Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-16, 16:30   #121
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
För mig känns det otroligt främmande att ha möjlighet att lägga undan 10k+ i månaden om man nu inte är bara 1-2 personer i hushållet.

Jag och min sambo har precis slutat plugga och har haft heltidsjobb några månader. Total inkomst ca 65000:-.

Vi måste ha två bilar eftersom min sambo jobbar 30 mil bort och veckopendlar.

Efter att bränslepengar är lagt undan, försäkringar betalda, hyra, gym osv är ambitionen att lägga undan 3k i gemensamt sparande och 1,5k i "eget sparande" där vi får köpa "vad vi vill" för. I realiteten går vi back varje månad. Nån av ungarna fyller år, nån förseningsavgift ska betalas till deras idrott, punktering i bilen. Hur f*n är det tänkt att man ska ha möjlighet att lägga undan pengar i all denna utgiftkaos? Vi är inte ens slösaktiga. Jag har inte köpt en enda grej till mig själv på flera månader, eller jo, några kilo protein.
Vi ligger på en lite högre nivå men med två barn. Något gör ni tokfel.

Installera tink på telefon och försök nå 99% sen postar du månadsresultaten för er båda för 2018.

Ni har säkert fastnat i avundsjukebubblan som ställer till det.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 16:47   #122
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Vi ligger på en lite högre nivå men med två barn. Något gör ni tokfel.

Installera tink på telefon och försök nå 99% sen postar du månadsresultaten för er båda för 2018.

Ni har säkert fastnat i avundsjukebubblan som ställer till det.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Tänk på att det är skumma användarvillkor på tink.

Själv vill jag inte ha den appen.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 17:35   #123
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Tänk på att det är skumma användarvillkor på tink.

Själv vill jag inte ha den appen.
Jag var skeptisk till den i fyra år innan den blev granskad ordentligt och godkänt. Angående datat får de gärna göra vad de vill med den.

Riktad reklam är den bästa reklamen.

Men det är guld värt för att lätt ändra sina mönster.

En dålig ekonomi är oftast dåliga rutiner.

Man kan oftast leva bättre och spara mer genom att vänja sig vid bättre rutiner.

Köpa köttlådor lokalt.

Köpa bil istället för leasing eller lån.

Matlådor istället för lunch ute.

Skit i vilken logga som är på kläderna.

Mycket små saker som kan spara ett hushåll 150k om året ifall vi pratar 60k i månaden i inkomst i hushållet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 18:11   #124
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Mina största utgifter är typ mat och bilen. Hade sparat 3k per månad att cykla istället :P
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 18:37   #125
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Våran största utgift är bilarna. Bor på landet och pendlar till jobbet. Sen kommer mat.

Boendet ligger runt 4000 ink ränta. Underhåll och amortering ingår inte i det.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 18:59   #126
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Vi ligger på en lite högre nivå men med två barn. Något gör ni tokfel.

Installera tink på telefon och försök nå 99% sen postar du månadsresultaten för er båda för 2018.

Ni har säkert fastnat i avundsjukebubblan som ställer till det.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Vad menar du med "nå 99%"?

Det är lite problematiskt för hon är inte hemma och just nu räknar ju appen enbart min lön på alla utgifterna istället för att slå ihop bådas löner som det fungerar i praktiken.

Har förövrigt tre barn. En i tonåren och två yngre.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 19:03   #127
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Vad menar du med "nå 99%"?

Det är lite problematiskt för hon är inte hemma och just nu räknar ju appen enbart min lön på alla utgifterna istället för att slå ihop bådas löner som det fungerar i praktiken.

Har förövrigt tre barn. En i tonåren och två yngre.
Bilar är ju urusla affärer allt som oftast. Att se över om man kan klara sig med en bil, byta till billigare bil etc. kan ju göra mycket för ekonomin. Men livet i övrigt ska ju fungera också.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 09:23   #128
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Vad menar du med "nå 99%"?

Det är lite problematiskt för hon är inte hemma och just nu räknar ju appen enbart min lön på alla utgifterna istället för att slå ihop bådas löner som det fungerar i praktiken.

Har förövrigt tre barn. En i tonåren och två yngre.
Man kan kategorisera inköpen, vissa saker klarar automatiken men typ privatköp och udda butiker klarar inte appen och då måste man kategorisera kostnaderna själv.

Ni båda två måste installera appen och göra en egen sammanställning.

Men vad jag kan se är att jag kan lätt spara in pengar genom att köpa en pinsammare men lika effektiv bil till mig och en till min sambo.

Det skulle spara in ett par semesterveckor i ersättning per år.

Vi skulle kunna jobba bättre på matkostnaderna. Vi köper bara svenskt ekologiskt och har cirka 4x gånger dyrare matkostnad än vad vi skulle behöva ha.

Vi skulle kanske kunna sänka det med 1x genom att handla av bönder och älgjägare istället. Skulle vår moraliska kompass ändras så skulle det innebära säkert 4000kr i månaden i besparing, men det kommer inte ske.

vi zombieshoppar en del onödigt också, det skulle kunna undvikas med kuvertekonomi. Just nu rullar dagarna bara på för vi kollar aldrig på det här.
Men två gånger per år bör man kategorisera sparande och mål och föra bort dom pengarna från konsumtionslättheten direkt vid löning, annars bränner man dom ändå.

Men har man ungar så orkar man inte så mycket jämt heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 10:09   #129
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Vad menar du med "nå 99%"?

Det är lite problematiskt för hon är inte hemma och just nu räknar ju appen enbart min lön på alla utgifterna istället för att slå ihop bådas löner som det fungerar i praktiken.

Har förövrigt tre barn. En i tonåren och två yngre.
Allt beror på ålder på barnen och vilka aktiviteter dom har. Lite skillnad i utgifter om man har tre killar som lirar fotboll jämfört med en dotter med hästintresse och de andra simtränar. Sina egna utgifter går alltid att anpassa men det är svårt att tacka nej till barnens intressen för att spara pengar, då lägger jag hellre mindre pengar på mig själv.

En rimlig nivå på sparande enligt mig är 10% av totala lön in netto, allra helst mer om man är två som jobbar.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 20:49   #130
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Hyra/Lån: 12900:-
Elkräkning: 1866
Bensin: 7622:-
Mobilabbonemang: 1200:-
Mat: 7000:-
Billån: 4400:-
Studentlån: 1000:-
Bikförsäkring + bilskatt: 1600:-
"Nöje": Gymavgift, internet, barnens lördagsgodis, diverse abbonemang: 1660:-
Försäkringar: 1225:-
Fritidsavgift: 855:-
Övrigt (denna månad avgift till ungarnas idrotter): 4500:-

Detta är 46172:-

Då återstår 2892 som ska fördelas på sparande till födelsedagar, julklappar, buffert, betala av kreditkortet, långtidssparande osv.

Den där delen 2892:- och mer därtill har de senaste månaderna försvunnit i bilreparationer, trasigdiskmaskin osv.

Att ha två bilar och dessutom veckopendla är helt klart den största utgiften, men det går inte att göra något åt det för tillfället eftersom vi skulle gå ännu mer back av att en person ska gå arbetslös.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 21:31   #131
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Hyra/Lån: 12900:-
Elkräkning: 1866
Bensin: 7622:-
Mobilabbonemang: 1200:-
Mat: 7000:-
Billån: 4400:-
Studentlån: 1000:-
Bikförsäkring + bilskatt: 1600:-
"Nöje": Gymavgift, internet, barnens lördagsgodis, diverse abbonemang: 1660:-
Försäkringar: 1225:-
Fritidsavgift: 855:-
Övrigt (denna månad avgift till ungarnas idrotter): 4500:-

Detta är 46172:-

Då återstår 2892 som ska fördelas på sparande till födelsedagar, julklappar, buffert, betala av kreditkortet, långtidssparande osv.

Den där delen 2892:- och mer därtill har de senaste månaderna försvunnit i bilreparationer, trasigdiskmaskin osv.

Att ha två bilar och dessutom veckopendla är helt klart den största utgiften, men det går inte att göra något åt det för tillfället eftersom vi skulle gå ännu mer back av att en person ska gå arbetslös.
Ni har alltså 25k netto var och lägger 12k på bil och ytterligare 13k på bostad. Något ni helt enkelt inte har ekonomi till. Någonstans skedde mindre bra beslut och då får sparandet lida tills det rättats till eller att inkomsterna kommer ikapp utgifterna.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 21:43   #132
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Ni har alltså 25k netto var och lägger 12k på bil och ytterligare 13k på bostad. Något ni helt enkelt inte har ekonomi till. Någonstans skedde mindre bra beslut och då får sparandet lida tills det rättats till eller att inkomsterna kommer ikapp utgifterna.
Största misstaget är nog att bo på ett ställe där hyresrätterna kostar skjortan och bostadsrätterna/villorna är bland de dyraste i Sverige.

Men går alla barn skola och har sitt sociala liv på ett ställe är det inte så lätt att bara dra till Arvidsjaur och bo för 2000:- i månaden.

Angående bil så är ju det mesta bensinpengar. Och om alternativet är att vara arbetslös eller att välja ett annat jobb där man inte samlar på sig relevant erfarenhet för att på sikt få ett jobb närmare så det är det ju inte så mycket till val.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 22:00   #133
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Ifall sambon veckopendlar, går det inte att ta tåget ifall det är två storstäder som gäller?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 22:06   #134
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Rejäla utgifter, sedan när man läser "betala av kreditkortet" får jag lite rysningar :p Varför använda detta? Räntefritt? Enkelt?

Med såna utgifter på bilarna, allt inräknat och den höga hyran/lån så väljer man ju medvetet att sparandet inte är fokuset. Hyran/lån kanske inte går att göra något åt just nu men titta på det som sticker ut, där bilar, försäkringar, lån och bensin verkar vara största boven.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 02:18   #135
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Skulle säga att boven i dramat ovan med höga utgifter är tidigare dåligt sparande när ni inte hade kids. Vilket gjorde att ni behövda låna till bilarna och nu får lida av Billån: 4400:-

Dom pengarna hade varit fina att sätta på sparande istället. Nu blir ett ekkorrhjul där ni aldrig lyckas spara, så när bilarna bli äldre, så får ni ta lån igen för att köpa nyare bilar. Det låter också helt otroligt att ni bor på ett ställe där det dyrt, men samtidigt är det omöjligt att ta lokal-trafik till jobbet - för er båda. Det låter som ni offrar spara för att bekvämt ta er till jobbet.

Hoppas ni kan få upp lönen och komma ur dedär, det verkar ju förjävligt..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)