Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-20, 19:15   #22411
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack snälla, är så jävla nöjd. Har fan förtjänat lite framgång

Skrev lite om loppet här:

https://marcusringstrand.blogg.se/
Hatten av! Siktar själv på sub 3:30 och du verkar ha fått till det exakt så som jag hoppas att min nästkommande mara ska bli
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 21:56   #22412
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack snälla, är så jävla nöjd. Har fan förtjänat lite framgång

Skrev lite om loppet här:

https://marcusringstrand.blogg.se/
Coolt att du fick till ett såpass jämnt tempo och ändå lyckades ta ut dig dig fullkomligt. Jävligt bra pacing!

Annars är det ju lätt hänt att man faktiskt har lite kapacitet för en långspurt. Och har man kapacitet för en långspurt så kan det ju vara svårt att veta ifall man hade kunnat få en bättre tid ifall man hade pushat lite hårdare. Nu borde du ju kunna vara rätt säker på att snittempot faktiskt motsvarar din maxkapacitet på 42k. Ifall du hade tagit det liiiite lugnare första kilometrarna så hade du kanske klarat av att behålla tempot lite längre. Men det ser ju ut som att det kanske kunde ha rört sig om en halv minut eller nåt som bäst.

Nu har du ju en klockren basline på din nuvarande kapacitet. Speciellt också att du ju slipper göra nåt slags extrapoloation utifrån resultat på 10k eller nåt sådant. Nu har du ju väldigt bra data att basera din träning på framöver. Och dessutom har du ju svart på vitt att du har uthålligheten att omsätta din kapacitet i resultat på såpass lång distans. Det lär ju om inte annat göra en hel del för självförtroende inför 65k.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:25   #22413
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Bra jobbat MackJuve!
Själv siktar jag på att göra en mara till våren.
Har du lust att skriva lite om hur ditt energiintag såg ut under loppet, gels , sportdryck ??
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:56   #22414
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Riktigt bra löpt!
Och riktigt bra skrivet, värt att vänta på
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
+1

Nöjer mig med det. Kul att följa mackes äventyr =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Att läsa mackes texter är som att springa själv, men man slipper bli svettig
Tack, gubbar! Det var perfekt temperatur i lördags så jag blev faktiskt inte så svettig.

Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Hatten av! Siktar själv på sub 3:30 och du verkar ha fått till det exakt så som jag hoppas att min nästkommande mara ska bli
Tack. Jag bröt ju lite mot mina egna regler i.o.m. att jag sprang första halvan snabbare samt sprang bulken av loppet i ett tempo som var fem sek snabbare än jag hade tänkt mig. Har dock svårt för att skriva "gör inte så" då jag nog ärligt föredrog det upplägget så här i efterhand. Det hade inte varit så kul att ha behövt öka tempot sista milen

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Coolt att du fick till ett såpass jämnt tempo och ändå lyckades ta ut dig dig fullkomligt. Jävligt bra pacing!

Annars är det ju lätt hänt att man faktiskt har lite kapacitet för en långspurt. Och har man kapacitet för en långspurt så kan det ju vara svårt att veta ifall man hade kunnat få en bättre tid ifall man hade pushat lite hårdare. Nu borde du ju kunna vara rätt säker på att snittempot faktiskt motsvarar din maxkapacitet på 42k. Ifall du hade tagit det liiiite lugnare första kilometrarna så hade du kanske klarat av att behålla tempot lite längre. Men det ser ju ut som att det kanske kunde ha rört sig om en halv minut eller nåt som bäst.

Nu har du ju en klockren basline på din nuvarande kapacitet. Speciellt också att du ju slipper göra nåt slags extrapoloation utifrån resultat på 10k eller nåt sådant. Nu har du ju väldigt bra data att basera din träning på framöver. Och dessutom har du ju svart på vitt att du har uthålligheten att omsätta din kapacitet i resultat på såpass lång distans. Det lär ju om inte annat göra en hel del för självförtroende inför 65k.
Lite kunde jag säkert ha spurtat men det är inte mycket i sådant fall. Försökte verkligen att ligga på lite under de sista kilometrarna men det var tufft att ens få ned tempot sub 5. Sista 2,2 km gick i 4:50-tempo.

Absolut en bra måttstock och boost inför min kommande ultra.

Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Bra jobbat MackJuve!
Själv siktar jag på att göra en mara till våren.
Har du lust att skriva lite om hur ditt energiintag såg ut under loppet, gels , sportdryck ??
Tack snälla! Det har jag absolut lust att göra. Hade nio gels(med koffein) och planen var en gel efter första 30 min och därefter en gel var tjugonde minut. Det innebär nästan 70 g kolhydrater och 270 kcal i timmen. Jag höll denna plan fram tills slutet då jag insåg att jag skulle gå i mål något tidigare än väntat, så de sista typ två gelsen tog jag med 15 min mellanrum.

Tog bara vatten vid vätskestationerna. Hade som sagt bra energi genom hela loppet, enda frågetecknet är om det hade varit ännu mer optimalt med en gel till så att jag hade haft tio st. Men nio-elva(elva om man vill ta en innan start) skulle jag säga är/var optimalt för mig. Hade inga problem med magen. Använde Wiggles egna gels.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:14   #22415
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Tack för svaret.
Hur fick du med dig nio gels ?
Hade med mig 4 i ett bälte en gang och tyckte dom studsade och skvalpade när man sprang.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:24   #22416
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Tack för svaret.
Hur fick du med dig nio gels ?
Hade med mig 4 i ett bälte en gang och tyckte dom studsade och skvalpade när man sprang.
Jag hade ett flipbelt, störde mig knappt alls på att det skumpade. I detta hade jag sex gels plus bilnyckeln, resterande tre gels hade jag i handen. Det kanske låter osmidigt men jag gillade faktiskt att springa med något i handen så när de första tre gelsen var förbrukade så gjorde jag så att jag alltid hade en gel i handen när jag sprang.

Ett tips jag kan ge är att INTE springa med en sån där mobilhållare runt överarmen. Det skavde mot armhåletrakten under hela loppet och gav mig ett regelrätt köttsår. Jag har knappt upplevt sådan smärta som när jag råkade rikta duschstrålen mot det skavsåret när jag duschade efter loppet. Skrek i ren och skär panik.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:35   #22417
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Tack igen.
Vad kör du för flipbelt ?
Skall kolla på ett sånt
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 08:58   #22418
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Tack igen.
Vad kör du för flipbelt ?
Skall kolla på ett sånt
Jag vet inte vad det var, lånade en kompis, han hade fått sitt via jobbet, något företag som hade kört någon form av give away Tror det hette någonting i stil med Trimble men det kan ju bara vara företagets namn också. Finns nog andra i tråden som kan tipsa dig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:31   #22419
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Det är orimligt kul att spana in detaljerade resultatsidor efter ett lopp som man är väldigt nöjd över Jag såg att t.o.m. varv tre, d.v.s. ca 15 km, så tappade jag mer eller mindre bara placeringar och låg 187:a. Därefter så plockade jag istället bara placeringar och gick i mål som nr 160. Allra flest placeringar plockade jag på näst sista varvet där jag gick från nr 172 till nr 164.

Vinnaren(2:31:48) varvade mig åtminstone två gånger om jag har räknat rätt. Han gick i mål när jag hade två varv kvar Hur många gånger Kipchoge hade hunnit varva mig orkar jag inte räkna på men han hade gått i mål ungefär när jag passerade 25 km. Sinnesrubbat. Första varvningen hade skett tidigt in på andra varvet, kanske efter totalt sju km eller något i den stilen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 14:23   #22420
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag hade ett flipbelt, störde mig knappt alls på att det skumpade. I detta hade jag sex gels plus bilnyckeln, resterande tre gels hade jag i handen. Det kanske låter osmidigt men jag gillade faktiskt att springa med något i handen så när de första tre gelsen var förbrukade så gjorde jag så att jag alltid hade en gel i handen när jag sprang.

Ett tips jag kan ge är att INTE springa med en sån där mobilhållare runt överarmen. Det skavde mot armhåletrakten under hela loppet och gav mig ett regelrätt köttsår. Jag har knappt upplevt sådan smärta som när jag råkade rikta duschstrålen mot det skavsåret när jag duschade efter loppet. Skrek i ren och skär panik.
Jag lolade!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 17:11   #22421
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hade nio gels(med koffein) och planen var en gel efter första 30 min och därefter en gel var tjugonde minut. Det innebär nästan 70 g kolhydrater och 270 kcal i timmen. Jag höll denna plan fram tills slutet då jag insåg att jag skulle gå i mål något tidigare än väntat, så de sista typ två gelsen tog jag med 15 min mellanrum.

Tog bara vatten vid vätskestationerna. Hade som sagt bra energi genom hela loppet, enda frågetecknet är om det hade varit ännu mer optimalt med en gel till så att jag hade haft tio st. Men nio-elva(elva om man vill ta en innan start) skulle jag säga är/var optimalt för mig. Hade inga problem med magen. Använde Wiggles egna gels.
Intressant med energiintaget. Jag tror jag hört nåt i stil med att 80-90g per timme är nåt slags maximum för vad man kan/bör sikta på. Jag skulle gissa att den "maxgränsen" har att göra med hur mycket kolhydrater man kan ta upp utan att magen börjar krångla. Detta bör ju rimligtvis vara en rätt individuell gräns, som också beror väldigt mycket på en hel drös externa faktorer. Om du inte hade några problem med kistan så hade du kanske kunnat trycka i dig lite mer energi.

Men då måste man ju också fråga sig ifall energidepåerna var i närheten av att bli tömda. Ifall ditt tempo i relation till energiintag gjorde att det hela tiden fanns god tillgång på glykogen så hade du ju inte tjänat på att öka intaget, även om din mage kunde ha klarat av det. Jag vet inte om det finns nåt smart sätt att lista ut huruvida man kunde haft nytta av mer glykogen förutom att kolla på tempot.

Att du lyckades hålla såpass jämnt tempo under såpass lång tid tycker jag borde tyda på att du inte var i närheten av att bonka och alltså inte borde haft nytta av mer energi heller. Men det kanske finns mer sofistikerade sätt att analysera detta på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 17:19   #22422
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
För övrigt kan nämnas att gelen Mackejuve nämner är i smalare formfaktor än typiska påsformatet från Enervit eller Vitargo, som vi hittar i sportbutikerna. Alltså får han plats med fler och måste konsumera fler för att nå upp till ett visst energiintag.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 18:48   #22423
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Första löppasset på flera år avklarat och satan så gött det var. 4,2 km på 25 minuter. Pulsen var uppe i 187 det var längesen pumpen var uppe i dom slagen.

Undrar vad som händer med min sovpuls på 40 om jag nu får bra kondition dessutom. Kanske dör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:16   #22424
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Första löppasset på flera år avklarat och satan så gött det var. 4,2 km på 25 minuter. Pulsen var uppe i 187 det var längesen pumpen var uppe i dom slagen.

Undrar vad som händer med min sovpuls på 40 om jag nu får bra kondition dessutom. Kanske dör.
Den kommer inte förändras mycket på ett bra tag. Livet fortsätter några år till. Först när maratontiden går under 02:30 kommer du tvärdö på mållinjen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 15:35   #22425
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Lopp i januari, vad har vi där? Något kul utomlands? Hittade ett marathon i Stockholm, frågan är om man klarar sig igenom det utan att begå självmord, det är 28 jävla varv man springer. Gillade i och för sig upplägget i Växjö men där var åtminstone varven 5,2 km vilket innebar att ett fullfört varv innebar en ganska stor del av maran avklarad.

Någon som har sprungit detta lopp?

http://www.ultrasweden.se/Arbetsrum/...thonStockholm/
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)