Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-04, 10:02   #46
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Så är det.

När jag pratar livskvalité så menade jag inte flummiga enkäter om 75-åringarna har morgonstånd utan snarare hur många som blir drabbade av komplicerade lårbensbrott, fallolyckor osv.

MVH
/Bruce
Fast det är generellt sett inte muskelstyrkan/storleken som behöver ökas för att du ska minska lårbensbrott och fallolyckor. Då tror jag mer på att du börjar screena för ortostatism och kristallkula och andra yrsel orsaker.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 10:35   #47
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Återigen, hur vet du det för alla individer?

Kan finnas anledningar att man inte vill sätta en hel population +75-åringar på TRT för att motverka muskelförlust, styrka och övrigt närbesläktat med nedsatt livskvalité för äldre. Här kanske det räcker med mindre interventioner för att erhålla det man är ute efter.

Det är ju det som studien till viss del undersöker. Men det det behövs antagligen mer uppföljande forskning på området för att dra några andra slutsatser är att just detta 6 veckors experiment verkade toppen.

MVH
/Bruce
Jag vet ingenting. Vad jag menar är att du har en 75 åring med låga nivåer. Han är troligtvis trött och seg. Du ger honom test i 6 veckor, han blir piggare och får x mängd muskler. Vad händer efter 6 veckor? Hans nivåer är troligtvis lägre än innan vilket gör att han kanske är ännu tröttare än innan? Hur mycket har de kvar efter 1 år?
Jag har aldrig påstått mig veta allting men förundrar mig över vissa saker. Dessutom håller jag den psykiska hälsan lika högt som allt annat
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 15:32   #48
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Fast det är generellt sett inte muskelstyrkan/storleken som behöver ökas för att du ska minska lårbensbrott och fallolyckor. Då tror jag mer på att du börjar screena för ortostatism och kristallkula och andra yrsel orsaker.
Men testosteron styr många funktioner såsom förstärkning av benstomme och tillsammans med anpassad styrketräning hämtar sig benstommen rätt bra om inte osteoporos är för kraftig. Det är sprödheten som oftast orsakar frakturen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-10-04 klockan 15:37.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 15:35   #49
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag vet ingenting. Vad jag menar är att du har en 75 åring med låga nivåer. Han är troligtvis trött och seg. Du ger honom test i 6 veckor, han blir piggare och får x mängd muskler. Vad händer efter 6 veckor? Hans nivåer är troligtvis lägre än innan vilket gör att han kanske är ännu tröttare än innan? Hur mycket har de kvar efter 1 år?
Jag har aldrig påstått mig veta allting men förundrar mig över vissa saker. Dessutom håller jag den psykiska hälsan lika högt som allt annat
Om det handlar om terapeutiska doser så är det som att äta medicin för Hypotyreos – brist på sköldkörtelhormon. Det fungerar med livslång behandling som åtgärdar bristen.

Lite överdrivet
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-10-04 klockan 15:40.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 18:01   #50
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Du får ha i betänkande att den här diskussionen främst drivs av personer som antingen vill fortsätta med sitt dopande på så lagligt sätt som möjligt och aggressivt driver sin agenda, eller förhållandevis isolerade människor som försöker hitta "Quick fixes" till det mesta här i livet och är livrädda för att åldras.

Kan se likheter med vissa i den här tråden och folk som mycket engagerat driver tesen att marijuana är lösningen på världens problem och bör legaliseras direkt. Fast utan den flummiga biten utan en "FRÅGORPÅDET?!" tönt attityd.

Det finns säkerligen många andra sätt att höja äldre mäns livskvalitet än att tillföra testosteron, eller så är det mirakelkuren för en "cuck-fri" redig manlig ålderdom där feminismen och libbarna blir ägda.

Jag tycker man kan testa att mikrodosera LSD och Amfetamin när man ändå är på gång, så kanske vi kan höja pensionsåldern till 90. Helt i riktning med att det är farligt, kränkande och onormalt att åldras.
jorå klart känner starkt narrativet från kulorna i en glasburk injecerad av tvivel med friheten att hänga sig i ett rep av pengar här är din frihet mod och ungdom kom kom och köp kolla studien mums 4000% säljsnack och en hjälpande hand
men farsan du sa ju sanningen är gratis?! har så mycke pengar kan väll få köpa mig lite tid ändå bara 80 vilda år till inte mycke jag ber om
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 20:07   #51
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Fast det är generellt sett inte muskelstyrkan/storleken som behöver ökas för att du ska minska lårbensbrott och fallolyckor. Då tror jag mer på att du börjar screena för ortostatism och kristallkula och andra yrsel orsaker.
Jag tycker mig minnas nåt slags studie (svensk har jag för mig) där man iaf visade att regelbundna knäböj korrelerade med mindre risk för fallolyckor hos äldre kvinnor. Jag har lite för mig att det rörde sig om kroppsviktsböj ner till en stol.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 21:31   #52
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tycker mig minnas nåt slags studie (svensk har jag för mig) där man iaf visade att regelbundna knäböj korrelerade med mindre risk för fallolyckor hos äldre kvinnor. Jag har lite för mig att det rörde sig om kroppsviktsböj ner till en stol.
Men fick de kvinnorna 100g testo i veckan också? Annars kan jag inte tänka mig att deras livskvalitet blev bättre

Fast som vanligt inom medicin så är det förstås svårare att få folk att göra något själva än att ge en spruta eller ett piller...
Samtidigt är det förstås så att man inte får alla de positiva effekterna av träning av en spruta. Och träning har inga bieffekter, vilket i princip alla mediciner har inkl. testosteron (även om det bara handlar om smärta/obehag vid injektionen, vilket säkert gör att en del skulle avbryta behandlingen - en del är spruträdda och alla får inte ett dopaminpåslag bara för att de ska få testo, en hel del skulle säkert avstå behandling bara för att de inte tycker att det låter kul med att ta en spruta varannan vecka). Potentiellt finns det andra bieffekter också, men det kanske inte är relevant då vi snackar om 75-åringar.
Det är en svår balansgång och vilken sida man bör landa på är inte så glasklar som vissa förespråkare vill tro.

Min farsa blev just 71, jag har enormt svårt att se honom vilja genomgå en sådan behandling. Jag tror man är gladare ju mindre medicinering man tvingas till vid den åldern.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 21:35   #53
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tycker mig minnas nåt slags studie (svensk har jag för mig) där man iaf visade att regelbundna knäböj korrelerade med mindre risk för fallolyckor hos äldre kvinnor. Jag har lite för mig att det rörde sig om kroppsviktsböj ner till en stol.
Back Squats Give Older Women Better Bone
-BMD increases with high-intensity weightlifting, and found safe

Jan Sundell
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-10-04 klockan 21:38.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 21:42   #54
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Back Squats Give Older Women Better Bone
-BMD increases with high-intensity weightlifting, and found safe

Jan Sundell
Höger bentärhet men än så länge kan vi inte visa att just de bryter sig.mindre.
(Lite oetiskt att låta 100 gamlingar träna och sen börja putta ber dem från step-up-brädan för att se..)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 22:36   #55
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Back Squats Give Older Women Better Bone
-BMD increases with high-intensity weightlifting, and found safe

Jan Sundell
Nej, det var inte någon av dessa jag tänkte på.

Men jag minns inte heller exakt hur de eventuellt visade på lägre risk för fallolyckor (appropå Frustrators kommentar ovan). Det kan ju ha varit nåt slags långtidsstudie där de helt enkelt kollade hur många som hamnat på sjukan ett år senare, från kontrollgruppen jämfört med de som tränade. Man jag minns som sagt inte. Dessutom kanske jag bara inbillade mig att de var svensk också.

Inte mycket jag är säker på gällande den här studien märker jag.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-10-04 klockan 22:41.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 05:14   #56
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Höger bentärhet men än så länge kan vi inte visa att just de bryter sig.mindre.
(Lite oetiskt att låta 100 gamlingar träna och sen börja putta ber dem från step-up-brädan för att se..)
Men träning .... Länk
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 05:53   #57
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Höger bentärhet men än så länge kan vi inte visa att just de bryter sig.mindre.
(Lite oetiskt att låta 100 gamlingar träna och sen börja putta ber dem från step-up-brädan för att se..)

Finns undersökningar
https://www.youtube.com/watch?v=NbbZSj3PkTc



Till sak.

Varför skulle äldre som tränar och utsätter skelettet för belastning inte behålla mer benmassa och styrka än personer som inte tränar ?
Ligger inte det i sakens natur att kroppen anpassar sig till den belastning den utsätts för ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 08:22   #58
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Finns undersökningar
https://www.youtube.com/watch?v=NbbZSj3PkTc



Till sak.

Varför skulle äldre som tränar och utsätter skelettet för belastning inte behålla mer benmassa och styrka än personer som inte tränar ?
Ligger inte det i sakens natur att kroppen anpassar sig till den belastning den utsätts för ?
Till sak ja, 400% injecerade resultat för pengar var saken. Syftet med studien och med tråden? Är du 70+ sverker
2a statement verkar mycket rimligt, redan under antiken hade man liknande tankar
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 09:37   #59
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Men träning .... Länk
Nja, deras artikel sammanfattar det ju bra med "Den mest framgångsrika träningsmetoden är att kombinera olika typer av träning såsom balans-, styrke-, rörlighets- och uthållighetsträning", men här diskuterar vi ju en studie där man såg ökad mängd muskelmassa vid testo-tillskott. Det är vanskligt att dra slutsatsen att det i sig skulle minska fallrisken/frakturrisken. Enligt artikeln du länkade till såg man ju tvärtom ökad risk för fall/fraktur om man vara gav ett träningsprogram som inte var individanpassat.

Men ja jag håller med om att det rimligen är bättre att vara vältränad än inte, men tror att om argumentet är att man ökar livskvaliteten så tycker jag det faller för det.finns andra saker som ökar livskvaliteten bättre.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 11:11   #60
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Nja, deras artikel sammanfattar det ju bra med "Den mest framgångsrika träningsmetoden är att kombinera olika typer av träning såsom balans-, styrke-, rörlighets- och uthållighetsträning", men här diskuterar vi ju en studie där man såg ökad mängd muskelmassa vid testo-tillskott. Det är vanskligt att dra slutsatsen att det i sig skulle minska fallrisken/frakturrisken. Enligt artikeln du länkade till såg man ju tvärtom ökad risk för fall/fraktur om man vara gav ett träningsprogram som inte var individanpassat.

Men ja jag håller med om att det rimligen är bättre att vara vältränad än inte, men tror att om argumentet är att man ökar livskvaliteten så tycker jag det faller för det finns andra saker som ökar livskvaliteten bättre.
Det är sant men det är många faktorer men att grundläggande är fysisk hälsa som egentligen handlar om muskler och hjärthälsa som möjliggör för individen idka aktiviteter som skapar balans i livet.

Precis som medicinering av bristtillstånd kan göra för personerna
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-10-05 klockan 11:12.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)