätstörningen är borta! Men...

För fyra år sedan skapade jag ett konto här för att ta mig ur min dåvarande ätstörning.

Det tog ett par år, och lite vacklande fram och tillbaka, men sedan två års tid är jag frisk från min ätstörning och började leva för annat än mat och svält igen. Att ta sig ur en ätstörning är en befrielse som är obeskrivlig även om det ofta inneburit två steg fram men ett tillbaks.

Att leva, som friskförklarad från en ätstörning, i ett övrigt ganska ätstört samhälle är dock inte helt oproblematiskt. Överallt finns dieter, onyttigheter och de senaste rönen om vad man ska och inte ska äta. Synpunkter och utläggningar om vad som är livsfarligt respektive livsförlängande. Mat och dieter kommer på tal minst en gång varje lunchrast.

"Vad äter du? Det där ser nyttigt ut".
"Oj, det där var en rejäl portion".
"Äter du mellanmål nu igen?".

Jag vill vara självsäker i mitt ätande. Det är mitt mål. Att strunta i vad andra äter och kommentarer om mina matval är, särskilt inte med min bakgrund, det enklaste. Jag försöker bygga muskler och äter därefter. Helt vanlig bra mat. Mycket mat. Kommentarerna om mina portioner kommer från dietande klasskamrater kommer på löpande band. De känner inte till min historia och jag har inte lust att dela den med dem. Den är en tillräckligt stor del av mig själv redan och jag vill varken identifiera mig själv mer med den, än mindre dela den med människor jag inte står särskilt nära.

Hade gärna läst andras erfarenheter och tips - hur blir jag mer självsäker i mitt eget ätande? Hur bör man tänka när man tvivlar på sina egna matval och hur blir jag mindre påverkad av maten runt omkring mig?

Senast redigerad av Luddsson den 2019-05-18 klockan 19:13.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 19:12   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Berätta för alla att du återhämtar dig från en ätstörning så slutar de garanterat tjata.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 19:34   #3
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Det kanske hjälper att lyssna på detta pod-avsnittet: https://tyngre.se/Podcasts/Tyngre-Tr...3%A4n-du-tror/

Självsäker är ju en känsla, men man kan inte var alltför SÄKER kring kostfrågor baserat på vetenskaplig grund. Folk som är säkra på sin sak tenderar att ha dåligt på fötterna.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 13:49   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Berätta för alla att du återhämtar dig från en ätstörning så slutar de garanterat tjata.
Ja det här är nog det bästa faktiskt. Obehagligt att kasta ur sig en "svaghet" eller vad man nu ska kalla det till allmän beskådning. Kan bli en snackis ett tag, men folk bryr sig förvånandsvärt lite och kort tid.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 14:41   #5
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Det är en livslång strid att lära sig följa sin egen väg istället för att låta sig styras av vad andra tycker. Ta varje kommentar som en utmaning att lära dig lita först och främst på dina egna instinkter, men samtidigt vara öppen för möjligheten att andra har något att lära dig.

Att folk projicerar sina egna osäkerheter på andra människors beteende är inte begränsat till kosthållning utan det gäller allt i livet.För att bli sin egen person och göra sina egna val i livet måste man ständigt lära sig hantera dessa typer av kommentarer. Det bästa sättet att besvara dem är nog genom exempel, om det är tydligt att du uppnår vad du vill i livet genom dina val så tystnar kritiken förr eller senare.

Senast redigerad av Sasquatch den 2019-05-19 klockan 14:47.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 14:54   #6
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Angående rent specifikt hur man bör äta finns det så många individuella skillnader i hur folk svarar på olika kostmönster att det skulle vara omöjligt att härleda från någon form av "objektiv" kunskap hur någon enskild person bör äta, även om sådan kunskap ens existerade. Du måste helt enkelt lära dig lita på dina egna signaler, s.k "intuitivt ätande", och skita i resten.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 19:19   #7
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag äter störst och flest portioner på mitt jobb. Men jag är inte den största eller smalaste. Precis lagom i mitten.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 18:30   #8
klutsch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 14
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Folk och deras satans åsikter. Själv vill man bara få äta och inte tänka på mat, men att prata om andras mat är ett favoritämne hos många. Det är inte alltid lätt. Dagar man mår bra är det lätt. Det är bara ignorera, svara syrligt eller bara säga att de inte har med saken att göra. Men dagar man mår sämre så sätter det sig och är svårare att skaka av sig. Mitt enda tips är att fortsätta - och som andra redan skrivit - våga lita på dig själv. Våga skita fullständigt i deras kommentarer, och säg åt dem att sluta kommentera ditt ätande. Dra dig inte undan med maten utan ta plats och fortsätt ät med andra. För mig funkade det att självsäkert svara något i stil med: "Ja, det här är vad min kropp behöver för att orka träna" eller "Ja, jag är hungrigare än dig tydligen - har du bekymmer med det?". Tillslut kände jag verkligen inifrån att det är ni som e dom konstiga, det är jag som e normal (Thåström).
klutsch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:48   #9
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av klutsch Visa inlägg
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Folk och deras satans åsikter. Själv vill man bara få äta och inte tänka på mat, men att prata om andras mat är ett favoritämne hos många. Det är inte alltid lätt. Dagar man mår bra är det lätt. Det är bara ignorera, svara syrligt eller bara säga att de inte har med saken att göra. Men dagar man mår sämre så sätter det sig och är svårare att skaka av sig. Mitt enda tips är att fortsätta - och som andra redan skrivit - våga lita på dig själv. Våga skita fullständigt i deras kommentarer, och säg åt dem att sluta kommentera ditt ätande. Dra dig inte undan med maten utan ta plats och fortsätt ät med andra. För mig funkade det att självsäkert svara något i stil med: "Ja, det här är vad min kropp behöver för att orka träna" eller "Ja, jag är hungrigare än dig tydligen - har du bekymmer med det?". Tillslut kände jag verkligen inifrån att det är ni som e dom konstiga, det är jag som e normal (Thåström).
Jag har väldigt svårt för att bara skita i kommentarer. Många är på diet inför sommaren, en på LCHF, en på kostschema köpt av en personlig tränare, och så vidare. Besattheten av vad andra äter och vad de själva inte får äta är total. De stirrar ner i min, för dem stora, matlåda och kommenterar något i stil med det du nämner.

Jag vill verkligen bygga lite muskler, men jag går konstant ner i vikt trots att jag äter mig proppmätt varje kväll för att försöka få i mig tillräckligt. Jag äter alldeles för kalorisnål mat tror jag. För att kommentarerna under lunchen inte ska bli i stil med "det var en rejäl pastaladdning det du", så gör jag någon grönsaksgryta med bönor till lunchen. Jag vill inte sticka ut, då jag är ganska blyg av mig generellt. Ibland när jag äter två större mackor till mellanmål får jag höra "oj, du äter två luncher du".

Senast redigerad av Luddsson den 2019-05-24 klockan 07:50.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 15:50   #10
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Jag har väldigt svårt för att bara skita i kommentarer. Många är på diet inför sommaren, en på LCHF, en på kostschema köpt av en personlig tränare, och så vidare. Besattheten av vad andra äter och vad de själva inte får äta är total. De stirrar ner i min, för dem stora, matlåda och kommenterar något i stil med det du nämner.

Jag vill verkligen bygga lite muskler, men jag går konstant ner i vikt trots att jag äter mig proppmätt varje kväll för att försöka få i mig tillräckligt. Jag äter alldeles för kalorisnål mat tror jag. För att kommentarerna under lunchen inte ska bli i stil med "det var en rejäl pastaladdning det du", så gör jag någon grönsaksgryta med bönor till lunchen. Jag vill inte sticka ut, då jag är ganska blyg av mig generellt. Ibland när jag äter två större mackor till mellanmål får jag höra "oj, du äter två luncher du".
Som tidigare nämnt i tråden är det en utmaning att gå sin egen väg utan att låta sig påverkas av andra. En kommentar som hjälper mig är det enkla: "Tycker du det?". Det kan användas antingen internt som en lugnande tanke eller i ett faktiskt uttalande. Det är en avväpnande fras utan att vara konfontativ. I tillägg klargör det att det som uttalas är den andre personens åsikt och inte någon objektiv sanning.

Personen som får frågan kan ju inte gärna säga nej och när de säger ja så validerar de också att det är just ett tyckande. Efter det kan man ju välja att avsluta med antingen bara "ok" och ett leende, "Ok, det tycker inte jag" eller kanske "Ok, jag kan förstå om det ser mycket ut men jag tränar och försöker lägga på mig muskler." Om du svarar lugnt så borde personen inse att det varken finns några pluspoänger att inhämta eller pikar att ge. Det finns alltid folk som är nyfikna, avundsjuka, irriterade på avvikande beteenden etc. Det bästa du kan göra är att visa att du är lugn i dig själv och att de kan tycka vad de vill men det påverkar inte dig.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 16:00   #11
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Som tidigare nämnt i tråden är det en utmaning att gå sin egen väg utan att låta sig påverkas av andra. En kommentar som hjälper mig är det enkla: "Tycker du det?". Det kan användas antingen internt som en lugnande tanke eller i ett faktiskt uttalande. Det är en avväpnande fras utan att vara konfontativ. I tillägg klargör det att det som uttalas är den andre personens åsikt och inte någon objektiv sanning.

Personen som får frågan kan ju inte gärna säga nej och när de säger ja så validerar de också att det är just ett tyckande. Efter det kan man ju välja att avsluta med antingen bara "ok" och ett leende, "Ok, det tycker inte jag" eller kanske "Ok, jag kan förstå om det ser mycket ut men jag tränar och försöker lägga på mig muskler." Om du svarar lugnt så borde personen inse att det varken finns några pluspoänger att inhämta eller pikar att ge. Det finns alltid folk som är nyfikna, avundsjuka, irriterade på avvikande beteenden etc. Det bästa du kan göra är att visa att du är lugn i dig själv och att de kan tycka vad de vill men det påverkar inte dig.
+1
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 15:20   #12
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
FoolsGold skriver bra. Jag tycker att konfrontativa kommentarer av typen "har du problem med det?" bör undvikas; dels för att de snarare drar uppmärksamheten till ditt ätande/din matlåda än drar uppmärksamheten från ("oooh, han blir sur när man kommenterar hans mat, undrar varför?"; "oooh, liten konflikt under uppsegling, spännande!"), dels för att du ju då är med och skapar/odlar konflikt kring ditt ätande hos dig själv ("nu skall vi äta igen, alla kommer att kommentera, fan vad jobbigt, bäst jag äter något som duger"). Det bästa är oftast att spela korkad och svara med en axelryckning. "Skall du äta nu igen?" - "Japp, jag är ett hungrigt barn."; "Jag skulle aldrig orka äta sådär mycket!" - "Bra, då blir det mer mat till mig." Gå aldrig i diskussion om du kan undvika det; inte för de andras skull, men för din egen. Välj bort att delta i diskussioner om dieter, vad som är farligt och inte etc. Med tiden kommer folk att tappa intresset.

Det tar lång tid att få en avspänd relation till mat, och till att andra kommenterar ens mat. Två år är INGENTING.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 20:31   #13
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
FoolsGold skriver bra. Jag tycker att konfrontativa kommentarer av typen "har du problem med det?" bör undvikas; dels för att de snarare drar uppmärksamheten till ditt ätande/din matlåda än drar uppmärksamheten från ("oooh, han blir sur när man kommenterar hans mat, undrar varför?"; "oooh, liten konflikt under uppsegling, spännande!"), dels för att du ju då är med och skapar/odlar konflikt kring ditt ätande hos dig själv ("nu skall vi äta igen, alla kommer att kommentera, fan vad jobbigt, bäst jag äter något som duger"). Det bästa är oftast att spela korkad och svara med en axelryckning. "Skall du äta nu igen?" - "Japp, jag är ett hungrigt barn."; "Jag skulle aldrig orka äta sådär mycket!" - "Bra, då blir det mer mat till mig." Gå aldrig i diskussion om du kan undvika det; inte för de andras skull, men för din egen. Välj bort att delta i diskussioner om dieter, vad som är farligt och inte etc. Med tiden kommer folk att tappa intresset.

Det tar lång tid att få en avspänd relation till mat, och till att andra kommenterar ens mat. Två år är INGENTING.
Att i så stor utsträckning som möjligt undvika diskussioner kring dieter har jag också insett är det bästa. Jag upplever dock inte att folk tappar intresset för att kommentera och anmärka på min och andras mat. Det handlar inte bara om mängder, utan också om tidpunkter, när man äter mellanmål och vad man dricker till maten.

Jag brukar smygdricka ett glas mjölk till mina mackor. Senast förra veckan såg en kollega och stirrade på mig som om jag drack blod. "Dricker du mjölk?!", utbrast hon. Sen var det inget mer än det. Bara konstaterandet att jag drack mjölk, och att det underförstått var konstigt och barnsligt, räckte för henne att kommentera.

Tyvärr påverkar alla kommentarer min generella hälsa mer än jag trott. Jag underäter på dagarna, för att jag inte orkar sticka ut och få kommentarer om vad jag äter, och blir därmed vrålhungrig på kvällen och får ofta magont.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 21:29   #14
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Eeehhh ... det kan ju också, med tanke på vad du beskriver, vara så att du jobbar med osedvanligt många idioter. Mjölkkommentaren var ju jättekonstig.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 22:19   #15
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Att i så stor utsträckning som möjligt undvika diskussioner kring dieter har jag också insett är det bästa. Jag upplever dock inte att folk tappar intresset för att kommentera och anmärka på min och andras mat. Det handlar inte bara om mängder, utan också om tidpunkter, när man äter mellanmål och vad man dricker till maten.

Jag brukar smygdricka ett glas mjölk till mina mackor. Senast förra veckan såg en kollega och stirrade på mig som om jag drack blod. "Dricker du mjölk?!", utbrast hon. Sen var det inget mer än det. Bara konstaterandet att jag drack mjölk, och att det underförstått var konstigt och barnsligt, räckte för henne att kommentera.

Tyvärr påverkar alla kommentarer min generella hälsa mer än jag trott. Jag underäter på dagarna, för att jag inte orkar sticka ut och få kommentarer om vad jag äter, och blir därmed vrålhungrig på kvällen och får ofta magont.
Det följande är min tolkning och ingen kritik men kan kanske vara en tankeväckare:

Det verkar för mig som att du kanske bjuder in till mer konfrontationer än nödvändigt genom att själv ifrågasätta om ditt beteende är gott nog i andras ögon. Genom att försöka undvika konfrontation så smyger du med ditt mjölkdrickande. När du väljer att smyga så sker följande tre saker:

* Du underminerar dig själv. Du har valt att dricka mjölk. Det är inget att skämmas för.
* Du förstärker tanken om att det är viktigt vad andra tycker och tanken får mer kraft i kommande situationer.
* Vi människor är väldigt bra på att uppfatta när något är off och smygande är ett avvikande betende vilket drar till sig uppmärksamhet. Kanske det till och med är det som gjorde att din kollega kommenterade.

Tillåt mig nu att citera en väldigt klok person. Någon som verkligen har bra tips på hur man tänka och förhålla sig till en situation som denna, nämligen du själv:

"Jag vill vara självsäker i mitt ätande. Det är mitt mål. Att strunta i vad andra äter och kommentarer om mina matval är, särskilt inte med min bakgrund, det enklaste. Jag försöker bygga muskler och äter därefter. Helt vanlig bra mat. "

Detta är en bra och tydlig målbild. Ta det till dig och gör det till ditt mantra. Föreslår att du skriver ut/ner det och sätter upp på flera ställen där du bor. Läs det innan du går till jobbet, sträck på dig och känn känslan av hur det känns att vara där.

Slutligen så tänker jag att du ska ge dig själv lite kredd och med det även ta till dig lite jävlar anamma. Du har jobbat dig ur en jäkligt svår situation, fått till en hanterbar vardag och är nu på väg mot att kunna styra helt över din tillvaro. Var stolt över det och sträck på dig! Inte fasen ska väl andras tyckande nu få förstöra DIN resa mot DINA mål?

Sen delar jag Tolkias mening om att det också kan vara så enkelt att du jobbar med idioter.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)