Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-14, 10:34   #91
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Det kan ju se lockande ut dessa superintensiva HIIT-pass. Men jag är ändå lite skeptisk till hur det fungerar i praktiken för ovana motionärer. Jag tror att många har svårt att ta ut sig så mycket som denna typ av träning kräver för att vara effektiv. Speciellt om man vill köra denna typen av pass för att man egentligen inte gillar konditionsträning och vill ha dem "snabbt avklarade". Studierna verkar ha gjorts på icke alltför vältränade motionärer, men man kan också anta att träningspassen genomförts med en ivrigt påhejande coach.

Själv har jag någon slags hat-kärlek till konditionsträning. Ibland tar det emot att träna riktigt hårt, och jag kan till och med få lite ångest inför ett riktigt hårt pass om jag inte är motiverad. Men ofta tycker jag det är roligt, och i de perioder som jag tränat hårt så blir det nästan som ett beroende för mig.
Nej, det finns ju en del frågetecken hur det kan genomföras rent praktiskt, men tanken på att HIIT-träning på motionscykel skulle ge en markant konditionsförbättring för människor som har dålig kondition är nog inte så kontroversiellt.

Om man sedan kan genomföra det över tid är väl lite en annan fråga. Sen är det väl lite som tabata-trenden. Den bygger ju på extremt högintensiv träning. Det tror jag många har svårt att pressa ur sig på sina gruppträningar. Dom står där och tar i lite lagom. Då blir det bara ett halvdant, halvintensivt kort pass.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 18:09   #92
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Sen beror det på vad man vill åt med konditionsträningen. Någon skrev hälsosam kondition, om man menar skydda hjärtat så verkar inte hiit funka, då är det 30min pulshöjande gång/löpning varannan dag som gäller. Är det förbättra VO2max så verkar hiit funka till en viss gräns. Sen verkar vi vara tillbaka till längre intervaller..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 21:11   #93
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Min egen erfarenhet av HIIT från senaste veckan är att den ger snabbt resultat.

Har under våren börjat träna lite konditionsträning efter ett par års uppehåll. Körde lite lättare intervallträning på spinningcykeln varvat med cirkelträning "på minuten" böj/mark/chins/boxjumps.

Nu har jag sedan i Lördags kört tre stenhårda intervall-pass. Och idag körde jag min "vanliga" på minuten cirkelträning. Och vilken skillnad! Med samma vikter som när jag för två veckor sedan var helt slut efter 24 minuter körde jag i dag 40 minuter!

Och det känns även på spinnungcykeln att formen kommer tillbaka, motståndet är svårt att hålla koll på när det bara är en ratt man vrider på utan skala men jag känner att jag återhämtar mig bättre. Och detta efter tre hårda pass på fyra dagar.

Det är alltid vanskligt att dra för stora slutsatser av enstaka resultat och det finns förstås stora individuella skillnader men för min egen del är jag övertygad om att högintensiva intervaller är väldigt effektiva och ger snabbt resultat. Det var även min erfarenhet från tidigare då jag tränade mer strukturerat och höll koll på Watten.

Senast redigerad av Jocke67 den 2019-05-15 klockan 21:13.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 21:32   #94
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Intressant att följa tråden.

Letar efter tips.

Jag blir av med gipset om en vecka (Haglunds o bursit) och har börjat fundera på hur jag ska göra för att få tillbaka konditionen. Har bara varit styrketräning sista 1,5 året o knappt ett joggingsteg på tre år. Så utgångspunkten är sämre än vad den varit tidigare i mitt liv.

C


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 04:52   #95
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Min egen erfarenhet av HIIT från senaste veckan är att den ger snabbt resultat.

Har under våren börjat träna lite konditionsträning efter ett par års uppehåll. Körde lite lättare intervallträning på spinningcykeln varvat med cirkelträning "på minuten" böj/mark/chins/boxjumps.

Nu har jag sedan i Lördags kört tre stenhårda intervall-pass. Och idag körde jag min "vanliga" på minuten cirkelträning. Och vilken skillnad! Med samma vikter som när jag för två veckor sedan var helt slut efter 24 minuter körde jag i dag 40 minuter!

Och det känns även på spinnungcykeln att formen kommer tillbaka, motståndet är svårt att hålla koll på när det bara är en ratt man vrider på utan skala men jag känner att jag återhämtar mig bättre. Och detta efter tre hårda pass på fyra dagar.

Det är alltid vanskligt att dra för stora slutsatser av enstaka resultat och det finns förstås stora individuella skillnader men för min egen del är jag övertygad om att högintensiva intervaller är väldigt effektiva och ger snabbt resultat. Det var även min erfarenhet från tidigare då jag tränade mer strukturerat och höll koll på Watten.
Ja, det är min erfarenhet också.

Kruxet är väl snarast hur man undviker att fastna på en platå eftersom det kan vara svårt att fortsätta förbättra sig via enbart den typen av träning.

Sen brukar det ju också sägas att resultat man får snabbt tappar man också snabbt ifall man har uppehåll, och vice versa för resultat som tar lång tid att nå.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 05:22   #96
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av crilloan Visa inlägg
Intressant att följa tråden.

Letar efter tips.

Jag blir av med gipset om en vecka (Haglunds o bursit) och har börjat fundera på hur jag ska göra för att få tillbaka konditionen. Har bara varit styrketräning sista 1,5 året o knappt ett joggingsteg på tre år. Så utgångspunkten är sämre än vad den varit tidigare i mitt liv.

C


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har du inte fått förslag på hur du ska rehabiliteringsträna från sjukvården då?

Haglunds är nån form av fotproblem eller? Så det är gips på foten du haft då antar jag.

Det man kan säga är väl att du rimligen bör ägna dig åt en hel del träning för de muskler som stabiliserar foten så du inte åker på överbelastningsskador sedan när du börjar gå/springa. Musklerna jag då pratar om är tibialis posterior, tibialis anterior och peroneus. Det är väl lämpligt att köra en massa gummibandsövningar till att börja med (kolla youtube) och diverse balans- och andra kroppsviktsövningar efterhand som du blir starkare.

Vad gäller att återfå själva konditionen så kan jag tycka att det känns lockande att ägna sig åt nån konditionsform som inte belastar foten så mycket (typ cykel). Men problemet med det kan ju då vara att du uppnår en konditionsnivå som vida överstiger hurpass stark du är i foten ochunderbenet. Så ifall du ägnar dig åt flera veckor av low impact konditionsträning så kanske det inte alls känns jobbigt att springa 5km. Så då övergår du till att köra en massa löpning istället. Men då kan alltså den mängden löpning du klarar av att utföra på en vecka kännas rätt lindrig ur knditionssynpunkt, men det kan vara på tok för mycket för dina fötter och underben eftersom de inte alls är vana vid löpning.

Ovanstående kan vara ett problem överlag för folk med bra kondition men liten erfarenhet av löpning som abrupt övergår till löpning. Konditionen är för bra i förhållande till vad benen tål, och då ökar risken för överbelastningsskador. Jag inbillar mig att det kan vara extra känsligt med sådana problem om man som du just haft fotskada.

Så ifall det var jag skulle jag kanske hellre ägna mig åt rätt mycket prommenader i kombination med rehabövningarna så fort foten tillåter det, och gå över så smått till att varva gång med jogg efterhand.

Mjukt underlag (grusvägar och skogsstigar) är också mycket skonsammare mot fötter och ben, så det är nog en bra idé att försöka förlägga dessa prommenader (och särskilt de som även innehåller inslag av joggande) till sådant underlag.

För att förbättra konditionen så räcker det med 30min med en något förhöjd andhämtning 3 gånger per vecka. Dvs rask prommenad i en takt som gör att pulsen och andningen ökar kan räcka ifall man är helt otränad. När man blivit lite bättre tränad så kan det vara svårt att komma upp i tillräcklig andhämtning av enbart prommenad så då lägger man in längre och längre inslag av jogg så att man ändå håller igång 30min och efterhand så joggar man hela de där 30 minuterna och behöver inte prommenera alls. Joggtempot ska då alltså inte vara så högt att man får riktigt ansträngd andhämtning. Ifall man klarar att att prata med en träningspolare så håller man lagom tempo (nåt i stil med 70% av maxpuls). När man hållit igång ett antal veckor och joggar 30min 3ggr/v kan man börja förlänga passen till dess man är uppe i 45min varje pass. Då man nåt en sådan nivå kan man antingen lägga till ytterligare ett pass eller så kan man börja experimentera med lite inslag av snabbare löpning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 07:55   #97
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kruxet är väl snarast hur man undviker att fastna på en platå eftersom det kan vara svårt att fortsätta förbättra sig via enbart den typen av träning.
För min egen del så är träningsvolymen avgörande . Ju mer jag tränar desto snabbare blir jag. Klart att det finns ett tak nånstans för hur mycket volym man pallar men dit har jag aldrig nått och det gäller nog de flesta motionärer med familj och jobb skulle jag tro.

Kroppsvikt är Ju en viktig faktor också, framförallt när det gäller löpning. Många skulle nog bli snabbare om de gick ner i vikt, även om det inte är motiverat utifrån ett hälsoperpektiv. Jag kände själv att i de perioder jag var som lättast att jag var mer mottaglig för infektioner och oftare blev sjuk. Men jag presteradel lite bättre.

Senast redigerad av Jocke67 den 2019-05-16 klockan 08:00.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 09:16   #98
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
För min egen del så är träningsvolymen avgörande . Ju mer jag tränar desto snabbare blir jag. Klart att det finns ett tak nånstans för hur mycket volym man pallar men dit har jag aldrig nått och det gäller nog de flesta motionärer med familj och jobb skulle jag tro.

Kroppsvikt är Ju en viktig faktor också, framförallt när det gäller löpning. Många skulle nog bli snabbare om de gick ner i vikt, även om det inte är motiverat utifrån ett hälsoperpektiv. Jag kände själv att i de perioder jag var som lättast att jag var mer mottaglig för infektioner och oftare blev sjuk. Men jag presteradel lite bättre.
Jo, men om man ägnar sig åt uteslutande högintensiv träning så kommer man inte kunna få nån vidare volym, och då hamnar man ju på en platå.

Då jag gick i högstadiet och gymnasiet så löptränade jag aldrig på vintern (eftersom det var åttiotalet och funktionskläder inte existerade eller var åt skogen för dyra). Så jag löptränade från april/maj till senhösten.

De första passen på våren brukade vara på det terrängspår som är 6km, och de första fåtalet gångerna jag sprang brukade det väl troligen vara i rätt lugnt tempo (eftersom det var jobbigt att bara jogga). Men inom ett par veckor brukade det bli att jag försökte springa snabbare än gången innan, och inom kort var nästan varje pass nåt slags rekordförsök. Dessutom sprang jag oftare milspåret då sexan blivit någorlunda bekväm.

Långpass hade jag aldrig ens hört talas om, och jag fattade inte hur folk kunde löpträna i princip varje dag. Eftersom jag sprang till failure typ tre gånger varje vecka så fanns det ingen som helst möjlighet för mig att klämma in fler pass. Speciellt med tanke på att jag inte tyckte att 4-5km lugn löpning ens var värt nånting. Dvs då kunde jag lika gärna skita i det.

Jag tror detta "program" ändå fick mig ner på runt 41min på den milbanan som är väldigt teknisk och kuperad. Så en bit under 40min på en slät landsväg var jag nog god för.

När jag sedan låg i lumpen så läste jag nånstans om lsd (long slow distance) och pendeln slog över helt för mig och jag gjorde typ ingen intensiv träning alls, utan det var enbart mängdträning för hela slanten då jag tränade för Lidingöloppet. Med den väldigt ospecifika träningen för 5-10k så sprang jag en landsvägsmil på 37min och 5k på strax under 18min.

Nåt slags mellanting hade nog varit att föredra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 14:12   #99
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Haglunds är nån form av fotproblem eller? Så det är gips på foten du haft då antar jag.

Lossat hälsena, tagit bort slemsäcken, sågat bort delar av hälbenet och ankrat hälsenan samt fäst med en skruv i hälbenet



Konditionen är för bra i förhållande till vad benen tål, och då ökar risken för överbelastningsskador. Jag inbillar mig att det kan vara extra känsligt med sådana problem om man som du just haft fotskada.

Jag har tidigare upplevt att jag haft relativt lätt att öka konditionen till en viss nivå, men nu är jag 47år och 87 kilo på 172cm. Jag vet att jag har klantat till det tidigare då jag hade bättre kondition än vad muskler och senor höll för, det gav ett halvårs rent helvete med achilles tendonitis.

Så ifall det var jag skulle jag kanske hellre ägna mig åt rätt mycket prommenader i kombination med rehabövningarna så fort foten tillåter det, och gå över så smått till att varva gång med jogg efterhand.

Mjukt underlag (grusvägar och skogsstigar) är också mycket skonsammare mot fötter och ben, så det är nog en bra idé att försöka förlägga dessa prommenader (och särskilt de som även innehåller inslag av joggande) till sådant underlag.
Har bokat in sjukgymnastbesök dagen efter att gipset ryker.
Ser fram emot rehab :-)
bara jag fan får röra på mig så tar jag gärna skogspromenader.

Nu har jag kört JEs 10*10 med 2-3 veckor kvar, passat utmärkt med låg vikt o många set/reps när man ändå inte kan spjärna emot ordentligt med fötter.

Knäböj lär jag ju kunna titta i månen efter, var stel och orörlig redan innan.

Är det rimligt att kunna köra marklyft inom någon vecka?
skulle vilja lära mig det lyftet

C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)