Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-06, 02:15   #1
j0natan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 2
Hjälp med teknik för marklyft (Video)

Hej!

Jag blir inte klok på alla youtubers och s.k. personliga tränare så jag testar här.

Jag bifogar ett videoklipp,

I den första delen så tycker jag inte benen jobbar så mycket och stången glider över knäna och det blir en sne stångbana.

I den andra delen försöker jag "lyfta" mer med bena rätt upp och på så sätt få banan lite rakare.

Jag tycker ändå inte mina lyft ser så snygga ut som de duktiga men kan inte sätta fingret på vad.

Är det för mycket böj i ryggen i lyft två?

j0natan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 06:48   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Stången går ju som du själv märkt inte rakt ned / vertikalt. Ungefär i början av nedåtfasen när stången är typ halvvägs nedför lårhöjd så börjar den gå snett framåt istället. Kan det ev. vara att du inte fäller fram bra i höften? Ej skjuter bak baken nog? Lite för mycket svank (dvs ej för mycket böj utan tvärtom?) vilket gör att bl.a. armarna går lite längre bak till den grad att stången måste förflytta sig över knäna? Jag försöker jämföra en video där jag filmade mig själv och noterar väl att det kanske kan vara de sakerna. Det kommer nog bättre feedback av någon bättre marklyftar.

Jämför våra tekniker (förstås svårt att jämföra rakt av mellan personer med olika längdförhållanden mellan extremiteter, men kanske ger någon fingervisning):
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 12:20   #3
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Tycker att det ser helt okej ut. Bara att nöta på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 13:33   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Det ser säkert ut. Nöt ett år till och återkom.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:34   #5
j0natan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Stången går ju som du själv märkt inte rakt ned / vertikalt. Ungefär i början av nedåtfasen när stången är typ halvvägs nedför lårhöjd så börjar den gå snett framåt istället. Kan det ev. vara att du inte fäller fram bra i höften? Ej skjuter bak baken nog? Lite för mycket svank (dvs ej för mycket böj utan tvärtom?) vilket gör att bl.a. armarna går lite längre bak till den grad att stången måste förflytta sig över knäna? Jag försöker jämföra en video där jag filmade mig själv och noterar väl att det kanske kan vara de sakerna. Det kommer nog bättre feedback av någon bättre marklyftar.

Jämför våra tekniker (förstås svårt att jämföra rakt av mellan personer med olika längdförhållanden mellan extremiteter, men kanske ger någon fingervisning):
Eller hur, jag tror du har en poäng, jag böjer nog inte in höften utan böjer mina knän för tidigt, dina lyft tycker jag ser ut så som de ska göra rätt upp och ner helt rak i ryggen

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Tycker att det ser helt okej ut. Bara att nöta på.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det ser säkert ut. Nöt ett år till och återkom.
Tack för feedback då nöter jag på och hoppas på lite resultat
j0natan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)