Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-21, 09:36   #721
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hmm. Negativ rörelse har jag kört väldigt lite av generellt. Kanske är något att slänga in på just latsen. Om inte annat än för omväxling.

Hemmapasset från rumpboken är bra just hemma. Annars kör jag helst gym för rygg, bänk och axelpress.

Det där tunga maxdjupet alltså. Tror mina knän passerat bäst-före datum. Även om det inte är något fel på dom.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Dragon squats hade varit kul att jobba mer specifikt mot också, men har dryga piriformisbristningar på båda sidorna som förhindrar det (ena 1+ år gammal, den andra sedan början av året). Fokuserar lite mer isolerat på calisthenicsövningar för quadriceps (matrix squats, sissy squats, reverse nordics osv) och hamstrings samt håller det på lite lättare pistol squat-nivå vad gäller just enbensknäböjsvarianter.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:42   #722
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Vilket jäkla calisthenics star-team som drogs ihop på en veckas workshop/kurs på gymmet "Nirvana Strength" på Bali. Devin P Kelley, Daniel Vadnal aka Fitnessfaq, och Simonster. Det hade varit något att vara med på.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 15:24   #723
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Dragon squats hade varit kul att jobba mer specifikt mot också, men har dryga piriformisbristningar på båda sidorna som förhindrar det (ena 1+ år gammal, den andra sedan början av året). Fokuserar lite mer isolerat på calisthenicsövningar för quadriceps (matrix squats, sissy squats, reverse nordics osv) och hamstrings samt håller det på lite lättare pistol squat-nivå vad gäller just enbensknäböjsvarianter.
Step ups var inte dum. Ska varva med bulg split squats. Om jag inte glömmer den. Så många trevliga övningar jag tänkt börja med och glömt.

Dragon squats. Snacka långt över min medelålders ambitionsnivå


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 15:25   #724
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Relevant repost:

Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:04   #725
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Relevant repost:
Om man tar bort skivstången och tiger pressen han kör så är ju iaf en 90º pushup ett av de stora framtida målen. Men då måste man dels ha en stabil HSPU och en överkapacitet i bent arm planche och kombinera ihop dem.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:53   #726
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Så jäkla segt att träna mobilitet/flexibilitet i nedre extremitet. De uppläggen jag kör med nu verkar ju fungera, men tidigare skador och överbelastningar som segar ned det också. Men ändå en skön känsla att man blir både starkare och rörligare.

Dagens pass med bl.a. side splitträning. Uppvärmning typ 3-4 set med progressivt ökad vikt i cable cross på lägsta med remmar som jag greppar med framfötterna och sätter mig ned och kör koncentriskt. 3 arbetsset koncentriskt och sedan 2 arbetsset bara excentriskt/isometriskt i ändläget. Sedan kör jag med baken och fötterna mot en vägg och grejor jag pallar upp med som jag till sist kommer ned och sätter mig på i bottenläget och håller kvar. Lite avlastning med händerna på vägen ned, men bara så mycket som jag känner att jag behöver. F.n. sista arbetssetten där är exakt 23.5cm ned från golvet (1 stepupbräda på mittersta höjden + en 5kg gummivikt som är 2,5cm hög).

Front split höger ben fram är jag 7cm från golvet just nu (dock ej helt raka höfter utan lite halvt om halvt en dancers split, men korrigerar det med en annan övning samt efterhand när jag når golvet också), andra sidan går inte att köra front split med rakt fram ben alls pga piriformisskada, så kör en slags djup split squat variant där istället.

Jefferson curls och viktade pike stretches i bottenläget (+ aktivt dra sig ned med höftböjare och rectus femoris) går sakteligen framåt, har iaf handflatorna i golvet.

Pancakes gick framåt ett bra tag men fick en liten adduktorsträckning eller dylikt där så fick pausa den. Är ej mot golvet än iaf... även där mätte jag genom att lägga massa småvikter framför mig som jag i bottenläget nuddar med bröstet och håller kvar lite och sedan går upp (aktiva långsamma reps som en slags rygglyft fram och tillbaka med kvarhållning i bottenläget, men även aktivt med antagonisterna).

Nån annan som kör (försöker köra?) nått liknande, eller andra bra dylika övningar?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 11:23   #727
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Så jäkla segt att träna mobilitet/flexibilitet i nedre extremitet. De uppläggen jag kör med nu verkar ju fungera, men tidigare skador och överbelastningar som segar ned det också. Men ändå en skön känsla att man blir både starkare och rörligare.

Dagens pass med bl.a. side splitträning. Uppvärmning typ 3-4 set med progressivt ökad vikt i cable cross på lägsta med remmar som jag greppar med framfötterna och sätter mig ned och kör koncentriskt. 3 arbetsset koncentriskt och sedan 2 arbetsset bara excentriskt/isometriskt i ändläget. Sedan kör jag med baken och fötterna mot en vägg och grejor jag pallar upp med som jag till sist kommer ned och sätter mig på i bottenläget och håller kvar. Lite avlastning med händerna på vägen ned, men bara så mycket som jag känner att jag behöver. F.n. sista arbetssetten där är exakt 23.5cm ned från golvet (1 stepupbräda på mittersta höjden + en 5kg gummivikt som är 2,5cm hög).

Front split höger ben fram är jag 7cm från golvet just nu (dock ej helt raka höfter utan lite halvt om halvt en dancers split, men korrigerar det med en annan övning samt efterhand när jag når golvet också), andra sidan går inte att köra front split med rakt fram ben alls pga piriformisskada, så kör en slags djup split squat variant där istället.

Jefferson curls och viktade pike stretches i bottenläget (+ aktivt dra sig ned med höftböjare och rectus femoris) går sakteligen framåt, har iaf handflatorna i golvet.

Pancakes gick framåt ett bra tag men fick en liten adduktorsträckning eller dylikt där så fick pausa den. Är ej mot golvet än iaf... även där mätte jag genom att lägga massa småvikter framför mig som jag i bottenläget nuddar med bröstet och håller kvar lite och sedan går upp (aktiva långsamma reps som en slags rygglyft fram och tillbaka med kvarhållning i bottenläget, men även aktivt med antagonisterna).

Nån annan som kör (försöker köra?) nått liknande, eller andra bra dylika övningar?
Jag har liknande mål, men följer inget utstuderat program just nu. Kör mest statiskt stretching för att det är soft. Har också åkt på lite mindre streckningar o skit, vilket ha gjort att man tappat farten lite.

Jag följde dock Emmet Louis head to toe-program förut för hamstring mobility. Fick resultat ruggigt snabbt. Men åkte på problem med ena hälsenan då, så fick lägga av. Funderar på att dra igång det igen snart nu när det blivit bättre.



Jag gick från armbåge --> hand+tumme, till armbåge -->tå på 2 veckor.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 12:18   #728
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Jag har liknande mål, men följer inget utstuderat program just nu. Kör mest statiskt stretching för att det är soft. Har också åkt på lite mindre streckningar o skit, vilket ha gjort att man tappat farten lite.

Jag följde dock Emmet Louis head to toe-program förut för hamstring mobility. Fick resultat ruggigt snabbt. Men åkte på problem med ena hälsenan då, så fick lägga av. Funderar på att dra igång det igen snart nu när det blivit bättre.



Jag gick från armbåge --> hand+tumme, till armbåge -->tå på 2 veckor.
Nice. Emmet Louis har ju gedigna tips och en hel del gratis utöver hans workshops. Jag kör några jefferson curls och sedan lite mer viktat i bottenläget i olika lägen, samt viktade pancakes (sittandes på stepupbräda och sedan på golvet). Segt som sagt med skador. Bara man låter dem läka utan att jävlas med dem så kan man ju köra igång igen dock.

Det finns ju några andra intressanta profiler att följa också. En jag gillar vad gäller mobilitet är Bodyflexx på instagram.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 12:41   #729
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nice. Emmet Louis har ju gedigna tips och en hel del gratis utöver hans workshops. Jag kör några jefferson curls och sedan lite mer viktat i bottenläget i olika lägen, samt viktade pancakes (sittandes på stepupbräda och sedan på golvet). Segt som sagt med skador. Bara man låter dem läka utan att jävlas med dem så kan man ju köra igång igen dock.

Det finns ju några andra intressanta profiler att följa också. En jag gillar vad gäller mobilitet är Bodyflexx på instagram.
Tack för länken till bodyflexx, minns att jag sett den där förut, men kom inte ihåg namnet.

Detta är resultat från en av hans klienter på 12 månader. Är EXTREMT sugen på att få tag just det programmet han kört för att komma dit. Hip abduction är min svaghet. Ska se om det går att hitta 4free, eller om man måste betala.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 12:54   #730
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Man kan få fram en hel del övningar genom att scrolla igenom alla hans IG-poster. Grundprincipen är dock att bygga upp styrkan i ytterlägena, både i de förlängda lägena men även förkortade lägena med progressiv viktökning. Vilka doseringar och så vidare han kör är jag dock osäker på.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 13:39   #731
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Just höftabduktion i det läget som dina bilder visar vet jag att han gjort på lite olika sätt. Detta bäckenlyft från typ lotusposition verkar ju vara en variant.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 14:04   #732
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Just höftabduktion i det läget som dina bilder visar vet jag att han gjort på lite olika sätt. Detta bäckenlyft från typ lotusposition verkar ju vara en variant.
Ok, men i den varianten har han ju redan full ROM. Men poängen kanske är att han tvingar ut benen i endrange med vikt, och utför övningen i det läget lr?
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 14:17   #733
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Ok, men i den varianten har han ju redan full ROM. Men poängen kanske är att han tvingar ut benen i endrange med vikt, och utför övningen i det läget lr?
Jo skivstången gör ju att han kommer ut i sin endrange. Om den fattas en del för en själv skulle man ju kunna ge stöd åt knäna i ytterläget med yogablocks eller dylikt, men antar att muskelaktiveringen är poängen också i kombination med ytterligare aktiveringen av bäckenlyftet.

Den mer "klassiska" varianten är ju annars viktad lotustöjning med vikter på insida knän.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 14:27   #734
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jo skivstången gör ju att han kommer ut i sin endrange. Om den fattas en del för en själv skulle man ju kunna ge stöd åt knäna i ytterläget med yogablocks eller dylikt, men antar att muskelaktiveringen är poängen också i kombination med ytterligare aktiveringen av bäckenlyftet.

Den mer "klassiska" varianten är ju annars viktad lotustöjning med vikter på insida knän.
Ja, får prova helt enkelt (lr kanske inte så enkelt, verkar vara ganska bökig setup ).

Har testat att reppa med vikt i lotus pose, men kommer aldrig fram till en grej. Ska bäckenet ska vara APT eller inte?
I middle split måste man ju ha APT, men känns som det kvittar i lotus. Blir lite snurrig när jag ska försöka konvertera om höftlägena från stående/liggande/sittande osv
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 15:12   #735
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Ja, får prova helt enkelt (lr kanske inte så enkelt, verkar vara ganska bökig setup ).

Har testat att reppa med vikt i lotus pose, men kommer aldrig fram till en grej. Ska bäckenet ska vara APT eller inte?
I middle split måste man ju ha APT, men känns som det kvittar i lotus. Blir lite snurrig när jag ska försöka konvertera om höftlägena från stående/liggande/sittande osv
Om man känner att man har rörligheten/styrkan att ha APT så är det det man siktar på iaf. Om man vill "isolera" enbart knäna utåt som enskilt moment kan man ju ta stöd med ryggen mot en vägg och försöka att svanka eller dra sig lite framåt med höftböjarmusklerna samtidigt som man jobbar med knäna. Samma princip med bäcken/rygg som i pancake.

I lotus gillar jag för övrigt också att jobba med yogablocks. 15kg på vardera knä, långsamt utåt, yogablocks som stöd i ytterläget (som gradvis ökas per set) så att jag även i ändläget kan jobba med antagonisterna (gluteus medius et al som abducerar höften där) tills jag når golvet med knäna.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)