Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-19, 06:36   #46
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nått som alla gym jag tränat på eller sett saknar är tyvärr ribbstolar, vilket förvisso finns på jobbets gym så jag kan ju alltid slänga in ett extra lunchpass där eller nått... hemma har jag funderat på att montera upp ett på någon vägg också, men de ribbstolar jag har sett är ju högre än standardtakhöjd här i alla fall. Någon som har installerat en ribbstol hemma och/eller har tips på det? Tänker mest en sådan där översta eller näst översta ribban sticker ut lite grand också.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 07:36   #47
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Lyckades av nån anledning hitta en ribbstol som jag inte hittat innan så svarar på min egen fråga. Här finns ju en ribbstol på 210x80cm, så den bör ju rimligen passa även hemma.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 08:21   #48
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Lyckades av nån anledning hitta en ribbstol som jag inte hittat innan så svarar på min egen fråga. Här finns ju en ribbstol på 210x80cm, så den bör ju rimligen passa även hemma.
Grymt att du hittade! Blir det mänskliga flaggan nu då?

Jag har kört den några få ggr och då lyckats några sekunder som bäst, ska nöta på med det igen! Är riktigt ballt att kunna var som helst hoppa upp i en stolpe och showa off lite
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 08:24   #49
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Grymt att du hittade! Blir det mänskliga flaggan nu då?

Jag har kört den några få ggr och då lyckats några sekunder som bäst, ska nöta på med det igen! Är riktigt ballt att kunna var som helst hoppa upp i en stolpe och showa off lite
Hehe, jo det är ju ett av målen. Har dock ej den styrkan i nuläget, men s.k. "side lever"-styrka är en av progressionerna inom gymnastikupplägget jag kör på i alla fall, så det kommer (just flaggliknande övningar finns tydligast från Foundation 3 och framåt).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 08:33   #50
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Den här typen av drills i olika variationer kan man ju köra för att jobba mot den statiska positionen:


En bra summering av olika aspekter för just side lever-styrka av Coach Sommers finns här.

Senast redigerad av Termy den 2016-06-19 klockan 08:36.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 08:53   #51
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Om man skulle vilja börja lära sig lite av detta, var kan man kolla då?
Grunder, övningar, positioner etc?

Googlade fram GB-forumet, men där hittade jag mest förkortningar jag ännu inte förstår samt avsaknad av bilder på utförande.

Utgångsläget:
Aldrig testat liknande övningar nånsin. Styrkan är väl ok, men tjänar nog mycket på att väga 5-10 kg mindre gissar jag, men det ska bli så på sikt också.
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 09:49   #52
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Om man skulle vilja börja lära sig lite av detta, var kan man kolla då?
Grunder, övningar, positioner etc?

Googlade fram GB-forumet, men där hittade jag mest förkortningar jag ännu inte förstår samt avsaknad av bilder på utförande.

Utgångsläget:
Aldrig testat liknande övningar nånsin. Styrkan är väl ok, men tjänar nog mycket på att väga 5-10 kg mindre gissar jag, men det ska bli så på sikt också.
Du har PM.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 09:55   #53
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Om man skulle vilja börja lära sig lite av detta, var kan man kolla då?
Grunder, övningar, positioner etc?

Googlade fram GB-forumet, men där hittade jag mest förkortningar jag ännu inte förstår samt avsaknad av bilder på utförande.

Utgångsläget:
Aldrig testat liknande övningar nånsin. Styrkan är väl ok, men tjänar nog mycket på att väga 5-10 kg mindre gissar jag, men det ska bli så på sikt också.
Utöver alla femhundra tips du kommer få: progression. Inget är så viktigt som konsekvent tränande av grunderna och förberedande av kroppen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 10:59   #54
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Foundation/GST har i böckerna diverse "mastery templates", vilka är progressioner baserat på periodiserade 12-veckorsprogram.

De är olika beroende på om en progression/övning i ett element (t.ex. front lever) har som "krav" för att gå vidare t.ex. att man ska klara 5x30 sekunder. Det finns 10, 30 och 60 sekunder samt 5, 10, 15, 20, 30, 60 repetitioner, åter igen beroende på övning.

När man har klarat en övning går man helt sonika vidare till nästa. Level-systemet är det som är så kul då man känner att man hela tiden utvecklar kroppen mot att klara mer komplexa övningar och att det finns ett tydligt system i det hela.

Ett exempel på en periodisering: 60s Mastery
Week 1 = 3x12s
Week 2 = 5x12s
Week 3 = 3x24s
Week 4 = 3x12s (deload)
Week 5 = 4x24s
Week 6 = 4x36s
Week 7 = 5x36s
Week 8 = 5x18 (deload)
Week 9 = 4x48s
Week 10 = 4x60s
Week 11 = 5x60s
Week 12 = 5x30s (deload)

De har även förslag på träningsupplägg på veckobasis, beroende på hur god återhämtningsförmåga man bedömer att man har (3, 4 samt 5-dagarsupplägg). Personligen tycker jag också att det är uppfriskande att inte köra sig slut till failure i övningar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 11:05   #55
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du har PM.
Du får gärna kopiera det PM:et och skicka till mig, tack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 11:08   #56
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du får gärna kopiera det PM:et och skicka till mig, tack.
Done.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 12:19   #57
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag har börjat med deras periodiseringsupplägg i alla fall, men sedan kör jag för närvarande ungefär push, legs, pull med diverse av deras övningar inlagda där, kör i princip inte med maskiner/vikter alls längre. Har inte kommit långt alls i progressionerna än så länge... slänger in lite egna coreövningar och dylikt också. Jag kör med foundation 1, rings 1, handstands 1 men gammal axelskada som spökar med handstands samt psykisk barriär då det förvärrade mitt diskbråck så illa sist ^^ Jag tar det ganska försiktigt med framstegen där dvs. Fixade precis ett par sådana där LARS straps idag för flyes och supported rings hold och dylikt, så det säger väl en del om att jag inte kommit så långt.

GB-forumet läser jag en del men har inte skrivit något själv. Vore ju f.ö. intressant att delta i någon sådan 2-dagars workshop om det kommer någon framöver i trakten, typ Stockholm.

Det får ta de år det tar att utvecklas till "avancerad" nivå dock, så länge det är kul.

Hur är upplägget själv?
Ok! Hur kommer det sig att du valt att skräddarsy övningarna? Tränar du inför något särskilt? Hur går det att köra ring1? Har läst på forumet att de rekommenderar att man är klar med åtminstone F2 innan ringträning bör blandas in.

Som jag nämnde lite längre upp har jag haft svårt att följa programmet då jag ville köra mycket annan träning. Så jag gjorde som du att jag la till en övning här, tog bort en övning där. Det hela resulterade snabbt i att jag stagnerade eller fick ont, och då la jag oftast ner helt.

De senaste 3 månaderna har jag dock följt allt slaviskt, bortsett från denna vecka då foten pajade. Kör F1 +HS1 på tisdagar och fredagar, sen utöver det tre stretchpass och även greppträning och klättring (orsaken till den pajade foten ).

På tal om ribbstol så byggde jag en egen. Kostade typ 1400 i material.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 12:23   #58
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Utöver alla femhundra tips du kommer få: progression. Inget är så viktigt som konsekvent tränande av grunderna och förberedande av kroppen.
+1
De första övningarna i Foundation serien vi har nämnt här i tråden känns riktigt mesiga, men de är med enbart för att förbereda kroppen för de tuffare övningarna längre fram.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 12:39   #59
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Ok! Hur kommer det sig att du valt att skräddarsy övningarna? Tränar du inför något särskilt? Hur går det att köra ring1? Har läst på forumet att de rekommenderar att man är klar med åtminstone F2 innan ringträning bör blandas in.

Som jag nämnde lite längre upp har jag haft svårt att följa programmet då jag ville köra mycket annan träning. Så jag gjorde som du att jag la till en övning här, tog bort en övning där. Det hela resulterade snabbt i att jag stagnerade eller fick ont, och då la jag oftast ner helt.

De senaste 3 månaderna har jag dock följt allt slaviskt, bortsett från denna vecka då foten pajade. Kör F1 +HS1 på tisdagar och fredagar, sen utöver det tre stretchpass och även greppträning och klättring (orsaken till den pajade foten ).

På tal om ribbstol så byggde jag en egen. Kostade typ 1400 i material.
Övningarna i sig skräddarsyr jag inte på det sättet utan jag kör dem så som de instrueras i boken, men lägger till lite andra övningar för eget bruk. Kort och gott så utifrån mina skador bl.a. diskbråck så kör jag så som känns passande. Bl.a. en del coreövningar så som plankan och sidoplankan i position med rak/raka armar med fötterna på pilatesboll och dylikt har hjälpt mig en del med att stärka upp bålen och få ryggen att må bättre.

Jag kan inte heller köra alla mobilitetsövningar, typ piketöjningarna när man hänger sig från ribbstol i olika lägen, flexion/rotationsmobilitetsövningar har jag inte vågat mig på än. Kör dock weighted pike stretches men låter ryggen vila från diskbelastande saker en dag emellan.

Stagnerar har jag inte känt ännu, men som du säger så får man vara försiktig så man inte lägger in för mycket och övertränar. Det blev egentligen så i början lite, så har modifierat och lagt in en extra vilodag efter push/pull/legs där jag bara kör kondition samt lite "småövningar" och mobilitetsövningar, men inga stora övningar. Rings har jag lagt in för vissa av övningarna som körs med stång typ statiska pullups, tuck front lever, incline body rows, plankan samt flyes med LARS straps (dock på knän). Dessa är för roliga för att skippa samt det känns som det redan är betydligt lättare för bl.a. brachialis att jobba i ringplankövningen.

Det känns ju knappt som man hinner klämma in alla övningar de vill att man gör ändå, det är ju så jäkla många ^^ (samt att jag kör crosstraining 1,5-2 timmar per dag också).

Hur gick du tillväga när du byggde en egen ribbstol? Följde du någon instruktion någonstans? Bra jobbat hur som helst!

Senast redigerad av Termy den 2016-06-19 klockan 12:41.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 18:01   #60
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Med lite mer framförhållning hade ju Gymnasticbodies seminarium/workshop 16-17 juli i England varit riktigt intressant att gå på. Det är ju princip 2 dagars träning non-stop varvat med lite teori och lunch osv, där man får alla fel och brister korrigerade. Definitivt en "semester" med krut i, men det får nog bli nästa sommar (så har man kommit lite längre också) \\(^o^)//
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)